Blow-out rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

09-10-2005 09:55

hoe kijken jullie tegen een blow-out rig aan? wat is het nut van het ringetje op de haaksteel? en wat draagt dit "systeem" bij aan de inhakingskansen?

ben zeer benieuwd...

Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

09-10-2005 10:57

Ik zag de rig op een dvd en hoe de desbetreffende visser hem knoopte. Hij gebruikte een longshankhaak, gecoat onderlijnmateriaal, waarvan het laatste stukje gestript werd, stukje krimpkous en een klein ringetje dus. Ik heb hem zelf daarna ook maar eens geknoopt, misschien om ooit eens te proberen. Ik maakte de rig dan van soepel gevlochten spul en verder hetzelfde met een stukje krimpkous op de haak, naar binnen wijzend. Nu heb ik de rig in mijn hand getest en ik moet zeggen de haak draait erg snel en prikt zich steeds weer bijna direct. Hij hoeft hooguit maar 1 cm te verplaatsen en ... prik! Dus zoals het lijkt zal deze rig voor een snelle inhaking zorgen. Zeker in combinatie met een niet te lange onderlijn.
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

12-10-2005 07:36

Is er da niemand die ervaring heeft met deze rig? Waarom is het dan toch een vrij bekende?

Stefan
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

12-10-2005 14:13

Dat ringetje heeft een belangrijke functie. Als de vis de richting kiest van de minste weerstand (dus naar het lood toezwemt), daar stil gaat liggen en gaat lopen blazen zal de boilie buiten de bek belanden (mits je een lange hair gebruikt). Door het ringetje en het gewicht van de boilie zal de haak zich nog beter penetreren in de bek van de karper. Dit zal alleen het geval zijn bij gedresseerde vissen, want ik denk niet dat het standaard is dat de karper de weg zoekt van de minste weerstand, maar gewoon in een keer al in paniek raakt.

Groeten,

Tim

P.S. Lees de rotary letter 8.3 van Bart van den Hurk er maar eens op na. Die vist z'n bananenrig vaak met een blow back hair.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
peelman joris
Berichten: 28
Lid geworden op: 05-08-2003 02:00
Locatie: Oost vlaanderen

12-10-2005 19:47

ik vis daar heelgraag mee, op sommige wateren maakt dit echt een verschil. Zo heb ik eens na een aantal uur te vissen met gewone rig met LA zitten blanken, en voor te testen op 1 hengel zo een rigje geknoopt, en deze hengel is drie keer vertrokken op twee uur tijd, terwijl ik geen stoot kreeg 5 meter ernaast met gewone rig.

En dit moet niet altijd met een longshank geknoopt worden.
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

12-10-2005 20:19

peelman joris schreef:En dit moet niet altijd met een longshank geknoopt worden.


Niks moet...
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

12-10-2005 21:01

De naam zegt me niks heeft er iemand een foto van deze rig :roll: :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2005 22:46

http://www.pbproducts.nl/images/trigger_blowout.jpg

Eigenlijk een hairmontage waarbij je verschillende rigs kunt knopen.

In principe is het effect vergelijkbaar met dat van een wat langere hair. Het vertrekpunt van de hair ten opzichte van de steel is variabel door de over de haaksteel schuivende ring. Voor een goede werking mag deze feitelijk niet over het oog op de onderlijn kunnen schuiven. Je kunt je voorstellen dat witvis bijvoorbeeld het ringetje voorbij het haakoog prutst, waarna de goede werking teniet wordt gedaan. De mate dat de ring kan schuiven wordt bepaald door de lengte van de haaksteel. Zelf vind ik alleen langstelige haken aantrekkelijk met deze montage.

De werking? Tja, je kunt je voorstellen dat bij aanzuigen de hair gestrekt is. Maar bij het uit de bek laten vallen van het aas schuift de boilie naar voren en volgt de hair zodat het vertrekpunt richting haakoog wordt verplaatst. Dit zou de inhaking positief kunnen beïnvloeden. Ik zou mij maar geen illusies maken dat er beter wordt gehaakt als er echt krachtig uit wordt geblazen. Anderzins is deze hair montage in combinatie met een combi-rig inmiddels mijn standaard geworden vanwege de steevast nette inhaking in de onderlip. Maar dat kan deels ook aan de haak liggen die ik hiervoor gebruik.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

12-10-2005 22:47

aah oke bedankt :lol: ik kende hem al maar de naam zei me niks :roll:
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

12-10-2005 23:29

Dus als ik het goed begrijp maakt het ringetje het voor de vis moeilijker om de haak na opzuigen weer uit te spuwen. Dan vind ik het nog vreemd, want als ik met een langere hair zit die van soepel materiaal gemaakt is, heeft het hetzelfde effect. dan lijkt mij zo´n ringetje alleen maar extra bagage dat verplaatst moet worden... Ik heb hem nog nooit gebruikt, maar ik kwam het ergens tegen dat de vis sneller en makkelijker gehaakt zou worden met deze rig, zeker de gedresseerde vissen. Maar ik zie nog niet in wat de toevoegende waarde van het ringetje is...

Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2005 23:52

Deze hairverlenging is anti-tangle. Geen onprettige eigenschap als je zoals ik vaak ver werpt. Moet je niet ver werpen? Tja, zo is er altijd wat.

Dat de rig alleen bruikbaar is voor gedresseerde karpers is mij nooit zo opgevallen. Op niet druk bevist water vang ik er ook mee.

De toegevoegde waarde is ook weer zoiets. Welke variatie op het thema heeft in de praktijk echt aantoonbare toegevoegde waarde. Theorie genoeg, maar nu de praktijk. Ik kan natuurlijk het bijbehorende theoretische verhaal gaan geven. Maar wat heeft dat voor zin. Als je de rig die je gebruikt met de jaren in bewuste stappen opbouwt merk je vanzelf wel wat voor jou werkt.

De rig zoals ik hem knoop heeft een zeer goed inhakend vermogen in de door mij gewenste plaats van de bek met een geringe variabiliteit. Vind ik waardevol genoeg na het proberen van nogal wat basic rigs. Vang ik er meer en grotere door. Geen idee. Dat objectief aantonen is niet eenvoudig en de uitkomst zal statistisch niet significant zijn, vrees ik.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-10-2005 00:02

1 van mijn favoriete rigs is de blow back rig....ere wie ere toekomt...Kees Ouwenhand heeft mij op het spoor gebracht :wink: .
De afgelopen weken op een voerstek diverse stiffrigs geprobeerd met een zeer povere resultaat, rigs werden div. keren uitgespuwd en de vis was weer vetrokken.
Gisteravond toch maar weer de blow-back rig geknoopt en dit keer aan een soepele onderlijn en zonder line agliner
( ,die line-agliner op mijn andere rigs <ook in gebogen vorm<gaat mij steeds meer tegenstaan...vindt ze redelijk lomp!) en voila binnen een uur had ik weer een fraaie mid-twintiger.
Deze haken zijn niet geschikt voor obstakelwateren...maar ze zitten bij mij meestal goed in het vlees in de onderlip gehaakt met deze haak. :wink:
succ6
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-10-2005 00:08

Kees Ouwehand schreef:Deze hairverlenging is anti-tangle.

Groet, Kees

die snap ik ff niet Kees.....ik zet er toch bijna altijd wel een pva foampje onder mijn boillie , daar de hair anders zonder pva foampje soms om de haak of onderlijn heen slaat...dus niet anti-tangle zonder foampjes in mijn ogen.
gr
HB
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-10-2005 08:39

Tja Hans, dat is een ingewikkelde. De montage met ringetje bij een standaard hair lengte doet hetzelfde als een langere hair die op de standaard manier gemonteerd is. Dus ik heb met 2 cm tussen bovenkant boilie en onderkant haakbocht hetzelfde effect als 4 cm in de standaard montage. Vraag me niet of die getallen echt kloppen, het is maar als voorbeeld. Een soepele hair met 4 cm tussen boilie en haak werp je makkelijk in de war. Een wokkeltje gebruik ik lang niet altijd. Maar dat zal gemakzucht zijn.

Kees
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

13-10-2005 09:09

Kees,

als ik alles op een rijtje zet:

- soepele hair. Vis spuwt aas uit. Doordat de hair soepel is (lees echt soepel, dus niet zelfde materiaal als gevlochten onderlijn maar nog soepeler) komt de boilie naar buiten maar de haak blijft achter.

- blow-out rig. Zelfde als hierboven alleen hier wordt de hair gemaakt van hetzelfde materiaal als de onderlijn (bij de meeste gevallen die ik gezien heb tenminste). De vis spuwt het aas uit en de haak blijft achter. Het verschil is dat de hair hier begeleid wordt door een ringetje over de haaksteel.

In mijn ogen is er dus geen verscil tussen de beide rigs, alleen dat je met een langere hair (b.v. 2 cm tussen boilie en haakbocht) minder snel je hair in de knoop gooit, doordat hij een extra "steunpunt" heeft in de vorm van een ringetje.

Ik ga ze vandaag beiden knopen en dan beiden uitgebreidt testen in de badkuip. dan zal ik er waarschijnlijk wel achter komen wat het verschil is...

m.v.g. Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-10-2005 11:04

Stefan,

Moet je in je vergelijk de hair van de standaard montage bij het oog laten vertrekken en niet ter hoogte van de haakpunt zoals gewoonlijk!

Kees
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

13-10-2005 11:12

Kees Ouwehand schreef:Stefan,

Moet je in je vergelijk de hair van de standaard montage bij het oog laten vertrekken en niet ter hoogte van de haakpunt zoals gewoonlijk!

Kees


Dat is inderdaad het verschil ja.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-10-2005 20:37

Aha kees...dat maakt een hoop duidelijk :wink: !
gr
Hans
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

14-10-2005 10:40

Ik heb de 2 rigs uitgeprobeerd in de badkuip. Ik heb hier voor mezelf de volgende conclusies uit getrokken:

Hair direct vanaf het oog: Uitspuwen: Bij een zo soepel mogelijke hair komt alleen de boilie terug en blijft de haak goed achter in de bek.

Blow-out rig: Uitspuwen: haak blijft redelijk achter maar maakt een andere hoek tov de karperbek. hierdoor zal hij in mijn ogen iets meer vlees pakken (en dus vaster zitten!!!). Het ringetje trekt namelijk tijdens het uitspuwen de haak iets achterover. waardoor de haakpunt rechter op de onderlip komt te staan.


Het verschil wat ik heb opgemerkt is wel dat de rig met de hair vanaf het oog makkelijker in de knoop gaat dan de blow-out rig (ook dankzij het ringetje). Dit is dus ook misschien als voordeel aan te dragen. Maar ik denk dat er niet veel mensen zijn die de hair rechtstreeks van het oog vissen, zonder line-aligner o.i.d.

Vandweek maar ff met een "basis" onderlijn testen. kijken hoe dan mijn bevindingen zijn...
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 10:43

Vis ik altijd mee, met een blow out ringetje. Zorg er alleen voor dat het ringetje niet te klein is, glijdt dan niet meer zo lekker over je haaksteel. Ik gebruik altijd 3 mm.

En vis met een hair wat op zijn minst 2 cm afstand heeft tussen het ringetje en je boilie in, anders heb je geen blow back effect meer.

Ik vis daar altijd met een gecoat onderlijn mee (Fox Mask, PB Green Hornet, Kryston Snake Skin)

Op wateren met een lichtere bodemkleur gebruik ik PB Jellywire.

En vis het liefst met een Long Shank haakje, maatje 6.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

14-10-2005 16:27

Kees Ouwehand schreef:http://www.pbproducts.nl/images/trigger_blowout.jpg

Anderzins is deze hair montage in combinatie met een combi-rig inmiddels mijn standaard geworden vanwege de steevast nette inhaking in de onderlip. Maar dat kan deels ook aan de haak liggen die ik hiervoor gebruik.

Groet, Kees


Welke haak is dat dan, Kees?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-10-2005 19:43

Long shank nailer, zelfde type als de PB haak op de foto.
Plaats reactie