welke rig voor schuwe vissen op een begroeide bodem


Plaats reactie
nick berg
Berichten: 7
Lid geworden op: 16-05-2005 21:37
Locatie: amersfoort

18-05-2005 23:56

ik dit weekend samen met een maat een weekendje vissen op een hele kleine plas die aangelgd is.
ik weet dat er weinig karper zitten (20-30 karpers) maar wel groote.
de bodem is nu weer aardig aan het dichtgroeien met waterplanten en langst de oevers ligt het op de bodem bezaait met bladeren.

de vissen bijten er ook niet snel want ik heb na een paar nachten pas 1 run gehad en jammer genoeg verspeelt.

wie weet wat de beste keuzen is kwa rig, ik ben er wel over uit dat het pop-up gaat worden maar de rig ben ik nog niet zeker van.
mn vismaat is al bezig met de 'bananen-rig' en ik zelf zat te denken aan een deels stijve lijn (amnesia) en daarna een stukje gevlochtendraad naar de haak die omhoog gaat met de pop-up.

wie heeft er goed rig in zijn gedachte om hier een geslaagde nacht van te maken
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

19-05-2005 00:30

Hoi Nick,

Wij vissen geregeld in dik begroeide vijvers en meren en heb meermaals gezien dat de method zeker een uitweg kan bieden. Dit in cominatie met een fluorocarbon onderlijn (kort).

Hebben opgemerkt dat zelfs al is er geen druk op deze waters de karpers vluchten voor pop-up systemen dus deze zou ik al niet aanraden.

Zou eerder keizen voor natuurlijk voedsel zoals, mais, tijgernoot, lupinen. En zelfs deze beperken tot één enkel korreltje.

Waarom kiezen voor de method wel deze konden we gewoonweg droppen op een kleine open plaats tussen het kruid. Indien geen method toegepast word zou ik in ieder geval een wokkel op de haak zetten zodat men zeker kan zijn dat deze vrij blijft.

Zo dat waren enkele van mijn bevindingen.

Mvg

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Erik Romp
Berichten: 42
Lid geworden op: 06-05-2005 19:14
Locatie: Renswoude

19-05-2005 22:07

hou wel in de gaten dat je de voerbal een eind in de bagger plompt.
Ik ben ook al een poos op zoek naar de juiste rig. Zelkf vis ik met een iets te lange onderlijn 30 cm, en een vastlood systeem. doe een stukje foam onder de boillie, zodat hij iets op de waterplanten blijft liggen (als je geluk hebt.
ook met mais e.d. heb ik heel veel sucses. En wat frank zegt een wokkel op de haak is heel belangrijk, zeker voor de schone haah, maar ook om je montage langer drijvend te houden zodat het zachtjes neer komt

veel sucses. erik
nick berg
Berichten: 7
Lid geworden op: 16-05-2005 21:37
Locatie: amersfoort

19-05-2005 22:29

ik heb ook de beschikking over een voerboot wat het plonzen aanzienlijk vermindert.
mischien dat ik dan losse voer in de bak kan doen en de korf helemaal vullen met het harde aas.

maar even over "the method", moet ik nu de haak inc. aas tussen het voer doen en in de korf of moet het gewoon los liggen op de bodem?
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

20-05-2005 01:32

Nick,

Wij gebruiken zelfs geen korf of dergerlijke, gewoon een grote bal voer kneden (doorsnede ongeveer een 20-tal centimeter) waarin lood en haak en haakaas verborgen zitten en deze tussen de planten gooien beter gezegd droppen.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

20-05-2005 10:34

Ik zou gaan voor een helicopter rig op een leadcore leader (lood kan zo wat in de bodem zakken zonder de ligging van de onderlijn te beïnvloeden en de lijn wordt bij de rig mooi gecamoufleerd). Als onderlijn zou ik kiezen voor soepel gevlochten draad (bijvoorbeeld 15 lb kryston super nova) met een lengte van ca 15 cm langer dan de afstand van de bodem tot de bovenkant van de alg/wier. De onderlijn zou ik op afstanden van ca. 7,5 cm verzwaren met minuscule stukjes putty zodat het gedeelte dat "te lang" is bovenop het kruid rust. Ik zou kiezen voor een popup die langzaam zinkend is gemaakt met putty of bladlood op de hair net onder de boilie. Op deze manier kun je je aas redelijk presenteren lijkt me. Als het op deze manier niet lukt moet je toch wat schonere bodem zoeken of zelf maken met een hark. In ieder geval raad ik je af op om de (rottende) bladresten te vissen. Nog nooit meegemaakt dat daar net zo goed karper op te vangen was dan op schone bodem of tussen kruid.

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Groeten,

Marcel
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

21-05-2005 02:22

verwijderen aub..
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 30-11-2005 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

22-05-2005 02:31

Robbie Faber schreef:De PVA RIG lijkt mij zeer geschikt in deze situatie :lol:


Dan wel in bungy type dan duurt het wat langer :D :D
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

22-05-2005 13:19

Wat marcel zegt komt nog het dichtst bij het gene ik ook zal doen ik zou namelijk met een boilieboortje en wat foam mijn boillie zo creeren dat hij wel op de bodem rust maar geen druk uitoefend dit kan met verschillende rigs uiteraard ook ik zou voor een leadcore heli-systeem gaan!
In het land der blinden is éénoog koning!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-05-2005 13:23

De hark-rig.

Een hark aan een stuk touw en effe wat waterplantjes wegharken. Vaak zullen de vissen vlak na het harken effe langs gaan op zo'n plekje waar jij fijn kan vissen omdat je er geen last hebt van de plantjes.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

22-05-2005 13:37

Hoi Kevin,

Die truuk werkt ckr en is altijd het proberen waard!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-05-2005 14:51

Maar buiten mijn ohzo slimme opmerking over de hark-rig wil ik dan ook nog een echte rig/aanpak kado geven.
De mensen die de engelse bladen en/of sites in de gaten houden misschien niet zo nieuw.
De bread-stickrig waarop Two tone is gevangen.
Niet de beste rig voor wateren met flink wat witvis.Maar als je de witvis wegdenkt is het eigenlijk logisch dat hij vangt.

Kijk maar eens op de site van Korda (effe google gebruiken) waar je zeker meer info erover vindt.
Zelf zou ik hem dan gebruiken met een helicopter montage en uitgebalanceerd haakaas (nepmaiskorrel of geel foam in combinatie met een echte maiskorrel) zoals al eerder genoemd werd in deze topic.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
jacco noordermeer

24-05-2005 15:05

plantjes weghalen ???? ech nie!!

vorig jaar gedaan bij klaas
daarvoor iedere week vis vangen op die stek
erna nooit geen beet meer gehad

betere oplossing is veel voorvoeren met particles
dan ruimt de vis zelf het probleem op
Plaats reactie