Extreem korte onderlijnen?!


Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-10-2005 15:27

Vissen jullie jullie wel eens met onderlijnen met de lengte van 3-5cm tussen jullie krimpkous en je wartel. ( zelf wel eens toegepast op een kutputje, en opzich alles werkte perfect haakte goed, mooie aanbeten...
Maar nu had ik toch nog een vraag: :D Vissen jullie zelf juist met extreem korte onderlijnen ook een lange hair of korte hair.. Ikzelf heb me hair altijd wel lang maar ben wel nieuwsgierig hoe jullie zulke onderlijnen vissen..
Groetjes
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

01-10-2005 15:36

Ruud,

als ik mijn onderlijn korter dsn 10 cm maak, dan maak ik mijn hair juist weer een stukje langer.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-10-2005 15:40

oke hetzelfde dus als mij, om toch ook je haakaas nog dat beetje "natuurlijke"bewegingsruimte te geven en je haak nog goed te kunnen laten draaien in de onderlip. Maar als je een korte hair hebt en je zal hem zeg maar tegen je haakbocht laten staan met zo een extreem korte onderlijn zal die lijkt mij gewoon overal in de bek haken......
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-10-2005 15:51

Overal in de bek kunnen haken?
Zou de karper een stuk lood van zeg maar 90 gram van de bodem opzuigen?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-10-2005 15:57

Als jij die extreem korte onderlijn van bijv een stifrig maakt?! Kan jij mij dan garanderen dat je haak omhoog staat of naar beneden wijst.
indien de haak naar beneden wijst ja lijkt me dat ie in de zijkant of onderlip haakt. Wijst hij echter omhoog dan kan hij makkelijk in de bovenlip haken of ben je het hiermee niet eens? Ik neem aan dat die karper niet onderste boven in het water zwemt dus bij het moment dat hij die boilie opneemt en ze lip uitduwt zullen we maar zeggen dat die haak toch wel acngstvallig dicht bij zijn bovenlip komt.............
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-10-2005 16:09

Als ik het dus goed begrijp bedoel je met "overal in de bek" voor in de bek?
Want verder dan die drie / vijf cm komt de haak echt de bek niet in.
Bovendien lijkt mij een dergelijk systeem alleen geschikt voor een pop-up.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-10-2005 16:19

nee ik bedoel ook in de bovenlip. Dus een korte onderlijn gemaakt van een stijf materiaal bijv de ESP stiff rig met de hair tegen de haak bocht. Dus met ingooien dat je haak naarboven wijst en niet vlak of omgedraaid op de bodem ligt. Het is niet van toepassing omdat er zo niet gevist wordt ( tenminste door mij vandaar deze topic) Maar met een pop up is het lijkt mij zeker zo dat je de vis dan in de onderlip haakt . Maar ik denk dat als je hair lang is en je onderlijn niet van een stijf materiaal is gemaakt je hem gewoon met bodemaas kunt vissen ( tenminste dat zijn mijn ervaringen en alle vissen zaten mooi gehaakt ) Omdat je haak gewoon kunt draaien ondanks de korte onderlijn......
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-10-2005 16:30

Kom op Ruud de bovenlip zit toch ook voor in de bek of niet soms.

Voor de rest is je punt duidelijk, mij persoonlijk zal het een worst zijn waar de haak zit als hij maar zit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-10-2005 16:35

jaja sorry ik begreep je even verkeerd ik d8 dat jij alleen de onderlip bedoelde en jij waarschijnlijk ook bij mij. Maar dat zo een onderlijn alleen voor in de bek haakt lijkt me wel duidelijk :P maar heb je zelf gevist met zo een extreeem korte onderlijn gemaakt van een stif rig?
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-10-2005 16:42

ik ben deze topic ook gestart omdat ik op de druk bevsite wateren rond Amsterdam en het buitenland toch de mensen 9 van de 10 x allemaal het zelfde zie vissen en ik heb mezelf er ook op betrapt dat ook ik vaker met onderlijn lengtes van rond de 20 cm vis ipv ik dat toen ik op drukker beviste wateren viste ik ook greep naar onderlijn van langer dan een meter en onderlijnen extreem kort evenals schuivend vissen...... Ik heb het de laatste jaren niet nodig gehad omdat ik met me boot viste en ik gewoon me ding kon doen op minder druk beviste stekken ( voeren belangrijke sleutel! ) en de vis daar dus een heel anders en minder voorzichtig aaste dan op de bekende stekken. Dat zelfde zie ik nu terug op een ander water in Adam waar ook jongens die in het bezit zijn van hun boot gewoon hun ding kunnen doen en dat zie je ook zeker terug in hun vangsten!!!!!(jaja slapen doen we niet langs de waterkant toch peet :wink: ) Maar aangezien ik niet in bezit ben van een boot op dat water zal ik toch moeten terug grijpen op andere methodes om de conditionering van de vissen te moeten omzeilen.......
peter andrae

01-10-2005 23:08

8) ja ik zie alles slapen doe ik wel thuis in bed,wat mij opviel was dat de meeste met een boot allemaal op dezelfde stekken voeren zij zien dat niet omdat ze weer weg varen maar na een uurtje diende de volgende zich weer aan,een soort van bootje,s parade :wink: is weer eens wat anders dan die turk in zijn drijvende moskee als die nou eens shoarma en pizza,s ging verkopen dan had ie een wereldzaak :lol:.

Ik snap wel wat je bedoeld met die rig talk maar ik denk dat je niet moet vergeten dat voeren veel belangrijker is dat heb je zelf kunnen ondervinden en dat is ook het succes van de andere vissers op dit water op dit water zelf is voor karpers weinig te vinden en is het aas van de vissers no1 waarom denk je dat die vissen zo groeien :wink:.


Het voeren op zich is eigenlijk het grote probleem omdat je nooit van tevoren weet of de stek nog vrij is ook daar zijn jullie achter gekomen en daar is dan het voordeel van de bootvissers,maar je hebt zelf ook alle benodigheden om daar lekker te gaan vissen gewoon doen en zien wat er van komt je hebt zelf gezegd bosbaanmeertje klopt ook maar naar verhouding gaat er hier zoveel voer in dat de bosbaan nu al gedempt zou zijn :lol:,niks roeien rennen over de tijgernoten en bollie,s.


Maar uiteindelijk komt het op volhouden neer je zal moeten omschakelen dit is niet het water waar je in alle rust zit en waar je een koe hoort schijten :wink: :lol:,maar je ziet ook waar op bepaalde momenten word gevangen en onder welke omstandigheden das mijn belangrijkste informatie de rest komt later wel.


mvg Peter.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

02-10-2005 10:51

Voor de rest niemand ervaringen om met ons mede boarders te delen?!
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

02-10-2005 12:36

ben er ook benieuwd naar. Op de dvd (door de ogen v/d karper deel II) zie je dat de korte onderlijn meteen haakt.

Kan ook toeval zijn, maar ja.

Ik zou mijn onderlijnen in iedergeval niet korter dan 5 cm maken.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

02-10-2005 13:11

Op een zeer moeilijk water heb ik in april mijn eerste spiegel van dit jaar gevangen op een onderlijntje van 10cm en de haar was 4cm met een 18mm bol.
Vis keurig onder in het bekje gehaakt. Daarna niet meer gebruikt, maar omdat de vis tegenwoordig nog niet echt los is , zet ik die rig as week weer in.
Dus ik hoop eind deze week hierop terug te kunnen komen...!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

02-10-2005 13:36

de korste onderlijnen waar ik mee vis zijn rond de 8 cm en dat zijn toch meestal stiff rigs
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

02-10-2005 15:38

Rick van Meegen schreef:de korste onderlijnen waar ik mee vis zijn rond de 8 cm en dat zijn toch meestal stiff rigs


En hoe haken ze haak je de vissen overal rond de bek ( door de stijfheid van je onderlijn)
Verklaar u eens nader :wink:
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

02-10-2005 16:05

meestal meer in de zijkant van de bek
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

02-10-2005 16:22

ik vis voor het moment met wat langere onderlijnen :lol:
en die vis wordt ook altijd in de zijkant gehaakt

maar voordeel als je kortere onderlijnen kan inzetten is een vluggere inhaking.

Maar onderschat de lange onderlijn oook niet é
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-10-2005 10:15

Ik viste de laatste tijd met een Green Hornet rig met een lengte van ongeveer 12-15 cm. Hierbij het laatste gedeelte bij de haak zonder coating. Dit is zo'n 2-3 cm. Haak 8 met line aligner en 1 cm tussen onderkant haak en boillie (15mm). Nu was het zo dat ik laatst ook 2x een uitgebogen haak kreeg, wat de eerste keer resulteerde in een losser. Ook zaten de vissen die ik wel ving niet allemaal even keurig gehaakt: een keer buiten de bek, een keer in het uiterste hoekje, een keer alleen met een klein velletje, ook in de hoek van de bek. Het was niet allemaal zo, maar ongeveer de helft van de vissen vond ik niet goed gehaakt zitten, dermate dat het me toch aan het denken zette. Ik probeer nu een langere onderlijn, zodat de vis niet gelijk geprikt wordt na oppakken aas, een langere hair en het soepele (gestripte) gedeelte ook wat langer. Ik had toch het gevoel dat een TE vlugge inhaking zorgt voor niet "lekker" gehaakte vissen. Vandaar een wat langere onderlijn e.d.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-10-2005 20:55

Rick, bij een korte onderlijn moet je de hair wel verlengen.
Bij een korte onderlijn mag je tussen de haak en bovenkant boilie wel 2 -3 cm nemen.
Een te snelle inhaking is mss wel het juist gestelde Rick, maar ik denk dat het dus met de "tekorte hair" te maken heeft.

Proberen zouk zo zegn.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

03-10-2005 22:51

de "lange"versie :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

04-10-2005 00:22

Wel eens over nagedacht dat deze rig misschien wel schade kan aanbrengen aan de karper.
Aangezien het lood zo dicht achter de boilie komt.
Zat toen bij mezelf te denken stel dat lood bengelt tegen zn oog aan lijkt me niet echt prettig.

Gr. erik
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-10-2005 10:27

Als het haakje in het bekje zit, waar zou dan volgens de wet van de zwaartekracht het lood/steen hangen?
Ik denk zelf onder de bek en niet op zijn oog, als de karper met de kop schudt zou het theoretisch mogelijk zijn, maar ik denk dat het wel meevalt.

Hopelijk!



gr Harnold
Louis Huisman
Berichten: 29
Lid geworden op: 02-02-2005 09:56
Locatie: Apeldoorn

04-10-2005 11:23

Ik denk dat hij tijdens de dril bedoelt. Als je lijn onder spanning staat dat je dan niet geregeld de vis met je lood om de kop slaat.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

04-10-2005 11:28

lood ??? ik zie n ei ????? :o