onderlijnmateriaal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

09-10-2005 09:44

Hey mede-boarders...

Ik wil komende week starten voor mijn najaars- en wintervisserij op een vrij lastig en drukbevist water. Er zwemmen een aantal mooie vissen rond, maar deze vangen is meer uitzondering dan regel. nou ben ik aan het uitdokteren hoe ik mijn visserij daar aan ga pakken. Het meeste heb ik d.m.v. rondvragen aan het water (mede-vissers waren erg behulpzaam, dank daarvoor) uit kunnen vogelen (anders dan de rest :wink: ). Maar nu kom ik op de onderlijn terecht.

- De onderlijn moet zo snel mogelijk prikken, dus heb ik gekozen voor een longshank haak maat 6 of 8 met een naar binnen staand oog (line-aligner effect, welke ik versterk met een stukje krimpkous).

- Het lood word een inline lood beplakt met zand of gewoon een maaskeitje (al weet ik van die laatste niet of die ook in inline-variant te krijgen is...). Betere camouflage is er in mijn ogen niet voor een lood.
tube word ook zandkleurig.

Nu mijn vragen. De meesten vissen met een vrij standaard onderlijn (20-25 cm). Nu wil ik dus met een extreem korten (5 - 7 cm) of extreem lange (50 cm +). welke van de twee is aan te raden? (ik ga ze sowieso beide wel uitproberen) en wat voor soort onderlijn materiaal heeft dan de beste eigenschappen (stiff, combi- of soepel)? Ik zit zelf te denken aan een combi van 7 cm, waarvan er 2 cm voor de haak gestript is, aan de wartel verbonden met een lus. De ruimte tussen boilie en haakbocht wil ik dan ongeveer 2 cm maken (vanwege de korte onderlijn)

Ik heb er de volste vertrouwen in dat er iemand op dit board is die ook een zelfde soort situatie mee heeft gemaakt en mij op weg kan helpen met de keuze voor mijn rigmateriaal, en wat voor rig (lang of kort) de beste keus is.

Alvast bedankt.
Stefan Gooijert
-
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-10-2005 12:34

Stefan,

- Een ECHTE langstelige haak hoef je niet te verlengen met krimpkous. In
sommige gevallen kan dit alleen maar voor lossers zorgen.
Hebben de vissen zachte bekken, dan zou ik al helemaal niet voor een
langstelige haak kiezen (ook niet bij obstakels). Gebruik dan gewoon een
kort of mediumlangstelige haak verlengd met naar binnen gebogen krimp-
kous. Haak met rechte of klauwpunt (geen klauwpunt bij pop-ups), moet
jezelf maar zien.
- Bij een harde bodem gaat mijn voorkeur ook uit naar ZWAAR inline lood.
Bij een inline lood komt het volle gewicht van het lood veel eerder op de
haakpunt, zodat de haak inprikt. Ik zou een minimaal gewicht van 100gr
gebruiken, ik hebzelf veel succes met inliners van 150gr...
Op zachte bodems zou ik van het inline lood afstappen, en een plat wartel-
lood aan een safetyclip gebruiken. En de onderlijn eventueel iets langer...

- Persoonlijk zou ik op druk bevist water eerder naar een korte onderlijn
grijpen, mits dit niet word toegepast!
Bij korte rigs kun je zowel stiff, combi-materiaal als soepel gevlochten ge-
bruiken; de keus is aan jou! Gebruik het materiaal wat weinig word ge-
bruikt. Wel wil ik vermelden, dat je een langstelig haak of verlengde haak
met krimpkous beter NIET stiff kunt vissen.
Wat de hair betreft: Het liefst soepel en niet tekort! Bij een boilie van
20mm, denk ik al gauw aan minimaal 2cm tussenruimte; 3cm kan ook ge-
rust!
Dergelijke korte rigs, mag ik ook graag pop-up vissen en dan zwaar over-
lood met een minimum tegengewicht van 5gr. Wel lood ik de pop-up dan
zo dicht mogelijk bij de bodem uit. Dit om het verschil met de voerboilies
tot het minimale te houden. Ik vis de pop-up dan het liefst aan een D-rig.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

09-10-2005 19:05

Benny, dit is nou een antwoord waar ik veel mee kan. Mijn tactiek ziet er nu als volgt uit:

Een inline-lood van 120 gram, gecoat met zand of gewoon een steen. Daarna een onderlijn van 5 tot 7 cm, van Green Hornet. De 2 cm voor de haak is gestript. De ruimte tussen de haakbocht en de boilie maak ik 2 cm, aangezien ik met 14 mm boilies ga vissen (kleiner dan waar de rest mee vist). Ik kies voor een haakmaat 8 met rechte punt, voor het snelle inhaken. Dit versterk ik door een naar binnen gebogen stukje krimpkous. De keus van de haak ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk zelf dat een medium shank haak de beste keuze is. Nu nog even uitzoeken welk merk de juiste haak heeft...

De vissen hebben vrij harde bekken, dus dan moet dit dacht ik een vrij goede oplossing zijn. Ik ben ook van plan om te gaan proberen met een blow-out rig van een korte lengte.

Mochten er nog meer mensen zijn met de gevraagde kennis, laat maar horen!!!

m.v.g. Stefan Gooijert
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-10-2005 16:31

Stefan,

Wat haak betreft: Een Fox serie 1 maatje 8, G-Carp superhook maatje 8
of een PB Intruder maatje 6.

groetjes Benny :wink:
Gebruikersavatar
Daan de Lange
Berichten: 92
Lid geworden op: 18-07-2005 19:51
Locatie: Hillegom

10-10-2005 23:31

Stefan,

G-carp superhook zeker weten!

mvg, Daan 8)
Herfst!
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

11-10-2005 14:03

Ik heb met de PB intruder al in handen gestaan, en in die haak heb ik wel vertrouwen. Een maatje 6 of maatje 8 ga ik voor denk ik. De G-carp super hook heb ik nog niet gezien, maar ik zal eens gaan kijken of dat ook wat is. Anders probeer ik ze gewoon beiden en keis dan diegene die me het beste bevalt. Bedankt voor jullie reacties!!!
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

11-10-2005 20:17

Vis al bijna het hele jaar met de PB Intruder, maatjes 6 en soms maatje 4. Erg prettige haak (voor mijn visserij), wel buig ik het oogje nog naar binnen. In combinatie met een fluorcarbon onderlijn en een knotless knot een prima combinatie.

Maatje 6 gebruik ik met 15mm boilies (of mais), soms ook met 20mm boilies (met een iets langere hair). Maatje 4 voor de 20mm boilies met een kortere hair.
Greetz,

Bart
Plaats reactie