PVA, leuk spul maar werkt het nu wel?


Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

05-12-2005 13:05

Heren,


PolyVynilAlcohol (PVA)is best handig bij watertemperaturen van pakweg 15 graden. Of het zal werken met watertemperaturen van 8 graden of minder is mij nog maar de vraag...... :roll:

Onlangs een verpakking gehaald met 10 van die zakjes om wat boiliekruim in te vervoeren naar m'n stekkie toe.
Thuis gekomen en nagedacht hoe het te gaan gebruiken met deze watertemperatuur. Het geheel op m'n stek krijgen op 70 meter heb ik al bedacht. :) Maar lost het wel geheel op met deze watertemperaturen? Dus ook de brokjes PVA op m'n onderlijn die zich vormen bij het vastknopen op m'n rig voor het verre vertrek richting waterspiegel!
Na wat tests in een doorzichtige bak met een geijkte temperatuur van 6 graden lostte dit niet geheel op in een kwartier tijd. PVA funnelweb heb ik geprobeert maar dat werkte niet i.s.m olie en de groffe structuur van het web....Aangezien ik boiliekruim en steurvoer met een scheutje olie wil vervoeren heb ik volgens mij maar 1 mogelijkheid en dat is dichte zakjes PVA gebruiken.
Olie emulgeert niet met water dus het houdt je PVA intact van binnen uit beter bijelkaar oftewel; het lost niet op! M'n kruim en stuervoer laten weken in de olie kan maar geeft mij niet het gewenste resultaat.
Mijn eigenlijke vraag is dus: Hoe gebruiken jullie de combinatie boiliekruim, steurvoer/pellets en olie in dichte zakjes zonder dat er resten PVA aan je onderlijn blijven kleven?

Het merk PVA bags dat ik gebruik is van PB Products.....Misschien dat dit van belang is?

Graag wat hersenpinsels van mede-vissers! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

05-12-2005 14:18

Er is wel eens eerder een topic over geweest en daarin stond volgens mij dat er bepaalde merken PVA dunner waren en deze dus beter oplossen bij lagere watertemperaturen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-12-2005 14:39

waarom zou je je druk maken om een paar klontjes pva?? ik weet dat de zakje van esp goed oplossen maar of er geen kleine stukjes achterblijven zou ik niet weten voor mijn vangsten maakt het in ieder geval niet uit
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

05-12-2005 14:45

Martijn,


Ik vindt ieder soort vuil aan de haak/rig een belemmering voor de inhanking....Wellicht komt het niet zo nauw maar ik wil dat alles schoon is op m'n montage. Ergens waar vuil aanzit kan extra vuil vasthouden.

Ik zal eens zoeken Elco. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

05-12-2005 16:27

ik heb zakjes van Kryston die ik dichtmaak met de Melt-Ex ook van Kryston en ik heb nog nooit problemen gehad dat er nog iets aan mijn haak zat...
Gebruikersavatar
louis kanters
Berichten: 130
Lid geworden op: 22-08-2005 20:49
Locatie: someren

05-12-2005 16:46

rick,
mischien wel omdat je het met ophalen er meestal toch afgaat door de snelheid dat het water erlangs gaat :wink: .
maar koen mischien kun je het zelf testen door een bak met water te pakken van die temperatuur en daar het zakje in te dumpen en kijken of
het wel oplost in die temperatuur.
het is wel duur spul allemaal marja als je het echt wil weten :)
gr. louis kanters
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

05-12-2005 23:20

Louis,

Hij is al aan het testen met bakjes water.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

06-12-2005 02:54

Hoi Koen,

Wanneer je je pva zakjes wat langer van te voren knoopt trekt de olie in de vezels, dit vertraagt de oplossing. In de zomer kan dit een voordeel zijn, maar nu is dat idd niet gewenst lijkt me.

Ik maak juist nu veel gebruik van pva netkous. De hoeveelheid olie die ik gebruik zal veel minder zijn als jij gebruikt. Ik wil namelijk dat mijn grondvoer luchtig blijft zodat er nog een wolkend effect van uit gaat.

Wanneer je zoveel olie toevoegt dat het voer tijdens de worp in een voerkorfje zou blijven hangen dan heb je geen last van niet oplossend pva.

Bij lage watertemperaturen blijven de knoopjes heel lang intact, maar de rest van het zakje lost snel op.

De oplostijd wordt ook verlengd wanneer je de inhoud van het zakje stevig samenperst. De olie wordt hierdoor naar buiten gedrukt. Een lekker luchtig geknoopt zakje moet geen problemen opleveren lijkt me.

Ik gebruik overigens nooit die dichte, kant en klare zakjes. Ik ben dan ook benieuwd wat voor resultaten jij behaalt met je oiliebommen tov netkous zakjes.

Jeroen
Gebruikersavatar
Guido Rouss
Berichten: 60
Lid geworden op: 15-06-2005 20:25
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

06-12-2005 09:19

Martijn Nederpel schreef:voor mijn vangsten maakt het in ieder geval niet uit


Tenzij jij met een camera je rig onder water in de gaten houd is dit iets wat je nooit zeker zal weten. Misschien zou je wel 3x zo veel vangen als je rig wel "schoon" zou zijn.

Ik heb van het weekend ook zitten vissen en ik had dus hetzelfde probleem. De zakjes loste wel op maar de knoopjes niet.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-12-2005 12:45

Mis guido

Ik bevis een bepaald water al een jaar of 3 waarbij ik zowel uitgooi (met pva) als uitvaar ( zonder pva) en heb totaal geen verschil kunne bemerken ben van mening dat het totaal niets uitmaakt of er nu wel een niet een kloddertje pva op je onderlijn zit.
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

06-12-2005 14:21

heb je pva wel eens geproefd ? en ook geroken.... dan praat je wel anders. Er verschijnen laats opeens veel pva producten met een smaakje erin etc. lijkt mij dat ze dat niets voor niets doen.

Guido heb je nog wat gevangen???
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-12-2005 14:42

chris ik kijk naar mijn vangst resultaten zonder me te laten beinvloeden hoe ik het vind ruiken, of vind jij squid wel lekker??
En ach pva met smaakjes er zijn wel meer redenen te bedenken zoals bijv verkoop aan goedgelovige karpervissers je maakt mij niet wijs dat je met een simpel geurtje de evt smaak zou maskeren denk dat de karper veel nadeliger is geconditioneerd op bijv flavours dan op pva
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

06-12-2005 15:51

Ik twijfel een klein beetje. Kan het zo 1,2,3 niet op de site van fox vinden, maar volgens mij heeft fox verschillende soorten PVA in zijn assortiment. Deze is dan afgestemd op een bepaald seizoen en dus watertempratuur.

Nogmaal ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij heb ik het wel eens gezien bij een winkelier in breda
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

06-12-2005 22:34

Bedankt voor de antwoorden heren! :D

Het resultaat vorig seizoen in de herfst/winter was slecht over het algemeen slecht te noemen. Ging ik op een stilstaand water vissen met een zogenoemde PVA-oliebom dan ving ik soms een visje......Opvallend was het korte tijdbestek tussen inworp en run, soms minder dan een halfuur liep tie al weg! :wink: Afgedrilt en al zag ik toch nog restjes PVA op m'n rig zitten, wellicht belemmert het de inhaking niet want anders ving ik ze niet. Toch moet ik toegeven dat dit op een gemakkelijk water was.... Op drukker beviste wateren waar de karper minder fel aast(of dit nu zomer of winter is maakt niet uit) en dus de onderlijn/montage beter inspecteert eer hij het aas tot zich neemt komt de finishing touch toch beter onder de loep eer het richting stekkie gaat. Dit jaar wil ik overdag gaan vissen op groter water waar regelmatig wordt gevist, logisch dat alles spik-en-span moet zijn eer ik tevreden ben. In de winter hou ik van PVA en olie.....Eigenlijk een onlogische zet in de winter maar ik vang er beter mee wanneer ik sigle vis of een enkele boilie bij voer.

Al met al, dit weekend gaat de bovengenoemde tactiek ter water en zal jullie tips onthouden en toepassen in m'n tactiek. Melt-down......Daar heb ik meerdere goede dingen over gehoord en ik zal morgen eens gaan winkelen!
Bedankt heren en jullie horen nog van me....Kijken of dat knobbeltje PVA inderdaad hinder is voor de karper. :wink:

Ajuus! :lol:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

06-12-2005 23:50

wat je misschien kunt proberen is stukken kurk in je pva zakje doen. Hierdoor wil in ieder geval het pva zakje vlugger open omdat de kurk tegen de wand aanduwd. Of de resten dan minder worden durf ik niet te zeggen....
vinnie brule
Berichten: 259
Lid geworden op: 13-07-2005 22:12
Locatie: den haag

07-12-2005 18:36

mogguh,

als je zeker wilt weten dat je haak shoon blijft

doe dan het aas aan je hair in de pva web of zak dan hoeft je haak er niet door heen

is misschien een bruik bare tip


mzzl vinnie
shit doesn't happen it is caused by ass-holes!!!!
p.s fuck the fucking krbbpls!!!!!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

12-12-2005 12:06

Zow.......Klein verslagje van m'n PVA-weekend :D

Onlangs met 3 hengels gevist(Foei!!!) met allen een PVA-zakje aangevuld met pellets,stukjes boilie en een scheut dip.
Na 2 uur een hengel te hebben binnengedraait zie ik tot mijn verbazing dat er alleen een klein stukje onopgelost PVA op m'n tube zitten wat niet tot hinder zorgt gelukkig. De gehele rig met lood en voer in het zakje gedaan en met zeer dun PVA-draad het zakje afgeknoopt.....Geen probleem! 8)

Alleen niks gevangen..... :( Eigenlijk niet raar volgens de controleur want volgens hem werdt er de "laatste tijd" niks meer gevangen vanwege een zware blauwalg-plaag afgelopen zomer.

Achja....Ik ben weer wat ervaring rijker maar toch lekker geblankt! :lol:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

12-12-2005 16:41

Ik heb zelf ook zakjes gebruikt van Nash, dit zorgde voor een groene rotzooi op men rig. Sindsdien geen zakjes meer gebruikt. Ik gebruik nou wel funnelweb, werkt perfect. Je kunt de PVA beter laten oplossen door de PVA uit te trekken. Heb het getest en het werkte goed.


mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

12-12-2005 17:23

Maik die zakjes die jij bedoel van Nash zijn Brake-out zakjes daarvan is het juist de bedoeling dat hij dikker is en langzamer oplost :lol:
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

12-12-2005 22:14

oke, Rick maar na 13 uur vissen neem ik aan dat het toch opgelost moet zijn. Er hingen nog steeds groene klonten aan men rig. De water temperatur was toen 16 graden
Carpe Diem...!
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

12-12-2005 23:46

Probeer eens funnelweb en of boilie web 4 season, dan heb je geen last meer van klonten ,niet opgeloste knopen ed.

Korda wie anders!!!

Gerard
Good luck and tight lines!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-12-2005 13:35

Die klontjes zal je altijd houden met pva leg maar es het een en ander in een glas water. Voor je visserij maakt het allemaal geen zak uit, dat pva vies zou smaken zoals hier eerder werd verkondigd (en dus vis verschrikt) kan je naar het rijk der fabelen verwijzen, al eens die populaire flavour GEPROEFD?? Feit is dat juist op de meest gedresseerde putjes je juist uitstekend kan vangen met pva producten (dynamite stick) en ach een kloddertje pva dat overblijft.....Zou me vele malen drukker maken over waar mijn aas ligt en de trekroutes van de vis en wat de eventuele concurentie doet dat een klodder pva, maar juist daar lees ik hier bar weinig over!

mvg martijn
qerel henny

13-12-2005 14:05

het gaat sowieso minder snel als het koud is 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-12-2005 14:27

Ik gebruik het hele jaar pva. Dat geklooi met die kant en klare zakjes vind ik maar niks. Ik gebruik daarom altijd het funnelwebsysteem of pva string voor een paar boilies. Ook in de winter heb ik geen last van onopgeloste funnelweb, klontjes en dergelijke. En de karpers ook niet, want vang vaak na 10-15 minuten na ingooien al vis! Voor boiliekruim met pellets pak ik ook gewoon de funnelweb. Door de mazen zal olie eruit lopen, maar gebruik je in de winter dan zoveel olie? Het remt dus oplossen van pva en dat wil je in het koude water niet. In de zomer gebruik ik wat meer olie in het voer dat in de pva gaat. Zeker als je in diep water vist, is de kans kleiner dat het zaakje al smelt voordat het de bodem bereikt. Ook schijnt teveel olie niet goed te zijn voor karpers bij deze watertemperaturen. Ik gebruik de network pva van Fox. Dit merk heeft echter ook een wat dichtere variant. Misschien is dat wat voor jou. Ook handig als je met maden vist, dan kruipen ze er niet uit.
qerel henny

13-12-2005 14:34

om de resten pva hoef je je niet druk te maken.

behalve als er zo`n klontje van een knoop precies op je haakpunt zit maar als het goed is zorgt iedereen dat dat niet gebeurd.

waar ik me altijd zorgen om maakte bij pva was de geur.
zou dit karpers afschrikken of niet. denk wel dat ze het kunnen herkennen, dat zeker.
maar of dat ook dressuur veroorzaakt dat weet ik niet.

als je er goed over nadenkt. ------> alle pva in het water zit op of aan de haak. dus elke keer als die karper het haakaas oppakt kan hij de geur van pva misschien wel herkennen.

voor ons is zoiets reukloos maar voor een karper...? ik heb pva weleens in mijn mond geproefd en het smaakt best een beetje chemisch. iets waar ik me in ieder geval bij voor kan stellen dat een karper dat zeker proeft.

echter de praktijk heeft bij mij het tegendeel bewezen want ik vis/ vang altijd met pva...

mzzl