Is inline lood wel echt semi-vast?


Plaats reactie
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

24-07-2002 12:16

Het afgelopen weekend ving ik een karper met een onderlijn van een eerdere vanger nog in zijn bek. Het was een haakmaatje 2 met een onderlijn van rond de 30 cm en aan het eind een wartel met daarop een fox inline lood van 85 gram. Ja jullie lezen het goed, dit zogenaamde semi-vaste lood zat na de dril nog steeds aan de onderlijn en de haak had de bek al flink toegetakeld. Er was geen sprake van een te grote maat wartel, dus dat kan het niet zijn. Mijn vraag is nu of er meer mesen zijn die hier ervaring mee hebben of mensen die weten hoe ik dit kan voorkomen. Of moeten we gewoon overstappen op wartellood aan een safety clipje. Wie het weet mag het zeggen,

Leon
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

24-07-2002 14:56

Soortgelijke dingen heb ik ook wel meegemaakt. Ik denk dat dit voornamelijk komt omdat de lijn rond de tube slaat en daardoor het lood niet kwijt kan raken. Dus ook goed kijken op de kant al of de wartel makkelijk uit het lood kan komen. Gaat meestal moeilijker dan je denkt.

Daarom vis ik altijd met wartellood met het korda systeem. Dit kan namelijk van de lijn afglijden bij lijnbreek en het lood kan ook nog uit de loodklip aan de loodwartel. Dubbele kans dus dat hij het lood kwijt raakt naar mijn idee.

Groet, Martin

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martin Doelman op 2002-07-24 14:57 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-07-2002 21:21

In-line lood is slechts semi-fixed als de wartel er tamelijk los in zit (Korda), of het lood makkelijk van de plastic tube afglijdt (Fox/Nash). Als je een ruk aan de onderlijn geeft zonder het lood vast te houden moet het vanzelf loskomen. Bij het Korda type moet je een niet te dikke wartel gebruiken. Bij het Fox/Nash type moet je de spleet in het lood iets opruimen om het af te stellen. Bewust (men denkt dat het bolt effect afneemt) of onbewust (het Fox/Nash lood zit standaard tamelijk vast of er wordt zo maar een wartel gebruikt) wordt dit meestal te strak gezet waardoor het safety aspect niet langer aanwezig is. Met de safety klipjes gebeurt ook iets dergelijks. Het rubbertje moet niet tot het eind worden doorgeschoven en een eventuele verdikking waarachter het lood valt moet voor een optimaal effect worden weggesneden. Een systeem is slechts semi-fixed als het lood makkelijk los komt. Ik ken slechts enkele systemen, zoals dat van Solar met wartellood aan een grote plastic ring, waarbij het haast onmogelijk is om dit verkeerd te doen. Ik krijg de indruk dat deze systemen minder gebruikt worden omdat men denkt dat het te weinig bolt effect geeft. Mijn ervaring is dat dit onjuist is.

Groeten Kees
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

23-10-2002 14:20

Ikzelf gebruik (bijna) altijd een safety clip van nash met bijhorende wartel.
Na een run is het vaak dat de wartel uit de clip zit omdat de bodem bedekt is met enkele stenen en op sommige plaatsen wier.
Een nadeel van dit lood is dat je er niet zulke verre worpen mee kan gooien.
Daarom gebruik ik voor verre afstanden inline lood van FOX.
Daarbij gebruik ik de zelfde (vrij grote) nash wartels. Maar die gaan er niet zo moeilijk uit. Maar na een run zit die wartel er nog wel in. Als het lood blijft haken moet die vis het er nog wel kunnen uittrekken.

met vangende groet,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2002 19:25

Luuk,

Even een weetje misschien voor jou. De nieuwe Nash clips hebben een gaatje waarmee je clip en wartel kunt zekeren met een eindje nylon. Wel het tapse rubbertje zodanig licht aandrukken dat het lood ook echt los komt als dat nodig is.

Groeten, Kees
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-10-2002 12:50

kees ik vind dat vastbinden van het lood echt niet zon goed idee ik zi nl niet zo snel het lood uit de clip komen!! ander kan je na elke run een ander lood plaatsten!

verder..de wartel blijft in het inline lood doordat ie tijdens en dril er weer in schuift omdat het lood centraal op de hoofdlijn zit

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-10-2002 13:16

Martijn,

Ben het met je eens. Ik zou de toevoeging safety dan ook maar met een korrel zout nemen. Persoonlijk vind ik die clipjes nogal dubieus en gebruik ze niet. Maar dat heb ik al eerder geschreven.

Kees
martijn van den hoven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-10-2002 02:00
Locatie: waalwijk

24-10-2002 18:35

Eyzzz...... khep dat probleem zelf ook gehad met inline-lood maar heb het zelf verholpen door een stukje zachte tube aan het einde van het inline-lood te lijmen... alleen als het lood dat toelaat. De wartel schiet hier makkelijk uit!!! Tis maar een tip maar bij mij werkt ut wel!.

Greetz martijn van den Hoven
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

24-10-2002 22:16

Op 2002-10-23 19:25, schreef Kees Ouwehand:

De nieuwe Nash clips hebben een gaatje waarmee je clip en wartel kunt zekeren met een eindje nylon. Wel het tapse rubbertje zodanig licht aandrukken dat het lood ook echt los komt als dat nodig is.

Kees,

Ik weet dat je een stukje nylon door het oogje van de clip kunt doen maar ik vind dat een enorm gepriel (vooral 's winters).
Even over dat tapse rubbertje.... Als je dat maar lichtjes aandrukt zit ik met het probleem dat ik veel lood verspil met werpen en drillen (als het tenminste wel zover komt :lol: :lol: ) Ten eerste vind ik dat zonde van de natuur maar ook zonde van al dat geld.

Groeten,

Luuk Schenkelaars

_________________
nie lulluh, maar bewaarzakke vulluhh

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: luuk schenkelaars op 2002-10-24 22:17 ]</font>
Plaats reactie