Running rigs...


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-07-2005 09:49

Safety clips, safety clips en nog eens safety clips. Veel anders dan safety clips en een enkele keer een inline lood wordt hier eigenlijk niet gebruikt. Kan zelf ook bijna niet meer herinneren dat ik ooit anders heb gedaan. en het werkt, dus waarom veranderen?
In Engeland lijkt het net of de running rigs van met name Korda en Fox steeds meer op aan het komen zijn en er zijn al verhitte discussies wat nou beter zou zijn. Op sommige betaalwateren in Frankrijk mag je zelfs alleen nog met running rigs vissen voor de visveiligheid (safety clip met een te vast geduwd rubbertje is immers ook gevaarlijk). Iets wat je dus wel degelijk aan het denken zet.
Maar als je het hiet in Nederland over een schuivend lood hebt wijst iedereen naar een standaard onderlijn met daarboven alleen een 30 grams wartellood. Vreemd, daar heeft vrijwel iedereen tube of leadcore en een minimaal 80 grams lood erboven hangen. Opzich dus ook totaal anders. Hier zet men vaak na 30 cm een stoppertje, geloof dat ze dat daar ook niet deden.

Maar wat ik nu weer helemaal niet snap is dat ze door een schuivend lood zo min mogelijk weerstand proberen te hebben en dan wel tube of leadcore gebruiken wat weer meer weerstand opleverd. Zal de vis, zwijgend over het gewicht van 20 meter lijn tot de hengel, het niet erg vreemd vinden dat dit net wel weer weerstand geeft? Of zal het gewicht van de strekkende lijn, die als het ware opgetild wordt bij een aanbeet er zodanig geleidelijk druk op zetten dat de vis wel geprikt wordt, maar op een totaal andere manier dan met vastlood?

Zelf zou ik ook echt graag de nodige informatie over dit soort rigs willen hebben omdat dit jaar de nodige losse piepjes heb mogen ontvangen met mijn safety clips (met verschillende onderlijnen eronder) en 2 oz lood. Meer lood is echter geen optie omdat het samen met een stringer ook nog te werpen moet zijn met m'n 2 lb stokken. Hierdoor leek het me misschien wel beter om eens een poging te gaan doen met de running rigs. Hierbij had ik dan het volgende in gedachte:

*PB products bridge beater in de maat 6 met een 14 mm boilie op een korte doorgeknoopte hair van 30/00 nylon. De onderlijnlengte zo'n 20 cm (al 2 keer gebruikt in combinatie met vastlood en een onderlijn die me super bevalt). Verder helemaal geen poespas, slechts een knotless knot en een lusje aan de andere kant die in zo'n clipje gaat.
* Dat clipje voor het snel wisselen van de onderlijn, gevolgd door een wartel.
* Zo'n Korda Bufferbead, gevolgd door 50 cm tubing om de vis te beschermen tegen de lijn (30/00 nylon) aangezien ik dit jaar al 2 keer heb meegemaakt dat er een schubje ineens weg was.
* En als lood een Korda big grippa in 2 oz op de rig ring (soort ring die ervoor moet zorgen dat het lood met minder weerstand over de tube moet schuiven).

Verder vroeg ik me af hoe het zou zitten met het gebruik van de waker/swingers. Zouden deze weer een positieve of negatieve weerstand in reactie brengen? Zelf ben ik in het bezit van de Fox Buttswingers die opzich niet gevoeligste zijn.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

11-07-2005 11:39

Hallo,

ik heb een tijdje met een run rig gevist(zonder stopper),
juist terug overgeschakeld op safety clips.
ik viste zo licht mogelijk van lood omdat ik amper 20m ver vis.
Maar denk eigelijk dat het nooit z"n effect gehaald heeft.
Volgens mij was het loodje te LICHT om als runner rig te dienen,
kdenk maar dat het effect enkel bij zwaarder lood in actie komt.

Kheb geen enkele losser had op de runner rig.

voor de rest kan ik je niet helpen. :oops: :oops:
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-07-2005 12:27

Beste Kevin,

Waarom zet je niet eens heel je hengelopstelling inclusief schuifsysteem op een grasveldje neer en ga eens testen wat er precies gebeurd met verschillende haken, onderlijnen en loodgewichten en bovendien lijnen met een verschillende rek op verschillende afstanden? Gooi er dan ook eens verschillende wakersystemen aan van verschillende gewichten en zie wat er gebeurd.

Alleen zo kun je feeling krijgen met je eigen systeem.

Verder kun je zelf de gewenste weerstand bepalen op deze manier!

Laatst stond er een artikeltje in de KW (nr. 42) waar bergen info uit te halen is. Iedere regel bevat erg veel informatie, dus je zult het enkele malen moeten lezen. Helaas heeft de redactie de begeleidende tekeningen weggelaten uit het artikel, zodat het niet compleet is. Er was een vergissing in het spel, vandaar.

De bedoeling van het artikel was vooral aanzetten tot creativiteit, zodat je weer eens lekker op je eigen manier aan het vissen bent. Er is duidelijk meer dan een 20mm boilie en een vastloodsysteem. Doe er je voordeel mee, dan hoef je vooral niet te klagen over de steeds slechter wordende vangsten.............
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

11-07-2005 13:23

Maar wat ik nu weer helemaal niet snap is dat ze door een schuivend lood zo min mogelijk weerstand proberen te hebben en dan wel tube of leadcore gebruiken wat weer meer weerstand opleverd. Zal de vis, zwijgend over het gewicht van 20 meter lijn tot de hengel, het niet erg vreemd vinden dat dit net wel weer weerstand geeft? Of zal het gewicht van de strekkende lijn, die als het ware opgetild wordt bij een aanbeet er zodanig geleidelijk druk op zetten dat de vis wel geprikt wordt, maar op een totaal andere manier dan met vastlood?


Eventjes iets lenen uit het snoekbaars vissen met dood aas. De snoekbaars neemt het visje in zijn bek en zwemt eerst een stuk weg. Als je bij dit je baitrunner op zijn lichtste stand had staan, was het al te veel weerstand waardoor de snoekbaars dus gewoon weer het visje liet vallen.
Je beugel open laten staan was dus het gene wat er moest gebeuren.

Maar zou een snoekbaars nou zoiets eerder door hebben als een karper?
En tijdens 't snoekbaarzen maak je ook geen gebruik van zware tubes en leadcore's, dus dit scheelt ook weer inderdaad.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-07-2005 13:45

Melvin,

Het is bij dit systeem zeker niet de bedoeling de karper enkele meters weerstandloos met het aas te laten zwemmen. Er moet wel geprikt worden! 10 tot 30 cm met een minimum aan weerstand is meer dan voldoende. Denk ook aan de rekker of recoil of bungee-rig.......... Beetje of zelfs behoorlijke weerstand en alles er tussenin is de truc, afhankelijk van het aasgedrag van de vis op dat moment. Met je schuifsysteem ben je daar erg snel achter.
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

11-07-2005 17:09

Bas,
Is die 10 cm met de weerstand van de tube niet al te veel om alles er weer uit te laten glijden? Er is geen lood waardoor die geprikt word en wat een schrik reactie opwekt. Dus hij zal er rustig mee weg zwemmen.
En merken dat er een lijn over zijn mond loopt.

En hoeveel cm/m kan een vis zwemmen voordat de pieper ook maar een geluid geeft...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-07-2005 17:35

Bas Breetveld schreef:Beste Kevin,

Waarom zet je niet eens heel je hengelopstelling inclusief schuifsysteem op een grasveldje neer en ga eens testen wat er precies gebeurd met verschillende haken, onderlijnen en loodgewichten en bovendien lijnen met een verschillende rek op verschillende afstanden? Gooi er dan ook eens verschillende wakersystemen aan van verschillende gewichten en zie wat er gebeurd.

Alleen zo kun je feeling krijgen met je eigen systeem.

Verder kun je zelf de gewenste weerstand bepalen op deze manier!

Laatst stond er een artikeltje in de KW (nr. 42) waar bergen info uit te halen is. Iedere regel bevat erg veel informatie, dus je zult het enkele malen moeten lezen. Helaas heeft de redactie de begeleidende tekeningen weggelaten uit het artikel, zodat het niet compleet is. Er was een vergissing in het spel, vandaar.

De bedoeling van het artikel was vooral aanzetten tot creativiteit, zodat je weer eens lekker op je eigen manier aan het vissen bent. Er is duidelijk meer dan een 20mm boilie en een vastloodsysteem. Doe er je voordeel mee, dan hoef je vooral niet te klagen over de steeds slechter wordende vangsten.............


Opzich wel een goed idee om het eens boven water te testen. Maar ik ben helaas niet in het bezit van meerdere wakersystemen.
Op het gebied van onderlijnen (dus zonder het loodsysteem) maak ik me ook al helemaal niet meer druk, evenals de hoofdlijn.
Ik denk dat als ik in de nabije toekomst eens in de hengelsportzaak ben ik gewoon eens ga kijken wat er allemaal voor mogelijkheden zijn. Maar dat de vis geen weerstand voelt lijkt me sterk met die tube en ook nog een baitrunner. Dus het is de vraag waardoor de rig dan werkt. Of zou het gewicht van de lijn, tube en al genoeg zijn om het schrikeffect te veroorzaken? Het is in ieder geval wel al leuk voor vastlood-vermoeide vissen denk ik.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-07-2005 17:50

Kevin,

Dat staat allemaal in dat artikeltje. Klein beetje weerstand maakt geen kont uit. Daar maak je juist gebruik van door de haak de tijd te geven om te kantelen. Dat is m.i. de sleutel van succes voor deze visserij. Nogmaals, hetzelfde gebeurt bij de verschillende rekkerrigs, alleen kun je nu nog veel simpeler de boel aanpassen en is al dat geknoop ook niet meer nodig.

Mij is ook opgevallen dat als je gaat penvissen die ongelovelijk subtiel uitgelode kleine pennetjes niet meer nodig zijn zoals 20 jaar terug toen iedereen nog met subtielmateriaal viste als het wat moeilijker werd. Zelfs met enkele SSG-tjes op 30 cm van je haak krijg je nog schitterend mooie vertrouwensaanbeten op de wateren waar nooit met de pen wordt gevist (en dat zijn er erg veel tegenwoordig!). Dus dat beetje weerstand zou ik me niet druk om maken. Bij vroegtijdige schrikbeten kun je altijd nog wat anders gaan doen, maar je weet wel wat er nu gebeurd op je stek.

Succes
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-07-2005 18:31

Net wat gelezen van enkele engelse karpervissers. Zij dachten dat de successen van de running rigs hoofdzakelijk te danken zijn aan het feit dat de vis het loodgewicht niet kan gebruiken om de haak uit de bek te werken (met de kop schudden en snel met de lippen te bewegen :roll: ). Ik moet zeggen dat daar wel iets van logica inzit. De vis pakt het aas, zwemt een stukje, voelt wel iets van weerstand (maar veel minder dan met 60 gram of meer vastlood) en door het gewicht van de lijn, swinger of doordat hij de lijn helemaal strak heeft en de top of slip voelt zal hij schrikken. De vis neemt geen run meer (wat me steeds vaker opvalt) maar gaat eerst proberen de haak de bek uit te werken, wat door het gebrek aan lood als hulpmiddel weer lastig gaat.
Of zal ik nu helemaal fout zitten?

Ik kan me nog herinneren dat die ene spiegel in Korda State of the art underwater carpfishing 1 die ene maiskorrel op de rig met dat kleine haakje pakt. Gewoon een enkele korrel en een haakje. Het lijkt wel of de vis zich al enigszins prikt zonder het lood.
Dus zou het loodgewicht dan toch niet altijd in het voordeel werken? Misschien dat daardoor op sommige wateren wel zo goed wordt gevangen met vastlood van 40 gram in plaats van 90+
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

11-07-2005 19:08

Beste Kevin

Kijk eens op de Korda site onder systhems zie running rig.
Daar krijg je uitleg hoe en waarom.
Ik hoop dat je engels toerijkend is om het te begrijpen

Gerard
Good luck and tight lines!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-07-2005 20:58

Bedankt voor de info. Heb het net gelezen.


Wat ik nu echter nog steeds aan info mis, is of de gebruikers ervan nu gewoon met lichtere wakers of hun normale vissen. Zelf ben ik in het bezit van de Fox buttswingers n vroeg me af of deze geschikt zijn.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-07-2005 21:29

Ligt eraan wat je wilt bereiken. Alu-folie is ook nog steeds erg handig..........
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-07-2005 21:44

Kun je ook nog eens een beetje chinezen aan de waterkant.

Zelf heb ik hele lichte swingers gemaakt van satehstokjes en een lijnclip. Superlicht en zeer doeltreffend.....
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

11-07-2005 21:49

Ik heb er een paar Solar-swingers en Fox-springers voor gesloopt. Die dingen deugden toch niet........

Wel jammer dat dit in de boot weer niet werkt. Te gevoelig.......

Die lichte Solar-hangertjes zijn ook erg geschikt en niet duur.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

11-07-2005 22:10

kenny vernieuwe schreef:Hallo,

ik heb een tijdje met een run rig gevist(zonder stopper),
juist terug overgeschakeld op safety clips.
ik viste zo licht mogelijk van lood omdat ik amper 20m ver vis.
Maar denk eigelijk dat het nooit z"n effect gehaald heeft.
Volgens mij was het loodje te LICHT om als runner rig te dienen,
kdenk maar dat het effect enkel bij zwaarder lood in actie komt.

Kheb geen enkele losser had op de runner rig.

voor de rest kan ik je niet helpen. :oops: :oops:


Runner rig zwaar lood, het is de bedoeling dat het lood blijft liggen en niet wordt medegetrokken.

Ik gebruik run rig regelmatig, weinig weerstand ( enkel de waker ) de vis verwacht "weerstand" ( vast lood) als hij niks voelt gaat hij door>> hangen, bij run rig wel een lichte tik geven bij aanslag voor de inprikking, bij vastlood systeem gebeurt dit door het lood.

Probleem safetyclip die kan blijven haperen aan knoop : gebruik de fox safety sleeve, grote diameter en gaat over elke knoop, zeer veilig.
Greets Gino
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-07-2005 09:14

Weet al genoeg. :wink:

Alu-folie... staat zo mooi bij dikke RVS bancksticks :P Simpel maar effectief op korte afstand neem ik aan.
Op grote afstand moet ik het dan nog effe uitvogelen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-07-2005 15:55

De spullen zijn in huis.

Het volgende gaat het worden:

*50 cm tube met daarop zo'n grote ring voor minder weerstand.
*Aan de ring een 2 oz zwaar Korda Big Grippa lood
*Een bufferbead om de knoop te beschermen
*Wartel in de bufferbead getrokken met aan de andere kant zo'n soort clipje van Korda om snel van onderlijn te kunnen wisselen.
* een nylon onderlijn van zo'n 15 a 20 cm gemaakt van 10 lb. Berkley Big Game (30.00) met een PB bridge beater in maatje 6. De 14 mm boilie komt op een korte doorgeknoopte hair (knotless knot) op nog geen cm van de haakbocht en de lus waarmee de rig aan het clipje vast zit wordt gemaakt met een rapala-knoop. Verder gebruik ik slechts 6 wikkelingen bij de knotless knot en houd ik de hair tegen de haaksteel met een stukje tube dat ik tegenover de weerhaak, die is platgeknepen, zet.

Zal wel lukken denk (hoop) ik.

De lichtere wakers komen eraan. Ik zou al een tijdje mijn Butt-swingers ruilen voor een stel micro-swingers van een vriend van me. De micro's hebben weer het voordeel dat ze gevoeliger zijn en dat je makkelijker het gewicht aanpast dan bij de kont-swingers.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

14-07-2005 11:17

Kevin

haakt zo`n klauwhaakje wel goed met zo,n korte nylon onderlijn?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-07-2005 15:23

Nog geen problemen mee gehad.

Vandaag dus de running rig getest... nouja. Zal het effe vertellen

Eerst een paar uurtjes met een safety clip en vastlood zonder succes te hebben. Daarna toch maar effe een safety clipje veranderd voor een running rig en de sessie nog helemaal weten te redden met enkele spiegelkarper(tje)s.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

14-07-2005 21:47

Kev,

Doe jezelf een lol, en neem ze allebei: hou de buttswingers, en schaf daar extra de micro's (of eventueel de MKII's) bij aan.

Waarom: allebei hebben ze hun charme en gebruiksgemak.

Ik heb zelf indertijd de micro's weggedaan, en sla me nog voor mijn hoofd.

groetz
Tedje
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

14-07-2005 23:00

Inderdaad mooi stukkie in de KW, Bas! 8)

Kevin.....Waarom BigGrippa lood? Gooit niet lekker en je hebt kans dat je loodwartel in de bodem zakt/ligt als je ingooit.....Extra weerstand!! :o

Ik gebruik het zelfde systeem als Bas.....Maar dan met een 90 grams peerloodje. Je wartel staat altijd vrij van de grond waardoor er minder weerstand is......Of dit in de praktijk zo altijd is weet ik niet. Ik heb wel deze achterliggende gedachte bij m'n loodkeuze.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-07-2005 09:25

ted van der veen schreef:Kev,

Doe jezelf een lol, en neem ze allebei: hou de buttswingers, en schaf daar extra de micro's (of eventueel de MKII's) bij aan.

Waarom: allebei hebben ze hun charme en gebruiksgemak.

Ik heb zelf indertijd de micro's weggedaan, en sla me nog voor mijn hoofd.

groetz
Tedje


De micro's die ik zou krijgen bleken toch niet in zo'n staat dat ik ze wilde hebben. De komende tijd wordt het dus, net zoals gister gewoon gebruik maken van de butt's.


En Koen,

Ik had nu eenmaal nog een lading big grippa's en ze bevallen me super. Zowel op een redelijk zachte en een harde bodem zorgen ze voor flink wat grip op de bodem.
90 gram zou inderdaad wat beter zijn, maar afstanden gooien zou ik met de 2 ponders dan vrijwel kunnen vergeten.
Achja, het werkt zo. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

15-07-2005 11:26

Ik vis met 2 1/4 hengels, hiermee kan je gemakkelijk lood van 140gr mee verzetten. 90gr moet dus zeker kunnen met 2 ponders, je moet het alleen durven..
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-07-2005 11:29

Er hangt ook veel van de hengel zelf af. En met mijn budget neem ik liever niet het risico dat ik een hengel doormidden gooi.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

15-07-2005 11:50

Goed bezig hier :wink:

Als je zwaarder lood gebruikt dan het ideale werpgewicht worden je hengels in rap tempo erg slap door de herhaaldelijke overbelasting. Dan krijg je zo'n knik achter de sluiting. Niet erg aan te raden dus. Meestal merk je het zelf niet, maar bij het werpen trek je de hengel veel krommer dan bij welke dril dan ook.

Over de loodgewichten: Zelf vis ik zelden met >56 gram. Ik vis dan ook meestal op zachte bodems waar het lood niet gaat stuiteren als het wordt verplaatst met bolten (wat uiteindelijk ook met een schuifsysteem gebeurd) Ik hoef ze dan ook niet meteen zwaar te prikken. Door de weerstand van de slip blijft die haak toch wel in de onderlip hangen. Op een hardere bodem zou ik idd ook 3 ounce nemen om wat dieper te prikken. Zachte hengels zorgen er ook voor dat het lood minder gaat stuiteren bij een volle run...................