Bungy tube PB


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Coolen
Berichten: 235
Lid geworden op: 08-08-2005 17:45

13-02-2006 14:03

Heb op de beurs in zwolle wat bungy tube van PB mee genomen, helaas krijg ik deze echter niet over een maatje 8 wartel(soms scheurd deze ook). Iemand nog tips of ideeen ?
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

13-02-2006 14:24

Hoi Jan,
Ik zelf knoop deze rig ook en maak hierbij geen gebruik van een wartel maar van een lusje.
Dit omdat ik quick locks gebruik.
Maar wat ik doe is het volgende,ik knoop op de plaats waar ik de tube wil vast zetten een verdikking op mn onderlijn materiaal.
Deze maak ik zo dik dat de tube er lekker strak over heen gaat.
Wil je dit echt vast hebben zitten doe er dan een druppeltje lijm tussen.
kijk ook op de site van PB products hier staat volgens mij een goede uitleg.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
succes met knopen.
erik
Gebruikersavatar
Jan Coolen
Berichten: 235
Lid geworden op: 08-08-2005 17:45

13-02-2006 14:27

Bedankt Erik, had ook het idee om er een tegen de wartel een draadstoppertje te zetten en daar de tube over de schuiven en vast te lijmen.
Gebruikersavatar
jeroen ten westeneind
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-11-2002 01:00
Locatie: millingen

13-02-2006 18:42

hoi
je moet eerst een lusje maken en die dan door de wartel halen zodat er een lusje komt van een cm lang. hier kun je de tupe over heen doen tot de wartel. hierna kun je er evt nog een kripkouje over doen van een cm . dit is niet nodig maar is wel beter.
mvg jeroen
care 4 carp
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

13-02-2006 19:55

Piet Vogel schreef:Mijne heren,

Normaal reageer ik niet op discussies over materialen van PB Products maar omdat het hier een vraag betreft reageer ik toch.
De Bungy Elastic is bedoeld om een recoil rig te maken die qua werking geheel verschilt van de bekende recoil rig. De siliconenslang die wij hiervoor leveren is extreem dun en soepel. Hierdoor is het logisch dat hij moeilijker te gebruiken is dan de gewone siliconenslang voor een recoil. Wij hebben hier zelf een aantal oplossingen voor gevonden om het toch gemakkelijk te maken. De siliconenslang kun je heel goed over een Fox splicing needle schuiven en vervolgens zonder enige moeite op je onderlijn. Wat ook goed werkt is al genoemd in deze discussie is het gebruik maken van een tube threader.. Het is vooral makkelijk als je langere stukken siliconen gebruikt dan 12 cm. Deze 2 manieren werken nog prettiger als je ze van te voren heel licht insmeert met een beetje zeepsop Het is niet mogelijk om dit te doen met Amnesia, maar dit is ook niet nodig want, nogmaals, daarvoor is hij niet bedoeld. Het moet juist een heel subtiel rigje worden en niet zo’n lompe recoil rig. Bij gebruik van een langer stuk siliconen van 25 cm wordt de werking heel dicht benaderd van de wonderlijn zoals beschreven in het boek van Alijn Danau. Verder is het zo dat als je hem korter maakt (mijn favoriet) de rig ook inhaakt op het moment dat de karper “hard” het aas opzuigt. De rig door het elastische vermogen als het ware als een katapult terugspringt en de vis harder prikt dan normaal. Wel is het zo dat hoe zwaarder lood je kunt gebruiken (ligt aan je hengels natuurlijk) de rig beter werkt. Na testen kwamen wij tot de conclusie dat bij gebruik van 110 gram na ingooien het lood totaal niet verschoof als wij de onderlijn strekten. Ik zal hieronder de verhoudingen geven van de onderlijn zoals ik hem maak:
Stap 1: Neem een stuk gevlochten lijn (moet perfect rond zijn) van 50 cm, tussen de 15 en 25 Lbs.
Stap 2: Knoop hier door middel van de knotless een haak aan. Houd de hair 1 cm meer dan de diameter van je boilie. Creëer door middel van een stukje krimpkous van 2 cm die over de haak geschoven wordt een benthook.
Stap 3: Schuif een stukje siliconenslang van 12 cm op een splicing needle en vervolgens schuif je dit op de onderlijn.
Stap 4: Meet nu eerst 6 cm af vanaf de bovenkant van het krimpkous voeg daarna 2x de lengte van het gebruikte siliconenslang aan toe (bijv. 2x 12 cm = 24 + 6 = 30 cm). Knoop nu op de maat een wartel aan of zoals ik zelf gebruik knoop daar een lusje aan om over een Quick Lock Swivel te schuiven.
Stap 5: Schuif de bovenkant van het siliconenslang over de bovenkant van de wartel of het lusje; je zal zien dat dit heel goed vast komt te zitten.
Stap 6: Neem een stukje braid wat je ook gebruikt voor de onderlijn van plm. 15 cm. Vouw dit doormidden en maak door middel van een stuitjesknoop een stuitje op de onderlijn. Dit stuitje trek ja aan met 2 handen en schuif het vervolgens door tot het op 6 cm van het krimkous komt te zitten. Pak nu 2 tangetjes en trek het stuitje zo hard mogelijk aan en knip de uiteinden af. Schuif vervolgens het onderste gedeelte van de siliconenslang over het stuitje en klaar is Kees (of in dit geval Piet).
Op deze manier is het mogelijk om deze subtiele onderlijn in minder dan 3 minuten te maken.
De 6 cm voor dat het elastiek begint vind ikzelf heel belangrijk omdat de karper nu de boilie op kan nemen zonder in contact te komen met de siliconenslang.
Over deze rig zal binnenkort een heel artikel komen in het blad Karper, stap voor stap met foto’s. Ik hoop dat ik het “mysterie”van de siliconenslang hiermee opgelost heb.
Succes met knopen!
Piet Vogel.


gr Harnold
Plaats reactie