Is het kantelen van de haak wel noodzakelijk??


Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-01-2002 23:00

Cor

Ikzelf vis ook met een soort van line-aligner en heb er volste vertrouwen in. En daar gaat het toch om "vertrouwen". Als je alle berichten goed leest denk ik dat ieder wel een beetje gelijk heeft. Toch leuk om zo de meningen en bevindingen van anderen te lezen. Ik vind het alleen jammer dat sommige mensen zich zo snel van de wijs laten brengen.

Groet Bart.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-01-2002 14:34

Beste Bart,

Een karper hoeft helemaal niet zijn bek te sluiten om het aas binnen te houden.
Hij neemt een hap sluit de bek zet die delen die hij "herkent" als eetbaar vast.
Maar hij sluit de bek niet om het voedsel binnen te houden.

Hij is in staat om zeer plaatselijk ( Palataal Orgaan en Postlinguaal orgaan )uitstulpingen te reàliseren waarbij hij voedseldelen kan vastzetten, eventueel zal spoelen voordat hij dit verder transporteerd naar de kauwholte.
Ook speelt waarschijnlijk de viscositeit, die verschillend van samenstelling/taaiheid is, van het slijm in de bek een rol bij het vastklemmen.

Om weer uit te spugen zal hij zijn bek wel eerst moeten sluiten anders kan hij geen kracht ontwikkelen.

Een karper hoeft ( wil niet zeggen dat hij het nooit doet ) ook niet terug te keren in een rechte stand.
Meerdere malen heb ik op helder water en in mijn eigen 6 meter lange vijver, die ik overigens nu niet meer heb, kunnen zien dat hij gewoon in de schuine stand door(gr)aast.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

19-01-2002 15:33

Douwe

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben. Wat ik eigelijk wil zeggen is dat ik er 100% van overtuigd ben dat, of de karper nou de bek open of dicht heeft bij het wegzwemmen, het kantelen van de haak toch wel gebeurd.

Groet
Bart

PS: Vissen is een hobby, geen religie. Mooi bedacht.
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

20-01-2002 14:01

Bart,

En als de karper achteruit zwemt... Hoeveel % kans dat de haak kantelt schat je?

Groeten,

Michiel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-01-2002 14:46

Michiel in hoeveel % van de gevallen zal een karper achteruit zwemmen schat je??

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 20-01-2002 14:47 ]</font>
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

20-01-2002 14:55

Beste allen

Hoi Laurens

Even over waar de haak het beste zou pakken als de bek open of dicht is. jij zegt
Op 16-01-2002 14:22, schreef Laurens Maasland:

Dit kan verklaren waarom sommige dieper(vluchten met gesloten bek) en sommige ondieper (vluchten met open bek) gehaakt zijn!



Dit zou juist andersom moeten zijn. Het kan zijn dat je dat ook bedoeld. Een haak draait(kanteld) altijd daar waar een hoek ontstaat. bij een open bek ontstaat die hoek 5 cm naar binnen aan de onderkant! dus als de vis de bek open heeft, kanteld de haak waarschijnlijk daar. bij een gesloten bek kanteld de haak in de buurt van de lip, dus haak je de vis vooraan.

beste bart

Op 18-01-2002 21:11, schreef Bart Janssen:
Mijn mening.


Als een karper al z'n bek sluit na het opnemen van het aas denk ik nog dat dit geen effect zal hebben op het kantelen v'd haak. Dit wel op een normaal water. Geen dressuur.

Waarom niet? Een karper moet zijn bek sluiten om het voedsel binnen te houden. Hij aast namelijk altijd met de bek na beneden. Dus hij zal omhoog moeten komen. Op dat moment treed het kanteleffect al in werking. Een karper is sterk maar een onderlijntje vastpakken zoals wij het met de vingers doen zal een karper never en nooit niet kunnen.

Dus bek open of bek dicht absoluut niet relevant. De haak zal zich altijd in de onderlip penetreren.(bij een line-aligner). Dit natuurlijk alleen mits de druk van onderen af komt, zoals bij een vastlood systeem gebeurd.

Vr.gr
Bart



Wanneer de haak kanteld is verschillend. Een haak kanteld alleen als de lijn strak loopt, en er een hoek onstaat waar de haak over kan kantelen.

In de praktijk betekend dit dat ook de plaats van haken afhankelijk is van de lengte(vrij ruimte) van de onderlijn, EN het matriaal waarvan je onderlijn gemaakt is. Een stiffrig van 8 cm zal dus bijna altijd in de onderlip, of onder in de hoek van de bek prikken. Veelal zal de vis zichzelf haken bij "het recht gaan staan" daarin heb je gelijk. Echter word de onderlijn langer, zal de vis moeten gaan zwemmen. Een vis draait ook veel tijdens het azen. de hakingsplaats word dan heel vaak de zijkant, of zelfs zijkant midden(vooraan).

Nog iets bart

hoeveel kracht denk je dat er op die haak komt om te kantelen? 1 gram? 2 gram? Bedenk dat die krachten door het onderlijnmatriaal anders zullen zijn. een stiffrig zal anders(met meer kracht) willen draaien als een soepel lijntje. Het matriaal waar wij mee vissen is geen ijzeren staafje die de kracht van het lood rechtstreeks omzet in bewegingsenergie voor de haak. een (groot) deel van die kracht gaat verloren door draaiing in de lijn zelf! Die kracht komt dus niet meer op de haak, maar ben je gewoon kwijt! Probeer dat maar uit, door er een boilie aan te binden. Het draaien gaat dan al niet meer van harte.

mvg

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

20-01-2002 16:05

Douwe,

Dat is heel moeilijk te zeggen, misschien 0.5 % van alle aasopnames door onze beschubte vriend... Maar als het gebeurd is de kans dat de haak prikt stukken kleiner, dan bij gewoon vooruit wegzwemmen. Een LA helpt i.e.g. al weer ietsje om de haakpunt rechtop in het vlees te zetten.

Wanneer er geen LA gebruikt wordt de kans op prikken, in mijn ogen, nog kleiner.

Groeten,

Michiel
Koen de Been

17-07-2003 21:56

Roger,

Moeilijke vraag.....
Ikzelf denk dat het kantelen met 2 dingen te maken heeft.
1) Gevlochten of nylon onderlijn
2) Krimpkous of geen poespas aan je haak zoals LA etc.

Het antwoordt wordt meerdere keren gegeven dus mijn uitleg is denk ik overbodig.... :roll:

Groeten Koen
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

27-07-2003 18:26

Hoi,heb met veel belangstelling deze topic gelezen en wel om het volgend:Vis reeds jaren op karper met tamelijk goed resultaat en heb HEEL (om niet te zeggen nooit)weinig last van missers en losschieters.Ben nu echter juist terug van 6 dagen FRANKRIJK waar ik 8 runs had en maar 1 visje kon vangen.het betreft hier een héél druk bevist water,4 maal sloeg ik een gat in de lucht en 3 maal heb ik de vis een tijdje gevoeld maar na enig weerwerk van zijn kant loste telkens de haak.Er waren ook 2 Nederlanders daar(eerste maal Frankrijk)die ongeveer een 12 runs hadden en er maar 3 konden verzilveren,waarvan er dan nog 2 vissen aan de buitenkant van de bek gehaakt waren.Daar ik nog nooit met een stiff rig gevist heb zou ik via deze iedereen die ervaring bezit over het knopen van deze riggs willen verzoeken mij een mailtje te sturen met de werkwijze om zo een rig te knopen.De riggs zouden moeten voorzien zijn van een haakje maatje 6 (max).Alle opmerkingen zijn welkom vb:merk haak,draad enz
Bij voorbaat dank alvast
Een lichjes gefrusteerde visser!!!!!!!!!!