Losschieters, welke haken?


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-09-2002 14:01

Leon,

Ik ben uitermate sceptisch ten aanzien van allerhande rig varianten en houdt me altijd aan de "keep it as simple as possible" principes. Ik weet dat je grote vissen in Reduta kunt vangen en ben niet geïntrigeerd door het formaat van de resultaten van Paisley. Ik ben realist genoeg om de beperking van de door mij beviste wateren te kunnen zien. Wat mij in het bijzonder intrigeerde was de langstelige haak in combinatie met het blowout principe. Dit heeft er toe geleid dat ik inderdaad het laatste half jaar hiermee aan het experimenteren ben geslagen. De resultaten zijn zo dat ik denk dat ik mag beweren dat de rig van Paisley geen onzin is. Of het een rig is die iedereen zo maar klakkeloos onder alle omstandigheden moet gaan toepassen betwijfel ik. Alles heeft zijn beperkingen. Vandaar ook mijn opmerking over een stapje terug naar een minder extreme rig.

Kees
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

10-09-2002 14:10

Kees,

Heb je die rig getest met een andere hengel met je standaardrig ernaast of met allen longshank-blowout-rigs? Ik wil niet sceptisch zijn maar ben gewoon geinteresseerd,

Leon.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-09-2002 14:43

Leon,

Nee, twee hengels met dezelfde rig.

Als het erom gaat of ik er meer door heb gevangen, dan kan ik daar niets zinnigs over zeggen. Het enige wat ik je kan meegeven is dat ik instant bezig was op een zeer bekend veel bevist water waar iedereen 200 meter uitroeit en ik tot 100 meter uit de kant werpend bezig was. Maar op zich zegt dat niets.

Waar ik het over had was hoe de vissen gehaakt waren. Geen lossers en alles precies middenin de harde kant van de onderlip, zodat je met enige kracht moest onthaken. (En met mijn 3 lbs afstandstokken vanwege die 100 m. :smile:) Dit is op zich opmerkelijk, en geeft aan dat de rig mechanisch goed werkt.

Of je ooit met enige zekerheid statistisch vast zou kunnen stellen of je ergens meer door vangt betwijfel ik ten zeerste, ook al had ik op de andere hengel een andere rig gehad. Op één hengel minder vangen overkomt mij zo vaak. Maar je kunt tenminste wel vaststellen wat de kwaliteit van de inhaking is. Die was opvallend goed.

Groeten, Kees
Arjen Lans

10-09-2002 14:59

Kees,
Kun je een gedetailleerde beschrijving geven of een tekeningetje faxen(030-6097589). Ik begrijp het gedeelte rond de haak, maar gebruik je hem als stif rig, en zo ja, hoe lang?

Heb je zelf enig idee waarom de rig juist in de onderlip haakt? Lezend dat je al de vissen op in de onderlip haakt, dan ben ik geneigd te denken dat de haak niet prikt door het blow-out principe, maar "door het over de lip glijden van de haak".

Lijkt me toch leuk om uit te proberen, vandaar de vraag om wat gedetailleerde info.
Arjen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-09-2002 15:37

Paisley’s rig staat in Carp World, Arjen.

Maar goed. De Paisley rig is een combi van ca. 25 cm 30 lb Amnesia, stijf aan de wartel geknoopt. Aan de Amnesia middels een ringetje, 5 cm gevlochten Kryston. De Long Shank Nailer aangeknoopt via no-knot en zonder line aligner. De hair met ringetje ter hoogte van de weerhaak en Paisley vist hem met een snowmannetje van 20 mm boilies. Detail is dat er wartellood wordt gebruikt geklemd op een taps loodrubbertje. De boom zit dus echt stijf aan de wartel.

Inderdaad, het gebeurde zo vaak dat ik me ook afvraag wat het werkende principe precies is. Moeilijk te zeggen nog, maar ik ga er nog even mee door. Er is in ieder geval iets voor die rig te zeggen.

Kees
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

10-09-2002 15:43

Kees,

Ben van mening dat je op langere termijn wel statistisch kunt vast stellen of je met de ene rig meer angt dan met de andere of dat dat alleen onder bepaalde omstandigheden zo is. Ik houd mijn vangstgegevens bij in het professionele statistiekpakket SPSS 9.0 en daar zijn inmiddels wel bepaalde trends uit af te lezen.

Leon.
Arjan van den Berg

10-09-2002 16:24

Leon, niet alles waar men reclame mee maakt is klanten trekken. Tim Paisley heeft een hele duidelijke uitleg van de rig en een duidelijke uitleg van de werking volgens hem gegeven. En het klinkt logisch en goed. Waarom dan niet proberen?
Die long shank nailer is trouwens een heerlijk haakje moet ik bekennen.

MvG

Arjan
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

11-09-2002 12:45

Eddie Sterckx gaf ook een duidelijke uitleg en zei dat zijn ongelooflijke vangsten door zijn eierloze boilies kwamen, maar ik geloof er weinig van. Volgens mij had hij net zoveel gevangen als hij mijn boilierecept had gebruikt (niet om die op te hemelen, ik denk gewoon niet dat het door zijn boillies komt).Met ongelovige groet,

Leon
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-09-2002 14:09

Leon,

Wat is nu precies je punt? Worden rigs nu al net zo gepromoot als ready-mades? Wat is het commerciële belang dan van Tim Paisley? Hij verkoopt die Rig niet eens.

Groeten Kees

Ps. Als je wilt weten hoe je op een water de dressuur moet doorbreken om een groot deel van de populatie aan de haak te krijgen, moet je Luc De Baets eens nalezen. Weet je ook gelijk dat daar geen Pro-line voor nodig is. En bovendien dat het maar tijdelijk is.
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

11-09-2002 14:27

OK Kees,

Ik sloeg misschien een beetje door. Maar ik word wel eens een beetje boos van mensen die hun gelijk proberen te bewijzen met een hoop foto's. Mijn punt was niet vermijden van dressuur, maar van losschieters en hier geeft Luc de Baets geen echte goede oplossing voor. Maar niet alles kun je uit een boek leren, ik blijf expirimenteren. Met verontschuldigende groet,

Leon.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-09-2002 14:42

Leon,

Tja die foto’s, die vervelen mij ook wel eens. Voorwaarde voor grote karper is altijd de aanwezigheid daarvan op je water. Op mijn water is een dertig ponder realiteit en een 40 ponder mogelijk. Meer is fantasie, hoewel dromen niet verboden is.

Het gegeven is dat de karper velen malen meer ons aas in de bek neemt dan dat we hem vangen. Daar is nog geen oplossing voor, als die al zal komen. Ik probeer slechts mijn rig op details te verbeteren om dichter bij een mogelijk antwoord te komen. In dat perspectief geef ik het blowout principe voorgesteld door Paisley nu een serieuze kans omdat het verdienstelijk lijkt. Niet meer en niet minder.

Succes, Kees
Arjen Lans

11-09-2002 15:10

En daarmee is het circeltje rond. Doordat je al dat karpervlees op wat voor wijze dan ook krijgt voorgeschoteld, ga je bewust of onbewust naar anderen kijken. Resultaten van anderen worden gekoppeld aan het gebruikte materiaal of aas. De visser die vangt heeft altijd gelijk....

Juist dat zelf uitproberen maakt je slim. Niet foto's van anderen, niet het lezen van allerlei boeken en artikelen.

The proof of the pudding is in the eating...

Ik ga even een rigje knopen.
Arjen
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

17-09-2002 20:42

Het grote voordeel van anti-eject rigs is vaak het gebruikte ringetje die de hair (en boilie) verbindt met de haak.
Ik zie hier zeker voordeel in,echter niet in de antie-eject werking (geloof daar niet in omdat de haak vaak lichter is en als eerste uitgeblazen zal worden)het voordeel wat ik bedoel is de grotere bewegings vrijheid van de haak.
Uitleg?
Simpel de haak wordt in zijn draaien en vleespakken niet belemmerd door een hair,die toch enige weerstand oproept,vaak miniem maar zeker met kortere hairs geen te verwaarlozen weerstand.
Veeckman Tim
Berichten: 60
Lid geworden op: 30-07-2002 02:00
Locatie: gavere

17-09-2002 21:57

OWNER de best hooks there are!!! op 2 jaar tyd geen enkele uitgeplooid of gebroken..; geen punt krom niks... echt unieke haken. zeer scherp met speciaal geslepen punt... gaan zelf door het kaakbeen!! Proberen!!!! je zal versteld staan hoe weinig vis je mist!!!
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

18-09-2002 09:57

Ik heb andere ervaringen met owner. Ik gebruik de flyliner maatje 6 en die haakt inderdaad uitstekend maar ik heb inmiddels reeds zo`n 6 vissen verspeeld omdat de vis zich loste na enkele seconden contact. En in alle gevallen bleek de punt iets omgebogen te zijn waardoor hij bij het aanslaan niet voldoende indrong. Ik denk dat dat verbuigen van de punt ontstaat omdat hij inderdaad zo scherp is en de punt betrekkelijk lang. Ik controleer zo lang ik er aan denk bij iedere inworp de punt van de haak en bij de owner is hij gewoon vaak iets verbogen. Verder vind ik ze schandalig duur. Maar zo lang ze scherp zijn haken ze uitstekend.

Henrie
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

18-09-2002 11:07

Tim,

Die owner haken zijn inderdaad vlijmscherp, maar is het eigenlijk wel een voordeel als een haak zelfs door het kaakbeen heen gaat? En schieten die vlijmscherpe haken niet veel sneller los?

Kees,

Ik heb die rig van Tim Paisley gevonden in de Crafty Carper van juli (lees de Carpworld niet) en ga hem ondanks mijn scepticisme in het begin nu stevig aan de tand voelen. Je hoort mijn ervaringen nog wel eens,

Leon.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-03-2005 23:00

Kees,
Deze topic staat alweer wat jaartjes....neem aan dat je ervaring nog steeds positief zijn?
Heb je in de loop der jaren nog dingen aangepast/verbeterd?
Heb een aantal haken liggen waarmee ik deze rig ook eens wil maken .
Haken: No escape hook van PB maat 6.
en tevens de Korda longshank hooks.
De volgende vragen heb ik nog:
Nooit geen last gehad van het feit dat deze haken uitbuigen?
Valt het zelfde effect niet te bereiken d.m.v haakverleniging mbv krimpkous met andere haaksoorten? ..kortom altijd een ringetje i.p.v een stukje tubing op alle rigs..of acht je dit niet zinvol?
Hoe ziet je opbouw er vandaag de dag in zijn geheel eruit?
Niet iest voor jou...de Favoriete rig van....Kees :lol:
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-03-2005 09:57

In elk geval zijn de pb no escape hooks enkel geschikt voor het vissen met nylon en zachte hengels, niet bij obstakels e.d.
Dus ik schat zo in dat je met 3 lbs hengels zo'n beetje net op het randje van het haalbare zit? (ook al zijn die hengels parabolisch)
gr
HB
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2005 09:58

Hans,

Nog steeds in gebruik. Aanpassingen gedaan voor wat betreft materiaalkeuze.

Eigenlijk kun je een stapje terug doen naar de gewone combi van gecoat materiaal. Dat is de basis en het uitgangspunt van waaruit je al die aanpassingen kunt maken, bijvoorbeeld richting Paisley rig. Daarbij is de long shank nailer haak van Carp ‘R’ Us (PB longshank No-Escape) een extreem en kan het ook heel goed met eenvoudiger haken. Ik gebruik de gelijkende Fox series 5 niet meer omdat deze dunner is en eerder uitbuigt. Daar heb ik met de andere longshank haken geen last van. Maar deze haken vragen wel een beheerste dril met souplesse en zijn ongeschikt bij obstakels. Daar zal ik deze haak nooit gebruiken. Natuurlijk kun je een gewone haak verlengen met krimpkous. Maar dan is de bewegingsvrijheid van het ringetje heel beperkt. Ikzelf wijk dan liever uit richting de rig die Piet Vogel beschrijft in Karper. Deze rig heeft in principe ook de gewone combi rig als uitgangspunt en voegt de gebogen verlenging van krimpkous toe met stukje nylon als verstijving. Piet heeft dan een kort soepel deel (5mm buiten krimpkous) dat als scharnier bedoelt is. Maar dat is niet uniek. Er is helemaal geen wet die voorschrijft hoe lang het soepele deel van de combi mag zijn, al is langer als 5 cm ongebruikelijk. Mag hieruit duidelijk zijn dat ik bij normalere haken het ringetje gewoon weglaat en weer een stapje terug doe richting gewone combi. Maar die nailer staat mij toe zonder al die rambam van krimpkous te werken. En dat heeft toch zo zijn voordelen.

Ik heb Bertil mijn bijdrage toegezegd voor “de favoriete rig van…”. En dat zal dan zeker over combi rigs gaan en waarschijnlijk de materie iets breder behandelen dan alleen de Paisley rig. Maar ja, dan moet ik eerst nog eens achter de PC gaan zitten.

Groet, Kees
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

06-03-2005 10:20

minder dan 1 op 10 lossen ik zou willen dat ik dat kon zeggen :oops:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2005 11:20

Er is een enkele keer een dag dat je de ene losser hebt na de andere. Daarna is het plotselinge weer over. De diepere logica daarvan ontgaat me vaak volkomen. Ik kan wel gissen natuurlijk. Maar wat voegt dat toe?

Toch, als je door de bank genomen met karpers die niet over een uitzonderlijke achterdocht beschikken meer dan zo een 10 % lossers hebt is er toch nog wel ergens iets te verbeteren.

Groet, Kees
Dickvan Bekkum
Berichten: 440
Lid geworden op: 23-05-2004 17:16
Locatie: ophemert

06-03-2005 14:55

jawel Kees maar als er minder als een op de tien losschiet en je hebt dat een keer dan is dat toch geen reden om op zoek te gaan naar andere haken .
tuurlijk is het lullig maar dat gebeurd gewoon en als het dan later weer wat minder is,is dat toch geen probleem.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2005 15:09

Dick,

Lijkt mij ook een prima score, hoor. Je mist zo nu en dan wel eens een vis. En minder dan 1 op de 10 betekent voor mij zo nu en dan. Als je door de bank genomen meer lossers hebt, dan zou ik mij wel wat drukker maken. Hangt dan wel weer samen met de omstandigheden. Maar dat beweerde ik toch al?

Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-03-2005 22:05

Kees Ouwehand schreef:Natuurlijk kun je een gewone haak verlengen met krimpkous. Maar dan is de bewegingsvrijheid van het ringetje heel beperkt

Hallo Kees,
Bedankt voor je bijdrage en antwoord.
Een reactie van mij op bovenstaande:
Buiten een aantal rigs met de PB haak long shank voor lichte open water situaties, heb ik toch getracht er ook 1 met een gewone haak te maken.
dit is toch wel redelijk gelukt moet ik zeggen.
Heb hiervoor een recht toe recht aan haak genomen van de firma Kensaki, type 3030 BN maat 8....deze haak heeft een iets langere steel dan een gemiddelde haak en is korter dan zeg maar een korsthaak.
De haak is behoorlijk scherp en ietsje dikker van draad dan de Pb haak.
Nu knoop ik de onderlijn met een lusknoop ( eigenlijk iets te kleine ) aan het oogje. (Dus geen no-knot knoop)...een dunne soepele hair knoop ik ook rechtsreeks aan de haakoog plus een extra wikkeling om de haaksteel en afgemaakt met een ringetje dat nu wel effectieve ruimte op de haaksteel heeft door het weglaten van de no-knot knoop. Met Nash 0,3 mm (Dunne versie dus!) krimpkous verleng ik de haaksteel in dezelfde model als de nailer of PB haak, verder green hornet als stijve onderlijn.
Al met al kom ik heel dicht bij de originele haakversie voor de blow out rig, enkel wat je mist is dus de originele kromming van de haaksteel, maar dit lijkt me geen echt bezwaar. ik verwacht dat je met deze haak voor deze rig nu ook iets zwaarder kunt drillen dan de nailer haak of pb long shank haak.
Bij echt wat zwaardere dril situaties inderdaad naar de basisrig zoals beschreven door Piet Vogel.
Hopenlijk heb je er wat aan, en anders wil ik je er best 1 op sturen per post
gr
HB
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-03-2005 23:35

Hans,

Ik begrijp wat je bedoelt, maar zie zelf geen noodzaak de longshank nailer haak met andere middelen na te gaan bouwen. Een voorname reden van het gebruik is voor mij juist het kunnen weglaten van die wat lompe krimpkous. Verder vind ik niet dat de rig van Piet Vogel beter wordt met een blow-out gemonteerde hair. Deze rig leent zich vanzelf al goed voor een wat langere hair en wordt door mij ook zo gebruikt.

Karpervissen is grotendeels een individuele bezigheid gebaseerd op eigen ervaringen en inzichten. Toen ik, jaren geleden nu al weer, de longshank nailer haak ging gebruiken kende ik al de verhalen over langstelige en gebogen haken. Die sloeg ik zeker niet in de wind, maar ik wilde er wel het fijne van weten. Bij het vissen was ik veel attenter dan voorheen op de inhaking en de verwonding juist met deze haak. Bij de eerste karper bleek het vanwege de vorm een hele kunst om de haak te verwijderen. Dit beviel me niks en ik heb daarom de weerhaak plat geknepen. Het onthaken van de volgende vissen was daarna een fluitje van een cent. Ik heb de mate van verwonding en de plaats van inhaking altijd zorgvuldig geïnspecteerd. Er was geen zichtbaar grotere wond dan anders en de plaats van inhaking bleek vaker voor in de lip dan met andere haken. Daarbij viel het op hoe de vorm van de haak een zeer goede houvast in de bek bewerkstelligde. Ik heb dus geen negatieve ervaringen, maar juist positieve ervaringen met deze haak en vind het één van de veiliger haken. Daarbij merk ik wel op dat ik deze haak altijd gebruik op open water met een hengel met soepele top en mono hoofdlijn. Voorts dril ik nooit geforceerd omdat de diameter van mijn hoofdlijn in water zonder obstakels doorgaans maar 30/100e bedraagt. Het is heel goed mogelijk dat dit voorwaarden voor het gebruik van deze haak zijn. Ik doe het niet anders, dus zou het niet zo precies weten. Maar ik voeg het wel altijd toe als ik deze haak noem. Het is verder niet echt mijn stijl om dingen te beweren die anders zijn als dat ik ze zelf ondervonden heb. Ik heb daarmee geen reden om te beweren dat deze haak onveiliger is als andere meer standaard haken en kan mij niet vinden in de beweringen hierover. De genoemde voorwaarden in acht genomen.

Dit klinkt allemaal wat zwaar, maar er wordt zoveel beweert dat een duidelijke uitleg op zijn plaats lijkt.

Groet, Kees