Ervaring met wartelloos lood vissen...??


Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

24-02-2006 21:15

Heren,

Ik heb hier en daar wel wat gelezen over het verwijderen van je wartel van het lood en je lood direct aan je safetyclip te hangen.
Ik kan zelf wel wat voordelen verzinnen voor het verwijderen van je lood.
Hoofdreden voor mij zou zijn minder speling bij het inhaken en je lijn heeft weer minder elementen om achter de blijven hangen bij het ingooien.

Maar ik heb, door te testen in een bak met water, ook, een in mijn ogen, groot nadeel geconstateerd.
Je safetyclip komt in allerlei onmogelijk bochten te liggen.
Hierdoor komt je tube of juist je onderlijn, van de bodem.
Het ligt niet meer netjes vlak op de bodem en het ziet er allemaal heel ongelukkig uit. :-?
Probeer zelf eens je wartel te verwijderen en je zult zien wat ik bedoel.

Iemand hier mee gespeeld, ervaring mee, zit ik er naast, nog meer voordelen of nadelen?

bvd,

Jean-Paul.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-02-2006 21:23

Heb het wel eens geprobeerd met verschillende stukken lood. Alleen bij de zwaardere was bij mij het oog direct op het lood groot genoeg om rechtstreeks op de clip te doen. Heb er echter nog weinig gebruikerservaring mee.

Leadcore zal toch wel voldoende zijn om de lijn netjes op de bodem te houden ?
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

24-02-2006 21:36

De saftyclip komt zo ongelukkig neer dat zelfs leadcore niet gaat helpen om je lijn plat te houden :)
Het is moeilijk uit te leggen, maar het is maar net hoe je lood op de bodem land en je clip komt heel ongelukkig te liggen.
Je wartel vormt een afstand met een draai actie, waardoor je lijn netjes naast je lood komt te liggen.
Het ijzerdraad dat in je lood is gegoten gaat natuurlijk met niets mehelpen.

Nu ik zo zit te denken, is het misschien een techniek die je alleen bij het uitroeien van je lijnen kan gebruiken... ??
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

25-02-2006 01:15

Ik heb het ook welleens geprobeerd, maar vond het de presentatie niet ten goede komen. Nu doe ik over de wartel van het lood gewoon een sleeve, werkt perfect. alles komt mooi vlak over de bodem te liggen en je hebt ook nog het anti-tangle effect, sinds dien vis ik altijd zo. Tenslotte nog wat kneedbaar lood op je onderlijn en alles ligt netjes op de bodem.

mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

25-02-2006 11:12

thanx voor de input.

Met alles op de bodem krijgen heb ik geen probleem.
Die wartel haal ik dan ook weg om 2 andere redenen.
Hoofdreden voor mij zou zijn minder speling bij het inhaken en je lijn heeft weer minder elementen om achter de blijven hangen bij het ingooien.

qoute:
"De saftyclip komt zo ongelukkig neer dat zelfs leadcore niet gaat helpen om je lijn plat te houden
Het is moeilijk uit te leggen, maar het is maar net hoe je lood op de bodem land en je clip komt heel ongelukkig te liggen.
Je wartel vormt een afstand met een draai actie, waardoor je lijn netjes naast je lood komt te liggen.
Het ijzerdraad dat in je lood is gegoten gaat natuurlijk met niets mehelpen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-02-2006 18:50

Paul Rustwijk schreef:De saftyclip komt zo ongelukkig neer dat zelfs leadcore niet gaat helpen om je lijn plat te houden :)
Het is moeilijk uit te leggen, maar het is maar net hoe je lood op de bodem land en je clip komt heel ongelukkig te liggen.
J
Nu ik zo zit te denken, is het misschien een techniek die je alleen bij het uitroeien van je lijnen kan gebruiken... ??


Je lijn goed strak houden na het ingooien is wel wat anders dan een paar testjes. Nooit problemen ondervonden ermee, ik denk dat juist met uitroeien eenzelfde effect bereikt wordt als met jouw bak water.

Andere optie is het hele zooitje inwikkelen in PVA-string, zeker bij een dikke zak met pellets aan het geheel..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Louis Huisman
Berichten: 29
Lid geworden op: 02-02-2005 09:56
Locatie: Apeldoorn

25-02-2006 19:07

Kun je dan niet beter gewoon overstappen op inline lood?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-02-2006 22:58

Paul,
Met welk type lood heb je deze proef gedaan??
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

26-02-2006 09:58

paul,

fox heeft al zijn loden zonder wartel. dit zal ook een reden hebben. maar wat mij opvalt is dat de meeste loodfabrikanten de wartel aan een recht staafje met een ronde verbinding doen. fox heeft al zijn lood uitgevoerd met een rond uiteinde. ik denk dat de precentatie weer tengoede komt.
fox heeft zijn oogjes ook zogroot gemaakt dat deze altijd makkenlijk in de safety clips passen.

zalf krijg ik veel meer runs zonder wartel op foxlood. ik blijf daarom hiermee doorgaan. de precentatie zal wel iets minder zijn dan met wartel maar ik vang er meer en daar gaat het mij om.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-02-2006 10:44

Louis Huisman schreef:Kun je dan niet beter gewoon overstappen op inline lood?

Ja en nee....inline lood is een perfecte lood..maar bij hogere gewichten vanaf 110 gram ga ik over op wartellood.
Er komt anders bij hogere gewichten mijn inziens dan teveel directe druk/gewicht op de haak te staan met losschieters als gevolg.

Weet het niet precies goed te omschrijven, maar het lijkt dan wel of inlinelood wat meer heen en weer bungelt dan wartellood.
mvg
HB
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

27-02-2006 09:55

Hans,

Net wat je zegt inline lood heeft gewoon GEEN speling en dit is dus ook het geval met het drillen. Als je vis één keer met ze kop schud of een andere plotselinge beweging maakt dan komt gelijk je volle loodgewicht op je haak. Bij wartel lood heb je de speling van je wartel nog dus die zal grotendeels de klappen op het lood opvangen.
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

27-02-2006 22:32

Hans,

ik gebruik dat gecoaten armalite lood.

De reden dat ik geen inline lood vis is simpel.
Ik heb 2 hengeltjes in mijn foudraal zitten waar ik losse nachtjes mee vis.
Daarbij hanteer in een mobiele aanpak.
Deze hengels wil ik snel op en af kunnen tuigen en als ik op een andere stek vis waar de omstandigheden om ander lood vragen, moet ik het lood snel kunnen wisselen ipv. je lijn doorknippen, nieuwe rig eraan knopen enz.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

27-02-2006 22:45

Dan moet je eens naar de fox inline loodjes kijken die kan je ook zo verwissellen...


Groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-02-2006 08:58

Ruud Visser schreef:Dan moet je eens naar de fox inline loodjes kijken die kan je ook zo verwissellen...


Groetjes,


Ruud
En dan bij elke run het tubet'tje nog aan je lijn hebben zitten en je loodstukje kwijt zijn. Lekker is dat.

Ze noemen het "safety-systeem" zodat het lood snel los kan raken, maar hoe safe is het als je straks met je peilhengel geen grindplaatje maar een lood-stukjes-plaatje vindt? Loodvergiftiging pur sang.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

28-02-2006 09:57

helemaal mee eens
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-02-2006 22:10

[quote="Paul Rustwijk"]Hans,

ik gebruik dat gecoaten armalite lood.
quote]
Hoi Paul,
Armalite lood..zegt me niks :oops: , ken wel Armalite hengels :D
Ik bedoelde meer de vorm van het lood.
zoals:
Kling on leads
elevator leads (vleugellood)
tri-bomb leads
horizon leads
flat pear leads
Dit allen uit de Fox catalogus
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

28-02-2006 22:17

Armalite is een merk, net als Fox. Capice?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-02-2006 22:24

Zal wel...maar dan nog gaat de vraag meer ok welk soort model lood het gaat, armalite zal ook wel verschillende soorten lood hebben dan.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

28-02-2006 22:33

armaled...........
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

28-02-2006 22:34

Sven van Anrooy schreef:
Ruud Visser schreef:Dan moet je eens naar de fox inline loodjes kijken die kan je ook zo verwissellen...


Groetjes,


Ruud
En dan bij elke run het tubet'tje nog aan je lijn hebben zitten en je loodstukje kwijt zijn. Lekker is dat.

Ze noemen het "safety-systeem" zodat het lood snel los kan raken, maar hoe safe is het als je straks met je peilhengel geen grindplaatje maar een lood-stukjes-plaatje vindt? Loodvergiftiging pur sang.


Ik heb zelf geen ervaring met dat lood Sven..
Ik weet alleen dat die dingen op de markt zijn en hij zag tegen gebruik van inline lood op omntrend het....
Je hebt ze ook van steen Sven. Vis jij alleen nog maar met stenen want je bent echt radicaal tegen lood!
Vies land he dat Nederland met al dat zwerfvuil..

Groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-02-2006 22:48

Dennis van den Bogaert schreef:armaled...........

Dacht ik het niet :D
http://www.carpcollector.nl/html/armaled.html

Maar welk type lood was De vraag.....
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

28-02-2006 23:36

hahaha... :lol:

Dennis moest me verbeteren.
Armaled bedoelde ik inderdaad.
Armalite
:oops:
ik gebruik armaled lood.
Model level pear.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-03-2006 08:14

Ruud Visser schreef:
Sven van Anrooy schreef:
Ruud Visser schreef:Dan moet je eens naar de fox inline loodjes kijken die kan je ook zo verwissellen...


Groetjes,


Ruud
En dan bij elke run het tubet'tje nog aan je lijn hebben zitten en je loodstukje kwijt zijn. Lekker is dat.

Ze noemen het "safety-systeem" zodat het lood snel los kan raken, maar hoe safe is het als je straks met je peilhengel geen grindplaatje maar een lood-stukjes-plaatje vindt? Loodvergiftiging pur sang.


Ik heb zelf geen ervaring met dat lood Sven..
Ik weet alleen dat die dingen op de markt zijn en hij zag tegen gebruik van inline lood op omntrend het....
Je hebt ze ook van steen Sven. Vis jij alleen nog maar met stenen want je bent echt radicaal tegen lood!
Vies land he dat Nederland met al dat zwerfvuil..

Groetjes,


Ruud


Ik ben absoluut niet radicaal tegen lood, gebruik al helemaal geen stenen, begrijp me goed.. Maar in je vergunningen staat netjes dat je moet vermijden loodproducten in de natuur achter te laten, maar dan krijg je weer van die safety-systemen waarbij je in één keer 90-130 gram in de sloot kwijtraakt, en dat terwijl ze in je vergunningen aanprijzen een looddispenser te gebruiken. Wilde enkel en alleen ff aanhalen hoe controversieel iets kan zijn ;)

Maar heb zelf 5 stukken van dat bruingecoate foxload gehad, wat verwisselbaar was, en ben ze alle 5 kwijtgeraakt, in tijd van 7 aanbeten, zonder obstakels, oid. Voor mij niet meer in ieder geval. Fox is al niet echt goedkoop..

Gebruik zelf ook die Armaled Pear Swivels, in combinatie met fie Fox Lead CLips (die je warterltje vasthouden) en ten alle tijde zonder wartel. Buig het oogje wel wat uit voor soepel gebruik, nooit geen merkbare problemen gehad...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

02-03-2006 10:30

Ik denk dat het loodverlies meer aan je loodclips licht dan aan het lood zelf. Die foxclips zijn echt kut.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

02-03-2006 10:35

fox loodclips zijn idd kut
mijn vismaat had met de foxen 3 runs gekregen en was 3 keer zijn lood kwijt. geen obstakel of niets. alleen een 5 cm modder bodem
ik gebruik zelf op open water de loodclips van armaled (lockjaw). en bij obstakels gebruik ik meestal de korda's.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?