"Anti-glim-rig"?


Plaats reactie
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

29-09-2005 22:10

Ik zag pas een advertentie in de Karper, ging over wartellood met zo'n ruwe coating eroverheen. Die je bijvoorbeeld kan kopen met zand erop geplakt of iets dergelijks. Uit een van de afbeeldingen begreep ik dat doordat het lood niet glimt maar juist grof en mat van structuur is het de vis niet afschrikt. Mijn vraag aan jullie is: hebben jullie betere vangsten door zulk soort lood?

Als het vissen met zulk lood duidelijk verschil maakt, maakt een krimpkousje over je wartel(s) en haak dus ook verschil?

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Mijn eerste indruk was zoiets van: dit lood vangt de visser i.p.v. de vis...
Laatst gewijzigd door Christiaan van der Staaij op 03-11-2005 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

30-09-2005 02:28

Christiaan,

In troebel water heeft dat matte lood naar mijn mening GEEN meerwaar-
de.
Wat krimkousjes over haakjes en wartels betreft: In troebel water maakt
het naar mijn mening niet zoveel uit, welke kleur krimpkous je gebruikt.
In helder water, camoufleer ik m'n eind (rig) montage toch wat meer.
Denk aan: Transparant krimpkous, soepele nylon onderlijn inplaats van
soepel gevlochten, antitangle tubes aangepast aan de kleur van de bodem
+ tegen de bodem gehouden met heavy metal op 't eind van de tube enz.

Tot slot: In helder water zou ik wat meer aandacht aan je montage cq
rig besteden! Ik bedoel dan als je overdag vist, s'nachts maakt het niet
veel uit; of je moet ook nog de gehele dag mee pikken..

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

30-09-2005 09:57

Aast je vis overdag of 's nachts ?

Vis je overdag of 's nachts

Als het antwoord 's nachts is hoef je je daar geen zorgen om te maken, want gedurende de nacht is het heel erg donker daar onder water, en kun je camofleren tot je een ons weeg, maar heeft geen nut !
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-09-2005 11:31

Ook overdag heeft het op dik water geen extra voordeel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

30-09-2005 12:33

Ik vind dat het ook weinig verschil heeft, weet je wel hoeveel troep eronder water ligt?
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

30-09-2005 14:17

Heb nog nooit geen run gehad op lood,glimmend,mat,zwart,grijs,zandkleurig het maakt allemaal niets uit.

Is trouwens nog een geklooi om je boilie naald door zo'n lood te krijgen.

Heb instant geprobeerd als ook met een 2 weekse voerplek van allerhande lood gewichten en kleuren door elkaar gevoerd maar niks helpt.

Ben maar weer met de boilie gaan vissen 8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-09-2005 14:41

Dat zou wat zijn Wil. de Impact van lood :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-09-2005 18:29

Hmmm, bij mij zit er een oogje aan het lood. Kun je heel gemakkelijk aan je hair knopen.

Voordeel is dat het ruwe oppervlak het uitspuwen moeilijker maakt. Maar ja, het hangt wel helemaal van het water af of het werkt. Is voor ieder water anders.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

30-09-2005 20:56

Heb je meer geavenceerder lood als mij Kees,potverdorie zou ik de foute loden hebben gekozen voor te vissen.

Met een elastiekje heb ik het ook al geprobeerd,schoot iedere keer los met ingooien. :o
jacco noordermeer

30-09-2005 21:21

ik poets mijn lood net zolang tot het net een spiegel is
komt er een vis voorbij ,denkt hij vast dat hij niet alleen is
kan dus heel goed een voedsel nijd reactie opleveren :P
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-09-2005 22:04

Tja Wil, je zal één van de eerdere versies gehad hebben. Bedenk wel dat je er niet mee moet voeren.

Serieus dan maar.

Ik heb een hele zak van dat lood gekocht in Zwolle tegen een introductieprijsje. Ik geef toe dat dit laatste de voornaamste overweging was. Want als het om kleur gaat vind ik nog steeds dat we belazerd worden sinds de uitvinding van de plastic coating. Hele slimme marketing. Gelikt uiterlijk en veel betere marge dan de oorspronkelijke niet gecoate loodjes. Maar de donkergrijze verkleuring van lood is mijn inziens de minst opvallende kleur onder water. Later kwam het argument milieu er nog bij. Ja, je kunt overal argumenten bij verzinnen, maar het is geloofwaardiger als je dat voor de ontwikkeling doet en het er niet achteraf bij sleept. Moet je nog weten hoeveel plastic er al in het milieu wordt gedumpt.

Niettemin, één echt voordeel bij sommige van die loodjes is het absorberend vermogen van de coating waarmee je het lood dus kan soaken in een dip. Dat is wel bruikbaar.

Groet, Kees
Plaats reactie