hoe knoop ik de banaanen rig


Plaats reactie
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

10-01-2006 20:43

hoe knoop ik de banaanen rig het beste

wie heeft er wat tips

ik ben namelijk gek op popup en snowman rigs

maar deze rig wil ik dit jaar eens goed onder hande nemen
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

12-01-2006 14:49

Dit is wel de overgelode bananenrig.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

12-01-2006 15:24

@ Tino als je hem niet overgelood wilt hebben haal je het lood tch weg :wink:

@ Jeffrey : Bart van den Hurk heeft ooit eens een rot@ry geschreven waar deze rig ook in stond Hier de Link :
http://www.karperwereld.nl/rotary/deel83.php
Later heeft hij ook nog eens op het board stap voor stap uitgelegd hoe je hem moet knopen hier zijn Quote :
Bart van den Hurk schreef:Sinds mijn artikel heb ik weer wat hele kleine aanpassingen gedaan aan mijn bananenrig. Ik zal een zo duidelijk mogelijke omschrijving proberen te geven. Ik doe het nu voor de combi rig, je kan hem ook helemaal soepel knopen, alleen je loopt dan wel meer risico op de hele handel in de war te gooien.

1 ) Neem een stuk van een cm of 50 green hornet (of andere coating lijn) en strip een centimeter of 25

2 ) Lus voor hair maken en de haak bevestigen met een no-knot, precies hetzelfde als normaal. De hair laat ik minimaal 2 cm ruimte tussen onderkant bocht en bovenkant boilie. Je kan evt. de hair als blow back (met een ringetje) bevestigen. Het soepele gedeelte van de onderlijn een 10 centimeter en het stugge dus 25cm.

3 ) Knoop een lijntje van een 15 cm (gevlochten) aan het oog van de haak met een bloedknoopje

4 ) Neem een stukje amnesia of nog beter ESP bristle filament van ongeveer 2 centimeter en steek het door het oog van de haak, zo dat het aan allebei de kanten een centimeter uitsteekt. Laat dit wel aan de voorkant van het oog uitkomen, hetzelfde als de no-knot knoop.

5 ) Neem een stuk krimpkous van ongeveer 6 cm (1,6>0,8 cm; bijv. de pb (liefst de matte oudere versie van de zwarte, is wat stugger)) zwart of doorzichtig en schuif deze over het geheel. Met het reststuk van de 15 cm lijn aan de ene kant en de hair natuurlijk aan de andere, door het krimpen klem je de amnesia of bristle af en maakt de krimpkous hierdoor van nature al een hoek op de haak. Dit werkt naar mijn bevinden nog beter tegen het te diep haken van een bananenrig. Wanneer je hem meer als een gram of 3 wil overloden herhaal het dan nog een keer en krimp een tweede stuk krimpkous over de eerste heen zodat het geheel nog stugger wordt.

6 ) Laat de krimpkous afkoelen en houd met de ene hand de bocht van de haak vast en trek met de andere hand de rest van de onderlijn (gecoate stuk) tussen de 2 vingers door van de "bochthand" waar je de bocht mee vast hebt totdat de opening tussen de kromming nog ongeveer een 2tal centimeter is (tussen punt en einde krimpkous) en je als het ware een rechte lijn kan trekken van de onderkant van de bocht naar beneden tot het einde van de krimpkous. (veel woorden voor het buigen van een simpele kromming, maar dit komt best nauw)

7 ) Dompel de gekromde bocht nog een keer in het kokende water en laat het geheel afkoelen, als het goed is, is de banaan nu gebogen.

8 ) Knijp het lood op het 15 centimeter lijntje en laat een paar millimeter ruimte tussen de krimpkous en de loodjes. Momenteel gebruik ik 3 LG loodjes en daarbij dus 2 lagen krimpkous.

9 ) Het soepele gedeelte achter de banaan is bij mij een 5 tal centimeter en het stugge nog eens 12 a 15. Het stugge gedeelte net als bij een combirig afwerken met een 3 kamerknoop of 8 knoop en mooi een stukje krimpkous over deze knoop.

Volgens mij was het dat wel zo'n beetje,

mvg

Bart van den Hurk

Kijk ook eens links bovenaan onder het knopje Navigatie daar zit een zoekfunctie, en kijk is hoe ver je al komt door die zoekfunctie te gebruiken.
Typ maar eens in Bananenrig
Krijg je dit resultaat :


Ik hoop je in ieder geval hiermee te hebben geholpen

Succes ermee :wink:
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

14-01-2006 00:22

@BJ:

Je kan het loodje weg halen, maar dan komt hij 20cm boven de bodem te hangen :-?. Je kan hem ook zo uitloden dat hij net goed is uitgelood op het bijlijntje. Je kan ook het loodje gewoon op de onderlijn plaatsen. Ook een optie. Met het loodje op het bijlijntje kan je korter op de bodem vissen als je wilt. En vind dit in mijn optiek toch net iets fijner vissen.
~~Dreams can be true.~~
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

14-01-2006 11:00

jongens bedankt ik ga gewoon zonder bij lijn en met bij lijn proberen
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

16-01-2006 11:31

Even offtopic, maar is de banane rig alleen bedoeld voor het vissen met een pop-up?

Gr Jasper :)
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-01-2006 11:35

Nee,

Je kan de bananen rig ook gebruiken met zinkende boilies.
Maar de rig wordt meestal gebruikt icm pop-ups
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

16-01-2006 11:42

Kun je dan ook een krimpkousje aanbrengen op een standaard rig, zodat de haak beter indraait in de bek en haakt? Of heeft dat weinig of geen zin?

Gr jasper :)
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

17-01-2006 13:50

Dat heeft heel veel zin...

Volgens mij is dat niet nieuw. Ik doe het tenminste altijd
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

17-01-2006 15:42

Peter heel veel mensen vissen met een stukje krimpkous of siliconen tube over de haak. Men probeer zo het draaien van de haak te bevorderen.

Het voordeel van de bananenrig is dat hij moeilijk uitgespuugd kan worden, dit komt door de kromming van het krimpkous. Het krimpkous plooit zich als ware over de onderlip heen.
~~Dreams can be true.~~
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

17-01-2006 16:34

welke rig walet gebruiken jullie voor het bewaren van de bananen rig??
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

17-01-2006 16:54

jefrrey gebruik de zoekfunctie eerst even...

zoek en gij zult vinden:
http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=27590&highlight=bananerig+bewaren

Gr Jasper
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Plaats reactie