Welk loodgewicht in bagger?


Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-06-2005 11:45

Loek,

Inderdaad iedereen z'n voorkeur! :wink:
Maar op de tafel testen of onderwater, daar zit nog een behoorlijk verschil in!
En zeg nou zelf: De meesten vissen standaard met 60, 70 of 90gr. Dus met
zwaar lood of juist zeer licht schuiflood, ben je toch wel iets anders bezig dan
een ander...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-06-2005 11:54

Ja, en daar zit het hem meestal in. :D :D
Loek Pauwels
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-06-2005 19:36
Locatie: Den Haag

28-06-2005 13:52

HALLO :D het verschil maak je niet met het gewicht van je lood maar met je aanbieding van je aas in de vorm van een afwijkende rig, aas zelf, lijn presentatie, plaats waar je vist etc !! gewicht van het lood is daar minder van belang in !!

In verband met bodemgestel en stroming moet je wel rekeking houden met loodgewicht natuurlijk, maar ik denk dat je met een ons lood de grens bereikt. Maar nogmaals, ieder heeft zijn voorkeur en als jullie je biggen vangen met zwaarlood, more power to you !

Ik heb er alleen maar negatieve ervaringen mee op meerdere wateren

Benny, de scherpte van de haak is onder water net zo goed/slecht als op de keukentafel :wink: daar zit geen verschil in, hij prikt of prikt niet (goed genoeg)
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-06-2005 14:31

De scherpte van de haak is wel hetzelfde, zowel onder als boven water.
Maar het gewocht van het lood niet. Onder water weegt alles 6 keer lichter.
Loek Pauwels
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-06-2005 19:36
Locatie: Den Haag

28-06-2005 14:52

als ik jouw theorie moet volgen zit jij dus met 20 gram lood en ik met 10 gram lood te vissen ....... :P weinig verschil vogens mij ...... :lol:
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-06-2005 15:33

Als je het zo bekijkt wel. Maar onder water is het heel anders, is een totaal andere wereld.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-06-2005 15:37

De opwaartse kracht is gelijk aan het volume van het door een voorwerp verplaatste water. Het verschil tussen het gewicht van het voorwerp in lucht en het gewicht van het verplaatste water geeft dus het gewicht onder water. Ik hoop dat ik het zo goed zeg, maar als je dit uitrekent voor lood is dit ongeveer 10 % minder zwaar onder water.

Een loodje van 120 gram komt dus neer op 108 gram onder water.

Bij benadering is tenminste 90 gram lood nodig om de punt van de haak in te laten dringen in de huid van de karper. Het is dus wel degelijk zo dat met lichter lood de haak uiteindelijk niet meer vanzelf inhaakt. Met licht lood is het dus essentieel zo scherp mogelijk te vissen en zelf op tijd de haak te zetten. Een scherpe haak spreekt voor zich.

Je kan met licht lood niet meer uitgaan van zelfhaking. Niettemin kan dit toch een heel efficiënte vorm van karpervissen op korte afstand zijn. Kennelijk heeft de karper nog genoeg problemen om de haak snel kwijt te raken ondanks dat de haakpunt maar oppervlakkig inhaakt. Grote voordeel is wel dat het lichte lood de beetindicatie veel minder in de weg zit. Dat je licht lood in combinatie zou moet vissen met strakke lijnen is onzin.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-06-2005 15:47

Hoe zit dat dan met het gegeven dat onder water alles 5 keer zo licht zou zijn?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-06-2005 16:16

Geen idee waar je dat vandaan haalt, Denny.

Mogelijk in de war met een hol voorwerp wellicht. Of te wel, veel volume en daarmee samenhangende waterverplaatsing met relatief klein gewicht. Een boot? zou ik uit moeten rekenen voor je, maar het is veel te mooi weer. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-06-2005 16:20

Dat heb ik van jongs af aan geleerd. :-?
Maar het zal allemaal wel. In het water ben je sowieso lichter, dat is een feit.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-06-2005 16:23

ik heb altijd van jongs af aan geleerd dat sinterklaas leeft, en bestaat. :-?

ik heb ook van jongs af aan geleerd "U" te zeggen tegen volwassenen , toen ik 18 werd werd iedereen boos omdat ik *U* zei tegen mensen omdat ze zich anders zo oud voelen :-? :-? :-?
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-06-2005 16:30

He Michel,
in deze dingen kan ik me ook bijzonder goed vinden.

Maar effe zonder gekheid. Ik heb vroeger erg veel gezwommen, als herinnering heb ik er 16 diploma's aan overgehouden, maar ik heb dacht ik ook eens met reddingszwemmen geleerd dat alles onder water 5 keer zo licht is. We hadden zo'n pop die je dan op moest duiken en redden. Dat ding was dacht ik 40 kilo. Onder water zou die een kilo of 8-10 wegen. Ik heb dit in die tijd van meerdere mensen gehoord, maar toch verzoop ik zelf bijna als ik dat ding moest opduiken. :)
Loek Pauwels
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-06-2005 19:36
Locatie: Den Haag

28-06-2005 16:47

Kees Ouwehand schreef:Bij benadering is tenminste 90 gram lood nodig om de punt van de haak in te laten dringen in de huid van de karper. Het is dus wel degelijk zo dat met lichter lood de haak uiteindelijk niet meer vanzelf inhaakt.

Je kan met licht lood niet meer uitgaan van zelfhaking. Niettemin kan dit toch een heel efficiënte vorm van karpervissen op korte afstand zijn. Kennelijk heeft de karper nog genoeg problemen om de haak snel kwijt te raken ondanks dat de haakpunt maar oppervlakkig inhaakt.

Groet, Kees


Sorry Kees, maar dit vind ik niet kloppen. Karper prikt zich ook vaak genoeg door schudden met kop of met grote kracht uitspuwen van aas, ook al is de onderlijn nog niet eens gestrekt tot aan het lood !

Hoe zit het bv met witvissers die vaak genoeg een karper haken ZONDER de kans krijgen aan te slaan, maar die met een licht loodje of een reeds leeg voerkorfje van hooguit 40 gram op de match/feederhengel zitten ? heeft mijn vader ook enkele malen meegemaakt in het Markermeer al vissend op witvis

En wat te denken van het ouderwetse freelinen ? zonder aanslaan werden zat karpers reeds gehaakt

Wat ik ook een nadeel vind van zwaar lood is de zichtbaarheid. Ik heb liever een flat-pear lood liggen van 60 gram dan zo'n Big gripper van 140 gr !
:wink:
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-06-2005 16:49

ik kan me ook zeker vinden in jouw visie denny,

ik ging namelijk vroeger als kleine jongen altijd mijn vader optillen in het zwembad, om de reden dat ik dat anders nooit zou kunnen.

ook als je een karper uit het water tilt, zonder net , dan merk je ook dat ie veel zwaarder is uit het water als erin.

ik weet zelf niet precies hoe het zit, maar ik weet wel dat in zout water alles lichter is als in zoet water.

misschien is die 5x wel afkomstig van berekeningen die in het zoute water zijn gedaan.?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-06-2005 17:01

Loek,

Die 90 gram gaat om statische inhaking zoals je nastreeft met een zelfhaaksysteem.

De witvissers haken de vis door aan te slaan en gebruiken dus geen zelfhaaksysteem.

Een karper in paniek kan zichzelf makkelijk in de problemen brengen. Kan ook zijn dat hij de haak met dat schudden wel kwijt raakt natuurlijk. Niettemin is scherp vissen zodat je op tijd kunt aanslaan aan te bevelen met licht lood. Bovendien moet je het niet op grotere afstand proberen.

Ik heb in die periode waarover jij praat veel karper gemist omdat ik op redelijk grote afstand viste (voor die tijd dan) met een glashengel die te weinig pit had om de haak goed te zetten bij de aanslag. Dit probleem werd grotendeels opgelost toen ik een pittiger hengel kocht. Als lood gebruikte ik een wartelloodje van een gram of 30 op een zijlijntje. De kracht die je bij de aanslag op de haak kunt overbengen is dus van essentieel belang.

Groet, Kees

Ps. Het zit hem in de verhouding tussen volume en gewicht, mannen.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-06-2005 17:07

Michel,
ja ik denk dat het daar dan vandaan komt. In de Zwarte zee kun je gewoon blijven drijven op het water zonder er iets voor te hoeven doen, vanwege het hoge percentage zout. Zal dus wel zout water zijn.

Dan klopt alles wel. Maar ook in zoet water is alles lichter.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-06-2005 17:19

Als een mens van lood is zinkt hij als een baksteen in de Zwarte zee.

Zout water is zwaarder en bij dezelfde volumeverplaatsing geeft dat een grotere opwaarste kracht. Maar je moet wel zoveel zout oplossen tot je bij het verzadigingspunt komt om de dichtheid van water 20% te verhogen.

Nog eens: Het zit hem in de verhouding tussen volume en gewicht!
Loek Pauwels
Berichten: 22
Lid geworden op: 04-06-2005 19:36
Locatie: Den Haag

28-06-2005 18:03

Kees Ouwehand schreef:Loek,

De witvissers haken de vis door aan te slaan en gebruiken dus geen zelfhaaksysteem. .


dat snap ik Kees, alleen , en dat heb ik zelf ook al geregeld mee mogen maken vanaf mijn zesde, dat tijdens het witvissen een karper zich zelf haakte zonder aanslaan !! maar zal wel een kwestie van "schijtmazzzel" zjn geweest

:wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-06-2005 18:09

Kees,

Met licht schuiflood moet je inderdaad zelf de haak zetten, en dus ook scherp
vissen.
Kees, ik zie nergens schrijven dat schuiflood altijd met strakke hoofdlijn ge-
vist diend te worden. Slappe lijn gaat prima, zelfs aan te bevelen als het mo-
gelijk is. Wel is het zo, dat als ik iemand met een schuifloodje bezig zie, dan
gaat dat in de meeste gevallen in samenwerking met een strakke hoofdlijn.
Is dus niet altijd nodig...

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-06-2005 19:43

Benny,

Slappe lijn, lichte swinger helemaal onderin (Wisp van Nash) en een 1,5 ounce loodje. Als je de Engelse bladen leest herken je de karpervisser. En niet de eerste de beste, overigens.

Licht schuiflood werkt niet. Dezelfde karpervisser, by-the-way. De weerstand onder geringe hoek wordt te groot en dan werkt het als vast licht lood. Ietsje beter als je over het nylon in plaats van over de tubing schuift. Maar verre van optimaal.

Nou, zo is het wel weer genoeg. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

28-06-2005 20:24

Lood voor bagger

ik heb 90 en 110 flat Pears laten platdrukken door een pers.
zijn nu schijven van 0.5 cm dik enpak 8 cm in diameter groot,
groot oppervlakte, zakt niet weg.
wel niet mogelijk om te werpen.
grtz peeke
Greets Gino
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

28-06-2005 22:14

Ik heb die (lood)keien uitgeprobeerd! Misschien kennen jullie et wel. Gewoon een gladde steen met een wartel erin. 1 hengel met kei 1 hengel met gewoon lood. 2 vissen op die met de kei gevangen. Misschien is het dan toch wel dressuur doorbrekend! Wat vinden jullie ervan?

Robert
Ze bijten of ze bijten niet.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

29-06-2005 10:38

Ik geloof daar niet in, pure onzin.

Een vis die merkt het echt niet of daar nu een steen of een klomp lood ligt, dat maak je mij niet wijs. Mij zal je er in ieder geval nooit mijn portemonnee voor zien trekken.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-06-2005 10:50

Wanneer twee metalen in een vochtige omgeving in contact met elkaar staan kan één van beide metalen worden aangetast als gevolg van elektrolyse. Dit natuurkundig verschijnsel, "spanningscorrosie", is het gevolg van de ionenstroom die in water plaatsvindt tussen twee metalen met een niet verwaarloosbaar potentiaalverschil. Op dit fenomeen berust bijvoorbeeld de werking van een accu of loodbatterij.

Potentialen van een aantal metalen

Element Symbool Potentiaal in V
Koper Cu + 0.34
Lood Pb - 0.13
Tin Sn - 0.14
IJzer Fe - 0.44
Zink Zn - 0.76
Aluminium Al - 1.67
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-06-2005 10:51

niet waar? Onzin? Ik weet het niet, maar waarom worden sommige haken zo heel snel bot en roesten soms op onverklaarbaar snelle wijze?