lossers...


Plaats reactie
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

15-07-2005 21:57

mensen ik zit met een twijfelgeval :roll:

omdat ik heel ver moet werpen vis ik met een nylon onderlijn van sufix memory free van 15 lb om de zooi niet in de war te werpen.
normaal vis ik deze onderlijn met een longshank maatje 6 van pb maar begin nu lossers te krijgen,
en omdat er stevig gedrild moet worden wil ik een klauwhaak gaan gebruiken maar haakt die wel goed met zo`n redelijk stijve lijn???
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-07-2005 11:30

Mark,

Persoonlijk zou ik bij een stiff GEEN klauwhaakje gebruiken.
Jou probleem is volgens mij simpel op te lossen! Gewoon een kortstelige
haak met rechtepunt pakken ( Kevin Nash Gata), en een soepele lange
hair gebruiken bij bodemaas.
Ik heb volgens mij al weleens eerder vermeld, waarom ik liever geen
langstelige haken gebruik bij stiffs; maar ik ga dat verhaal niet weer doen!
Iedereen z'n meugd, niet waar...? :wink: :)

groetjes Benny
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

16-07-2005 12:55

een lange hair is hier niks de kreeftjes en witvis krijgen het telkens weer voor elkaar om het in de klit te krijgen,
de nash haken ken ik niet want die verkopen ze hier niet.
maar ga een gamakatsu super proberen in maatje 6

en het is niet echt een stifrig hoor vis m op 15 cm en met 15lb voorslagmateriaal zit een beetjes tussen stiff en nylon in,


persoonlijk zou ik liever met een combi vissen met een klauwhaak maar de witvis zwemt m te vaak in de klit,
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

16-07-2005 19:20

Mark,


Het veronderstelt mij dat je veel lossers krijgt op deze onderlijn!

Ik vis de Longshank X maatje 6 ook met nylon, tot op heden nog geen losser gehad met deze rig.

Ik zal je een foto sturen.......Is et wat duidelijker uit te leggen! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

16-07-2005 20:17

kan het niet zijn dat een longshank gaat scheuren/wrikken bij een stevige dril?? er zitten best wat obstakels zoals lelies en takken.

Koen,
die rig op die foto is precies hetzelfde zoals ik m viste alleen dan 15 cm i.p.v 20 cm

daarvoor viste ik een combirig met n maat 4 klauwhaak en nergens geen problemen alleen dat de witvis je rig in de klit zwemt
daarom overgestapt op deze rig.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

16-07-2005 20:27

Mark,


Ik dril in de meeste gevallen best stevig......Ik kan ze niet altijd laten gaan op t kanaal! :roll:
Geen lossers......Maar watskebeurt met jouw rig dan is mijn vraag?

Klauwhaakje die ik ook op nylon heb geprobeert is de Fox serie 2XS...Zet er wel een LAtje op met krimpkous, dan draait je haak sneller. Klauwhaken draaien minder snel als een longshank model.

Wel moet ik zeggen dat je goed over je rig moet nadenken als je dit met nylon inzet i.p.v gevlochten lijn. Juiste verhouding tussen lengte van je rig en hair, haakgrootte en natuurlijk dat 8-knoopje op je wartel niet vergeten he! :wink:

Succes vannacht Mark! Ik hoor het van je.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

16-07-2005 20:34

ik weet t ook niet Koen :roll:


maar denk dat die klauwhaak toch niet zo`n best plan is aangezien dat stijve materiaal en de redelijk korte lengte van de rig

ga het is met de gamakatsu super proberen maatje 6 die heeft een kortere steel dus wrikt alweer wat minder
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

16-07-2005 21:47

Mark v Jaarsveld schreef:ik weet t ook niet Koen :roll:


maar denk dat die klauwhaak toch niet zo`n best plan is aangezien dat stijve materiaal en de redelijk korte lengte van de rig





En juist om die reden die je noemt vis ik het liefst met een longshank haak! :wink:
Longshank past op zowel stiff rigs, nylon, en gevlochten lijn zonder in te moeten boeten op de inhaking van de haak. Nadeel is dat de punt van de haak gaat snijden als er veel druk op komt. Met een simpele LA is dit effect terug te dringen.
Klauwhaken houden beter maar prikken minder snel! Dit is vooral op stiffrigs en nylon rigs het geval. Met gevlochten onderlijnmateriaal is het een goed houdende rig. En ook krimpkous is een belangrijk onderdeel.

Ik wilde nog wat meer typen maar m'n maatjes staan aan de deur.... :P Ga stappen. Doordeweeks ga ik vissen. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-07-2005 11:21

Mark,

Is inderdaad niet echt stiff! :wink:

Koen,

Wel is aan de hardheid van de bek gedacht? Denk dat je daarom weinig
lossers krijgt op de langstelige haken. Ik neem aan dat je kanaal karpers
harde bekken hebben...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

17-07-2005 17:03

Klopt Benny,


Maar ik vis niet alleen aan het kanaal! :wink:
Heb deze onderlijn met nylon vorig jaar ingezet op een zeer rukbevist water, ook geen losser gehad en daar waren de bekken niet bepaald hard.
Wel telt de hardheid veel mee of de haak gaat snijden maarja......Nog geen problemen ondervonden. 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Plaats reactie