geen karper meer


Plaats reactie
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-11-2005 19:25

Beste collega karpervissers,

Sinds twee weken heb ik mijn onderlijn materiaal vervangen
Ik gebruikte altijd mantis waar ik de onderste paar cm vanaf stripte en verder gewoon een line-aligner erop en klaar is kees(camiel dus)

Nou heb ik van de week dus een rolletje snake bite gehaald omdat deze buitenmantel wat stugger is dan van de mantis.
Voor de rest maak ik mijn onderlijnen nog precies hetzelfde als voorheen

Vandaag de hele dag gevist.
3 brasempjes die alle drie keurig op de juiste plek in de onderlip waren gehaakt.
6 volle fluiters gemist!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
als mijn pieper echt het uit schreeuwde sloeg ik hem aan zoals ik het altijd doe en iedere keer totaal niets, het bekende gat in de lucht slaan.
geen vuil op de haak geen botte haken helemaal niets
Haak maatje 10 van kensaki type 3030bn met eronder een enkele maiskorrel.

Wie gaat mij vertellen wat er mis is want ik ben door mijn ideeen heen

alvast bedankt
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

01-11-2005 19:27

Als het mogelijk is misschien een fotootje plaatsen van je rig. Dat werkt sneller!

Met deze rig heb ik bijv. (bijna) nooit problemen meer.

http://members.lycos.nl/bashofkens/Fotos/Rigje.JPG
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

01-11-2005 20:40

met dank aan bas hoef ik dus geen foto meer te plaatsen hihi

dat is dus volgens mij hetzelfde rigje alleen gebruik ik ni dus snake bite en zwarte krimpkous
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

01-11-2005 20:45

dan is het geen line aligner maar mischien kun je dit nog is nalezen : http://www.karperwereld.nl/rigvan/rigs.php Hier staan ook genoeg andere goede rigs in en ook de line aligner :lol:
Gebruikersavatar
Jurg Bergsma
Berichten: 109
Lid geworden op: 28-03-2005 19:35
Locatie: Hengelo

02-11-2005 08:25

ik heb dat ook, die lijnaligner van krimpkous zo lang. maar ik heb gister de aligner een stukje korter gemaakt, ik denk dat de haak dan ook prikt als hij iets verder in de bek zit, en niet alleen als hij kantelt op de punt van zijn bek
maar wel lang genoeg zodat de haakpunt altijd naar beneden staat


of is dit juist heeeel dom
Second Place, First Loser
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

02-11-2005 09:27

Hé Camiel, ben je op de plas geweest? Ik ben er maandagavond geweest, heb er 1 verspeeld net voor de kant een losschieter. Heel toevallig met nagenoeg hetzelfde materiaal als jij. In mijn geval wijt ik het aan de lengte van de hair, of dat werkelijk zo is laat ik je nog wl ff weten.
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

02-11-2005 09:44

Camiel,

Welke mantis ? gebruik je Mantis Gold of de Mantis snakebite.

De gewone mantis gold is nl een soepeler lijn en zinkt niet/minder.

De snakebite daarintegen ligt goed trek hem wel een tijdje strak in rigwallet (zelfde als stiffrig) anders ligt die ook in een boog.

Ik vis met beiden,maak alleen het stukje mantel bij de snakebite korter dus haal meer mantel eraf.

beide lijnen zijn voor de rest identiek.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

02-11-2005 10:03

hey,

ik zou eens een kotere hair gebruiken. dan gaat de haak verder de bek in en heeft de haak meer tijd om zich vast te grijpen in de onderlip.

ik heb ook een tijdje snake-bite gebruikt. ik kreeg minderlosschieters als mijn onderlijn langer maakte dan normaal (30 cm). ik viste toen alleen mat popups en dus ook korte hairs. ik hoop dat je er iets aan hebt.

groetjes marco
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

02-11-2005 12:03

Marco,

De lengte van je hair moet worden afgestemd op het formaat van je boilie (of ander aas) en je haak. Wat je zegt kan dus kloppen, maar hangt van meerdere factoren af.
Ivan Peeters
Berichten: 178
Lid geworden op: 01-05-2005 18:12
Locatie: Haarlem

02-11-2005 12:34

Is heel moeilijk te beoordelen van achter de pc, maar als je zegt fluiter,
is dat dan een volledige run?
Misschien dat de aanbeet even door laten lopen een idee is,
of met je handen boven de hengels en direct aanslaan bij een opsteker.
Als laatste een antwoord waar je misschien niet op zit te wachten, maar misschien ook nog een idee om de mais te vervangen door ander aas?
Heb je ook niet zoveel "last" meer van brasem...

Mvg Ivan
Carpe diem...
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

02-11-2005 17:19

Paul,

Volgens mij heb je het over 2 verschillende producten, voor zover ik weet is het verschil tusen super mantis en supermantis gold enkel de kleur van het materiaal, snakebite en snakebite gold is minder schuurbestendig en zachter.

Wouter
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

02-11-2005 21:06

Lengte van de hair heb ik zelf ook al aan zitten denken.
Maak nu de hair zo een 3 cm en dat ging altijd erg goed met een enkele maiskorrel op de hair met de mantis dan

Zou het niet zo kunnen zijn dat doordat de snake bite een andere binnen kern heeft dan de mantis de maiskorrel minder goed zou kunnen draaien?

Hoeveel invloed op de inhaking zou het draaien van de maiskorrel kunnen hebben?

Iemand nog andere suggesties???

Robert, het was niet op de plas :wink:
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

02-11-2005 21:41

Wouter,

Het zijn exakt dezelfde producten van kryston.

De ene heet Mantis gold en de andere Mantis snakebite ,beiden hebben ze dezelfde kleur beetje bruin/goudgeel vergelijkbaar met mask van fox.

Alleen de mantis gold, is niet zinkend maar als je deze even boven stoom houd klein stukje looddraad en kneedbaarlood erop zet ligt die ook goed.

En van mantis gold is binnenlijntje zonder coating iets soepeler.

Hoop je een beetje duidelijkheid te hebben kunnen geven.

Gr Paul 8)
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

03-11-2005 20:48

camiel,

zou je miss. een omschrijving kunnen geven van montage (de zogenaamde ''laatste meter'')
Wat voor soort loodmontage gebruik je? gebruik je misschien erg zwaar lood (vandaar de ééntonige fluiters) en is aanslaan eigenlijk overbodig of vis je met running rigs (dan zou je ind. aan moeten slaan :) ) Miss. sla je te hard aan. Probeer de hengel eens rustig oppakken en niet gelijk veel kracht zetten (tenzij je dichtbij een opstakel vis natuurlijk :) Met wat voor soort lijn vis je ? vis je met nylon of met gevlochten ? Ik zou als ik jou was een aantal verschillende dingen proberen (andere haak, lengte van de onderlijn lengte van de hair en loodmontage) met welke haak vis je en hoe groot is deze? ik hoop dat dit helpt.

Paul,

het is toch echt KRYSTON snakebite en snakebite gold
en van hetzelfde merk mantis en manstis gold. :)

mvg rob
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

03-11-2005 21:10

sorry ik bedoel met erg zwaar lood een vast lood montage met zwaar lood. een running rig met zwaar lood kan ook nl. :lol: :P

mvg. rob
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

04-11-2005 20:29

ok komt ie dan

De laaste meter:

Vast lood montage met de safety clips van x2 met daar aan 3 0z(grammetje of 85) lood. bevestigd aan gevlochten lijn.

Kryston snake-bite onderlijn waarvan ik de onderste cmters de buitenmantel vanaf heb gestript.
Tussen mijn line alligner(ocean 0.6 tot 1.2mm krimpkous dus) waar dus ongeveer 3 cm gestripte snake-bite boven uit komt
Mijn haakje is een kensaki Type 3030bn maatje 10 die ik vast knoop met een knooploos knoopje(engels is niet mijn sterkste vak)
mijn hair maak ik ongeveer een cm of 3 a 4 zodat er iets van 2 cm tussen mijn maiskorrel of de 10 mm halibut marine boilli zit.

Ik geloof dat dit ongeveer wel het hele verhaal was over de montage die ik gebruik.

Morgen even de nieuwe variatie testen met een hair van super nova(ook kryston) want ik ben er eigenlijk wel een beetje zeker van dat door de stuggere binnen lijn van de snake-bite ten opzichte van de mantis het draaien word beinvloed.
Morgen 2 hengels met allebei een andere onderlijn.
Ik denk dat het draaien van de maiskorrel of de boilli in de bek van de karper het indraaien van de haak tegenwerkt.morgen dus de test.

Ik sla trouwens nooit echt aan met de gevlochten lijn want dat hoeft niet
De vissen hier hebben niet echt super harde bekken dus de hengel oppakken en even een klein beetje druk opvoeren is al genoeg.

dit dus even voor vanavond morgen weer een dag
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

05-11-2005 00:13

camiel,

de makelijkste oplossing is in dit geval nylon lyn gebruiken (tenzij je heel ver moet vissen :) ) je zegt dat je een goeie run krijgt, oftewel de haak prikt door het loodgewicht en de hele rig is opgepakt. De rig heeft zijn werk dus gedaan. Maar als je de hengel oppakt dan sla je een gat in de lucht :-? . Dus je voelt helemaal niks? ook niet 1 sec. een kromme hengel daarna niks meer. Ik denk dat je de brazems wel gewoon op de kant kreeg doordat een brazem nou eenmaal veel kleiner is dan onze grote vriend. en omdat een brazem 'gestroonlijnd' is, zeer dun. Met een flinke karper pook kun je brazem makkelijk van richting veranderen (brazem zwemt bij een run van je af, je pakt de hengel op en de brazem komt meestal direct tot stilstand) Maar een flinke karper zwemt na het oppakken van de je hengel vrolijk verder en de extra kracht die word uitgeoefend op de haak is fataal, de haak laat los, scheurt uit (je vist op een water waar de vissen geen harde bekken hebben, daardoor word dit effect nog eens versterkt :cry: )
Je hair vind ik eigenlijk wat lang voor een enkele maiskorrel (zo'n lichte korrel heeft volgens mij weinig invloed op de inhaking. probeer een halve cm tussen de bocht van de haak en de maiskorrel.) Doordat je hair zo lang is haakt de haak eerder aan de begin van de bek omdat deze simpelweg niet ver naar binnen kan. door je hair dus in te korten gaat de haak net wat verder mee naar binnen en haakt wat dieper.
een andere verklaring voor het niet ver naar binnengaan van de haak zou zijn dat mantis niet extreem stijf is en nog wat meegeeft als de karper het aas opzuigt. snakebite is veel stijver en ligt bijna gestrekt op de bodem en geeft daarom bijna niets mee, waardoor de haak ook weer wat minder ver mee naar binnen gaat mijn advies is om in de eerste instantie nylon hoofdlijn te gebruiken en een overstap te maken op klauwhaakjes (je hebt hierdoor wel slechtere inhaking maar dit maakt door de line-aligner toch weinig uit) omdat de haak dan veel meer houvast heeft.
Als je wel gewoon goed ving aan mantis, dan zou ik gewoon weer terugstappen op het vertrouwde onderlijnmateriaal.
Blijf van tactieken veranderen tot je wel aan de schubben komt.

ik hoop dat dit helpt.
mvg rob
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

05-11-2005 17:59

Rob,

Het uitscheuren van de bek doordat ik met gevlochtenlijn vis is uitgesloten.
Ik vis al 2 jaar met deze lijn en heb nog niet eerder meegemaakt dat een bek zelfs was ingescheurt.
Het is maar net met hoeveel beleid je de hengel oppakt natuurlijk.
Hiervoor heb ik hier nooit last van gehad maar dus nu sinds ik die snake gebruik.

Ik heb het vanmorgen even geprobeerd met een andere hair erop en het resultaat was te merken.

De hele ochtend geen stootje gehad......................

morgen ochtend maar weer even proberen dus
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

06-11-2005 16:05

camiel,

er staan nog een aantal andere goeie tips bij dit onderwerp.
Ik vind het nog steeds raar dat je door van onderlijnmateriaal te veranderen,waarin niet eens zoveel verschil zit (alleen de stijfheid van de coating :-?), ineens geen karpers meer op de kant krijgt!

naja, blijf proberen tot je wel vangt!

suc6 ermee, rob
Gebruikersavatar
Dave Martens
Berichten: 28
Lid geworden op: 27-07-2005 18:59
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

10-11-2005 18:03

trek je rig over je vinger heen en kijk op je haak je vinger pakt of juist de andere kant op draait

van voor naar achter wikkelen en dan van achter naar voor
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

10-11-2005 18:53

die haak die prikt wel(vinger arm broekspijp en zelfs de leren bank zaten netjes gehaakt.

zondag de volgende test dag.
kleine aanpassing gedaan en nu maar afwachten
Gebruikersavatar
Dave Martens
Berichten: 28
Lid geworden op: 27-07-2005 18:59
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

10-11-2005 19:28

korte onderlijn
zwaarder lood 100 gr

jaa suc-6 verder
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

10-11-2005 19:46

He camiel ik als flevolander ga ervan uit dat je bij ons in de polder hebt gezeten dus dan is dresuur uitgesloten. Vindt het wel vreemd 6 x een gat in de lucht. Vis zelf veel met stijf matriaal onderlijn maar heb er weinig last van. Andere vissoorten zijn uitgesloten??? Je bent al veranderd van matriaal maar een tip wil ik je wel mee geven probeer greenhornet en strip deze lijn niet ten ver. nooit problemen mee gehad en veelzijdig in het gebruik. Nou succes polderboy.

tjuus Tom
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

10-11-2005 20:16

Hoi Tom,

Als er in de zuigerplas wordt gevist kennen de karpers de klappen van de zweep echt wel hoor, daar worden de karpers al een jaar of dertig belaagd. Op de kanalen vang je ze zelfs nog goed aan aardappel :wink: al is het de afgelopen twee weken niet echt wild met de beten.

Theo
Gebruikersavatar
Marco Kroez
Berichten: 207
Lid geworden op: 19-10-2005 11:00
Locatie: merkelbeek

10-11-2005 20:32

onderschat de aardappel niet
aardapel is nog steeds een killer. je moet de aardappel gewoon goed inzetten. al eens met een krieltje op de haak over een kilo hennep gevist?
moet je egt eens doen de beten volgen elkaar zo snel op.
spiegeltje, spiegeltje van het waterland. ben jij de zwaarste op de kant?
Plaats reactie