ervaring met pallatrax THE STEAMLINK


Joost van Oostenbrugge
Berichten: 34
Lid geworden op: 30-03-2004 09:04
Locatie: Bruinisse

15-02-2006 19:30

hallo medekarpervissers,

ik heb laatst een voor mij nieuw soort ondelijnmateriaal gekocht nl. die van pallatrax namelijk de steamlink. Dit is een fluorcarbon gecoate onderlijnmateriaal met daarin een dunne braid.

Mijn vraag zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, en zouden die deze ervaringen met mij en anderen willen delen op het board. Mijn mening is dat het een vrij goed onderlijnmateriaal is wat goed de stijfheid behoud ten op zichte van het soepele gedeelte

ik ben beniewd

Groeten Joost :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-02-2006 19:56

Joost...is een topper!
Kun je gerust gebruiken...heb zelf de 15 lb versie.
Heb gezocht naar de 25 lb versie, helaas nergens meer te koop :cry: .
en naar wat ik begerepen hebt wordt het ook niet meer aangevuld :(

Een goede vervanger heb ik gevonden in Zwolle in die van Korda Hybrid 20 LB.
Deze is stijver, en lastiger te knopen omdat de lijn blijft krullen (van de spoel)...eenmaal de knoop gelegd, dan de rig stomen en dan heb je een perfecte rig.
Met name de (zand)kleur vindt ik perfect plus de flourcarbon coating
PS..als jij aan de 25 lb versie kan komen, dan houd ik mij graag aanbevolen
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

15-02-2006 20:22

BROL BROL BROL
neem 30 cm maak aan beide uiteinden een lus en trek de lijn onder spanning bouw de druk op, de lijn breekt steeds een cm of 1 - 2 voor de knoop.
Heb deze lijn ook pas aangekocht, op aanraden van........
Een "meester" in het riggebeuren vertelde me dat ik deze lijn zo es moest maken en trekken.
Ik trok alles door, zowel de 15 en de 25 lbs versie.
Schande voor zo en dure lijn >>>> rond de 19.50€.

Kijk moest je er toch in geloven, ik stel mijn 2 rolletjes te koop se, van elk max 1 meter gebruikt.

prijs:
20€ + verzendingskosten.

grtz peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-02-2006 20:59

:o ..sta ik van te kijken

zal die test ook eens proberen.
Ook met andere onderlijnen dezelfde test gedaan?
HB
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-02-2006 21:15

Deze lijn is ook totaal niet geschikt voor een lusknoop. Je moet hem eerst strippen voordat je er een knoop in legt. Ik maak altijd een Palomar en trek de knoop dan tegen de wartel aan. Ik heb er in ieder geval nog nooit een lijnbreuk op gehad.

Bedankt voor de tip van die Korda-lijn Hans! Jammer dat die Steam-link weer zo snel uit de schappen verdwijnt.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-02-2006 21:32

Bas Breetveld schreef:Deze lijn is ook totaal niet geschikt voor een lusknoop. Je moet hem eerst strippen voordat je er een knoop in legt. Ik maak altijd een Palomar en trek de knoop dan tegen de wartel aan. Ik heb er in ieder geval nog nooit een lijnbreuk op gehad.

Bedankt voor de tip van die Korda-lijn Hans! Jammer dat die Steam-link weer zo snel uit de schappen verdwijnt.


Welke lijnen zijn er dan nog meer niet geschikt voor een lusknoop oftewel de figure 8 knoop?
Zit het hem in de coating?
Voor Green hornet wordt de 3 kamerknoop aanbevolen i.p.v. een figure 8 knoop.
Bas..de van korda lijkt erg op die van palatrax qua kleur..mischien wel hetzelfde?.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-02-2006 21:59

Het zit hem inderdaad in de coating die opstroopt bij alle soorten knopen. Andere soorten kunnen dat weer wel hebben.
Ik heb die van Korda nog niet gezien. Het zal niet verbazen als het hetzelfde spul is.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

15-02-2006 22:23

Ik heb zelf jellywire 15 lb en GH 25 lb. Ik heb net de test gedaan met een unster. De jellywire brak bij 12 lb en GH bij 18lb. Is dit aanvaardbaar of niet heb namelijk 10 rigjes geknoopt met de figure 8 loop. Ik denk zelf niet dat er zoveel druk op een lijn komt te staan. Wat is jullie mening hierover?



mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-02-2006 22:24

Heren,
heb de test ondertussen ook uitgevoerd.en inderdaad hij breekt telkens op zo'n 2 tot 3 centimeter VOOR de knoop
De type/soort knoop heeft hier ff niets mee te maken.
Maar..heb de test gelijk ook met jelly wire & green hornet en stealth skin en korda hybrid uitgevoerd.
Ze breken allemaal op zo'n 2/3 cm voor de knoop, bij de een 15 lb iets makkelijker dan bij de andere 25 lb (logisch toch)
Mijn enigste conclusie die ik hier uit kan trekken...je bereikt gewoon de maximale treksterkte en dan zal de onderlijn eens toch ergens moeten breken...valt me juist nog mee dat het juist niet op de knoop is.

By the way...bij de korda hybrid zit een gebruiksaanwijzing, deze bevelen aan om de knoop bij voorkeur geleidelijk aan te trekken , eerst even boven stoom de stoom houden en daarna pas strak trekken.
mvg
HB
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

15-02-2006 22:27

Gebeurde bij mijn ook Hans, telkens 2 a 3 cm voor de knoop. Het valt me wel op dat de opgegeven hoeveelheid trekkracht niet klopt.




mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-02-2006 22:29

ter verduidelijking;
Afbeelding[/img]
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

15-02-2006 22:30

Ben er ook totaal niet over te spreken, brak verscheidene keren zonder reden, echter niet op of vlakbij de knoop maar gewoon midden in.
Dacht eerst aan een slechte klos, echter 2e klosje had hetzelfde euvel.

Nooit meer gekocht.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-02-2006 22:33

Maik van de Camp schreef:Ik heb zelf jellywire 15 lb en GH 25 lb. Ik heb net de test gedaan met een unster. De jellywire brak bij 12 lb en GH bij 18lb. Is dit aanvaardbaar of niet heb namelijk 10 rigjes geknoopt met de figure 8 loop. Ik denk zelf niet dat er zoveel druk op een lijn komt te staan. Wat is jullie mening hierover?



mvg Maik

Maik...in mijn ogen gewoon aanvaardbaar....enne je hebt gewoon geen keuze, of je moet zonder onderlijn willen vissen :P

Je kunt altijd nog voor 20-25-35 lb onderlijnen kiezen

Is me nog maar weinig keren overkomen dat ik vis verspeel door breuk in mijn onderlijn.
Je nylon hoofdlijn zal ook nog eens als een soort buffer werken.
mvg
HB
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

15-02-2006 22:38

Is me eigenlijk ook nog nooit overkomen Hans, maar ik heb echter nog nooit met 15lb onderlijnen gevist. Dit seizoen dus een rolletje jellywire gekocht 15 lb. Zal het dus zelf moeten ondervinden. Als ik lijnbreuk krijg weet ik in ieder geval waar het aan ligt. Ieder nadeel heb zen voordeel.


mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-02-2006 22:39

Wil Jeurninck schreef:Ben er ook totaal niet over te spreken, brak verscheidene keren zonder reden, echter niet op of vlakbij de knoop maar gewoon midden in.
Dacht eerst aan een slechte klos, echter 2e klosje had hetzelfde euvel.

Nooit meer gekocht.


Wil, welke onderlijn gebruik je nu dan?...doe eens dezelfde test
Durf te wedden dat deze ook zal breken.
Gezien de test van Maike met een unster lijkt het erop...dat de opgegeven treksterkte van onderlijnen zwakker is dan op de klos vermeld staat.
Treksterktes van nylon hoofdlijnen zijn daarentgenen vaak hoger dan opgegeven.
Lastig hoor....was alles maar IGFA gekwalificeerd, had je tenminste een ijkpunt :-?
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

15-02-2006 23:31

Hans
Probeer eens met een hengel meer dan drie kilo te trekken! Weet bijna zeker dat je hengel dat niet overleeft. Ik heb ooit eens met een zeer zware zeehengel geprobeerd drie kilo te trekken, echt niet te doen. Dus een onderlijn die 12 lb is moet nog altijd sterk genoeg zijn om een vis mee af te drillen. Ik heb dit seizoen alle merken gecoate onderlijn materiaal getest en ik moet de eerste nog breken tijdens het vissen. Ik mag wel zeggen dat ik heel wat vissen dit jaar heb geland dus aan test materiaal (echt test materiaal dus en niet even trekken met een unster) geen gebrek. Het is wel zo dat de merken met een dikke coating beter eerst gestript kan worden om ruimte in de knoop te voorkomen. Juist door die ruimte krijg je een versnelling in de krachten.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

15-02-2006 23:46

Je hebt gelijk Piet, maar het geeft toch een indicatie die unster test. Als je het tien keer uitvoerd en hier het gemiddelde van neemt, zit je vrij aardig in de buurt. Als je erover nadenkt klopt het eigenlijk wel, er zal nooit zo'n grote druk op je onderlijn komen te staan. Maar ik schrok even omdat ik net tien onderlijnen geknoopt had, die ik met jelly wire 15lb geknoopt heb.
Overigens ik twijfel absoluut niet aan de kwaliteit van jullie producten, heb nog nooit lijnbreuk gehad op bv GH.


mvg Maik
Carpe Diem...!
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

15-02-2006 23:59

Maik
De trekkracht van onderlijn materiaal wordt vanuit de fabriek meegeven. Het wordt daar gemeten apparatuur dat geijkt is en de meeting gebeurd geleidelijk. Met een unster kun je dat nooit zo testen volgens mij. Maik je hoeft je inderdaad geen zorgen te maken met een onderlijn van 15 lb, normaal gezien trek je dat nooit met een hengel. Het wordt een andere zaak als die 15 lb niet goed geknoopt is. Dan gaat de trekkracht heel snel achteruit. Dat komt door de actie, reactie krachten. Een stoeptegel van 40x40 cm schuin tegen de muur trap je nooit stuk! Doe nu eens een stukje piepschuim ertussen zodat de tegel vijf cm vrij van de muur komt en trap dan nog eens. Nu breekt de tegel heel gemakkelijk. Dus knoop je rigs heel serieus dan kun je die normaal gesproken niet afbreken, materiaal fouten uitgezonderd! Dat hebben wij ooit een keer met Green Hornet gehad, die brak bij het minste geringste!
Piet
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-02-2006 00:21

Hoi Piet,

Wel opletten he :D
Zal het ff uitleggen :wink:

Samengevat:

# In eerste instantie wordt gevraagd naar ervaring van steamlink.

# 1 persoon (Gino) reageert dat deze lijn breekt als je een stuk van 30 cm neemt en aan beide zijde een lusknoop maakt en gelijkmatig aan beide zijdes trekt, de lijn breekt bij hem niet op de knoop maar op 2/3 cm vanaf de knoop.

# Dit leek mij sterk (Ben nu eenmaal eigenwijs), dus ik heb de test ook gedaan met verschillende onderlijnen...en het klopt.
Alles breekt op zo'n 2/3 cm vanaf de knoop :D ...15 lb uiteraard eerder dan bv 25 lb.
Verder geef ik uitleg dat het niet zo zeer met de knoop te maken heeft maar simpel met de sterkte van de onderlijnen.

# 1 persoon meld (Maik) dat hij een test heeft gedaan met een unster en dat de lijn eerder breekt dan de opgegeven sterkte en vraagt of het wel betrouwbaar is om deze te gebruiken?
Ik geen aan deze gewoon te gebruiken daar het mij maar weinig keren is overkomen dat ik vis hebt verspeeld door breuk in de onderlijn.
Met dit laatste zeg ik min of meer hetzelfde als jij...een onderlijn breekt niet zo snel in normale situaties :wink:

# Maar ja...Nu gooit Wil weer ff roet in het eten :P

Kortom...de vraag was of steamlink wat is. Twee personen melden dat ze het niks vinden doordat het zo snel breekt.

Ik zeg daarop, ik bemerk geen verschil met andere soorten onderlijnen als je de breektest doet met je handen....wie wel?
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-02-2006 08:52

Hans
Ik weet zeker dat Steamlink met een 8 knoop eerder zal breken dan Jellywire. Dat heeft met de dikte van de coating te maken! en met de braid van de kern. Dit heb ik hierboven al beschreven (ruimte in de knoop) Dat zelfde geld voor Green Hornet ook dat materiaal heeft een dikke coating, wij hebben daar als compensatie echter een sterkere kern in laten zetten namelijk de kern van Jellywire. Bas had het helemaal goed want die stript ook aan de wartelkant de coating eraf. Dat is helemaal safe al blijf ik erbij dat je nooit met een hengel een gecoate onderlijn kan stuk trekken. Of het goed spul is? daar komen nog een aantal andere factore bij kijken en dat zal de praktijk uitmaken. Wij hebben het materiaal afgetest want ik had het als eerste mee om te testen. Ik vond het test materiaal die ik toen (3 jaar geleden) bij me had heel zwak op en inderdaad net onder de knoop en ik vind het lastig als ik niet een rig aan het water kan knopen! Toen heb ik wel een paar keer lijnbreuk gehad tijdens het vissen, dat gebeurde steevast als een vis vlak bij het net even heel hard met zijn kop sloeg! Dan krijg je echt van die piek krachten. Ik weet niet of het nu verbeterd, als dat wel zo is vind ik het wel een heel mooie schut kleur hebben en een mooie strakke coating!
Piet
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

16-02-2006 23:18

Ik heb zelf ook de steamlink in mijn koffertje liggen en ik moet zeggen dat ik er weinig problemen mee heb. Ik heb er nog nooit een lijnbreuk op gehad en vrienden van mij ook niet. En ik moet zeggen dat ik een aardige harde driller ben. Snap dan ook niet dat sommige hier last van hebben?

Voor de rest heb je die van korda nog. Dit is met een fluorcarbon coating en een stukje duurder dan die van pallatrax. Het komt volgens mij ongeveer op hetzelfde neer.

En dan de jellywire van pb. Ik vind dit meer een onderlijnmateriaal die de kant op gaat van de gevlochtenonderlijnen ipv van de combirigs. Jellywire is alleen een stukje stijver en dus wat moeilijker in de war te gooien. Trouwens piet de mensen zeggen dat ze het niet in de war is te gooien, maar ik en mijn vrienden hebben er andere bevindingen over? Kan je dit misschien verklaren, want voor de rest is het een toponderlijntje.
~~Dreams can be true.~~
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

17-02-2006 10:22

Tino
Jellywire is in eerste instantie gemaakt als een alternatief voor soepel braid. Soepelbraid heeft als voordeel dat het in het water heel natuurlijk over komt en dat het gemakkelijk door de vissen kan worden opgezogen. Het grote nadeel is echter dat bij een beetje tegenwind of (erger nog) dwarswind het materiaal gemakkelijk om de hoofdlijn tangled. Jellywire is een redelijk soepel braid met daar overheen een dunne coating. Deze coating is stijf genoeg om het in de knoop werpen tegen te gaan en heeft toch nog een combilink functie. Deze laatste gaat vooral op bij de 25 en 35 lb versie. Als je goed naar de onderwater video's hebt gekeken zie je ook dat vissen met hun staart of vinnen (door water verplaatsing) instaat zijn om een soepele onderlijn geheel op te tillen en op een andere plek laten neerkomen. Dit kan bij een soepele onderlijn ook compleet mis gaan als de rig zich om de hoofdlijn tangled. Dit kan niet gebeuren bij Jellywire ik heb dat zo vaak live op mijn thuiswater gezien. Dat is dus een voordeel ten opzichte van een soepele braid.

Ik kan niet beoordelen vanaf hier hoe jij wel Jellywire in de war krijgt. Ik kan je verzekeren dat ik het hele jaar dat nog niet heb meegemaakt! Drie tot vier keer per week gevist en alles altijd uitgegooid. Kan te maken hebben b.v. met de manier waarop jij inwerpt of de lengte van je rig enz.

Gr Piet
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

17-02-2006 11:05

Tino,
Wat ik meestal doe wanneer ver moet gooien me oa Jelly wire is het volgende.
Ik schuif een stukje tube van een paar cm over de ondelijn en wartel/quicklink heen ,je hebt er hele mooie van fox voor maar een gewoon stukje sileconeslang werkt ook.
Dit werkt als een soort afhouder en voorkomt in de war gooien.
Probeer maar eens dat scheeld echt stukken.
vang ze
Erik
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

17-02-2006 12:44

kijk, ik heb nu net met die afhouders van Fox problemen, ik gooi MET dit meer in de war dan zonder, heb daar zelfs enige getuigen van.
Onbegrijpelijk maar het is nu zo.

Sevens nog een paar jelly's knopen se :lol: :lol: :wink:
grtz Peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

17-02-2006 14:22

ik heb zelf de grootste probleemen gehad met de green hornet. ik had 25 lb versie die ik viste aan een 15 lb soft steel.

de onderlijn is me in een sessie 4 keer overgegaan en ik heb 3 vissen geland.

de onderlijn ging 2 keer in het midden over en 2 keer vlak boven de haak(2mm en 1cm).
eerst dacht ik dat ik op een mosselbank viste maar na een kijkje korterbij met de duikbril was het een schone bodem. geen stenen. alleen 5 cm blubber met daaronder zand.

ik heb dit probleem tegen piet verteld en we hebben het nu samen opgelost. ik heb een nieuw rolletje gekregen en een rolletje jellywire. en vis nu met ze allebei.
ik heb met het nieuwe rolletje nog geen problemen gehad.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?