Systeem voor snel onderlijntjes verwisselen


Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-06-2005 14:32

Mannen,

Een aantal vragen over de zogehete quick links. Of iets in die trand.

Welke vinden jullie het fijnst/betrouwbaars?
- Passen ze in elk loodsysteempje?
- is het betrouwbaar?
- Hoeveel kostten deze?
- Hoe werkt het precies?

Ik heb een tijdje de "spiraaltjes" (even in de karpervisserij blijven mannen!) gebruikt, dan een mini warteltje op de onderlijn, dit over het spiraalding doen, dan een stukje tube er achter, zodat het niet los kan.
Na wat rottige ervaringen van het weekend wil ik een ander systeem gebruiken.

Zo, nu weer de zon in.

Groet,
Frank
sander mil
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-04-2005 15:32
Locatie: Krimpen aan den IJssel

19-06-2005 15:56

he frank

ik heb die dingen zelf ook aangeschaft van het merk PB.

Betrouwbaar: Ze zijn stevig genoeg, maar ik heb al een paar keer meegemaakt dat als ik thuis mijn hengel volledig opgetogen had het einde een beetje krom was gaan staan door dat het in de foudraal waarschijnlijk was verbogen net achter de halve wartel.

Ze passen in de meeste (vast)loodsystemen want het is gemaakt aan een halve wartel nr 8 denk ik.

Ze kosten iets van € 5,95 ongeveer best prijzig dus voor 10 stuks.

Het werkt heel simpel, lastig uit te leggen maar je zal het zelf ook wel snappen. Het heeft wel als nadeel dat je in al je onderlijnen een lus aan het einde moet leggen omdat je er geen wartel aanknoopt.

Zelf wil ik je meegeven het is wel handig, maar eigenlijk overbodig, want even snel een nieuw onderlijntje met wartel eraan knopen duurt ook niet echt lang.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-06-2005 17:00

Zijn dan ook helemaal niet bedoelt om snel van rig te wisselen. Die dingen zijn er om met een voer(Dynamite)stick op je rig te vissen.

Je vult smalle PVA kous met voer. Met een fleurnaald trek je de rig er doorheen, wat daartoe een lusje heeft. Het lusje bevestig je in de connector van de wartel. Simpel en doeltreffend. Met een stukje siliconetube kun je het zekeren.

Die wartels zijn er trouwens al veel en veel langer. Alleen stond er geen karpermerkje op. Ze zijn er zelfs in verschillende maten.

Groet, Kees

Mustad: http://www.mustad.no/products/other/swivels.php

Berkley: http://www.gwtw-kites.com/showproduct.a ... ombination

Nieuw? Ja, ja. :wink:
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

19-06-2005 18:20

ik denk dat deze anders zijn dan die in de links van jou Kees.
http://www.pbproducts.nl/Rigmaterialen.htm
En dan de 'Quick Lock swivel'.

Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

19-06-2005 18:27

Hoi Frank,

ik gebruik de kwik-links (zo staat het uit mn hoofd op de verpakking, ipv quick) van korda, moet ook eerlijk zeggen dat ik nog geen andere merken heb gebruikt. Ze kosten voor 20 stuks iets van 5,50 euro. Ik gebruik ze niet altijd, alleen bij de semi-stiff onderlijntjes (waarbij een deel van de mantel is afgestript, een cm of 1 a 2 boven de krimpkous). Bij deze onderlijntjes 'klik' ik dus alleen een kwik-link aan het einde en bescherm ze met een stukje krimpkous erover). In mijn loodclips zit dan gewoon een swivel (maatje 8 van korda, in korda-loodclip) en aan deze swivel klik ik dan dmv die kwik-link mn onderlijntje. Op deze manier wissel je binnen enkele seconden van onderlijntje. Erg handig voor 's nachts! Een ander voordeel is bijvoorbeeld dat de rig (op een redelijk harde bodem) bijna altijd goed valt omdat deze alle kanten op kan vallen. Ik gebruik eigenlijk precies hetzelfde systeem als Bart van den Hurk heeft beschreven in "de favoriete rig" (overigens niet nav dat stukje van Bart, ik gebruikte het al voordat het stukje o deze site werd geplaatst). Lees dat stukje maar eens na, dat zal veel duidelijker zijn dan dit hierboven.

Owja, ik heb er persoonlijk nog nooit problemen gehad met deze kwik-links. Je moet wel goed in de gaten houden dat je ze niet overbelast door bijvoorbeeld telkens dezelfde link aan een nieuwe onderlijn te zetten. Dan is het mogelijk dat ze wat uitbuigen. Ik hergebruik ze natuurlijk wel, maar inspecteer bij elke link of ze nog ok zijn. Niet meer ok, weg ermee, eigenlijk net als bij een gebruikte haak.

Hopelijk heb je er wat aan,

groeten
Bas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-06-2005 19:22

Weet ik, Gerrit.

Ontbreekt mij gewoon aan het overzicht om al de wartels die er al jaar en dag te krijgen zijn te tonen. En een stuk goedkoper als ze niet in een zakje zitten. :D

Als het gaat om het wisselen van een onderlijn, dan gebruik ik liever een gewone tonwartel en maak ik opnieuw de knoop. Kan geen kwaad die regelmatig overnieuw te leggen. Zeker als deze belast is geweest.

Maar als je met een voerstick wilt vissen kun je niet anders. En derhalve...

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

19-06-2005 20:12

Frank,

ik heb er zeer weinig over te vertellen. Alleen dat ik sinds dit jaar met de links vis en ze niet meer kwijt zou willen. Het veranderen van onderlijn gaan megasnel nu en alles is goed stevig.

Ik gebruik momenteel de quick links van PB. Voor overige vragen moet je maar even contact met me opnemen, je weet me vast wel te vinden ;)

cheers mate
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

19-06-2005 21:11

Ik gebruik ze van Pro-logic.
Ze werken perfect en het scheelt echt veel als je een onderlijntje wil verwisselen.
Zo duur zijn ze nu ook weer niet, maar de echte verkoopprijs weet ik niet uit me hoofd.
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

19-06-2005 21:44

Ik gebruik de kwik-links van korda, die bevallen mij t best.

Eerst heb ik ook die wartels van PB gebruikt, maar mijn ervaring ermee is dat de tonwartels niet perfect in de korda clips passen! Ze zitten er muurvast in, ik moest met een tang de wartels uit de clips trekken. Met de kwik-links heb ik hier geen last van omdat deze op de standaard korda wartels te zetten zijn.

Gr.

Ap.
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

19-06-2005 21:57

Kees Ouwehand schreef:Je vult smalle PVA kous met voer. Met een fleurnaald trek je de rig er doorheen, wat daartoe een lusje heeft. Het lusje bevestig je in de connector van de wartel. Simpel en doeltreffend. Met een stukje siliconetube kun je het zekeren.



Zoals aangetoond op Korda State Of The Art Underwater Carp Fishing I..
Gebruikersavatar
Kenneth Pepels
Berichten: 267
Lid geworden op: 30-01-2005 13:58
Locatie: Spaubeek (limburg)

20-06-2005 11:19

Ik gebruik op dit moment de korda quick links, ze kosten zo als al eerder gezegt iets van 5,50 per 20 stuks. Tot nu toe pasten ze bij mij in elk loodsysteem. Als ik de onderlijn erin hang schuif ik erna een stukje silicone tuub eroverheen zodat hij niet kan los gaan. Ik heb eerst die van fox gebruikt, maar deze bleken niet zo stevig en pasten niet altijd!

Groetjes Kenneth
Carpfishing isn't just a sport, it's a lifestyle!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-06-2005 13:06

Heren bedankt.

Zal zsm eens een kijkje nemen hoe die van Korda eruit zien.

Ik gebruik ze voornamwelijk voor de rivier, onderlijntje verwisselen gebeurd aardig vaak, per nacht :)

Groet en bedankt.
Frank
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

20-06-2005 18:17

Ja, 's nachts ben je niet blij als je een onderlijntje eraan moet gaan knopen.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-06-2005 11:30

Ik heb ze van PB en van Korda. Het geneuzel met dat ringetje bij die PB quick-links vind ik een beetje vervelend. Volgens mij heeft Piet dit zelf ook al ergens erkend in een artikel (don't shoot me if I'm wrong).

De quicklinks van Korda zijn inderdaad ideaal. Gebruik ze sinds dit seizoen, en ik hoef geen andere meer. Het is prijzig, maar als je niet veel verspeeld doe je er wel een tijdje mee.
Net zoals Frank al zegt, vooral op de rivier kan het handig zijn om snel en makkelijk de rigs te kunnen verwisselen. Vooral op al die keien etc.

Groeten,
Stefan
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

23-06-2005 12:54

De Quicklinks van Fox zijn ook goed..
20 stuks voor 5 a 6 euro..

ze glimmen alleen een beetje erg. maar met een beetje tube is dat wel te verhelpen
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-06-2005 12:55

Frank
Ik haal het ringetje er altijd af, vertrouw nooit ijzer op ijzer. Dan hou ik alleen het haakje over, hier schuif ik de onderlijn (lusje) overheen en om alles goed af te sluiten schuif ik daar weer een stukje siliconen slang 2mm over. Dit kan ook met de zogenaamde anti tangle sleeve van Fox. Helaas moeilijk aan te komen. Het voordeel van deze manier is dat je meteen een anti tangle effect krijgt omdat de Quick-lock swivel stijf uit de clip komt. Vind ik prettiger dan een losse quick-lock op je wartel te monteren, deze zogt dan voor een ongewenst scharnierpunt dat weer tangle gevoelig is.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

23-06-2005 13:03

Maar Piet,

ik weet niet of ik het nu goed begrijp.
Je kan toch ook de Quick-lock direct op de hoofdlijn monteren, zodat je geen extra anti tangle punt hebt? Dan trek je deze in je safety lood systeem (waar ik mee vis).
Ik hoop dat ik het goed heb begrepen, want op deze manier voorkom je een extra scharnierpunt. :oops:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

23-06-2005 13:45

Frank van Amerongen schreef:Heren bedankt.

Zal zsm eens een kijkje nemen hoe die van Korda eruit zien.

Ik gebruik ze voornamwelijk voor de rivier, onderlijntje verwisselen gebeurd aardig vaak, per nacht :)

Groet en bedankt.
Frank


he Frank,

ik gebruik ze ook voor het losklippen van m'n lijn als de vis geland is.. zeker bij een grotere vis is het reuze fijn als ik allebei m'n armen alleen voor het net inclusief vis vrij heb.. even de hengel wegleggen of een klein zwiepje geven en sjouwen maar

grtn Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

23-06-2005 14:58

Heren,

Dank voor de reacties.

Piet,
Ik gebruik een mini warteltje, wat er voor mij "steviger" eruit lijkt te zien. Maar nu hoor ik ook al verhalen dat die krengen breken. Wat nu, ik neig weer terug te gaan "naar the good old wartel"
Heb echt geen zin in gezeur met die riviervissen die ik binnekort eindelijk eens hoop te vangen :)

Lex,
Ik heb nog geen resultaten op de rivier :-)
Maar het inderdaad verdomd makkelijk om zo alle "kracht" en oplettendheid te geven aan de vis + net ipv nog de hengel erachter laten sleuren.
Welke gebruik jij Lexus? En naar volle tevredenheid?

Tot zover,

Frank
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-06-2005 17:05

Danny
Een quick-lock zonder wartel draait niet waardoor je onderlijn tijdens het binnendraaien erg kan twisten. Vandaar ook de combinatie quicklock en wartel. Ook zijn de meeste safety systemen speciaal pas gemaakt op een wartel maat 8.
Maar misschien begrijpen wij elkaar verkeerd en lul ik nu een beetje in de ruimte. Ik hoop het niet!!1
Gr Piet
jacco noordermeer

23-06-2005 17:22

frank ff klaas raadplegen
heeft ervaring met het mooie dingetje

waarom hij ze niet meer gebruikt moet je hem maar vragen :lol:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

24-06-2005 11:58

Jacco,

Bedankt, weet reeds al het wel en wee ervan :-)
Ha ha.....

Groet,
Frank
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-06-2005 12:34

He Frank,

ik gebruik zelf de quicklink van Korda, heb er een tijdje geleden een aantal van aangeschaft. Ik gebruik deze dmv. een wartel op de "normale" manier te bevestigen aan m'n hoofdlijn cq. voorslag vervolgens klip ik op de wartel deze quicklink (voor roterend effect) en als zekering gebruik ik de rubbers van FOX die zitten echt als een speer! Moet eerlijk bekennen dat ik de quicklinks van PB er beter uit zag zien, maar ik vis eerst deze even op anders heb ik dalijk 3 tackle boxen nodig.. aangezien je ze alleen vervangt als je lijnbreuk hebt kan dit nog wel een aantal jaar duren..

succes met "jouw" systeem

later Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-06-2005 15:18

Piet Vogel schreef:Frank
Ik haal het ringetje er altijd af, vertrouw nooit ijzer op ijzer. Dan hou ik alleen het haakje over, hier schuif ik de onderlijn (lusje) overheen en om alles goed af te sluiten schuif ik daar weer een stukje siliconen slang 2mm over. Dit kan ook met de zogenaamde anti tangle sleeve van Fox. Helaas moeilijk aan te komen. Het voordeel van deze manier is dat je meteen een anti tangle effect krijgt omdat de Quick-lock swivel stijf uit de clip komt. Vind ik prettiger dan een losse quick-lock op je wartel te monteren, deze zogt dan voor een ongewenst scharnierpunt dat weer tangle gevoelig is.
Gr Piet


Vertrouw nooit ijzer op ijzer? ..... hoe zit de rest van de tonwartel er dan uit Piet? Allemaal ijzer op ijzer :o
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

29-07-2005 17:39

Ik gebruik momenteel de quick links van PB werkt prima :wink: