welke rig voor de bagger


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Romp
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-05-2005 19:14
Locatie: Renswoude

09-01-2006 20:48

hallo allemaal

Mijn probleen is eigenlijk heel simpel, ik vis veel op een water waar veel bagger en blad ligt. en zomers wil het hoornblad en waterpest ook nog weelderig tieren. maar wat voor een rig kan ik nu het beste proberen op zo`n baggerbodem. Heb al veel geprobeert maar het lijkt er op dat alles die bagger maar in plomt. Ik hop dat jullie wat tips voor me hebben.

met vriendelijke groet, Erik
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

09-01-2006 21:02

Erik,

ik zou een pop-up proberen. mocht je hier geen voorstander van zijn kun je ook een lange onderlijn (zijn hem in dit geval wel soepel nemen) kunnen nemen, misschien in combinatie met lichter lood?

Wat ik zelf als 2e keus zou proberen is een snowmanpresentatie of een uitgebalanceerde pop-up. Bij het inwerpen ff een pva foampje op de haak zodat deze na het ingooien omhoog staat en langzaam afzinkt zodra het foampje opgelost is. zo heb je hem altijd boven op de bagger liggen in plaats van erin. Nadeel vind ik vaak wel dat je bol zo snel de geur van de bagger opneemt, vandaar mijn eerste idee van de pop-up.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

mvg Stefan
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

09-01-2006 21:15

ik ben t helemaal met stefan eens
ik zou de snowman pakken t presenteerd mooi net boven t blad en valt mooi op in de omgeving

en ja net wat stefan zegt de geur blijft langer goed
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

09-01-2006 21:27

ik zou een pva wokkel op je haak zetten en een lange soepelen onderlijn 8)
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
klaas de jong
Berichten: 42
Lid geworden op: 08-01-2006 20:38
Locatie: friesland

09-01-2006 21:40

ik zou ook voor een langere onderlijn dan normaal gaan (soepel), in combinatie met een lichter lood en dan geen vastloodsysteem maar een vrijloop van zo'n 15cm.

en 1 hengel snowman, en 1 hengel gewoon zinker.
je voorgevoerde boilies zijn tenslotte ook geen pop ups.
als het instant vissen betreft zou ik wel beide hengels pop up vissen.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

09-01-2006 22:03

Misschien een helicopter rig? met een vrij lange soepele onderlijn, en een PVA foampje. Het kan zo zijn dat de karpers op het water diep in de blubber azen. Als dat het geval is denk ik dat ze schrikken van de pop-up. Dus zou ik voor een zinker gaan. Dus gewoon 1 hengel op de bodem en een pop-up, dan ben je er zo achter welke presentatie het beste vangt. Als je pop-up vist zou ik hem wel single vissen.




mvg Maik
Carpe Diem...!
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

10-01-2006 10:08

lange onderlijnen gebruiken. Dit moet je probleem oplossen. ik denk niet dat een pop-up altijd nodig is in dit soort omstandigheden
Gebruikersavatar
Erik Romp
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-05-2005 19:14
Locatie: Renswoude

10-01-2006 10:15

dat snowman efect heb ik wel geprobeert, ook die helicopterrig. omdat ik dacht dat het lood wel de grond in zou gaan en de onderlijn vrij redelijk boven de bagger uitkomt. maar als je nagaat dat het een kleine put is waar ik vis, met veel karper, en weinig dresuur. Vind ik het raar dat ik na gemiddeld elke week vissen van pakweg 10 uur lang en redelijk veel nachtsessies, maar 17 karpers naar boven heb gehaald, wel allemaal boven de 20 pond en 2 boven de 30 pond. ik twijfel enorm aan mijn rigs. zoals ik zei een helicopter, een snowman, en gewoon een standaart, een white pool. Ik zie ook steeds, als er bruisplakaten zijn dat ze erg lang op de zelfde plaats blijven, wat mij er toe leid dat de karper op die plek aan het graven is. Het lichtere lood is zeker een optie, omdat ik nu nog met 50 gram vis. maar ik ben bang als ik lichter ga vissen het lood niet zal zorgen voor een haakzetting.
groeten Erik
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

10-01-2006 11:45

er is speciaal lood in de handel voor modderoppervlakte. Dit lood heeft een drietal "vleugels" en dwarrelt naar de bodem. Door zijn vorm trekt het midder snel in de drek.

Misschien kun je ook op zoek gaan naar plaaten waar de bodem wat harder van structuur is. Kun je die absoluut niet vinden is het misschien het proberen waard om de natuur een stukje te helpen. Creeer zelf je harde plaat. Omdat de dressuur toch laag is op dit water kan dit denk ik geen kwaad.

Aangezien je resultaten nu ook niet bijster goed zijn kan dit wellicht helpen. Ik denk niet dat het echt kwaad kan.
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

10-01-2006 13:08

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... highlight=

Misschien dat je hier wat aan heb .

Gr ...
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

10-01-2006 20:11

Misschien schrikken de vissen van strakke lijnen door het water gewoon een keer een flying backlead gebruiken, proberen ervoor te zorgen dat alles strak op de bodem ligt. Met slappe lijnen vissen is ook een mogelijkheid. Je zegt dat er bladeren op de bodem liggen, dus liggen er waarschijnlijk ook takjes. Hierdoor zou je rigtube of leadcore niet goed over de bodem kunnen lopen, waardoor de vissen schrikken van je rigtube. Als je leadcore gebruikt en deze niet netjes gestrekt ligt wil deze nog wel een omhoog gaan staan. Als je rigtube gebruikt misschien wat putty op de rigtube doen. Als je ingooit, rustig de lijn laten zinken en dan een heel klein beetje strakdraaien. Dan beperk je volgens mijn alle dingen die fout kunnen gaan. Anders misschien een running rig een keer proberen. En 50 gram in een blubberbodem moet genoeg zijn voor een goede haakzetting, meestal hebben de vissen vrij zachte bekken daar, misschien een goede scherpe klaauwhaak met krimkous verlengen.





mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Erik Romp
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-05-2005 19:14
Locatie: Renswoude

11-01-2006 08:15

Bedankt voor jullie tips, dat van die harde plekken zoeken is wel een hele goeie optie, ook heb ik al gedacht om zoiets zelf te creeren. Wat betreft die wokkels....... vaak gooi je die dingen er ook af als ze het water raken, misschien iets vastknopen met een pva stringetje (misschien ook een optie voor hunkemoller) Ik ga mijn best doen dit jaar, en mijn target ff bijstellen

gr Erik
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

11-01-2006 16:33

Erik die pva wokkels kun je goed bevestiggen hoor.
Gewoon op een boilinaald zetten, pva op de hair zetten en dan de boilie erop zetten. Beschermt niet je haakpunt, maar zinkt wel mooi af.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

11-01-2006 17:29

Even ingaant op die zachte bekken , met welke haken vissen jullie dan het liefst ?
Ik zelf vis het liefst met een korda LS icm en stukje(05 tot 1 cm) krimpkous dat in een hoek staat tussen de 70 en 80 graden (erg schuin dus) omdat ik met deze combi tog merendeel van de vissen in de onderlip haak en dit is natuurlijk wel een pré als je te maken heb met zachte bekken.
Ik weet dat LS's soms schade aan kunnen richte maar ik heb er nog nooit ervaring mee gehad gelukkig ! Ik zelf dril ook zeer rustig dus ik denk dat 't daar mee te maken heeft.
En geven jullie nog een voorkeur een bepaalde boilie ? (smaak,grote,hard of zacht enzz )
Verder kunnen jullie natuurlijk gewoon doorgaan op Erik z'n deel van dit ruime onderwerp (ik wil deze topic niet verkl*ten :wink: )
Maar omdat deze dingen ook onderdeel uitmaken van dat onderwerp dacht ik nou laat ik mijn vragen hier ook ff aankaarten.

Gr Wouter ..
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-01-2006 08:57

Bij baggerbodems niet de onderlijn veranderen maar de loodmontage/loodvorm/loodgewicht.

Lichter lood aan een leadclip in geval van een beetje bagger, een helicopter of "chodrig" in geval van een dikke laag bagger.

Onderlijn blijft gewoon de normale lengte.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

12-01-2006 11:18

Wouter,

Bij zachte bekken kun je beter gebruikmaken van een klauwhaakje of semi-longshank. Wanneer je een klauwhaakje zo met krimpkous bewerkt dat hij in de onderlip haakt (strak afbuigen dus) zul je misschien minder vissen "haken" maar wel meer vangen van de gehaakte vissen.

Gr Bart
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-01-2006 12:00

Bart,


Klauwhaak

Niet mee eens. Geen krimpkous.
Het is nu immers de bedoeling zo laat mogelijk te haken. Enige wat een beetje helpt is een lange hair. Ik ben niet kapot van klauwhaakjes en zachte bekken. Te gemakkelijk wordt er ondiep gehaakt met als gevolg 2 keer haken zeg maar.


Echt zachte bekken kom ik zelden meer tegen, maar de ss jes van drennan deden hun werk prima.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

12-01-2006 15:16

Bart,

Ik vis nu al een hele tijd met de LS van korda en een krimpkous zolang gemaakt dat de haak net is afgeschermd dus van een diepe inhaking heb ik zeker geen last (in theorie en praktijk). Van verspillen heb ik dus ook bijna geen last en van beschadegingen al helemaal niet .
Dus weinig reden om over te stappen naar een klauwhaak of semiLS.

Gr Wouter..
Gebruikersavatar
Erik Romp
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-05-2005 19:14
Locatie: Renswoude

12-01-2006 15:25

klauwhaken ben ik zelf ook geen liefhebber van, zo`n raar gezicht als een ander een karper vangt zonder 'kunstgebit". ik heb me zelf toch weten te overtuigen dat een langstelige haak in combinatie van een stugge lijn bv green hornet, en pop up beter zijn werk doen dan welke andere ook. Ik zit op een water wat erg moeilijk is als het op vis vangen aangaat. In het voorjaar en najaar had ik veel last van superruns die op niks uitliepen, zelfs geen weerstand. daarom die stugge lijn en lange haak. dat voorkomt volgens mij het uitspugen. die loslaters had ik met een korte haak maat 6 en standaard rig. Wat dat zinken aangaat heb ik ook al eens gedacht om een wijnkurk aan de montage te knopen met pva. Al is dat om de vaart te remmen. die kurken kan ik zo weer uit het water scheppen als ze in de kant komen.

gr Erik
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

12-01-2006 17:04

Erik ,

Stijve onderlijnen en klauwhaken is idd geen goeie combi .
Met die combi denk ik zelf dat je de haak te weinig ruimte heeft om vlees te pakken en dat je dus je haak te veel afschermt en hij ook niet echt goed kan haken in de lip. Je kan 't vergelijken met een haak afgeschermt door een stuk krimpkous alleen is 't effect bij die stiffrig dan nog xtremer omdat je daar gelijk uit je oog van je haak komt en dus erg dicht op de punt zelf zit en bij krimpkous kan je dat zelf nog een beetje regelen dus kan je hem zelf zo vormen dat je haak nog wel genoeg ruimte heeft om te haken.Daarom kies ik zelf vaak , zowel niet altijd voor een LS.
En je zicht dat je in het najaar en voorjaar last had van superruns die op niet uitliepen, nou mijn vraag hierbij.... had je daar alleen maar last van in het voorjaar en najaar of waren dit gewoon 2 seizoenen waarin je daar last van had. En wat betreft die kurken , is opzicht wel een ideetje met dat pva maar wat ze ook al doen is een kurk doormidden snijden in de lengte en dat gewoon aan 2 kanten van een stuk peerlood plakken zodat 't wel dat vaart mindert tijdens het ingooien maar je tog wel gewicht heb voor het haken.

Gr Wouter..
Gebruikersavatar
Erik Romp
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-05-2005 19:14
Locatie: Renswoude

13-01-2006 08:23

Ook heb ik mijn gedachte laten gaan om zonder lood te vissen, ja misschien raar maar luister(lees). als ik mijn combie in het water gooi met alleen een boilie, en ik doe mijn lijn op een eventuele lijnclip. staat de lijn toch eventueel strak en de karper krijgt misschien ook de weerstand om zich zelf te haken. Ik doe het wel met snoeken, dan heb ik een lucifer en een elastiekje die ik op mijn hengel of op een steun zet. Ver uit de kant hoef je bijna nooit te vissen dus het gewicht om te werpen heb je dan toch niet nodig. of is dit idee weer eens een losse hersenspinsel van mij.

gr Erik
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-01-2006 09:32

lekker een loodje aanknopen joh en een to"b"lood ook nog. Andars gaan ze tegen je lijntje aanzwemmen.

lekkere nylon onderlijn van zo'n 25-30 cm met een haakkie dat erbij past.

Drennen SSjes kom je ook niet veel meer tegen Klaas...
Gebruikersavatar
Jasper Lens
Berichten: 148
Lid geworden op: 08-08-2004 10:03
Locatie: Driebergen
Contacteer:

16-01-2006 12:00

Beetje offtopic, maar volgens mij heeft het azen ook invloed van het krijgen van zooi op je haak. Ik heb wel eens staan kijken hoe karpers aan het azen waren en op op die plek was het ongeveer een 80 cm diep. De half verrotte blader, takjes en andere vuiligheid kwamen mee naar boven, omdat ze in de modderbodem aan het wroeten waren.
Als jij daar dan zit te vissen, denk je ow nu kan het gaan gebeuren. Maar als er nou ook maar 1 blaadje op je haak blijft vast zitten dan kun je beet wel vergeten?. Ook al heb je een foampie op je haak gedrukt en ligt het er nog zo mooi bij. Als de karper in de buurt van je boillie komt azen en het is een modderbodem, 8 van de 10 keer komt zo'n verrot blaadje of takje op je haak te zitten en vang je de karper niet. Nouja bij mij dan.. :(

(graag tips wat jullie hieraan vinden/doen)

Gr Jasper
Perfectie is een woord, dat zeer nauw verbonden is met succes...
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

05-02-2006 19:23

je rig langer maken :D
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

12-02-2006 12:32

@jasper lens

als je met een pop-up vist is je haakpunt afgeschermd. ook zal de boilie de rotzooi die er bovenop valt na de zijkanten duwt.

ik vis zelf ook op die prutbodems. ik zou ook het vastlood thuis laten. en ga er eens een dag met de pen op uit. vis dan met een stuk kattevoer uit blik op de haak. het kattevoer zinkt heel langzaam en zal dus op de prut blijven liggen.

nog een ding met 17 vissen van boven de 20 pond per maand mag je egt niet klagen!
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Plaats reactie