voorslag?


Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

08-12-2005 23:49

Hallo Tom

Al vissen we daadwerkelijk met vliegertouw, die slip heb je gewoon nodig.
Die slip zit daar in alle gevallen, van 25 tot 50/100 voor je zwakste schakel, en dat is de houvast van het haakje, of de onderlijn. Met andere woorden, je drilt met 25/100 exact hetzelfde als met 50/100. Bijkomend voordeel van die 50/100 is uiteraard dat de lijn een beetje heel blijft als het gaat schuren...en alle nadelen van een voorslag heb je er niet mee.
Vissen met 50/100 is geen sport...Da's een cliché, en daar klopt geen hol van. Gelukkig geef je het enige goede antwoord zelf al: Vissen regelmatig laten rondzwemmen met te dunne lijnen, dat is dus écht geen sport. Nu zou ik graag van jou willen weten WAAROM het niet normaal is, zulke dikke lijnen? (Daar trek je een zeilboot mee van het anker is geen argument, want met 35/100 trek je dan een roeiboot mee van het anker. Ik bedoel, échte argumenten.)
Ik denk dat Luuk inmiddels geholpen is? :D

m.v.g. ChrisN
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2005 00:42

[quote="Bart van den Hurk"]Heb dit jaar in een vergelijkbare situatie gevist en gewoon 50 meter 50 honderdste (de GTM van Stroft, superlijn!!) op mijn spoelen gespoeld quote]
Bart..ff een zijsprongetje
vis je niet meer met die X line?
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2005 01:04

Ergens kan ik Tom wel begrijpen hoor ....het is gewoon voor velen gewoon nogal een omslag :roll: .
In de jaren 70/80/90 werd je gewoon voor gek versleten als je dikker viste dan 35/100.
Het is gewoon een kwetsie van wennen..en zelf moet ik ook erg aan dit idee wennen om te gaan vissen met 50/100 ste.
En als je vist met 20 meter voorslag van 50/100 ste geknoopt aan b.v. een hoofdlijn van 30/100 ste..dan zit je in wezen grotendeels toch ook te vissen met 50/100 ste hoor ..dus houd jezelf dan niet voor de gek:wink:

Heb sinds dit jaar wel diverse malen gevist met Red Ant van PB..soms viste ik op korte afstand van zeg maar 10 meter vanaf een obstakel (Brug met brugpeiler >nee niet in A'dam! :D )...vis zat er op de stek..maar geen aanbeten.(Helder water)
Had echt het idee dat de vis de lijn kon zien..ook al liep de lijn vanaf startoog rechtstreeks naar de bodem met een toploodje.
Had in dit geval wellicht beter 20 meter verderop moeten gaan zitten zodat de lijn nog meer over de bodem liep?.
Kortom...ik twijfel nogal over de zichtbaarheid van die dikke lijnen
Hoe zien jullie dat?
Verder...hoe knopen jullie 50/100 ste aan je onderlijn, dus welke knoop gebruiken jullie hiervoor?..beetje lastig knopen zo'n dikke lijn aan een kleine wartel wat weer in je inline lood moet passen. :-?

by the way...wel zie ik de voordelen van een complete spoel gevuld met 50/100 tegenover een voorslag van pakweg 20 meter van 50/100
Voordelen:
-Geen last van de verbindingsknoop dat tegen je topoog slaat bij het binnendraaien
-Geen zwakke plek in je hoofdlijn (geen voorslagknoop)
Nadelen:
-Werpt waardeloos
-je hebt extra grote werpmolens nodig om 50/100 te kunnen opspoelen
Nou..ben benieuwd
gr
Hans
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-12-2005 09:23

Hans,

De X-line is maximaal verkrijgbaar in 37 of 38 honderdste en was geheel niet geschikt voor brokken puin en betonijzer bezaaid met mosseltjes. Heb dit voorjaar met deze lijn gevist en is me aardig goed bevallen. De lijn is alleen wel vrij snel versleten... Heb hem na een 40 a 50 nachtjes uiteindelijk vervangen door de Trabucco Hard 0.35mm (zeer sterke lijn en de perfecte kleur voor het putje waar ik nu aan het vissen ben, donker bruin/paarsig).
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

09-12-2005 18:13

Beste Chris, Ik begrijp best wel dat je ten alle tijden een slip nodig hebt en gaf ook een voorbeeld. Zie sommige vissers bij obstakels vissen met dikke lijnen op een onverantwoorde manier. Ook een brugpeiler trek je niet met 50 honderste uit het water. Als je er toch tegen aan gaat vissen en niet op je hengels gaat zitten dan vraag je om problemen. Wil even de juiste snaar raken want dikke lijnen geven niet de garantie van niet verspelen. En inderdaad het zal wel even wennen zijn en het gooit niet maar ja alles veranderd he.

Tjuus

Tom
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-02-2006 22:37

Vraagje..is berkley big game een prima lijn om te gebruiken in de dikte van 50/oo mm? (= 25 lb)..enkel de kleur is bijna wit.

Bij voorkeur heb ik een lijn die nog enigzins soepel werpt en waarvan de kleur wat wegvalt op heldere wateren..iemand een suggestie?
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-05-2007 21:58

Hans Brinkel schreef:Vraagje..is berkley big game een prima lijn om te gebruiken in de dikte van 50/oo mm? (= 25 lb)..enkel de kleur is bijna wit.

Bij voorkeur heb ik een lijn die nog enigzins soepel werpt en waarvan de kleur wat wegvalt op heldere wateren..iemand een suggestie?
mvg
Hans


ff omhoog gooien deze topic :wink:

iemand nog suggesties...heb het afgelopen jaar gevist met 45/100 hoofdlijn in enkele situaties.
Het is me redelijk goed bevallen :wink:
Als hoofdlijn had ik Xcelon van Sufix, deze vindt ik eerlijk gezegd weinig soepel in deze dikte en wat springerig.
Daar ik weer verse lijn wil opspoelen van 45/00 mm graag jullie tips voor merk/keuze hoofdlijn
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-05-2007 05:30

Hans,

Die Sufix Xcelon bevalt mij juist prima. Ik gebruik deze in een lijn dikte
van 0,40mm, maar dat is jou vraag niet... :wink: :)

Ik zou toch weer eens naar die "Berkely Big Game wit" terug pakken! Ik
vind persoonlijk deze lijn niet al te stug. Een optie is, om er 2x de hengel
lengte een fluorcarbon voorslag op te zetten. Niet voor het doorschuren
op mosselen en dergelijke, maar om de laatste aantal meters te camou-
fleren. Fluorcarbon is zwaar, vlijt dus mooi tegen de bodem mits de lijn
niet te strak opgespannen, en is qua zicht zeer gering zichtbaar. Wanneer
er er zich (mosselen) scherp grut op de bodem bevind, dan zou ik de
fluorcarbon voorslag weglaten, want fluorcarbon is niet echt schuur cq
snijbestendig. Maar heb je geen obstakels en is de bodem vrij van scherp
grut, dan zou ik toch eens een fluorcarbon voorslag pakken. Uiteraard ge-
vist aan een veilig systeem!

De "Ghost Butterfly" van PB-Products in een 35lb versie bevalt mij hier
het beste voor. Berkeley Vanish is opzich ook goed, alleen kan de PB op
de knoop wat meer hebben en is ie wat meer schuur en snijbestendiger.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-05-2007 10:32

Benny,
Je hebt de vraag/wending die deze topic is opgegegaan niet geheel begrepen.
Ik wil juist niet langer meer met een voorslag vissen :wink:
Ter verduidelijking:
Heb 3 spoelen per werpmolen, 1 x gevlochten lijn, 1 x normale lijndikte.
En... 1 spoel van 45/00 mm lijndiktes voor obstakelplekken en bodems met scherp spul/taluds of voor de rivier.
Voorslag vindt ik niet prettig vissen bij dikkere lijndiktes, de voorslag knoop slaat telkens tegen je topoog bij het binnendraaien.
Hoe lang moet de voorslag zijn?....soms maar 10 meter...soms is dat zelfs niet genoeg en heb je 50 meter nodig
Iedere keer dan maar weer die voorslag vervangen/inkorten of verlengen...da's klote
Verder vis ik graag met inlinelood van 140 of 110 gam, kun je dus ook al niet gebruiken bij een lijn met een voorslag.
Verder...Sta je te drillen, dan dril je overwegend je vis binnen een actieradius van 25/30 meter binnen je hengelopstelling/of vanuit je boot
Dan dril/vis je in wezen ook gewoon op de lijndikte van de voorslag wat al gauw 60/00 is...of meer zelfs :wink:
Dus...ik zie in dergelijke gevallen meer voordelen dan nadelen aan het vissen met een dikke hoofdlijn zonder voorslagen :D
Voordelen:
Je kunt gewoon blijven vissen met inlinelood
Geen geklooi met knopen die ook nog eens tegen te topoog aanslaat
visveilig systeem door ontbreken van knopen op je hoofdlijn

Nadelen?..de lijn valt wat meer op, maar deze kun je toch zonder voorslag over de bodem laten lopen door gebruik te maken van ESP rig anchor tube (goed lezen he...tube, dus geen leadcore)
Deze is zwaar en glijdt vrij over de hoofdlijn ....hiervan 1 meter op je hoofdlijn en voila.
Verder denk/verwacht ik dat nylon bij deze dikte ook wel naar de bodem zakt
Nog beter is fluorcarbon van 45/00 of 50/00 als hoofdlijn nemen...maar de prijs van deze lijn schrikt me nog wat af om er geheel mijn molen mee vol te spoelen
En hij is minder sterk dan gewoon nylon in dezelfde dikte

Iemand tips/suggesties t.a.v. evt vervanging van die sufix Xcelon?
Dennis v.d B...jij schreef ooit eens iets over okuma?, zag deze liggen bij de goudvis, bevalt deze je?..welke kleur?
En anders houden we gewoon de Xcelon erin hoor...zo slecht was deze nou ook weer niet :wink: , enkel wat springerig en stijfjes

mvg
Hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-05-2007 14:07

Hans,

Inderdaad, heb je je punten!

Misschien een optie om toch die "Berkely Big Game wit" weer te gebrui-
ken in combinatie met jou genoemde tube + een flying backlead. Dat is
misschien een optie...??!! Het draaid er in mijn ogen om, dat de laatste
aantallen meters op de bodem liggen om te camoufleren. Dit is volgens
mij de eerste vereiste om je lijn te camoufleren en dan pas de kleur,
maar het ontloopt elkaar niet veel.

Of anders gewoon de Sufix Xcelon in een dikke diameter, want deze was
qua camouflage naar mijn mening redelijk tot goed op helder water; ten-
miste wanneer je de laatste 2 a 4 meter tegen de bodem laat vlijen.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-05-2007 15:26

Benny
OK, berkley big game is een optie, evenals Xcelon..want qua kleur is deze prima :wink:
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

28-05-2007 16:26

is er een speciale knoop om je voorslag aan je hoofdlijn te knopen??

ik vis met 30/100 hoofdlijn en heb red ant voorslag
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

28-05-2007 16:36

http://www.karpfenfreund-sachsen.de/der ... knoten.htm

deze zal zeker voldoen.

http://home.hetnet.nl/~ada2000/knopen.htm

en hier staan er ook wel een paar bij.
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-05-2007 22:19

John, helaas je hebt de topic niet geheel gevolgd merk ik :wink:
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

29-05-2007 11:29

Ik denk dat elke lijn van 45/100 springerig is.

Ik gebruik nu de carbonx lijn.
Is ook springerig maar goed schuurbestendig en kink niet erg snel.

mvg
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-05-2007 16:00

John, geeft niet

Ruben, dat is zeer goed mogelijk, hoe dikker de lijnen, hoe kleiner de verschillen worden lijkt het wel.
van welk merk is die carbon x lijn?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

29-05-2007 16:05

Hans,

Die lijn heet X-line.

Geen ervaring mee, maar zou een fluorcarbon lijn zijn, die zeer goed als
hoofdlijn gevist kon worden. Er is volgens mij één nadeel: Is volgens mij
niet dikker dan 0,35mm te verkrijgen (kan mis zitten)?!

Wel neem ik aan, dat de lijn wat minder schuurbestendig zal zijn dan ge-
woon nylon. Ondanks dat anders beweerd wordt! Het is en blijft fluorcar-
bon...

Hans, pak gewoon weer lekker die Xcelon of Big game... 8)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-05-2007 16:12

X line ken ik al en heb ik een seizoen mee gevist

Denk dat ik inderdaad maar weer ga voor Xcelon :wink:
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 03-06-2007 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Bart Raven
Berichten: 14
Lid geworden op: 16-05-2007 16:35
Locatie: Hilversum

30-05-2007 16:54

Hallo allemaal,

Na alle post gelezen te hebben, met meerdere vragen, antwoorden, vragen en nog meer antwoorden gaat het topic geloof ik over het vissen met voorslag. Daarom heb ik nog wel een aanrader, Ik vis zelf al tijden met de voorslag van Kryston: Quicksilver 35 lb. Mijn hoofdlijn is Shimano Technium 35/100, nooit problemen gehad, niet in Frankrijk, niet in Nederland. ik las dat sommige vissers veel dikkere lijnen gebruiken en tientallen meters voorslag volgens mij geen aanrader maar ieder zijn ding. Ook las ik een post over het gebruiken van gevlochten hoofdlijn, naar mijn mening slecht, gebruik dat maar voor snoek! Ikzelf gebruik hooguit 10 meter voorslag, met taluds van 2 to 5 meter moet dat genoeg zijn. Mossels, taluds en palen van bruggen zijn voor mij nooit een probleem. En de knoop om je voorslag aan je hoofdlijn te bevestigen? maak een lus van je hoofdlijn, de voorslag doe je door de lus en dan draai je de voorslag om de lijn, terug naar de lus, dan terugsteken, in de tegenovergestelde richting en aantrekken, ook nooit problemen mee gehad maar als je het niet goed doet, kan je weer opnieuw beginnen, deze knoop is klein genoeg om makkelijk door je topoog heen te gaan, kan er zelfs mee werpen!

Hoop dat iemand hier wat aan heeft, anders nog veel succes, voor vragen stur maar een berichtje
MVG BART
Persoonlijk record: 39 pond, 1 meter 2
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

03-06-2007 21:18

wat voor knoop gebruiken jullie om je voorslag aan je wartel van je onderlijn te knopen??
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-06-2007 23:49

Ben geslaagd
heb Greylon lijn angeschaft van het emrk Grey's
25 lbs en excact 0,40 mm
wgj albers
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-06-2005 22:56
Locatie: beuningen

05-06-2007 14:26

hans

en heb je al gebruikers ervaring opgedaan met de lijn ?

na het topic gelezen te hebben zie ik er de voordelen ook van in van vissen met dikkere lijnen

door al die verschillende merken zie je het bos niet meer :lol:

was ik beetje opzoek naar verschillende gebrukers ervaringen van de verschillende merken

mvg willy
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-06-2007 21:43

wgj albers schreef:hans

en heb je al gebruikers ervaring opgedaan met de lijn ?
mvg willy


Nou...hij werpt lekker moet ik zeggen..pas 1 weekend in bezit hahaha
Die Greylon lijkt me geen verkeerde lijn, anders kocht ik hem niet.

Met Xcelon van sufix heb je ook absoluut geen verkeerde lijn, deze lijn schijnt hetzelfde te zijn als die van pb products (Dit schreef Bart v.d Hurk immers een tijdje terug)
wgj albers
Berichten: 102
Lid geworden op: 05-06-2005 22:56
Locatie: beuningen

08-06-2007 07:17

bedankt alvast

zal ook eens gaan vragen naar de greylon lijn en es een beetje gaan voelen :oops:

groetjes willy
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

13-06-2007 16:58

ik ben op zoek naar een soepele voorslag, heb nu een rolletje red ant hier liggen, en vind dat te stijf en springerig draad.

vraag me af of ik whiplash pro kan gebruiken als voorslag? of is er een ander soepel voorslaglijntje?