Karperlood


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

28-04-2005 18:25

Beste karpervissers,

heb een vraag. Ik wil zelf mijn karperlood gaan vervaardigen, van de loodmal en de coating ben ik inmiddels voorzien.

Nu wilde ik gaan beginnen met het maken van mijn karperlood, toen iemand mij er op wees dat er zwaar vergif vrijkomt bij het verhitten/smelten van het lood. Ben vervolgens is gaan zoeken op het internet en kwam inderdaad het volgende tegen:


http://www.gezondizz.nl/{994303ef-a362-4bfb-94f6-115dd956022e}_listbox/{cb75b85d-179a-4767-9aae-f3c66a82dd31}.xml/

(de link werkt niet) zie: medische encyclopedie/ loodvergiftiging.....

Iemand ervaring met het zelf vervaardigen van zijn karperlood, is dit echt zo ernstig als ik dit hier lees. Zijn er eventueel voorzorgsmaatregelen te treffen als bijvoorbeeld gebruik maken van een mondkap???

hoor graag reacties...

Groet Mike.
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

28-04-2005 20:26

Mike, kijk is op http://www.karpervissersonline.nl/. Links onder diversen staat hoe je lood moet coaten. Ik hoop dat ik je verder geholpen heb.

Gr. Lex :D
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

28-04-2005 21:41

Beste Lex,

mijn dank voor je reactie, alleen het ging mij in eerste instantie om het smelten van het lood om het vervolgens in de mal te gieten. Daar ben ik het meest "huiverig" over dat dit schadelijk is, de dampen die vrij komen bedoel ik dan.

Is dit echt zo schadelijk en zo ja wat hier aan te doen om te voorkomen dat ik staks een loodvergifteging heb. Vind het leuk om te experimenteren met verschillende coatings om het lood, maar dat is het me echt niet waard.

Vriendelijke groet,
Mike.
Erik van Bekkum
Berichten: 63
Lid geworden op: 24-03-2005 23:38
Locatie: Katwijk

29-04-2005 00:01

Nou ik doe het buiten (als het droog is natuurlijk).
Ik gebruik meestal een gasbrander en een soort lepel dit gaat als een trein.Ga niet boven een gaspitje zitten kloten dat schiet niet op.
Bla blaa blaaa
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-04-2005 11:00

mike

vanwege mijn werk werken wij ook met lood dat we zelf moeten gieten. Ik werk namelijk op een radiotherapie afdeling waar we kankerpatienten bestralen. Om bepaalde delen van het lichaam af te schermen maken we ook loodblokken. Dit doen we in een speciale ruimte met goede afzuiging, tevens kunne je handen ook vuil worden en moet je ze na afloop goed wassen of handschoenen gebruiken. Al die moeite is het mij niet waard en ik koop mijn lood gewoon voor de paar loodjes (stuk of 3) per jaar die ik kwijt raak zijn dat de kosten niet!
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

02-05-2005 14:10

Martijn het is dus wel schadelijk de dampen die vrijomen, gezien jullie werken met een goede afzuiging. Dat zal niet voor niets zijn lijkt mij. Inderdaad lood kopen in de winkel kost vrijwel niets op jaarbasis, alleen ik wil mijn karperlood gaan coaten in 'rare kleuren die vrijwel in worden met de bodem waarop ik vis. Vandaar dat ik er wel voor kies, dit lijkt me wel leuk om een beetje mee te experimenteren.

Bedankt voor je reactie groet Mike.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

02-05-2005 20:32

Waarom zou je een gezondheidsrisico lopen, ik studeer laboratorium technieken en moeten ook wel eens met lood werken. Ik kan je verzekeren dat het zeer slecht is voor je gezondheid. Als je het toch wil doen zorg voor goede afzuiging direct boven het pannetje. Verdampt lood inademen kan kanker veroorzaken en loodvergiftiging. Als je dan toch iets zoekt wat goed gecamoufleert is. Koop dan die maaskeitjes, je hebt er van verschillende merken. Enkele dagen in water zetten en er komen algen op te staan, een betere camouflage is er toch niet.


MVG Maik van de Camp
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

04-05-2005 10:28

voor die paar centen zou ik echt geen risico gaan lopen. je ken het beter gewoon in de hengelsport zaak halen. doe je het toch zorg dan echt gewoon voor een goeie afzuiging of ga buiten zitten.

mvg PVL
Jan de Heer
Berichten: 120
Lid geworden op: 28-04-2005 21:48
Locatie: Leiden

04-05-2005 15:00

Mike Verhoeff schreef:Martijn het is dus wel schadelijk de dampen die vrijomen, gezien jullie werken met een goede afzuiging. Dat zal niet voor niets zijn lijkt mij. Inderdaad lood kopen in de winkel kost vrijwel niets op jaarbasis, alleen ik wil mijn karperlood gaan coaten in 'rare kleuren die vrijwel in worden met de bodem waarop ik vis. Vandaar dat ik er wel voor kies, dit lijkt me wel leuk om een beetje mee te experimenteren.

Bedankt voor je reactie groet Mike.


Kun je dan niet gewoon 'simpel ongecoat lood' (dus niet van Korda, Nash etc..) kopen en daar vervolgens een coating omheen doen? Dan loop je niet het risico op loodvergiftiging, maar kan je wel experimenteren met die apparte coating.
Of misschien moet je dat Stonze systeem eens proberen? http://www.karperwereld.nl/produkt/spro1.php
Succes :)
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

04-05-2005 20:52

Klopt Jan de Heer,

alleen waar vind je ongecoat karperlood, alleen Starbaits heeft één model in het assortiment. Als ik dit allemaal zo hoor niet echt een goed idee om hier aan te beginnen(lood fabriceren). Zonde want de loodmallen en de verschillende kleuren coating waren erg duur. In ieder geval allen bedankt voor de info!!

Groet Mike.
Leon van Toorenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: 31-05-2003 02:00
Locatie: woerden

07-05-2005 00:18

idd voor die paar rot centen zou ik het ook niet wagen, gewoon kopen of je moet wel een een extreem slechte werper zijn zoals Joop de bomen gooier. zo als de bij naam al zegt.
groeten leon
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

16-05-2005 12:30

Mike Verhoeff schreef:Klopt Jan de Heer,

alleen waar vind je ongecoat karperlood, alleen Starbaits heeft één model in het assortiment. Als ik dit allemaal zo hoor niet echt een goed idee om hier aan te beginnen(lood fabriceren). Zonde want de loodmallen en de verschillende kleuren coating waren erg duur. In ieder geval allen bedankt voor de info!!

Groet Mike.


Bij DB in helmond hebben ze ongecoat lood (wartellood) in verschillende gewichten, met een flinke laag lak er overheen kwam zelfs ik aan groen gecoat lood :wink:
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
jordy lenaerts
Berichten: 33
Lid geworden op: 23-12-2009 17:24
Locatie: balen

06-02-2010 20:07

en euhhh , kan je niet gewoon een masker voor verf opzetten?

greetz jordy
Gebruikersavatar
Sven Bosschaart
Berichten: 82
Lid geworden op: 21-01-2008 00:22
Locatie: Amersfoort / Hoogland / Alkmaar

06-02-2010 21:40

wartel lood kost ongecoat geen drol en is in elke hengelsportzaak te krijgen.
om de kosten te drukken zou je dus alleen zelf hoeven coaten.
inline lood gaat 'm niet worden denk ik.

maar dat mensen hier maar 3 stuks in een jaar gebruiken snap ik niet hoor.
ik denk dat ik er minstens 30 per jaar verbruik door verschillende oorzaken,
maar voornamelijk door de fox safety clips i.c.m redelijk zwaar lood.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

07-02-2010 14:14

Zolang je een zeer goede afzuiging hebt en lieft ook nog buiten werkt is er geen probleem met het smelten van lood.
een mondkapje gaat niet veel doen tegen die dampen da's alleen voor stof.
handschoenen aan (Dikke) en niet met je knar boven die pan hangen.
Meer is beter
Beer van een meter
-------------------------------
Rookworst zonder R is ook worst
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

07-02-2010 20:29

Verplaatst naar Rigperikelen
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

08-02-2010 08:44

Sven Bosschaart schreef:maar dat mensen hier maar 3 stuks in een jaar gebruiken snap ik niet hoor.
ik denk dat ik er minstens 30 per jaar verbruik door verschillende oorzaken,
maar voornamelijk door de fox safety clips i.c.m redelijk zwaar lood.


Ik verlies eveneens niet veel lood. Enkele malen als het komt vast te zitten of als de clip breekt.
Het verlies van lood is zeer milieuonvriendelijk, maar hier staan sommige niet bij stil :roll:

Back on topic:

lood gieten zou ik zelf nooit doen.
Als je met wartellood vist en toch zelf iets wilt fabriceren kan je natuurlijk met steenlood vissen of ongecoat lood kopen.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

08-02-2010 09:04

Als je wartellood gebruikt icm een goede lijnclip zul je meer lood verspelen dan met inline lood, dit om de logische reden dat de lijnclip er voor gemaakt is om lood snel te lossen. Kenny als bij jou de lijnclip breekt dan is hij niet goed afgesteld! Ik zelf vis graag met inline lood en dan met name die van fox. Je kunt deze loodjes ook inspuiten met lijm en dan door droog bodemzand van je viswater halen. Je kunt ook bijv. korda lood (dikke coating) even in de vlam houden en dan ook weer door het droge zand halen. Zo kun je nog wat experimenteren met gedroogd wier en of mos (kerststalletje :wink: ).

Succes!

Gr.
©
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

08-02-2010 17:18

Soms breekt de clip als ik in gooi met een pva zakje.
Dus wordt dit niet meer gedaan :lol:
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

27-02-2010 17:57

nasty spul warm lood ....

ben gisteren ook met lood bezig beweest wou met zandbakzand coaten en heb nu last van mijn luchtwegen (keel)... of dit nou daar door komt geen idee maar geen aanrader om zelf aan te beginnen denk ik nu.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
marnik van cauter
Berichten: 58
Lid geworden op: 05-12-2010 12:29
Locatie: genk §

09-06-2011 18:07

druk in op 2dehands karperlood pak de loodjes van patrick goed koop en snel bezorgd ;)


alle kleuren , gewichten

mg
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

13-06-2011 11:23

Vraag maar aan de loodgieters of het schadelijk is. Onbehandeld niet, zodra je ga verhitten komen er dampen vrij nou heb ik van een ouwe loodgieter gehoord dat loodgieters veel melk moeten drinken dit schijnt de stoffen tegen te gaan. maar waarom besparen op die paar euro die je wel eens kwijt raak met vissen zonde van je tijd.

mvg rich
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

14-06-2011 15:53

Ik zou het gewoon doen in de schuur en de deur dicht wha nee nee grapje hoor.

Ik zou het gewoon kopen veel makkelijker en minder schadelijk.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

14-06-2011 18:07

Je kan het makkelijk zelf maken

BUITEN

En....

Doe het met mooi weer,en zorg ervoor dat de wind van achter waait naar voren en het liefst op een open stukje,zodat het niet ergens naar binnen waait.
Dan is er niks aan de hand. Enjah verstand erbij houden is belangrijk!

Zo hebben we ook 140 loodjes gemaakt in de zip vorm,beetje lak erover en voila niet te onderscheiden van ''winkel'' lood. En totale koste 75 cent totaal per lood. Inplaats een achterlijke 2.50 EUR in de winkel. Of zelfs 3.00 EUR

Succes
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Plaats reactie