rig voor stromend water?


Plaats reactie
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

23-02-2006 15:40

Ik ga dit jaar serieus op de rivier vissen, maar wat voor een onderlijn dan te gebruiken.
Ik heb het hier over een zeer snel stromende rivier waar 150gram lood echt niet blijft liggen als er een boot langs komt.
Moet ik dan overstappen op zo'n bungee-rig of een afgelijde daarvan?
Of zal een gewonen standaard ook voldoende zijn. De onderlijn zal zich naar mijn idee gewoon recht strekken op de bodem, en wanneer een vis tegen de stroom in het aas probeer op te zuigen zal dit m.i. niet werken omdat het aas dan gestopt wordt door het lood.
Om stromend water lijkt me het toch voor de hand liggen dat de vis aas tegen de stroom in, anders drijft hij zo over de stek heen

Met wat voor een rig vissen jullie op stromend water en wat raden jullie mij aan.

B.v.d.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

23-02-2006 17:39

Hou het gewoon simpel. Neem gewoon een gevlochten onderlijntje met een klauwhaakje eraan. Dit klauwhaakje omdat het haakpuntje naar binnen staat en dus minder snel bot word op de stenen en dergelijke. Gewoon zo simpel mogelijk houden!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

23-02-2006 19:34

standaard rig, is voldoende, meestal geen dressuur op de rivieren, goed voeren is veel belangrijker.
To The Boat!
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

23-02-2006 20:46

Mike...

als er geheel geen dressuur is dan kun je redelijk standaart vissen.

Als er wat vaker op de stek wordt gevist kun je in mijn ogen beter snel naar de wonderlijn of bungeerig gaan.

Let wel: deze elastiek lijnen zijn een jaar of 15 geleden vaak ingezet op een stromend water met diepladers, hier was weinig tot geen dressuur maar de elastiek lijntjes vingen hier al duidelijk beter! Het kan dus geen kwaad om het te proberen... Je bent er in ieder geval zeker van dat je lijntje niet gestrekt ligt en zo in 25% van de aanzwemrichtingen je aas niet zo maar kan worden opgezogen.

doe ermee wat je wil :wink: 8)

succes!

gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

26-02-2006 09:50

heren,

bekijk het eens van de andere kant. als je op een snelstromend stuk van de rivier vist. dan denk ik egt niet dat de vis de boilie van veraf aanzuigd. ik denk dat de karper heel dicht bij de boilie komt voor het opnemen en misschien wel aanleen maar met zijn lippen over de bodem schuurt. als een vis wil azen zal hij ook in onbalans in het water te komen liggen. vaardoor de vis dus sneller weg geduwt zal worden.

ik zou gaan voor een standaart onderlijn tussen de 35 en 45 cm evnetueel met krimpkous. gewoon omdat mij dit beter lijkt als er veel stroming staat. het aas is dan beter op te zuigen die 2 cm dat de vis misschien uit de buurt van je aas blijft.

dit komt door de lengte van de lijn. als men een korte ondelijn 10 cm 5 cm boven de bodem houdt(in gestrekte toestandt). zal je zien dat de onderlijn verder van de karper wegdraait dan als men een onderlijn van 45 cm 5 cm van de bodem neemt.

de grote lengte van de onderlijn zal niet zo negatief zijn voor de inhaking dan op stilstaand water omdat de vis tijdens het azen toch weer bij het lood vandaan wordt geduwd door de stroming

ik hoop dat je er iets aan hebt
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

26-02-2006 09:59

Marco, heb nog nooit een karper gezien die weg geduwt word door de stroming :o
Je gedachte is te theoretisch.
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

26-02-2006 10:04

mijn gedacht is ook veel theorie. ik heb het nog nooit gezien. wel heb ik meer gevangen op die rigs.
ik ben begonnen met die lange rigs omdat een bekende franse auteur dit een keer beschreef. ik heb hierna mijn eigen gedachte waarom dit beter werkt ontwikkeld. op het kanaal moet je toch weer iets korter gaan vissen omdat daar meestal minder stroming staat. ongeveer 22.5 cm.

probeer deze rig maar een eens en je zult het egt wel merken aan het aantal aanbeten.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

26-02-2006 17:08

IK heb het hier over de rivier de waal, weet niet of jullie die kennen.

Ik ben bang als de onderlijn te lang is dat de boilie gaat zweven, en van links naar recht blijft rollen.

Verder denk ik dat de vissen alleen kunnen azen tegen de stroom in.
Dit omdat de stroming zo groot is dat ze anders gewoon meespoelen met het water.
De vis zal dan vanuit een de langte richting van de rig komen en deze niet goed in de mond kunnen zuigen m.i.

Marco heeft volgens mij wel gelijk dat de vissen het niet zo opzuigen als in normaal water, maar meer met de bek over de grond schijven

Is dit dan zo?
Of moet ik maar uit de stroming vissen?
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

26-02-2006 17:16

ik heb het nooit gezien maar als je even logies nadenkt. dan kom je tot de conclusie dat de vis het aas niet zo hoog kan aanzuigen omdat de stroming dan meer vat op het aas krijgt en zal het allekanten opspoelen. hdat de onderlijn gaat zweven denk ik ook niet. de onderlijn sterkt zich en zal dan na onder geduwd worden. door dat de boven waarde stroming groter zal zijn dan de stroming die onder de boilie heen gaat.(weer theorie)
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Plaats reactie