Mossel lood?


Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

06-10-2005 19:15

En vanwaar deze wijsheid Douwe ? Is dit eigen interpretatie van biologische feiten, of heb je een bronvermelding waar dit onderzoek uit afkomstig is ? Ik ben nog enkel onderzoek of studie tegenkomen met de feiten zoals jij ze hier voorstelt. Vandaar dat ik zeer benieuwd ben waar jij deze gegevens vandaan hebt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-10-2005 19:21

De hr Nand Sibbing is anders geen onbekende in dit wereldje.
Maar jij hebt je mening over mij al klaar. maakt niet uit hoor ik slaap er niet minder om.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

06-10-2005 19:22

Waar ging dit topic ook al weer over ? Och ja, lood !
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-10-2005 19:26

Ik vind Tineke toch leuker, over op lood dan maar weer, adieu. :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-10-2005 19:27

Nee mosselen :wink:

Zal ik on-topic mijn mening geven over lood gecamoufleerd met mosselschelpen? Want dat is de bedoeling geloof ik.
Wat ik doe: kies een lood met een goede camouflage, zo goed mogelijk passend bij de kleur van de bodem... klaar! Verder niet moeilijk doen. Lijkt me allemaal erg overdreven en een hoop gepiel met die schelpen. Als er dan ook een risico zit dat vis beschadigd raakt tijdens de dril door scherpe mosselrandjes zou ik 't al helemaal laten zitten. Het idee is leuk maar ik denk dat je net zo goed zonder kunt. Als een mosselschelp dan al voor extra attractie moet zorgen zou ik lekkerdere boilies kiezen :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-10-2005 19:36

Enig gefrutsel met camoufleren van je onderwateraanbieding heeft alleen maar zin als de vis het visueel kan waarnemen.
Zodra het dan maar enig resultaat zou kunnen hebben moet je het niet laten.
Wetenschappelijk, ja echt ik kan het ook niet helpen, is vastgesteld dat een karper vanaf ongeveer, plusminus, daaromtrent, 25 honderste kan waarnemen.
Nu nog de vraag wat doet hij met dat gegeven, dat is iets wat wij niet kunnen beantwoorden.
Frappante voorbeelden bestaan er wel, dus rekening ermee houden kan geen kwaad.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-10-2005 19:39

Zeker nu het water weer een stuk helderder begint te worden en je vist op ondiep water is het slim om even stil te staan bij de onopvallendheid van je stysteem. Ik merk tenminste op een aantal wateren waar ik vis dat het water weer erg helder geworden is de laatste tijd.
Het is dan vooral van belang wanneer je overdag, in ondiep water aan het vissen bent. Maar of mosselschelpen daar echt voor nodig zijn...
Gebruikersavatar
levi janssens
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-08-2005 23:06
Locatie: schaffen belgie

06-10-2005 21:06

ik heb 2 jaar terug in een frans viswinkeltje mossellood gekocht (dus niks nieuw) maar deze waren echt in een mossel mal gegoten niet geplakt vond het toen zo leuk dat ik me er een aantal had gekocht .

nu over de camouflage kan ik me niet uitspreken weet niet of het veel scheeld kan best zijn , het geeft visser allesinds meer vertrouwen en dat is hoe het moet ?

nu wat rick zegt over camouflage dat van lood dezelfde kleur als bodem.
hoe zit het dan met ''stone lood'' dat komt eigenlijk op het zelfde neer als een "mossel lood'' juist dat een steen niet eetbaar is
dat is zo lang ast breed is .

leuk om in je vis kist te hebben same bij al de andere rommel hahah :D
als de visser van het water is dansen de karpers
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

06-10-2005 21:22

Wat zal je een runs krijgen en een zooitje gaten in de lucht slaan........ en het dan maar naar je rig verschuiven...( hetzelfde heb je ook wel eens met keien/lood) heette een vis niet de stofkei omdat hij iets uitscheed iets van een kei en een lapje stof.
Maar kwa camouflage JA perfect!


Groetjes
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-10-2005 23:23

Kees,

Klopt het dat het water waarin de deeltjes zich bevinden niet eerst in de bek van de karper moeten zitten voordat hij ze kan waarnemen? Hij neemt die deeltjes toch waar door de proeven? dus ik vind smaak en reuk in weze toch wel hetzelfde...

GRoeten Bart
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-10-2005 23:23

sorry voor off-topic :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-10-2005 10:01

Karper heeft niet alleen chemoreceptoren in de bek. Dus nee, op zich klopt dat niet. Nauw verbonden, maar proeven en ruiken zijn verschillende waarnemingen. Het verschil in de waarneming zit in de concentratie. Je bemonstert een aantal moleculen in de omgeving en krijgt bijvoorbeeld trek (ruiken) of je neemt iets op in geconcentreerde vorm en verzadigd jezelf daarmee (proeven en eten). De kern zit hem niet in definities, maar simpelweg in de vraag of een molecuul dat een mens in de lucht waarneemt ook de eigenschappen bezit om hem in water waarneembaar te maken. De volgende vraag is dan of karper geschikte chemoreceptoren heeft voor de waarneming. En dat is niet zo makkelijk generaliserend te beantwoorden. Je mag wel aannemen dat iets wat je via je speeksel proeft tenminste ook waarneembaar kan zijn in water.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-10-2005 11:07

Ik vind de zin van Bart toch iets onduidelijk, je kunt lezen dat de karper de deeltjes niet in de bek hoeft te nemen enz, maar je kunt ook lezen dat de karper de deeltjes eerst in de bek moet hebben enz.

De karper hoeft niet deeltjes in de bek te hebben om het waar te nemen.
Kees zegt het in mijn idee heel goed, je kunt niet generaliseren.

Heel goede aanvulling in mijn denken vind ik de zin van Kees: -- maar simpelweg in de vraag of een molecuul dat een mens in de lucht waarneemt ook de eigenschappen bezit om hem in water waarneembaar te maken. De volgende vraag is dan of karper geschikte chemoreceptoren heeft voor de waarneming.

Dat is de essentie van in hoeverre ruiken proeven is voor een karper.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

07-10-2005 11:49

Ok heren, Duidelijk! Ik word steeds wijzer hier 8)

Groeten Bart

p.s. Douwe, sorry voor mij warrige zin (nen) :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

07-10-2005 12:27

Is "ruiken" bij een karper niet min of meer "het waarnemen van de smaak" opgelost in het water. Een klein beetje zoals een slang de lucht proeft met zijn tong? Of zeg ik nu iets heel doms?