Haakpunt afschermen of niet ?


Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-12-2005 12:05

Piet Vogel schreef:Herman heeft niets te maken met PB.

Ok daar zat ik fout, dat wist ik niet, mijn excuus :wink: :oops:


Piet Vogel schreef:Ik vind overigens wel dat Herman gelijk heeft betreffende de lengte van het krimpkous.


Goed, maar waarom ? waarom een korte krimpkous ?
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-12-2005 12:09

BJK: resumerend: een krimpkous bij standaard(liggende) onderlijn plm 3 cm, en de gecoate lijn vanaf de bovenkant k.k plm 4 cm.

Lekker simpel !

gr Harnold
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-12-2005 13:15

makkelijke conclusie in jouw geval lange krimpkous!
by the way de handpalm test is geen wet van meden en perzen maar wel een zeer handig en redelijk betrouwbaar instrument bij het maken van je rigs. Ik knoop zelden een rig aan de lijn die op zijn minst die op mijn draait (voor pop up geld dit niet omdat deze drijven waardoor de haakpositie veranderd)
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2005 13:45

Bart Jaap
De longshankhaak vervangt toch al een stukje krimpkous, dus bij gebruik van een longshank hou ik de krimpkous kort. Bij een korte steel neem ik ongeveer 21/2 cm krimpkous en die buig ik een beetje rond om de inhakings hoek zo veel mogelijk te benutten. Verder heeft de Korda Longshank een naar binnen gericht haakoog. Bij te lang krimpkous wordt die hoek dan minder. En voor het beter te laten draaien line aligner ik hem.
Piet
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

08-12-2005 15:32

bart jaap,
ik vis meestal ook met krimpkous ook zo lang als jij hem maakt 8)
alleen waarom een longshankhaak als je al krimpous gebruikt?
probeer eens een haak met een kleinere steel kensaki bijvoorbeeld heeft mooie haken daarvoor.
als je een kortere steel neemt en je zet er een lang stukje krimpkous op krijg je niet dat je haak loskompt omdat de krimpkous soepel is en een haak niet ik vis hem overigens met haakmaatje 6 :lol:
succes.
vr gr luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

08-12-2005 16:34

@ Luuk het gaat niet om de haak, het gaat om de kous :wink: maar luuk leg eens uit, hoe zie jij het dan ? een longshankhaak zonder krimpkous ????

In open water gebruik ik lekker longshanks, het oogje staat al naar binnen, hierop een kousje van zo'n 15 mm enigzins rond gebogen krijgt de rig zeer goede draai eigenschappen.
In obstakelrijk water een sterke kortere haak (pb extra strong carp hook bijv.)

@ Piet, het gedeelte gestripte gedeelte, is op de foto wel kort, maar ik vis ze eingelijk altyd min 2 cm gestript NA de krimpkous, dit draaid eenmaal een stuk beter :D

Mn krimkousjes zijn niet extreem lang ofzo hoor vanaf het oog tussen de 14 en 19 mm, dus lang ? nee volgens mij niet, als ik een aantal mensen hoor over 3 a 4 cm :o :roll:

Maar zoals ik schreef, vond herman deze krimpkousjes te lang, ik zal zeker nog een aantal keer proberen met korte krimpkousjes.

Ik vraag mij gewoon af wat het voordeel is van een korte krimkous t.o.v een iets langere ? Piet mischien een antwoord ? aangezien u voor de korte kousjes bent ?
De langere krimpkous, draaid naar mijn idee een stuk beter
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

08-12-2005 16:51

Bart-Jaap Koorn schreef:Dennis onderbouw je mening is ?
Waarom doe jij het zo ? wat is de reden en wat is de werking omdat je het zo doet ?


dat doe ik omdat ik het idee heb dat de haakpunt meer ruimte heeft om te prikken in de onderlip ik vis hier nu 2,5 jaar mee en los bijna geen vis op deze onderlijn en de vissen zitten meestal goed gehaakt in de onderlip
en ik vis meetsal met een klein klauwhaakje met een haak met lange steel zou ik het wel korter houden(maar daar vis ik niet me :P )
Laatst gewijzigd door dennis wilemsma op 08-12-2005 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2005 16:52

Bart Jaap
Krimpkous op de haak zetten heeft twee functies: verlenging van de haaksteel en nabootsing van een benthook model.
Verlengen van de haaksteel is bij een longshankhook niet echt nodig want die is al lang genoeg. Nabootsing van de benthook (het model dat het beste draait van alle haakmodellen) is wel enigszins nodig om het draaien van de haak nog te optimaliseren. Dat hoeft niet met een lang stuk krimpkous want het haakoog staat al naar binnen gericht. En door hem ook nog te line aligneren draait hij als een tierelier. Met deze rig heb ik het hele jaar gevist op twee vaste stekken en ik heb geen teruggang in het prikken kunnen constateren.
Langer maken is dus mijns inziens alleen maar overdone!!
Je maakt het geheel ook weer een beetje lomper.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

08-12-2005 19:15

Afbeelding

Mijn voorkeur hier afgebeeld.( vlug in elkaar gestoken rigs voor een afbeelding te hebben, maten kloppen niet zoals opgegeven )

De Kortstelige haak = PB-Products Bridge Beater, LA van een drietal cm.
vanaf begin knoop laten doorlopen en lichtjes naar binnen buigen.

De Langstelige haak = PB-Products Long Shank, de Korte La van max 1.5 cm vanaf de knoop laten beginnen en onder een hoek plaatsen, soms wel tot 90°.
Viertal cm boven de krimpkous is afgestript, bij de korstelige haak doe ik dit niet, de LA is meer dan lang genoeg om zijn werk te doen.

De reden dat ik mijn LA pas begin aan de knoop en niet " ter hoogte" van de haakpunt is dat bij een blow out, je haak minder snel reageert op het uitblazen van de boilie, ook het "kanteleffect" is anders volgens mij, de haak krijgt meer tijd om te draaien en te prikken, ook al betreft het soms maar enkele tienden van een seconde, meer tijd = meer tijd dus ook meer "prikkans".

Grtz Peeke

grtz Peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

08-12-2005 19:39

Bart-jaap,

Ik ben het zeker eens met onze meneer Piet Vogel.
Zelf ook met allebij de rigs gevist en gewoon goed gevangen weinig lossers.
Over het afscherm van je haak ben ik het niet helemaal een denk dat dit weinig uitmaakt omdat hij tog om de lip heen krult en uiteindelijk tog wel de haak vind omdat hij langs de krimpkous glijd.
Als ik een lange krimpkous gebruik bij een combi rig dan zorg ik altijd dat ik zkr 3 a 4cm gestipt heb.
En heb je weleens de korda DVD's gezien zal vast wel.
Zkr het laatste deel gebruikt danny veel een longshank icm kleine krimpkous in een scherpe hoek gebogen.
Je ziet op zn DVD natuurlijk nooit alles maar tog volgens mij haakte bijna alles wel gebruikte hij daarbij een hele korte hair dus zit alles wat dichter opmekaar ben van mening dat dit ook zkr uitmaakt.
Gebruik bij een lange krimpkous ook altijd een lange hair met minimaal 1.5 cm tussen ruimte.

Groeten Erik
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2005 20:26

Erik
Ik denk zelf dat je juist altijd een lange hair moet gebruiken om de haak goed te laten draaien en om niet te snel (dus diep) te prikken. Het voorbeeld dat jij aanhaalt is volgens mij niet relevant voor Nederland. De reden dat ze in die speelgoed putjes daar met longshank haken vissen in combinatie met een korte hair is om de vis juist diep in de bek te prikken. Door de extreme overbevissing hebben ze daar maar weinig lippen over. Hier willen wij dat toch niet? Juist die lange hair zorgt ervoor dat je de vis niet meteen prikt als hij het aas diep naar binnen zuigt.
Piet
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

08-12-2005 20:40

@Piet Vogel

Zelf nog nooit ervaring gehad met te diep gehaakte vissen.
Altijd netjes in de onderlip.
Als je wilt dat ik haak dichter in de bek haakt ga je er tog geen krimpkous op zetten lijkt me dat ie dan onmogelijk kan haken in de bek.
Pas als het stukje krimpkous buiten de bek komt kan de haak pas vlees pakken of zit ik hier fout.
En nee ik ben er zkr niet voor om engelse praktijken te kreëren als ik ergens tegen ben dan is het dat wel !
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2005 20:59

Erik
Een longshankhaak met een te korte hair zal zeker eerder prikken. Daar is al zoveel over geschreven in de Engelse bladen. Ik denk niet dat jij de tijd van de echte benthook manie hebt meegemaakt maar die (longshank nu nagebootst ) prikte ook helaas veel te veel achter in de bek en liet behoorlijk wat schade achter. Dat werd nog eens versterkt door het feit dat men toen ook nog eens veel gebruikt maakte van een D-rig. Dat komt dus weer overeen met een erg korte hair. Bij een lange hair heb je hier veel minder last van omdat de haak niet beinvloed wordt door de boilie.
Als een benthook kan prikken in het gehemelte van de karper waarom zou een nagebootste benthook dat dan niet doen?
Denk je nu echt dat die haak pas vlees pakt als het krimpkous uit de bek is? Ik haak de meeste vissen al tijdens het opzuigen van het aas. Dus nog voor hij met de kop omhoog komt. Gelukkig kan ik dit soort dingen heel goed volgen waar ik vis en was daarom helemaal niet onder de indruk van de onderwater beelden van de Korda en de Vinkeveen DVD

Piet
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

08-12-2005 21:07

@ piet

Tja, wat moet je hierop zeggen :) heb dit tijdperk niet meegemaakt en indd gewoon weg 1000 maal minder vis uren gemaakt natuurlijk.
Dat een longshank met krimpkous in een scherpe bocht gebogen kan prikken in de bek klinkt vrij onlogichs naar mijn mening maar tegen praktijk ervaring is natuurlijk niets in te brengen.

Groet Erik
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2005 21:15

Erik
Een haakpunt heeft aan een klein plooitje genoeg om te prikken. Juist een longshank al dan niet met een stukje krimpkous heeft een ruime Gap.
Ik wil echt niet denigrerend overkomen en ik spreek alleen maar uit mijn eigen ervaring. Voor mij is het wel logisch dat het kan gebeuren.
Probeer nu eens een tijdje met een wat langere hair te vissen en kijk of je verschil ziet. Kijk je trouwens wel eens in de bek van de vis om te zien of je hem toch misschien niet al diep had gehaakt en of de haak daarna weggegleden is?
Succes Piet
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-12-2005 21:17

Piet Vogel schreef:Erik Ik denk niet dat jij de tijd van de echte benthook manie hebt meegemaakt maar die (longshank nu nagebootst ) prikte ook helaas veel te veel achter in de bek en liet behoorlijk wat schade achter. Dat werd nog eens versterkt door het feit dat men toen ook nog eens veel gebruikt maakte van een D-rig. Dat komt dus weer overeen met een erg korte hair.

Piet


Piet,

Ik denk dat je in een bepaald opzich best gelijk hebt, maar het gene wat
jij hierboven beschrijft, kun je volgens mij heel goed verbeteren, door
de onderlijn NIET langer dan 10cm te vissen. Ik ga voor de duidelijkheid
hier van een pop-up montage uit. Voor de rest zou ik overloden...

Tot slot: Die longshanks en benthooks zijn dus niet de boosdoender, maar
het verkeerd gebruik te van! Inderdaad, vis je een longshank in combi
met bodemaas, dan voor mij absoluut een lange soepele hair!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-12-2005 21:19

Michiels Gino schreef:

De reden dat ik mijn LA pas begin aan de knoop en niet " ter hoogte" van de haakpunt is dat bij een blow out, je haak minder snel reageert op het uitblazen van de boilie, ook het "kanteleffect" is anders volgens mij, de haak krijgt meer tijd om te draaien en te prikken, ook al betreft het soms maar enkele tienden van een seconde, meer tijd = meer tijd dus ook meer "prikkans".

Grtz Peeke

grtz Peeke


Kijk, dat is nou nog eens nadenken.

Dit zou op dressuurwater best wel eens een verschil kunnen maken tussen vangen of niet vangen(piepjes....)

Toch zou ik bij de kortstelige haak met L.A. een tweetal cm wegstrippen om een beetje draaizekerheid in te bouwen.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

08-12-2005 21:35

Piet Vogel schreef:Erik
Een haakpunt heeft aan een klein plooitje genoeg om te prikken. Juist een longshank al dan niet met een stukje krimpkous heeft een ruime Gap.
Ik wil echt niet denigrerend overkomen en ik spreek alleen maar uit mijn eigen ervaring. Voor mij is het wel logisch dat het kan gebeuren.
Probeer nu eens een tijdje met een wat langere hair te vissen en kijk of je verschil ziet. Kijk je trouwens wel eens in de bek van de vis om te zien of je hem toch misschien niet al diep had gehaakt en of de haak daarna weggegleden is?
Succes Piet


Ik vis ook in 9 van de 10 gevallen met en lange tog zeer lange hair, maar in de gevallen dat ik vis op de hierboven beschreven manier heb echt nog nooit een diep gehaakte vis gehad en neem van mij aan dat we daar altijd erg goed naar kijken.
Denk dat het ook komt door de manier waarop je vist.
Voer je lang voor en heeft de vis vertrouwen in je aas zul je de vis vaak anders haken dan door dit niet te doen en gewoon instant te vissen.
( tog nog is een nuttige discusie was de laatste tijd wel anders )
Gr Erik
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2005 22:39

Benny
Helemaal met je eens ik schreef boven al dat ik de meeste vissen prik tijdens het opzuigen. Dat komt doordat ik mijn rig nooit langer vis dan 10 a 12 cm en natuurlijk in combinatie met een lange hair.
De haken op zich zijn inderdaad niet de boosdoener maar wel zoals men ze vaak verkeerd gebruikt b.v. een benthook met een D in plaats van een lange hair.
Piet
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

09-12-2005 11:15

Heren ik wil wel even iets recht zetten, ik lees mensen die praten over 40 mm krimkousjes :roll: mijn (lange) krimkous is tussen de 14 en 18 mm, dus dan vraag ik me af of dat nog echt lang is ?? :o

:D
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2005 11:22

BJ
Nee dat is zeker niet lang! er gaat ook nog eens een stuk op de haak en dan moet je goed uitkomen. Probeer toch eens je rig te line aligneren.
Piet
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

09-12-2005 11:28

Piet met line aligneren bedoel je dus wel die krimkous eromheen doen, maar dan niet door het laatste stukje halen maar even eerder met een naald erdoorheen halen ? toch ? :D
Die 14 tot 18 mm is vanaf het haakoog
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2005 11:30

BJ
Ja dat bedoel ik!
Piet
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2005 12:11

Bart-Jaap Koorn schreef:
Ik vraag mij gewoon af wat het voordeel is van een korte krimkous t.o.v een iets langere ? Piet mischien een antwoord ? aangezien u voor de korte kousjes bent ?
De langere krimpkous, draaid naar mijn idee een stuk beter


BJK...een korter stukje krimpkous is gewoon minder lomp dan een lang stukje krimpkous :wink:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

09-12-2005 12:49

minder lomp ? hoezo minder lomp ziet het er minder lomp uit ?
En iets langer stukje kous draaid voor mij een stuk beter, op bijv een hand testje :wink:
Maar dit alles zet je wel aan het denken en aan het knopen.
De oude vertrouwde rig blijft die met die longshank, maar zit nu ook in mn wallet te kijken naar een aantal andere haken en verwarring begint omhoog te komen.
Wide gape's van Korda
Raptor T6
Super strong carphook van pb
Met welke gaan we hem nu knopen, welke draaid het beste en waarom, ben er al sins gisteravond de hele tijd mee bezig en hoe langer het duurd hoe moeilijk het word :o
Wide gape, heeft wijde bocht en een klauw puntje
Raptor t6 heeft klauwpunt en een gezette punt
Enz enz, en die testen op mn hand daar draaien ze allemaal :o :-?