spinner rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Franz Sammer
Berichten: 83
Lid geworden op: 02-05-2005 20:33
Locatie: roermond

09-07-2005 17:44

Hey medeboarders. Ik keek net een dvd: romania carp. Nu zag ik daar een rig op en het lijkt me wel interessant om deze eens te maken maar ik kan nergens informatie vinden over deze rig. Het gaat dus om de zoals boven vermelde "spinner rig" hierbij kan de haak 360 graden om de onderlijn draaien. Meer weet ik er niet van en hoop op jullie hulp.

Franz
Catch and Release
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

09-07-2005 17:54

Franz,

op http://www.carpmania.nl/html/main.html
Kun je onder rigs info de spinning hook rig terugvinden!

Hij is geknoopt te koop bij Paddy in den haag..

suk7 ermee!!!!!
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-07-2005 17:58

Niet gebruiken,

deze rig haakt echt overal in de bek van een karper, onder , boven, zijdes, het maakt allmaal niet uit waar en veroorzaakt hierdoor diverse zogenaamde sleepwonden, totdat de haak voldoende houvast om het even waar heeft om zich echt vast te zetten.

Nogmaals NIET GEBRUIKEN.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 09-07-2005 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Franz Sammer
Berichten: 83
Lid geworden op: 02-05-2005 20:33
Locatie: roermond

09-07-2005 17:58

Dankje voor de info. Dat is wat ik weten wou.
Groetjes Franz
Catch and Release
Guido Smit
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-07-2004 00:19

09-07-2005 18:33

Michel,

Ik ben heel benieuwd hoe je aan deze wijsheid komt! Vorig jaar heb ik heel veel, in de tweede helft van het seizoen vrijwel alleen maar, met spinnerrigs gevist. Inhakingspercentage was de hoogste van al mijn rigs vorig jaar. Ik kan me niet herinneren ook maar één vis te hebben gehaakt met sleepwonden en het merendeel was voorin onderin de bek gehaakt. Soms haakt'ie ook wel in de hoek van de bek, maar bovenin is een zeldzaamheid (ik kan me niet herinneren dat ik bovenin heb gehaakt). Als jij een rig kent die 100% onderin haakt dan hoor ik het graag, maar tot die tijd haakt bij mij de spinnerrig minstens zo goed als mijn andere onderlijnen. Grootste nadeel is de kwetsbaarheid van de Owner haken die je moet gebruiken voor deze rig, deze zijn namelijk vrij kwetsbaar (buigen soms uit en de punt beschadigt snel). Het is dat ik dit jaar in het voorseizoen een aantal onverklaarbare lossers heb gehad waardoor ik weer aan het experimenteren ben geraakt, maar anders zou de spinnerrig bij mij één van mijn standaardrigs zijn geworden als gevolg van de zeer goede ervaringen. Hij heeft overigens nog steeds een plekje in mijn rigwallet en het vertrouwen neemt weer toe....

Franz,

Als je ermee wilt gaan experimenteren dan zou ik ze zelf knopen, want de stuitjes die op de voorgeknoopte zitten zijn niet stevig genoeg. Gewoon de beschrijving volgen op de site van Carpmania (zie link in een eerder bericht) en je zit goed.

groet,

Guido
Gebruikersavatar
Franz Sammer
Berichten: 83
Lid geworden op: 02-05-2005 20:33
Locatie: roermond

09-07-2005 18:41

Ik zal het zeker gaan proberen.
En michel als ik de vis verwond door het gebruik van deze rig dan vliegt die rig zsm uit mijn wallet.

Franz
Catch and Release
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-07-2005 18:53

Franz en Guido,

sleepwonden, dat was dus bij mij in drie van de drie gevallen.

Wegwezen dus.

Zie ook een gedeeltelijk citaat van de site van Carpmania :

" De gedachte achter de SPINNIG HOOK RIG is dat de roterende haak zich vrij waar dan ook in de bek van de karper kan zetten. "

Resteert voor de eerlijkheid te citeren direkt na bovenstaande :

" Mijn eigen bevinding is dat bijna bij al mijn aanbeten de haak zich vrij wel altijd netjes in de zijkant van de bek plaatst. "

Dat laatste citaatje van Carpmania heb ik helaas niet zonder de door mij geconstateerde sleepwonden mogen meemaken.
Gebruikersavatar
Franz Sammer
Berichten: 83
Lid geworden op: 02-05-2005 20:33
Locatie: roermond

09-07-2005 21:50

ok dat is voor mij genoeg. ik vind het leuk om karper te vangen en wil dit zo doen dat ik de karper het minst beschadig. Dus zie ik bij deze af bij het gebruik van deze rig!!!


Franz
Catch and Release
Guido Smit
Berichten: 36
Lid geworden op: 08-07-2004 00:19

11-07-2005 01:32

Michel,

Als ik die ervaringen had dan zat deze rig ook niet meer in mijn rigwallet. Ik kan niet verklaren waarom mijn ervaringen totaal anders zijn, maar ik heb geen sleepwonden meegemaakt en je heb kunnen lezen hoe de rig bij mij meestal inhaakt. Mijn ervaringen zijn gebaseerd op veel meer dan drie karpers, maar als je er negatieve ervaringen mee hebt dan moet je hem inderdaad niet gebruiken.

Wat carpmania op de site schrijft daar heb ik geen boodschap aan, ik ga op mijn eigen ervaringen af. Mijn gevoel zegt dat door de vrije montage van de haak de zwaartekracht deze in de meeste gevallen naar beneden draait waardoor de inhaking in de onderlip plaats vindt. Misschien heb jij hem op een andere lengte gevist dan ik of met een andere lengte hair. Een andere verklaring kan ik zo snel niet bedenken, maar ik zal extra goed opletten de komende tijd want ook ik zit niet te wachten op beschadigde karper.

Guido
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

13-07-2005 14:49

Beste mensen,..

Ik vis nu al een tijdje met de spinningrig.. in één woord TOP !!!
Al mijn vissen zijn tot nu toe netjes gehaakt. Ik durf het zelfs zo te stellen dat deze rig het verschil kan maken op sommige wateren.

Gewoon proberen.
De onderlijnen zijn niet meer tekoop bij Paddy maar worden tegenwoordig bij Avicentra aangeboden. Daar kun je bijna alle producten vinden van Carpmania.

SUCCES !!!

R :D N.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

13-07-2005 18:53

Ik zou hem niet gebruiken. Je vangt nu toch ook je vissen, waarom dan overstappen op iets waarvan je niet weet of het werkt.
En door die vissen moet je je niet laten verleiden, die zijn heus niet bijna allemaal op die rig gevangen. Puur om je de rig te laten kopen.

Er worden ook 60-ers op standaard rigs gevangen.

Voor de rest moet je het zelf weten. Ik heb er in ieder geval geen vertrouwen in.
peter andrae

14-07-2005 05:18

:D Ik kan door de rigs het bos niet meer zien ik heb met de spinnerrig gevist,met de bungy,de whitypoolrig,de triggerig,en ze doen allemaal hun werk zelfs de standaard onderlijn vangt er is is zoveel variatie op onderlijn gebied dat ik geloof dat het niet echt meer uitmaakt als de haak maar goed pakt.

Gewoon vissen met het systeem waar jij je happy bij voelt,ieder heeft wel een favourieten rig en soms probeer je weer eens wat anders daar gaat het toch om bij vissen dingen uitproberen.

mvg peter.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

14-07-2005 09:58

Ja tuurlijk, je kan altijd dingen uitproberen.
Maar wat wel belangrijk is, is dat je vertrouwen hebt in de dingen waarmee je vist. Bij mij is het zo dat als ik ergens (aas of rig) geen vertrouwen in heb, dat ik er dan ook niks mee vang.
peter andrae

14-07-2005 17:05

Danny ik knoop zelf mijn rigs dus ik kan alle kanten op,koop soms een onderlijn om te zien hoe die is geknoopt dat maakt het soms wat makkenlijker en vaak moet je opletten op wat voor bodem je vist,van de bungy bijv weet ik dat je hem met een vrij zwaar lood moet vissen omdat anders het inhaken weinig effect heeft nou het laat zich al raden op een blubberbodem, geen probleem ik maak hem langer en zo brei ik voort en voort totdat ik denk ja das hem.


Dat is ook waar vissen omgaat en natuurlijk niet teveel experimenteren want dat gaat weer ten kosten van je vissen maar leuk blijft het.

mvg peter.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

14-07-2005 17:10

Peter,
voor het geval dat je het tegen mij had.

Ik ben het met je eens. Maar het zelf experimenteren vind ik zelf leuker. Ik ben nog geen rig tegengekomen waarvan ik hem niet kon knopen zonder voorbeeld.
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

04-02-2006 20:34

Grootste nadeel is de kwetsbaarheid van de Owner haken die je moet gebruiken voor deze rig, deze zijn namelijk vrij kwetsbaar (buigen soms uit en de punt beschadigt snel). Het is dat ik dit jaar in het voorseizoen een aantal onverklaarbare lossers heb gehad waardoor ik weer aan het experimenteren ben geraakt, maar anders zou de spinnerrig bij mij één van mijn standaardrigs zijn geworden als gevolg van de zeer goede ervaringen.


ik gebruik zelf als pop up haken de haken van isato deze hebben ook een extreem naar buitenstaand oog en een naar binnen staande haakpunt
bb mix anders nix
kim de loor
Berichten: 1
Lid geworden op: 08-05-2006 13:44

08-05-2006 13:46

hey nog iets over deze rig. laat het een tip zijn.
laatst stond phil cottenier in den rigboek van fox te kijken hij kwam op de pagina waar de spinninghook rig stond. weet je wat em zegde. hey kijk onze rig staat er ook in. dus ja als hij er mee vist zal het wel zeker niet slecht zijn.

grts
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

08-05-2006 18:35

kim de loor schreef:hey nog iets over deze rig. laat het een tip zijn.
laatst stond phil cottenier in den rigboek van fox te kijken hij kwam op de pagina waar de spinninghook rig stond. weet je wat em zegde. hey kijk onze rig staat er ook in. dus ja als hij er mee vist zal het wel zeker niet slecht zijn.

grts


als hij dus van een brug springt, hoort de rest dat ook te doen alleen omdat hij phil cottenier is?

zowieso neem ik "bekende karpervissers" niet serieus. zijn meestal niets anders dan een commerciele stunt om meer producten te kunnen verkopen onder hun namen.

mijn advies is gewoon om te vissen met de rig waar je je goed bij voelt.

zoals peter andrae Afbeelding al zei: je ziet door de rigs het bos niet meer.

en by the way, ik vind de spinning hook rig zelf helemaal niks vanwege de redenen die michel hollaar noemde
Plaats reactie