Hoe lang is jullie rigtube?


Gebruikersavatar
Gwenael De Wulf
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-02-2005 14:50
Locatie: De panne, belgie

07-06-2005 22:18

Erik Rozen schreef:
Gwenael De Wulf schreef:25/100 nylon


Heb je dan niet vaak last van beschadigde vissen, vooral bij spiegels?

Niet bedoeld als verwijt hoor, ben gewoon benieuwd :wink:



Nee nog nooit tegen gekomen veel op dat water vissen zo en heb eens rondgevraagd en niemand heeft er last mee :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-06-2005 07:04

Vraag me af of jullie wel eens een beschadigde karper hebben gezien door het niet gebruiken van tube?

Las afgelopen weekend een verhaal van Frank Warwick hierover en die betwijfelde het nut van de tube, als het ging om de beschadiging van de vissen.

Zelf viste ik een aantal hengels met tube en een aantal zonder tube en verdomd, van de 8 runs vielen er 5 op die zonder tube. Makes you wonder?

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

08-06-2005 09:56

ik krijg me m'n lijn vaak niet ver genoeg in de tube.. meestal max. 25 cm.
tips hiervoor?
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-06-2005 11:11

Hoi Marc,

ik kan me best indenken dat een strakke lijn een loszittende schub wel even eraf kan trekken. Ik zie het meer als baat het niet dan schaadt het niet.

Als je er 5 van de 8 vangt op de rig zonder tube, nou dan heb je er nog steeds 3 van de 8 op de ander :) . Was het 8-1 voor de niet-tube hengel geweest, dan zou ik er misschien wel een conclusie aan verbinden..

Groeten,
Stefan
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

08-06-2005 11:40

Ben het met Stefan eens. Sowieso kun je na 8 runs niet concluderen dat vissen met tube minder runs oplevert. Dit kan ook met stekkeuze toeval of andere factoren te maken hebben.
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

08-06-2005 12:01

Ik sluit me aan bij bert en stefan.....Tevens ben ik iemand die van mening is dat het vissen zonder tube kan resulteren in gescheurde vinnen van de vis. Kijk maar wat er gebeurd als je met blote handen aan een nylon lijn trekt....deze snijd in dus of leadcore of tube in mijn ogen en dan nog altijd!

Maar goed das mijn mening ik vis namelijk nooit zonder

grtz
Hnz
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

08-06-2005 15:10

Ik ben van mening dat een tube heel veel betere bescherming biedt, mbt het voorkomen van beschadigingen aan de flanken, vinnen en staart van karpers, dan vissen zonder tube. Dat zullen de meeste vissers toch ook wel snappen. Dus gebruik ik waar het kan altijd tube. Zonder tube snijdt (dun) nylon dus echt zonder probleem door van alles heen, met als gevolg (zwaar) beschadigde vissen, dood zonde dus.

Maar ik vis toch een enkele keer zonder tube, met alleen een 'voorslag' van butterfly ghost (of Red Ant). Dit doe ik alleen op (dressuur)wateren met zeer helder water. De vissen daar vertrouwen die tubes dus niet meer, ik haal er een beter resultaat zonder tube. Zulke voorslagen beschadigen karpers wat minder snel dan nylon, ze hebben nl een grotere diameter (zelfde soort effect als gebruik van tube). Toch is het oppassen geblazen, zonder tube vissen.

Verder denk ik dat het ook afhangt van de manier van drillen van de betreffende visser of een karper wel dan niet beschadigingen oploopt. Natuurlijk kan je nooit uitsluiten dat een vis beschadigt tijdens de dril, maar je kan er wel rekening mee houden. Hoe? hmmm lastig om dat hier zo neer te zetten. Anticiperen op de 'gevechtskunsten' van de karper aan de andere kant van de lijn...

Tot slot over de lengte van de tube. Liefst een stukje langer dan de langste karper uit het water :wink:

Groet
Bas
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-06-2005 15:14

Bas,

En al die pen- en drijvend-aas vissers dan?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-06-2005 15:38

Goed punt, Mark! Ik kan me niet herinneren dat ik een karper beschadigd heb tijdens het pennen en korsten...

Bovendien, hebben jullie wel eens gezien hoe die beesten tekeer kunnen gaan tijdens de paai? En buiten die periode trouwens ook. Ze rossen door riet, takken, langs stenen etc.

Anderzijds kan het natuurlijk ook geen kwaad om een langere tubing te gebruiken ;)
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-06-2005 16:10

Juist Martijn,

En daarom gebruik ik soms een errug lange tube (2oo cm).
Om mijn lijn te sparen! :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-06-2005 16:17

Mark,

En de hoek waaronder gedrild wordt dan?

Wanneer er gevist wordt met lood zal het lood altijd naar beneden willen hangen, daardoor is de kans dat de lijn meer langs de vis loopt tijdens de dril groter. Ook is het bij de penvisserij en de drijvend visserij vaak zo dat er korter bij de kant wordt gevist en de dril dus meer van bovenaf plaats zal vinden. De kans dat een vis tijdens de dril zou beschadigen door de lijn is bij de vastloodvisserij dus groter.

En het gevaar is niet zo groot, dat ben ik met de andere mensen die dat aankaarten helemaal eens, maar er is wel degelijk meer gevaar. Al is het maar 1 vis op de 100 waarbij het zal gebeuren, blijft er natuurlijk 1 teveel.

Verder,

Voor langere stukken tube, een tube treader is ontzettend gemakkelijk daarvoor. Zo te koop van bijvoorbeeld Ultimate. Ook heb je de staaldraadjes voor de elastiek door de top te trekken van 2 meter lang, deze kunnen ook. Maar moet zeggen dat ik zelf nooit veel problemen heb met de tube.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

08-06-2005 19:33

Mark,

ik ging idd alleen uit van de 'statische' karpervisserij (tube, lood, onderlijn).

Korst- en penvissers gebruiken geen tube. Zelf ben ik van heel jongs af aan een korstvisser geweest en nu is dat nog steeds mijn grootste passie, ondanks dat ik ook vaker achter de stokken zit. Mijn ervaring is dat karpers daadwerkelijk veel eerder beschadigingen oplopen door het snijden van het nylon tijdens het korstvissen. Wat Bart aangaf, over de hoek van de lijn, speelt zeker een rol. Maar ik vis met de korst niet alleen tegen mijn eigen kantje (waardoor je met je hengel omhoog een grote hoek kan maken, waardoor het nylon weinig van de vis raakt tijdens de dril), ik vis soms ook met mijn korst op 50 meter afstand. In deze laatste situatie kunnen er echt wel vissen beschadigen....helaas.

Maar goed, voor de statisch manier liefst dus een tube gebruiken, simpel. Voor de korst- en penvissers zonder tube, tsja.....?? Gewoon lekker doorvissen maar. Het is dus niet zo dat elke vis beschadigt door nylon, verre van dat, maar (idd Bart) elke is er 1 teveel...

Overigens, waar veel meer winst in zit, mbt het voorkomen van beschadigingen toegebracht aan karpers, is bijvoorbeeld het 'aankaarten' van het obstakelvissen, takelwerk en gebruik van bepaalde materialen van sommige 'vissers'. Dat is off-topic, en al vaker besproken.

Groeten
Bas
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

08-06-2005 19:38

almer de swaaf schreef:ik krijg me m'n lijn vaak niet ver genoeg in de tube.. meestal max. 25 cm.
tips hiervoor?


Misschien moet je de tube in een inline lood bevestigen en hem dan zo vasthouden dat het inline lood naar beneden hangt. De tube is dan helemaal recht. Vervolgens van boven naar beneden de lijn erdoor duwen.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-06-2005 21:58

Tube is zo'n 40 cm lang, gevolgd door een pin-down loodje om de tube op de bodem te houden. :wink:

Langer is overbodig naar mijn zin en zorgt voor extra zichtbaarheid van je tube.

En een tube is maar voor 2 dingen he!
1) Het voorkomen dat het niet in de war raakt met je rig.
2) Voorkomen dat de karperflank tijdens de dril niet beschadigd!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

15-06-2005 16:18

tnnx!
Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

15-06-2005 20:04

hey,
mijn rigtube is 50 cm lang..
de armatube van X2 jah... X2 is wel goed spul...
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

15-06-2005 22:13

Laast haddden we een schub gevangen en hiervan was de lijn een cm of 10 in de staart gesneden, er zat in zijn staartvin dus een wond van een ruime 10 cm. En de wond was nog zo vers dat het dus wel door onze lijn moet komen.

Waar vissen we mee? Gewone 30/00 nylon en een tube van een cm of 30.
Het enigste moment dat er echt kracht op de lijn is komen te staan, is dat ik hem op het randje van het talud heb heen gelift...

Hoe bedoel je nylon snijdt niet? En helemaal waneer deze strak gespannen staat, zal deze dwars door het vissenvlees heen snijden.

Is denk ik toch wel een redelijke reden om met wat langere tubes of leadcore's te vissen...

Melvin
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

16-06-2005 13:35

Ik vis ook altijd met een tube van ongeveer 40 cm en ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit vissen vang met een beschadigde flank, behalve vandaag :oops:
De vis zat in het net en ik wilde het net uit het water tillen en toen sloeg de karper ineens een paar keer stevig met zijn staart. Resultaat drie schubben eraf :( Gelukkig is dit de eerste keer dat dit gebeurd.
Nou maar hopen dat die schubben weer terug groeien.

ff een ander vraagje; Hoe tel je het aantal jaren dat een karper oud is aan de hand van een schub?
Edo Beltman
Berichten: 41
Lid geworden op: 07-04-2004 13:56
Locatie: Heino
Contacteer:

09-07-2005 18:38

De schubben zullen waarschijnlijk wel teruggroeien, aangezien ze tijdens de paai ook vaak genoeg schubben verliezen, en dan zouden er veel meer, zo niet alle, vissen schubben moeten missen. Deze schubben hebben echter niet de zogenoemde "jaarringen" waar jij ook nog op doelde. Dit zijn zogenoemde "anamorfe" (??) schubben.

Daarmee kom ik aan bij je 2e vraag, een schub heeft jaarringen, net als een boom. Elke ring staat voor 1 jaar.

Mvg. Edo Beltman
Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

09-07-2005 19:40

nick pijnenburg schreef:hey,
mijn rigtube is 50 cm lang..
de armatube van X2 jah... X2 is wel goed spul...



de rigtube dan :lol:

Nick
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

09-07-2005 21:54

Bart van den Hurk schreef:Kijk, en dat is het punt wat we moeten maken Kees! Tube, dan wel leadcore zou er in de eerste plaats moeten zijn om de vis te beschermen tegen het snijden van de nylon in de flank, een bijkomend voordeel daarvan is dat je je montage minder snel in de war gooit door het gebruik van die tube. Zelf deel ik de meestal in 2 meter verpakte tube door drieen, dus een 67 centimeter. Want natuurlijk zal de lijn niet altijd in de flank van de vis snijden dan wel schubben eraf trekken tijdens de dril, gelukkig niet, want dan zwommen er al veel beschadigde vissen rond. Maar het kan wel degelijk, beter voor komen dan genezen dus en in mijn ogen gewoon een must!



IK sluit me bij bart aan
Gebruikersavatar
nick pijnenburg
Berichten: 259
Lid geworden op: 12-12-2004 12:37
Locatie: hilvarenbeek

09-07-2005 22:29

ik ook :wink:
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

10-07-2005 09:45

60/80 cm rigtube met daar achter een slider.....

Misschien heb ik het verkeerd, of zijn het andere omstandigheden maar ik merk geen verschil in de vangsten met of zonder tube.... en dan kies ik toch echt voor veiligheid dus met tube.

Mvg Patrick
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

10-07-2005 10:26

Ik vis altijd met een tube van minimaal een meter. Het zekere voor het onzekere. Hoe vaak gebeurd het wel niet dat je denkt dat hij losschiet, maar dat de lijn dan achter een vin vandaan springt??? als dat gebeurd sterf ik duizend doden, en das vrij regelmatig :wink:

Voor mij is dat dus een reden om een tube te gebruiken, puur om beschadigingen te voorkomen.

p.s. hoe zit het als je op een dressuurwater vist, en om de dressuur te doorbreken vis je met een onderlijn van ruim een halve meter, zeg 75 cm (erg ruim genomen). Ik ken lui die dit doen. Dan heb je toch ook een flink stuk van je onderlijn wat in kan snijden. Is in zo´n geval een tube dan overbodig? Was gewoon ff een hersenkronkel van mij (voor zover dit mogelijk is :P ), ik hoor graag jullie reacties...

Stefan
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

10-07-2005 17:08

Als je op een dressuur water zit , kun je wellicht eens proberen om zonder rigtube te vissen.
Een korte onderlijn van plm 12 cm, een boilie tot zo'n 1 1/2 cm onder de haakbocht, en al naar gelang de kleur van de bodem, een voorslag gebruiken, uiteraard met safetyrig, en neem de voorslag zo'n meter of 3 en zorg ervoor dat de laatste 3 meter, de voorslag dus, over de bodem loopt.

gr Harnold