Steenlood


Plaats reactie
Frank Penning
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-12-2005 20:00

28-02-2006 19:30

Wat vinden jullie van steenlood, en waar zetten jullie het in?? En wat voor rig gebruiken jullie erbij? Ben het van plan om het te gaan proberen op een zandput, maar zoek naar de juiste combinatie met rig.
Glenn Martens
Berichten: 69
Lid geworden op: 02-10-2004 18:11
Locatie: Alkmaar

28-02-2006 19:57

ik vind dat steenlood maar niks het werp beroerd.
en heb ooit eens ergens gehoord dat karper van nature voedsel zoek onder stenen wat nou als karper ook stenen niet meer vertrouwd omdat hij in de buurt van een steen telkens gevangen word :wink:
Gebruikersavatar
romanootje lageweg
Berichten: 258
Lid geworden op: 21-02-2006 20:26
Locatie: den-haag

28-02-2006 20:28

opzich sprak het me aan dat lood maar als je dan boven de honder gram vist krijg je egt een soort kei in het water volgens mij is dat iets te opvallen .ze zegge wel dat het natuurlood is maar voor mij zelf geeft het geen prettig gevoel 8)
Gebruikersavatar
marc van amerongen
Berichten: 45
Lid geworden op: 26-10-2005 12:58
Locatie: zegveld

01-03-2006 10:33

Mike,

Nadelen de ik heb ondervonden of veronderstel zijn:

- Het werpt niet lekker (ik vaar altijd uit dus dat probleem is dan opgelost).
- Het duurt wat langer voordat de karper het volle gewicht van de steen voelt. Meestal (bij mij dan) moet de karper eerst het lood iets om trekken, voordat het volle gewicht van de steen op de haak komt te hangen. Bij bijvoorbeeld een inline-lood komt meteen het volle gewicht van het lood op de haakpunt als de onderlijn is gestrekt. (heel lastig uitleggen dit puntje als je er geen voorstelling bij hebt. Ik kan het alleen nog maar duidelijker maken met behulp van foto's :wink: )
- Normaal lood is het gewicht wat meer geconcentreerd. Dit wil zeggen een steenlood van 120 gram is een stuk groter dan een wartellood van 120 gram. Ik denk dat dit de reden onder andere is dat je je lijn wat beter strak kunt draaien op een gewoon lood dan op een steenlood (ook de vorm van steenlood bij mij heeft daar denk ik wat mee te maken). Vooral als je op een beetje afstand zit te vissen vind ik het veel lastiger strak draaien op steenlood dan op gewoon lood. Een gewoon lood blijft wat beter liggen dan een steenlood.

Voordelen van steenlood zijn:
- Je kunt de steen flavouren als je dat wil.
- Het is natuurlijker.
- Als je er eentje verspeeld is het niet zo giftig voor de natuur als lood.

Naar mijn mening heeft steenlood niet veel gevolgen voor de rig. Een normale 'combi-rig' of 'standaard-rig' ia prima te gebruiken bij steenlood. De lengte hoef je ook niet te veranderen.

Sommige punten die ik heb genoemd zijn feiten. Sommige punten zijn meningen. Denk er maar over na. En dit is hoe ik denk en daar kun je gebruik van maken, maar misschien denken jullie er anders over. Vergeet mij dan lekker en volg je eigen weg.

Ik heb zelf een enkele keer gevist met steenlood op een kortere afstand (metertje of 20) en ving er prima op. Dit hang ik niet op aan het steenlood, maar het heeft niet negatief gewerkt, denk ik. Met gewoon lood zou ik dezelfde resultaten hebben behaald, neem ik aan. Tegenwoordig vis ik gewoon met normaal lood, omdat ik daar zelf de voordelen ten opzichte van steenlood beter van vind.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

groeten Marc
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

01-03-2006 12:40

marc, er zitten flink wat goede punten in je argumentatie, maar wat ik nog mis is het geld.
steenlood in de winkel is best duur, daar zie ik wel tegen op, in een van de KARPER's heeft felix v.d. marel beschreven hoe je zelf steenlood kan maken, denk dat ik dat maar eens ga proberen, aangezien ik wel wil dat de water kwaliteit niet achteruitgaat doordat iedereen met lood vist en ook met steen zouden kunnen vissen.

vis zelf nogal vaak kort onder de kant dus het gooien wordt niet zo'n probleem.

wat me wel verontrust is de grootte van de steen, als ik met lood van 150 gram vis vind ik dat een klomp, wil ik dat met een steen doen dan weet ik bij god niet hoe groot dat ding wel niet wordt.

mvg,

Jp
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

01-03-2006 14:34

Steenlood kan ook erg handig zijn als je op een modderige bodem vist. Doordat de dichtheid lager is zakt een steen minder ver weg vooral als je een mooie platte steen uitzoekt.
Gebruikersavatar
marc van amerongen
Berichten: 45
Lid geworden op: 26-10-2005 12:58
Locatie: zegveld

01-03-2006 16:15

Jeroen,

Ik betaalde voor tien steenloden van 120 gram 10 euro. Voor lood ben ik dat ook makelijk kwijt. Dus bij mij is het niet duurder, zelfs iets goedkoper soms.

Over de grootte: mijn 120 grammers zijn ongeveer/bijna net zo groot als de onderkant van een normale mok/beker. De dikte is ongeveer 2 centimeter. Het is groter dan een stuk lood, maar het zijn nog geen bakstenen :wink:
Ik zou geen probleem maken van de grootte, want ik vind de grootte van die dingen van mij nog wel mee vallen.

Jan noemt zeker ook een heel groot voordeel voor het vissen op een modder bodem. Werkt gegarandeerd beter.

Marc
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

01-03-2006 17:13

vet marc, dank je wel, ik ga bijna meteen beginnen met stenen inslaan.

dit jaar wordt een keigoed jaar :wink:

groet,

Jp
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

01-03-2006 20:34

ik had verschillende artikelen gelezen over steenlood
ik zach persoonlijk veel voordelen in van steen lood alleen 1 nadeel veeeel te duur voor een steentje. dus belsoot ik naar de waal tegaan en een paar zachte steen soorten te zoeken ik heb er veel goede resultaten mee geboekt en ben er nou ook egt niet zonder meer mee te zien
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-03-2006 21:33

Jan Zwarthoed schreef:Steenlood kan ook erg handig zijn als je op een modderige bodem vist. Doordat de dichtheid lager is zakt een steen minder ver weg vooral als je een mooie platte steen uitzoekt.


Jan als je op die plek vist waar het modderig is ( en dus een hotspot? )

Lekker diep de blubber in laten gaan(kan niet diep genoeg)..

Heb het hier ook wel gehad. Was een mooie hotspot langs een hoek overal een meter blubber en 70cm diep. Ik ving redelijk wat vis en dacht dat het wel beter zou kunnen.
Wadend door de blubber met enkele houten schotten om er een mooie hard plekje van te maken.
Geen vis meer op die stek.....
Halve meter opzij... Precies

HIHAAAAAAAAA

Groetjes,


Ruud
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

02-03-2006 09:37

Mike,

Dit jaar wil ik op stekken waar ik mijn lood tijdens de dril liever kwijt dan rijk ben met steenlood gaan vissen van € 1 per stuk (UPC, zien er echt goed uit). Ik wil ze dan bevestigen op een safetyclip, maar dan zonder rubbertje. Als dat te weinig is, zal ik het steenlood tijdelijk gaan zekeren met een stukje pva-string. Direct na de run zal het steenlood zich dan zelf gaan lossen. Dit zal ik alleen doen wanneer ik niet slapend vis (heeft toch al niet mijn voorkeur).

Voordelen:

1) Geen belasting milieu (vislood wordt m.i. binnen een jaar of 5 tot 10
toch verboden)
2) Geen hinder van het lood op obstakel- of plantrijke plekken
3) Kans op uitscheuren (en dus lossen) is minder groot
4) Positiever uitstraling van de karpervisser

Bram,

Kun jij eens uitleggen (met een foto?) hoe jij je eigen 'Waallood' maakt en gebruikt?


Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

02-03-2006 12:17

pallatrax heeft nu patent op het steenlood,the prices will go up!!
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

04-03-2006 20:19

beste frankhuis man,

ik heb de info uit het blad 'karper' nummer31 'het stenen tijdperk' alternatief karper lood.van: felix van der marel.

hij heefd het daar onderanderen over maaskeitjes.Ik ben naar de waal gegaan om mooi steentjes uit te zoeken maar dat viel niet mee ik had 15 stenen waarvan ik dag dat ik daar wel een gaat je in zou krijgen maar er zat maar 1 steen tussen waarmee het redelijk lukte.maar heb daar dan ook al goede vangsten mee geboekt helaas heb ik nou geen foto maar die stuur ik je aankomende week.
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

04-03-2006 20:39

het zelf fabriceren van steenlood!
voor mensen die niet het blad karper hebben nummer 31.

in ieder geval heb je een goede boormachine nodig en als het even kan een bankschroef om de gladde stenen veilig vast te zetten.het wegschieten van stenen worden niet in dank afgenomen door buurtbewoners!
een suprieur steenboortje en goede watervaste secondenlijm en een berg wartels als watel maat gebruik ik een korda-6 of 8. en het boren kan beginnen. let op dat je het gat niet te diep boort anders komt het oogje van de wartel er niet boven uit.
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
jurrien zanderink
Berichten: 4
Lid geworden op: 03-07-2006 22:28
Locatie: overdinkel
Contacteer:

07-07-2006 18:03

ik zou voor een stiff rig kiezen want als je een soepele onderlijn kiest wikkeld die helemaal om de steen heen (heb ik tenminste) voor de rest vis ik er niet vaak mee maar heb het wel in mijn koffertje liggen
jos delaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 30-07-2006 01:15

30-07-2006 01:38

nou ik heb wat ge expirimenteerd met het steenlood ik heb gaatjes proberen te boren in stenen maar dat lukte

manier een maak wat beton of sement aan moet je effe kijke ongeveer zo dat je het kunt kneden ik heb even gekneed en ik had een mooie brok die op een steen leek eb er vervolgens een groote wartel in geduwd n laten drogen ik heb er ongeveer tien keer mee gevist (nu verloren bij een dril)

manier 2 ga op zoek naar een goede en reuk loze klei soort die je kan bakken (mag wel niet schadelijk zijn voor het milieu) kneed er een mooie brok van duw er een wartel in en bakken maar zeer eenvoudig te maken en ze werken niet eens zo slecht ze zijn kei hard en het warteltje zit muurvast

manier 3 neem wat stenen uit de tuin bijv. en slijp er een diepe gleuf in ongeveer 1.5 cm smeer de gleuf dan vol met een watervaste 2 compomenten lijm en duw de wartel er in 24 uur drogen en je hebt een super lood maar na veel gebruikt wil de wartel toch wel eens los gaan messtal gebeurd dit onder een dril als de karper dan geland is hangt erplotseling geen stuk steen meer aan
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

04-08-2006 12:39

sleenlood is oppermachtig op een stek bij mij.

kraakhelder water. 70 cm diepte. zon vol op die hoek van het water.

vis daar met een gewoon lood en de vangsten nemen massaal af
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

05-08-2006 18:05

Barry,

Sinds wanneer heeft "Pallatrax" patent op steenloodjes!!!...
Die stenen worden overal vrij verkocht, in alle maten die jij maar wil en ook vormen.

Je kunt ze kopen vanaf diameter /gewicht/gepolijst/ruw, het zijn over het algemeen gletsjerstenen.
een volle buks (grote witte bulkzak) kost vanaf 130 euro inkoop per zak omgerekend ongeveer 3 cent per steen.

Wartels kosten inkoop china per 20.000 ook 12,50 dollar.

Iedereen is vrij om deze dingen te maken ik zit zelf in de natuursteenhandel en weet als geen ander waar Pallatrax zijn stenen haalt.

Dus die prijzen vallen wel mee met omhooggaan.

Gr Paul

Ps; in china bestel je trouwens kompleet verpakt steenlood voor 18 cent per stuk dit even ter informatie mocht je het over patent hebben.
Gebruikersavatar
YueOn Liu
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-07-2006 21:59
Locatie: Zwijndrecht

15-08-2006 18:13

paul veenendaal1 schreef:Barry,

Sinds wanneer heeft "Pallatrax" patent op steenloodjes!!!...
Die stenen worden overal vrij verkocht, in alle maten die jij maar wil en ook vormen.

Je kunt ze kopen vanaf diameter /gewicht/gepolijst/ruw, het zijn over het algemeen gletsjerstenen.
een volle buks (grote witte bulkzak) kost vanaf 130 euro inkoop per zak omgerekend ongeveer 3 cent per steen.

Wartels kosten inkoop china per 20.000 ook 12,50 dollar.

Iedereen is vrij om deze dingen te maken ik zit zelf in de natuursteenhandel en weet als geen ander waar Pallatrax zijn stenen haalt.

Dus die prijzen vallen wel mee met omhooggaan.

Gr Paul

Ps; in china bestel je trouwens kompleet verpakt steenlood voor 18 cent per stuk dit even ter informatie mocht je het over patent hebben.


ff gezamelijke inkoop actie houden?
Seizoen 2008:
Doelstelling:
Geen grote karpers vangen maar Veel mooie karpers vangen.
Actief /passief verhouding 70%/30%
Plaats reactie