Hairlengte...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

23-11-2005 20:38

Ik lees in meerdere topics dat een langere hair tot een betere inhaking zou lijden... en met een langere hair denk ik aan iets van 5 cm (dus 3 cm tussen haak en bol).

Waarom heeft hij dan een betere inhaking???

mvg Stefan
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

24-11-2005 06:03

Dan heeft de haak meer bewegingsruimte,ik vis zelf vaak met 1 a 2 cm tussen haak/boilie maar 3 cm of meer kan ook best.
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

24-11-2005 09:50

Dat de hair meer bewegingsruimte heeft snap ik, maar waarom haakt hij dan beter? Hij heeft meer tijd en speling om zich in de bek om te draaien, maar de karper moet wel eerst de boiile verder in de bek zuigen. Dit doen ze volgens mij alleen direct als ze vol vertrouwen azen...

Werkt een langere hair op dressuurwateren dan niet juist averechts???
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

24-11-2005 14:11

Stefan,

Nee! Een lange hair bij bodemaas werkt NIET averechts op dressuur wa-
ter. Sommigen geloven dat een karper het aas voorin in de bek kan klem-
men, zodat de haak buiten de bek zou hangen... Is complete onzin! Een
karper zal het aas altijd richting het palataal-orgaan aanzuigen. Hier kan
ie echter wel klemmen, maar dan is de haak al in de bek aanwezig. Dus
een lange soepele hair werkt gewoon op dressuur water.
Wil je echter de wel kort op de haak vissen, vis dan altijd pop-up! Bij pop-
up montages kun je gerust dicht op de haak vissen, het liefst via een D-rig
of een glijdend ringetje op de haaksteel.

Tot slot: Vis je bij bodemaas de boilie te dicht op de haak, dan zal de boi-
lie de haak maskeren, zodat de haak niet genoeg de ruimte krijgt om
GOED in te prikken; zodat ie niet goed vlees pakt met lossers als gevolgt.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

24-11-2005 14:49

Hallo,

Ik sluit me Benny aan! Zelfs ben ik in de veronderstelling dat een langere hair meer vis op de kant brengt puur omdat het aas zich een stuk natuurlijker kan gedragen tussen alle andere "freebies" die op de bodem liggen. De haak ligt hierbij ook nog eens vrij losjes op de bodem wat in mijn ogen de presentatie alleen maar ten goed komt.

En om ontopic te blijven
:wink: Ik vis altijd met een cm of 2 tussenruimte

Grtz
hNz
In het land der blinden is éénoog koning!
Matthijs Meerkerk
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-01-2005 15:24
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

24-11-2005 17:35

hoi mensen, ik vind dit een zeer interessante discussie. Ik heb vandaag gevist op een dressuurput. Ik had hier al de hele week gevoerd. Ik viste met gesoakt stukje boilie, kort onderlijntje en een method. Ik voerde er wat pellets en gebroken boilies omheen. Ik kreeg in het begin snel beet van brasem en na een tijdje werd het stiller en kwam er een run. MAAR NOU KOMT HET!. HIJ NAM METERS LIJN VAN MN BAITRUNNER, MAAR VOELDE HELEMAAL NIKS. Ik heb in totaal 6 runs gehad, waarvan 2 gevangen. Ik gebruikte een lang genoege hair, en de vis ging er ook gewoon keihard van door. Een bekende visser die tegenover mij zat had maar 2 aanbeten en er gebeurde precies hetzelfde op een hele andere rig. Heeft iemand hiervoor een verklaring, en mogelijk een oplossing.

groet Matthijs
Gebruikersavatar
Gwenael De Wulf
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-02-2005 14:50
Locatie: De panne, belgie

24-11-2005 19:32

Matthijs Meerkerk schreef:hoi mensen, ik vind dit een zeer interessante discussie. Ik heb vandaag gevist op een dressuurput. Ik had hier al de hele week gevoerd. Ik viste met gesoakt stukje boilie, kort onderlijntje en een method. Ik voerde er wat pellets en gebroken boilies omheen. Ik kreeg in het begin snel beet van brasem en na een tijdje werd het stiller en kwam er een run. MAAR NOU KOMT HET!. HIJ NAM METERS LIJN VAN MN BAITRUNNER, MAAR VOELDE HELEMAAL NIKS. Ik heb in totaal 6 runs gehad, waarvan 2 gevangen. Ik gebruikte een lang genoege hair, en de vis ging er ook gewoon keihard van door. Een bekende visser die tegenover mij zat had maar 2 aanbeten en er gebeurde precies hetzelfde op een hele andere rig. Heeft iemand hiervoor een verklaring, en mogelijk een oplossing.

groet Matthijs




Heb dit ook al voorhad, met klein aas zoasl een stuk bol of een enkele mais gebruik ik ofwel een zeer lange hair ofwel een zeer korte moet je eens mee testen :wink:
Gebruikersavatar
Bas Borkes
Berichten: 81
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Varsseveld

24-11-2005 20:35

De verhouding, van de grote, van de haak en boilie, Bepaald voor mij de lengte van mij hair.
Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen.
Plaats reactie