particles op klein water


Plaats reactie
Rudolf Grundmann
Berichten: 3
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Woerden

10-01-2002 18:41

Gegroet mede karpervissers,

Ik bevis sinds 4 jaar een putje met verschillende particles. (kikkererwten,pinda's,tijgernoten)
Er word hier meer vis gevangen met particles dan met boilies.
Deze drie soorten beginnen hun vangkracht te verliezen. Heeft er iemand een andere particle in zijn gedachten?
Ik zelf dacht aan rozijnen, heeft iemand hier ervaring mee?

Gr Rudolf
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

10-01-2002 18:56

Absoluut een aanrader, gewoon even weken en daarna een paar of 1(als er weinig last is van andere vissoorten) op de hair en succes verzekerd, wat ook super wil zijn geweekte en daarna kort gekookte hazelnoten.

mvg,

Ramon
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

10-01-2002 23:24

Wat dacht je van de goeie oude mais geweekt en gekookt. Ook wat grover duivenvoer kun je hiervoor gebruiken.
Maples, heb hier geen ervaring mee maar lees regelmatig dat ze dressuur doorbrekend kunnen zijn(na een goede introductie).
Hennep is ook zo'n killer, gebruik ik altijd in m'n partikel mix en niet zonder resultaat. Het vissen ermee is lastig daarom vis ik er meestal met een andere aassoort overheen.

Hopend je een beetje op weg geholpen te hebben,

MVG Roel
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-01-2002 17:34

Probeer de harde maïs zeker eens. Is nog altijd een van de betere partikels volgens mij. Vooral omdat het ook goedkoop is en hij valt goed op in het water met zijn gele kleur.
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Gast

11-01-2002 21:22

Ga eens aan de slag met hennep. Als de karper eraan gewend is....
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

13-01-2002 02:33

Wat je ook kan doen is een mix maken van alle particles, die kunt krijgen, goed weken en dan goed koken. Voeg een beetje zout toe bij je voer. Als finnishing toutch neem je een paar blikken capucijners die je er ook nog doorheen gooit. Deze gebruik je als ook als haak aas. Ik heb bij capucijners gemerkt(je kunt ze na een goeie introduktie ook alleen gebruiken om te voeren en vissen) dat ze een goede instandrespons hebben en dit lang kunnen houden. Gebruik ook veel kleine particles als hennep duivenvoer en touge in je mix. Gebruik je deze kleine particles alleen, dan bestaat er een kans dat de karper dan alleen op deze kleine particles gaat azen. Een stukje jonge kaas over een bed van particles werkt ook vaak heel goed.
Succes ermee.
Met de groetjes van Ed.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

13-01-2002 11:09

Hallo allemaal,

Sinds een artikel in de Beet Worden we plots overspoeld met van alles over rozijnen. Die zouden super werken etc.

Daarvoor hoorde je er nauwelijks iets over, rare zaak, maar afijn.

Is er hier iemand op dit board die echt ervaring heeft met rozijnen en dan bedoel ik er over een langere terwijn mee gevist en of gevoerd heeft?

Dat zou wel interessant zijn om te weten lijkt me. Zeker voor Rudolf.

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

13-01-2002 11:45

mogge allemaal ,

bertil wat die rozijnen betreft ik heb dat stuk niet gelezen over rozijnen.
ik heb er in het verleden met regelmaat mee gevist en gevangen.(waar vang je ze eigenlijk niet mee)maar moet wel gezegd worden dat ik het alleen gebruikte met penvissen omdat het erg witvis gevoelig is.
dat je er niks over hoorde vind ik niet echt vreemd want er is zoveel nog niet besproken.
macroni of fruit of fricandel bv.
heb zeer goede resultaten behaald met div. soorten fruit , met name banaan en manderijn maar dat is weer voor een andere topic .

mvg ruud
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

13-01-2002 21:17

Even over die hazelnoten.
Zijn er mensen die ervaring hebben met wateren waar in het najaar heel veel hazel- en beukennoten in het water vallen...weet iemand of de karper hiervan smult, het viel mij namelijk op dat deze karpers moeilijk te vreleiden waren in die winter aldaar toen ik ze beviste net of ze zich al een ongeluk hadden gevreten aan iets anders , natuurlijke voedselbron misschien daarom dacht ik aan die noten er waren namelijk weinig of geen anderen bezig die de boel plat bombadeerde met vismelelers ofzo nee ik denk dat het er best eens mee te maken kan hebben gehad alleen ik vraag mij af of ze die harde schaal kunnen breken?

Ik hoor het graag van iemand!

vr gr Ray
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

13-01-2002 23:22

beste Raymond,
Wat denk jij? Dat die karpers met hun keeltanden geen noten kunnen kraken?
Tuurlijk wel!!! Ze kunnen immers ook de zoetwatermosseltjes en kreeftjes kraken. Iets wat jij en ik niet eens met onze blote handen kunnen doen. En wat betreft of die karpers die hazelnootjes eten.... jazeker wel, ik heb op een putje zitten vissen waar ook een hazelnotenboom staat en toen ik een hazelnoot aan mijn haur prikte, ving ik een karper. Ik moet je erbij zeggen dat deze keer de enigste keer is geweest dat ik met een hazelnoot gevist heb. Ik had mijn aasie precies onder die hazelnotenboom gelegd en na enkele uren kreeg ik dan ook een run op deze hengel. Dus jazeker, ze eten ze, maar in welke mate??? zou ik je niet kunnen zeggen.
Met de groetjes van Ed.
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-01-2002 05:04

Rozijnen zijn een prima aas. Alleen inerdaad witvisgevoelig net zoals bruine, witte en al hun broeders, bonen. Geld ook voor marsmellos, engelse drop, soja brokken(zie het reformhuis in al zijn facetten, top aas!) dus ook tofu, zaitang, enz.(voor het drijvende gedeelte bestaat er ook nog wel het een en ander)
Ga je vissen op een vijver waar de dressuur hoog is dan zijn de bovenstaande aassoorten
absoluut het proberen waard. Op groot water zou ik dit in de meeste gevallen toch ontraden daar de meeste karpers niet dermate gedreseerd zijn zodat je op een boilly of een goede partickel de beste kansen hebt. Toch weer het iets minder witvisgevoeligheids verhaal.
succes MB
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

14-01-2002 14:53

Hoi Ed,

Ik bedoel wel noten in de schil...en die zijn echt keihard, harder dan een mossel en mosselen zijn niet zo hard als men denkt! Leg er maar eens op een steen en pak je plastic koffie beker maar, een heel klein zetje-stootje en ze liggen al in tweeen, ik denk dat het erg overschat wordt wat karpers kunnen kraken! Kijk zo'n noot is echt keihard en geeft ook nog eens een beetje mee dat maakt het nog moeilijker ook hebben ze een zeer gladde buitenkant-schil, wat jij denk ik bedoelt is dat je gewoon met een gepelde noot viste.

lees het wel gr
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

14-01-2002 18:05

Raymond,

Het lijkt mij nogal logisch dat ze zonder de harde(houten!!) schil worden gevist. De schil zal naar alle waarschijnlijkheid geen of weinig aantrekkingskracht hebben op de karper, terwijl de noot veel olie bevat. Het is juist deze olie waardoor dit aas zo goed werkt met name in de zomer.

En over dat kraken, wanneer een hazelnoot met schil en al in het water ligt zal deze schil naar verloop van tijd toch zacht worden door de invloed van het water waarin de noot zich bevindt. Het lijkt mij dan wel weer heel logisch dat een karper deze dan wel kan kraken.

mvg,

Ramon
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

14-01-2002 21:24

Ramon,

Gaan ze dan niet liggen rotten wat denk jij?
Volgens mij duurt het wel even hoor voordat ie zacht is maar het zou goed kunnen wat je zegt, denk dat ik het volgens najaar maar eens ga testen.
En natuurlijk is het logisch dat bedoelde ik ook hoor dat als je ermee gaat vissen dat je ze zonder schil vist alleen ze vallen nat. met schil uit de boom! En mijn vraag was dan ook of ze juist die noten tot zich namen heb er noit wat van gemerkt overigens ondanks dat er mensen zijn die denken dat ze er van smullen...heb niets in de ontlasting aangetroffen!

gr

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Raymond Hakkert op 14-01-2002 21:26 ]</font>
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

14-01-2002 21:57

Rozijnen met noten --> studentenhaver mischien?

Ik heb eens ergens gelezen dat een karper ongeveer dezelfde kauwdruk heeft als de mens. Zelfs kleine karpers zijn in staat om hard aas kapot te kauwen!

Kauwen kan op twee manieren: dmv loodrechte kauwbewegingen en dmv heen en weer bewegen van de keeltanden, een soort knarsen.

Weet iemand van jullie trouwens hoe groot de kauwholte is van een karper? Ik doel hiermee op de maximale grootte aasjes die een karper 'aankan'

groete
matje
Ramon Kuipers
Berichten: 66
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Oldenzaal

15-01-2002 10:00

Raymond,

Ik denk dat je met dat rotten wel gelijk hebt, maar dat dat in dit geval zal gaan om de schil, immers de noot zelf komt pas in aanraking met water op het moment dat de schil uit elkaar valt. En een karper is uitstekend in staat om uit bijvoorbeeld een hap modder al het voedsel te filteren, waarom dan ook niet een noot uit een "verotte" schil.

gr.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

15-01-2002 13:42

Ramon,

Toch denk ik dat noten die in het water vallen uiteindelijk water opnemen en helemaal gaan rotten. Maar wat gerrit al aan gaf als dat zo is en ze kunnen zo'n noot tussen de keeltanden zetten dan eten ze ze gewoon neem ik dan maar aan.

grRAY
Pieter de Jongh

15-01-2002 21:22

Zoals gezegd al mais en hennep.
Maar laat de mais eens een dag of vier staan na het koken, lekker zurig is heel aantrekkelijk!

Groeten
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

16-01-2002 00:25

Beste Ray,
Wat ik kan zeggen over die vis die ik toen heb gevangen, is het volgende.
De noot waar ik mee vistte, die lag onder de boom en lag al enige tijd op de grond. Deze was al wat zachter geworden, maar nog niet echt rot. Ik heb deze noot met enige moeite aan mijn haak kunnen rijgen. Ik heb dus gevist met het 'houten' omhulsel. Maar dit heeft niet kunnen beletten dat de vis de noot pakte, en ik geloof nooit dat dit uit nieuwsgierigheid is geweest. Of dat de vis nu de noot herkende als voedsel door de rotte noten op de bodem zal een vraag blijven, maar ik heb een karper gevangen, met de houten schil nog om de kern heen.
mvg Ed
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

16-01-2002 23:38

Ed,

mmm toch inter. dus!

gr ray
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

28-01-2002 15:25

Als particles altijd top zijn geweest, probeer er dan nog wat mee te vissen, alleen wat anders dan voorheen.
Heb je altijd gebruik gemaakt van meerdere particles op een hair, probeer dan eens met eentje.
Vis eens met enkel één particle aan de hair en er rond helemaal geen voeraas.
Maak een klein voerplekje, en vis er met één haakaasje een eind vanaf.
Vis eens op een plek die nooit bevist is.

Ook mini-boilies kunnen de boel op gang helpen, maar dat is al geschreven.

Je zegt dat particles beter vingen dan boilies. Heb je wel ooit grondig geprobeerd (is geen verwijt, hoor :smile: ) Vaak wordt er eens iets geprobeerd, maar als het na één keer niet aanslaat, wordt het weer snel afgevoerd. Laat de karpers eens kennis maken met het "nieuwe" aas.

Veel succes, Mark
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

28-01-2002 15:27

Er schiet me nog iets te binnen!
Een trosje maden...
Tom Sterkens
Berichten: 62
Lid geworden op: 22-01-2002 01:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-02-2002 18:29

Klinkt mischien gek maar probeer eens bonen bijvoorbeeld kidney bonen of andere soorten heb hier al heel wat resultaten mee weten te behalen! of presenteer die oude bekende particels op een andere manier misschien is het wel een idee ??

succes ermee!
Tightlines ><> ><> ><>
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

06-02-2002 12:08

Probeer anders eens trouvit pellets
dit werkt heel goed bij mij.
Alleen moet je wel om het 1,5 uur ophalen om de pellets te vervangen omdat deze oplossen.
Maar dat wist je zeker al.
Ik weet het dit zijn geen particles maar het is de moeite waard.

Met vriendelijke groet
Danny.
Plaats reactie