Lengte krimpkous


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

03-08-2005 22:26

ik heb gister op vandaag zitten nachten op een plasje hier in de buurt.
Ik had er 3 gevangen maar bij elke karper die ik ving zat de haak eigelijk iets te goed gehaakt.
Bij de laatste was zelfs de lip uitgescheurd..ik heb die laatste losgekregen door het weerhaakje klat te knijpen voordat ie geen lip meer over had..

nu mijn vraag:
ik had op alle 3 de karpers al lengte krimpkous iets van 2 a 2.5 cm krimkous..komt het hierdoor of is deze haking juuist goed?
stel dat ik hem korter doe heb ik dan minder problemen?

help :lol:
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

03-08-2005 22:55

Hallo Tim,

Het is meer de hoek die het krimpkous maakt t.o.v. de haaksteel. Hoe verder naar binnen (eventueel dus heel de haakpunt afgechermt) hoe later je haakt. Uiteraard speelt hierbij ook de lengte een rol.

Maarre, aan je avatar te zien, haak je ze goed :wink:
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

03-08-2005 23:27

hoe bedoel je " hoe verder nr. binnenhoe later je haakt" .. dat zou betekenen dat als je hem recht heb dat je heel vroeg haakt..?? ik snap hem even niet :cry:
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

04-08-2005 12:34

Hoe meer je de aligner naar de punt toe zet hoe later je haakt. En idd hoe rechter ie staat hoe eerder je haakt.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-08-2005 14:30

Voer de lengte op tot zo'n 3,5 cm en knijp voor het vissen eerst altijd de weerhaak plat. Ook nog eens een betere inhaking bovendien.
Als iets eens een keer uitscheurd kan natuurlijk meerdere factoren hebben.
Vis een zachte bek, te hard/zwaar gedrild, viste je met een fast taper etc etc.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

04-08-2005 17:54

Harnold Kikkert schreef:Voer de lengte op tot zo'n 3,5 cm en knijp voor het vissen eerst altijd de weerhaak plat. Ook nog eens een betere inhaking bovendien.
Als iets eens een keer uitscheurd kan natuurlijk meerdere factoren hebben.
Vis een zachte bek, te hard/zwaar gedrild, viste je met een fast taper etc etc.

gr Harnold


ik heb niet echt vertrouwen in een haak zonder weerhaak, maar kan je er dus ook goed mee vissen en heb je geen haak problemen bij de vangsten? zonder weerhaak heb ik het gevoel dat de karper eerder 'los schiet' of is dit niet zo?
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

04-08-2005 17:57

Bas Breetveld schreef:Hoe meer je de aligner naar de punt toe zet hoe later je haakt. En idd hoe rechter ie staat hoe eerder je haakt.


ik snap hem nog niet ech, sorry.. misschien kan ik het beter anders vragen:
wat is nou precies het doel/nut van krimpkous? :roll:
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

04-08-2005 18:24

Om je haak beter te laten kantelen...

Waarom haakt de haak later als je een line aligner gebruikt? Simpel, een rechte punt prikt direct bij contact met het vlees. Staat de punt naar binnen (zoals bij een line aligner of een klauwhaakje) raakt de buitenkant van de haakbocht vlees en de punt niet (zo gemakkelijk). De vis zwemt weg, de haak glijdt door de bek, komt vervolgens bij de lip, begint te kantelen (door de line aligner!) en pakt dan vlees. Kassa! :wink:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

04-08-2005 18:28

Raymond Tilmans schreef:Om je haak beter te laten kantelen...

Waarom haakt de haak later als je een line aligner gebruikt? Simpel, een rechte punt prikt direct bij contact met het vlees. Staat de punt naar binnen (zoals bij een line aligner of een klauwhaakje) raakt de buitenkant van de haakbocht vlees en de punt niet (zo gemakkelijk). De vis zwemt weg, de haak glijdt door de bek, komt vervolgens bij de lip, begint te kantelen (door de line aligner!) en pakt dan vlees. Kassa! :wink:


dus als ik het goed begrijp, als je met krimpkous vis haak je later-dieper, maar wat wat zijn daar dan de voor en de nadelen van (ook als je zonder krimpkous vist..voor-/nadelen aub)
:D
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

04-08-2005 18:47

Het vlees van de lip is steviger dan het vlees in de binnenkant van de bek...? :roll:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-08-2005 18:54

Tim er is geen haak te vinden die beter inhaakt dan de ouderwetse benthook.
Nadeel van die haak bleek na enige tijd het was een bekverkrachter eerste klas.
Om nu het voordeel van de benthook te krijgen maak je met een krimpkous de hoek in de steel je verlengt hem als het ware.
Om bij de dril het nadeel te vermijden je trekt bij de dril die hoek eruit bij de echte benthook lukt dat dus niet.
Zonder krimpkous heb je dat voordeel niet.
Waar je wel voor moet zorgen als je zonder vist is dat je de lijn naar binnen dus richting haakpunt door het oog haalt niet van binnen naar buiten dus.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

04-08-2005 21:14

Tim van der Steen schreef:
Harnold Kikkert schreef:Voer de lengte op tot zo'n 3,5 cm en knijp voor het vissen eerst altijd de weerhaak plat. Ook nog eens een betere inhaking bovendien.
Als iets eens een keer uitscheurd kan natuurlijk meerdere factoren hebben.
Vis een zachte bek, te hard/zwaar gedrild, viste je met een fast taper etc etc.

gr Harnold


ik heb niet echt vertrouwen in een haak zonder weerhaak, maar kan je er dus ook goed mee vissen en heb je geen haak problemen bij de vangsten? zonder weerhaak heb ik het gevoel dat de karper eerder 'los schiet' of is dit niet zo?


Destijds toen Frank Huisman hierover met mij sprak ben ik het ook gaan toepassen. Ik heb zelfs minder lossers!!!
Het boek Karperblues van A.Danau heeft op pag 184 en 185 het keurig uitgetekend.
Mocht je het niet hebben : hier staat dus precies uitgetekend , met een uiteenzetting, dat een weerhaakloze haak beter haakt en minder grote wonden/gaten veroorzaakt.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

04-08-2005 22:24

Douwe Bijlsma schreef:Tim er is geen haak te vinden die beter inhaakt dan de ouderwetse benthook.
Nadeel van die haak bleek na enige tijd het was een bekverkrachter eerste klas.
Om nu het voordeel van de benthook te krijgen maak je met een krimpkous de hoek in de steel je verlengt hem als het ware.
Om bij de dril het nadeel te vermijden je trekt bij de dril die hoek eruit bij de echte benthook lukt dat dus niet.
Zonder krimpkous heb je dat voordeel niet.
Waar je wel voor moet zorgen als je zonder vist is dat je de lijn naar binnen dus richting haakpunt door het oog haalt niet van binnen naar buiten dus.


Ik neem aan dat je gewoon een verlengde haak bedoeld (1 geheel als het ware) ik heb niet zoveel verstand van haak merken...
en dan maatje 6 ofzo? :-?
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

04-08-2005 22:29

Presies, de lange doorlopende steel haakt perfect. Echter, hij werkt tijdens de dril als een hefboom en verkracht daarmee veel sneller de bek. Het krimpkous daarintegen trek je tijdens de dril recht tot op het haakoogje.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

04-08-2005 22:35

Overigens loopt mijn krimpkousje plus minnus 1tot 1,5 cm door na de haakbocht. 8)

Edit: loopt 1 tot 1,5 cm door na het oogje natuurlijk :oops:
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

06-08-2005 21:20

3 cm
Plaats reactie