knotless knot, Line-aligner, of beiden?


Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

30-09-2002 17:56

Kees/Bart.

Kees,
De aanbeveling (nou ja niet echt een harde) kwam van Klaas.
Quote:
Er zijn tegenwoordig perfeckte haken met een lange(re) steel.
Unquote.

Bart,
Hoe krijg en houd jij siliconenslang in een bocht?

Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-09-2002 19:40

Dank je Mike, had ik overheen gelezen.

Kun je aangeven op welke haken je op doelt Klaas?

Even als toevoeging op krimpkous uit de elektra zaak. De zwarte is goed te gebruiken. Als je echter heldere krimpkous zoekt, is die van een bepaald karper merk werkelijk superieur. Krimpt fenomenaal en heeft de goede hardheid na het krimpen, dat moet ik de vos nageven. Waar ze dat vandaan halen? Overigens, daarom gebruik ik geen silicone. Te zacht, waardoor onder geringe belasting het kantel effect over is, en het scheurt uit.

Voor wat betreft het maken aan de waterkant. Ik heb een voorraad rigs en houd rekening met de maten boilies die ik gebruik. Ik zou geen enkele rig ’s nachts willen maken. Overigens kun je een hair makkelijker verlengen dan verkorten. Dus als je wilt kun je daar wel wat op verzinnen. Maar dat is een ander verhaal.

Groeten, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-09-2002 20:33

Kees,

Vis nu een 2 of 3 tal jaren regelmatig met longshank haken van gamakatsu? Weet ik veel de naam . In van die groene zakjes.

Bevallen prima.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-09-2002 20:55

Klaas,

G-Carp longshank meen ik. Ik heb laatst de Warwick L/S Incizor (ja, ja) geprobeerd. Ook prima, maar bijna dezelfde haak volgens mij. Beide zijn vrij onschuldig in de kleinere maten. Zijn ook niet in grote maten te koop. Overigens werken deze volgens mij toch nog beter met een line-aligner.

Kees
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

30-09-2002 21:32

Hoi,

Een stukje krimpkous of sileconenslang over de haak is alleen nodig als je met haken vist met een slecht inhakingsvermogen; gezette haken dus.

Als je met rechte haken vist kantelt de haak naar een van de twee kanten, maakt niet uit welke. Bij een gezette haak kan hij de verkeerde kant op draaien en helemaal niet haken, daarom de LA.

Een Line aligner is echt zo'n onderdeel van de onderlijn wat de knooptijd onnodig verlengd. Zo'n ding is weer een extra oneetbaar stukje naast het haakaas, als hij zwart is helemaal niet handig. Mischien wel de oorzaak dat sommige putjes echte nachtwateren zijn. Overdag vang je geen fuck als je met ingewikkelde, dus zichtbare,onderlijnen zit. Met een simpel nylon lijntje daarentegen...

Geef mij dus maar een rechte haak en de knotless knot. Om het echt netjes te maken zorg ik dat de lijn onder de wikkelingen ligt, iets anders dus.

De handpalm test is ook zoiets, doe dat eens onder water met een pop-up, kan je lachen.

groeten jeroen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-09-2002 22:44

Tja, weer een verassend antwoord Jeroen, maar daar heeft het al helemaal niets mee te maken. Maar je hebt gelijk als je beweert dat een line-aligner niet zo nodig is met nylon onderlijnen. Voor de rest mag je als huiswerk Jim Gibbinson nog eens nalezen. :smile:

Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-09-2002 22:56

Jeroen,

al eens de bodem van een willekeurige vijver bekeken?

Ik heb zo'n idee, dat een zwart/geel/oranje/paars stukje siliconenslang niet echt opvalt.


MVG

Klaas

PS misschien trekt een fluo krimpkous wel vis aan?
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

30-09-2002 23:20

Mike

Waarom zou je een bocht in de siliconenslang moeten hebben? Als je de lijn door het rubber naar voren haalt (zo'n 4 mm boven het haakoog) ben je er ook.

Groet
Bart
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

01-10-2002 00:27

Hoi Bart.

Zo lang als jij goed haakt en vangt met een recht stukje siliconen line aligner... prima.
Ik vraag me alleen af wat jij dan nog meer bereikt dan alleen het verlengen van de haaksteel met een soepel (buigbaar) materiaal.
Zie daar het nut en de werking niet van in.
Draagt ook niet bij aan het kantel-effect.

Misschien heb ik mijn huiswerk ook niet netjes gedaan, maar de LA is volgens mij bedacht als alternatief voor de slopende "Bent Hooks".
Dus een verlengde gebogen haaksteel.
De "Toon Rig" is hier ook een goed voorbeeld van, maar die is niet gebogen, maar scherp geknikt.
Die draagt op zijn manier dus ook bij aan het snel kantelen.
Principe is en blijft dat de haak al kantelt (altijd kantelt) voordat de haak de bek kan verlaten.

Maar nogmaals, als je er goed mee haakt en vangt, moet je het zeker blijven gebruiken.

Met gebogen groet,


Mike
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-10-2002 13:43

Hoe gebruikte je de Insider onderlijn dan Hans-Peter?

Voor het overige. Zo lang je maar tevreden bent. Tevredenheid wil echter niet zeggen dat het niet beter kan. Net zo min als allerhande verbeteringen nog niet automatisch betekenen dat het beter gaat. Blijft dat perfectioneren van rigs gewoon een leuke bezigheid is.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

01-10-2002 21:08

Hoi,

ook met soepele gevlochten lijnen is het voldoende als de lijn aan de binnenkant van het oog de haak verlaat. Het enige verschil is dat ik met nylon een haak gebruik waar het oog recht staat en met gevlochten lijn een haak waar het oog iets naar binnen staat.

voor superdikke nylonlijnen (amnesia of dik nylon) zijn er ook haken waar het oog zelfs iets achterover staat, anders zou de haak haaks op de onderlijn komen.

Ik blijf er bij dat een LA bij een rechte haak geen enkele meerwaarde heeft. Voor beter inhakingsvermogen kun je dan eventueel een reversed combi-rig gebruiken.

Als je per se gezette haken wilt gebruiken kun je een LA gebruiken, dan moet de lijn aan de zijkant uit de krimpkous komen, aan de kant waar de haakpunt naar afgebogen is. Dus niet recht tegenover de haakpunt. Ik heb geen verschil gemerkt tussen het schuin of recht afknippen van de bovenkant. Wat is volgens jullie het nut van schuin afknippen?

groeten jeroen

PS, zijn die oude boeken van al die engelsen die -son in hun achternaam hebben nog verkrijgbaar?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-10-2002 21:34

Hans-Peter,

Dan gebruik je het soepele deel voor de haak, zodat je theoretisch in sommige montages een line-aligner nodig zou kunnen hebben om de kantel richting te corrigeren. Maar inderdaad, waarom toepassen als het niet nodig is.

Dan toch maar even terug naar de line-aligner. Volgens mij worden meerdere zaken door elkaar gehaald. Ik kan nou wel pogen de echte functie te onderbouwen via de klassieke mechanica, maar dat volgt niemand meer. In ieder geval kan de haak in een montage met gevlochten onderlijn zo wegdraaien dat een karper die met vertrouwen het aas heeft genomen en wegzwemt toch niet wordt gehaakt. Oorspronkelijk dus geen dressuur montage (hoe kan dat ook met Jim Gibbinson als uitvinder) en slechts nodig als de montage daadwerkelijk wegdraait. Om dat te testen is er die handpalmtest. Alleen als de haak in de meeste pogingen van de hand wegdraait (dus niet prikt), is een line-aligner gewenst.

De line-aligner verlengt de haak maar een paar millimeter voor het haakoog en laat de lijn daar op het juiste punt aan de binnenkant van het oog vertrekken. Alle andere gebruiken met grotere en kromme verlengingen etc. zijn verdere toepassingen van de line-aligner met wel als doel dressuur te omzeilen. Maar dat is een verdere ontwikkeling van anderen die afwijkt van de oorspronkelijke bedoeling van Jim Gibbinson. Die was simpel de correctie van een mechanisch probleem met inhaking bij gebruik van soepele onderlijnen aangeknoopt in het haakoog.

Jeroen, Jim gebruikt geen gezette haken en heeft wel wat boeken geschreven en een oneindige lijst artikelen in diverse tijdschriften. Ik denk dat het de meest gepubliceerde visser in Engeland is, dus zou je die toch wel terug moeten kunnen vinden?

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-10-2002 23:00

Ahhh :cool: