brug rig


Ronnie Kwast

22-01-2006 10:16

welke rig is eigelijk het beste om bij bruggen te vissen
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

22-01-2006 11:00

raymond kwist schreef:welke rig is eigelijk het beste om bij bruggen te vissen


Op zo'n vraag heb ik maar 1 antwoord: Beste brugrig ziet er hetzelfde uit als een paalrig, maar met de eigenschappen van een rietrig.

Laten we zeggen 40% paalrig, 60% rietrig.
Laatst gewijzigd door Mourad Aviara op 22-01-2006 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

22-01-2006 11:11

Mourad,

domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. als je het antwoord niet weet is het toch geen domme vraag? Een dom antwoord is 40% paalrig, 60% rietrig. Wat de f*ck is een paalrig of een rietrig?!?

Raymond, ik zou gewoon met een rig gaan vissen waar jij vertrouwen in hebt. In principe maakt het niet uit, mits er geen palen of obstakels bij de brug staan/liggen. In dat geval zou je via de zoekfunctie even moeten zoeken naar een rig voor obstakels...

Ik hoop dat je er wat aan hebt...

mvg Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

22-01-2006 11:24

Stefan Gooijert schreef:Mourad,

Wat de f*ck is een paalrig of een rietrig?!?

mvg Stefan Gooijert


Dat dacht ik ook toen ik "brugrig" las :lol:

"brugrig".. hahah
Laatst gewijzigd door Mourad Aviara op 22-01-2006 11:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

22-01-2006 11:38

Ik heb hieronder een plaatje gepost van de ultieme brugrig. Kijk en leer..

Afbeelding
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

22-01-2006 12:20

je zou ook normaal kunnen doen en zeggen dat ie mischien het beste weerhaakloos aan de gang kan gaan.
bij obstakels in het water rondom de brug (palen ed), achter je hengels blijven zitten, slip redelijk dicht, wakers tegen je hengels en goed naar je top kijken.
Dit soort tips zijn mischien meer interesant voor hem.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-01-2006 16:43

William,

10 punten.
De rest? booooeeeee :evil:


MVG

Klaa
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-01-2006 17:15

Klaas jij droomt teveel. :-)
Vissen is een hobby, geen religie!
Ronnie Kwast

22-01-2006 19:12

allemaal wel leuk maar nog steeds nog geen andwoord op mijn welke rig je het beste kan gebruiken
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

22-01-2006 19:39

Standaard rig,
Combi rig
Stiff rig

Kan allemaal is geen enkel probleem, er is geen rig die je speciaal moet gebruiken omdat je bij een brug gaat zitten vissen :wink:
Heeft ook te maken met je voertactiek, en gekozen aassoort !!

Wel zou je een bepaalde rig kunnen gebruiken omdat er bijv. dressur heerst op het water. (korter, langer, stiff, semi stiff, combi enz enz)

Maar ik denk dat een gewone rig, of combi link die niet al te lang is prima zn werk doet :wink:

Succes ermee
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

22-01-2006 19:49

Bart-Jaap zei het al, ik zou alleen nog een kleine aanvulling willen geven,

zit je bij een brug/obstakel te vissen dan zou ik (zoals al eerder gezegd) met een weerhaakloze haak vissen, plus een safety systeem, en ik zou persoonlijk ook nog rekening houden met een schuurbestendige onderlijn.

die maak ik zelf van armakord van korda, perfect mooi soepel gevlochten materiaal en ik gooi het nooit in de knoop.

succes met je visserij daar, als laatste zou ik nog flink stevig drillen, de vis weinig ruimte geven om een obstakel in/om te duiken.

mvg,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Ronnie Kwast

22-01-2006 20:16

allemaal bedankt voor de andwoorden :D trouwens van welke soort lijn kan je dan het beste de onderlijn van maken 1Q hooklink of weet iemand een betere :-?
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

23-01-2006 00:04

Maakt niet veel uit. Wel zou ik een voorslag monteren, waar je safetysysteem overheen kan gaan als je lijnbreuk krijgt. Ik zou gewoon een onderlijn nemen die lichter is als de hoofdlijn.
Laatst gewijzigd door Maik van de Camp op 23-01-2006 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

23-01-2006 19:34

Een brugrig ? Lijkt me gewoon een opstakelrig.
Gebruik wat je altijd gebruikt en gewoon bijna op je hengels gaan zitten :wink: zo hebbie ook de minste kans op verspelen en als je dan nog niet zeker bent over of je hem verspeeld dan zou ik gewoon een stuk leadcore gebruiken( liever geen voorslag , dat breekt nooit dus stel hij komt vast te zitten dan breekt hij achter die voorslag en zit die karper altijd met een lang stuk ( licht eraan hoelang je je voorslag maakt ) lijn achter ze lichaam. Leadcore breekt natuurlijk ook niet maar dat is meestal maar 1 meter dus dan moet je wel genoeg speling hebben voor 't geval.


Gr Wouter...
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

23-01-2006 20:50

wouter de roos schreef:Een brugrig ? Lijkt me gewoon een opstakelrig.
Gebruik wat je altijd gebruikt en gewoon bijna op je hengels gaan zitten :wink: zo hebbie ook de minste kans op verspelen en als je dan nog niet zeker bent over of je hem verspeeld dan zou ik gewoon een stuk leadcore gebruiken( liever geen voorslag , dat breekt nooit dus stel hij komt vast te zitten dan breekt hij achter die voorslag en zit die karper altijd met een lang stuk ( licht eraan hoelang je je voorslag maakt ) lijn achter ze lichaam. Leadcore breekt natuurlijk ook niet maar dat is meestal maar 1 meter dus dan moet je wel genoeg speling hebben voor 't geval.


Gr Wouter...



Elke meter is er 1 teveel.

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

24-01-2006 19:03

Ik heb 't over leadcore ? dus als vervanger van rigtube.
Dus eigenlijk komt dat erop neer dat je geen rigtube of leadcore gebruik .?
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

24-01-2006 19:12

Wouter, Rigtube kan van de lijn af, als er tenminste geen knopen of andere rotzooi op je lijn zit.
Billy Kivit
Berichten: 78
Lid geworden op: 13-01-2006 19:25
Locatie: vught
Contacteer:

24-01-2006 19:22

Ik sou leadcore vervangen door ton up 85 lb van kryston(leadcore is niet zo slijtvast ton up wel :wink: ) .en onderlijntje zou ik quickSilver 35 lb en een goeien sterke haak dan weet je zeker dat je geen lijnbreuk kan krijgen
><\\\\''>NUTRABAITS <"////><
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

24-01-2006 20:23

ik zeg maar 1 ding : ga gewoon op je hengels zitten !
hoeft je ook niet zo moeilijk te doen over voorslagen en andere shit en 't is tevens het beste voor de karper zelf.

gr Wouter...
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

24-01-2006 23:08

Als je het helemaal "visvriendelijk" wilt doen, ga dan gewoon niet bij een brug vissen! :wink:
Carpe Diem...!
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

24-01-2006 23:20

[quote="Billy Kivit"]Ik sou leadcore vervangen door ton up 85 lb van kryston(leadcore is niet zo slijtvast ton up wel :wink: ) .en onderlijntje zou ik quickSilver 35 lb en een goeien sterke haak dan weet je zeker dat je geen lijnbreuk kan krijgen[/quote]

Billy, ik snap je redenatie maar het is noodzaak dat je altijd rekening houd met lijnbreuk, omdat het gewoon veiliger is voor de vis die je eventueel kan verspelen.

mvg,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

25-01-2006 11:24

Veel van jullie hoor ik allemaal over het gebruik van voorslagen, zelf zou ik dit nooit gebruiken bij een brug, denken jullie ook aan de gevolgen die 't kan hebben als je bv met een voorslag van 3 of meer zit te vissen ? Stel je vis komt net achter die paal of wat voor opstakel ook dan krijg je je vis gewoon bijna niet terug , je lijn breekt gewoon door 't schuren langs die paal of je moet zoveel kracht op die vis zetten dat je hem langs die paal terug krijgt maar dat is wel 't meest onverantwoordelijke wat je kan doen, je kan de karper beschadigen doordat je hem langs die paal terug 'sleurt' of ze bek scheurt uit doordat je zo aan 't trekken ben !
Zelf vis ik bij opstakels eigenlijk ook liever met inline (wel altijd die van fox omdat die heel makkelijk loskomt) omdat een vis dit veel makkelijker kan kwijtraken dan bv die safetyclip van korda. Ooit wel is gevoelt gevoel kracht je moet zetten op zo'n clip om je lood los te krijgen ? Wat je natuurlijk wel kan doen is gewoon je rubbertje er niet al de ver op schuiven, maar dat doen er tog maar weinig naar mijn idee.

gr Wouter...
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

25-01-2006 12:09

wouter, wat dat rubbertje betreft met die safetyclip heb je wel een punt, maar je vergeet dat er ook weerhaakloos vissen aangekaart is.
een vis kan met 200 gram lood nog wel gemakkelijk de haak uit zijn bek krijgen, alleen als hij ingeprikt is door het loodgewicht, dus voor de aanslag.
na de aanslag wordt dat moeilijk, omdat de vis dan gaat zwemmen.
stel nou dat hij echt om de paal vliegt en je wil hem terugtrekken.
dan schuur je echt niet met de vis langs de paal om hem weer terug te krijgen, dat laat hij zelf ook niet toe, zou dit wel gebeuren dan zouden er geen schubben meer aan zijn lijf zitten want die zouden dan wel achter de 3-hoeksmosseltjes blijven zitten.
feit is gewoon dat als een vis de bek nog in orde heeft, d.w.z. geen echte papegaaienbek en/of loshangende flappen lip (waar ik geen voorkeur voor heb dus vrijwel nooit op vis) en je de vis eventueel zou verspelen de vis de haak kwijt kan raken door spiercontracties in zijn lip.
Nu denk ik aan een standaard onderlijn, ik weet niet of dit ook zo is bij bijvoorbeeld eeen withy pool rig.
wat ik wel weet van de withy pool is dat hij niet en/of nauwelijks gebruikt wordt bij obstakels, simpelweg omdat hij gewoon niet gemaakt is voor het echte sleurwerk.

obstakelvissen is een kunst, sommige mensen kunnen er wel vissen vangen maar er komt heel wat meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken.

als je bij obstakels gaat vissen wens ik je veel succes, en denk aan de veiligheid!

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-01-2006 12:13

Laat nou eindelijk eens die voorslagen in de tas zitten tot je zeker weet dat je ze echt nodig hebt! Er zijn al te veel vissen kapot gegaan door verkeerd gebruik van voorslagen. Heb je hem wel nodig, neem hem dan lang genoeg (minimaal 2 keer de hengellengte, heb em zelf liever nog wat langer) zorg dat de knoop goed is en KNIJP JE WEERHAAK PLAT!
Gebruik geen inline systeem, dat komt niet over de knoop heen.

Wat je rig betreft, ik zou hem in elk geval niet te lang nemen, met een korte onderlijn heeft de vis minder speelruimte en zeker bij obstakels kan dat nog wel eens goed van pas gaan komen. Persoonlijk zou ik voor gecoat spul gaan, green hornet bijvoorbeeld, maar iedereen heeft op dit gebied zijn eigen voorkeuren. Als het maar niet te snel doorschuurt.

Wouter,
Wat dat sleuren betreft doe je toch iets niet goed. Met rustig spanning houden zonder te gaan sleuren (of soms zelfs de spanning weg laten vallen) komt een vis veel makkelijker achter een paal vandaan.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

25-01-2006 14:38

Daaf Wolters schreef:Wouter,
Wat dat sleuren betreft doe je toch iets niet goed. Met rustig spanning houden zonder te gaan sleuren (of soms zelfs de spanning weg laten vallen) komt een vis veel makkelijker achter een paal vandaan.


Je moet wel ffies goed lezen zegt hij dat hijzelf met vissen sleurt ??
Volgens mij niet.

(moet het tog even opnemen voor mn fam. )