Hondenbrokken en/of kattenbrokken montage


Plaats reactie
Aart Appel

27-03-2005 22:57

Zou graag jullie ervaringen is willen horen over hoe dit aas aan te bieden aan de oppervlakte. Niet alleen een antwoord met HOE maar metname ook het WAAROM.

Enkele relevante items lijken me:

- soort aas (vorm etc.)
- soort montage (via hair, elastic of juist direct op haak)
- haaktype (grootte etc.)

Waarom deze vraag? De simpele reden is: ik gebruik meestal een elastiekje waarbij het aas strak tegen de haak staat maar ik ben zeker niet tevreden over de kans van inhaken.

Bij het voorvoeren met de brokjes EN als de karper volop aast dan werkt het veelal wel zonder problemen. Maar zonder voedselnijd (zal het zo maar even noemen) komen missers regelmatig voor. De vis spuwt het aas uit of je slaat een gat in de lucht :) Kortom ik denk dus dat het soms anders en hopelijk ook beter kan.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-03-2005 09:47

Aart,

dit is wel een topic waar de meningen erg over verschillen. De een vist zijn oppervlakteaas aan een hair, de ander aan de haak.
Ik vis het meestal als volgt een de haak:

Ik neem een haak maat 2 (Gamakatsu oid).
De knoop ik direct aan mijn hoofdlijn van 24/00. Als het echt link wordt dan verander ik naar 28/00 a 30/00.
Meestal vis ik met kattebrokken. Je hebt verschillende brokken die je op je haak kan doen, doordat ze een centraal gat hebben. Enkele voorbeelden zijn Felix (ronde yoghurtbrokjes), Royal Canin Fit 32 (ronde brokken met gat, wel vrij duur), huismerken en TomPoes. De Tompoes brokken zijn van die bloemetjes met een gat erin. Deze zijn goedkoop, in een mix van verschillende smaken en vrij groot.

Ik neem dus 1 van de brokken en schuif er 2 op de haak. Sommige van deze brokken houden de vrij zware haa drijvend, andere brokken zinken op het haakgewicht. Vandaar dat ik altijd achter of tussen de brokke een stukje rigfoam doe van Kevin Nash bijvoorbeeld. eze kan je netjes op maat knipen en de haak drijft perfect.

Dit is eigenlijk de montage. Bij mij simpel en effectief. Als ze echt buiten werpbereik uit de kant azen, dan voeg ik er een floatercontroller aan toe om er te komen.

Mijn tip is om gewoon eens even een dierenspeciaalzaak binnen te lopen en er even rond te kijken. Op de verpakkingen staat welke brokken erin zitten (meestal afbeelding) en kun je de merken onderling vergelijken. Bij mij op het werk hebben we huismerk kattenbrokken verpakt per 5 kilo. Dit zijn alleen maar van die ronde brokken die je direct op je haak kan schuiven. Daarnaast koop ik dan een baal van 10 kilo kattenbrokmix. Deze zijn altijd ook goedkoop. Met die 10 kilo voer ik, want deze krijg je niet op de haak en die andere brokken doe ik op de haak en daar vang ik ze op.
Op deze manier ben ik 14,50 euro kwijt voor 20 kilo kattenbrokken.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben en wens je veel suc6 met het oppervlaktevissen de komende maanden.
Denny
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-03-2005 09:49

Wat ik vergeten was te zeggen:
op een hair kan je natuurlijk precies hetzelfde te werk gaan. Alleen moet je zorgen dat de karper de haak ook naar binnen krijgt, niet dat de brokken drijven en de haak 2 cm onder het oppervlakte is afgezonken. Hiervan kunnen karpers ook schrikken.
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

28-03-2005 12:04

ik monteer meestal mijn hondenbrokken (zonder gaatje) met een rekkertje vast aan de haak

maar als er een gat in is en je schuift het gewoon over de haak zitten die hondebrokken (of katten-) dan niet los op de haak Denny?

Jeroen
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

28-03-2005 13:48

Ja, dat zitten ze Jeroen.
Daarom doe ik juist dat stukje foam erop of ik zet er op het einde een stukje rubber tegenaan. Ik heb eerst een paar ronde rubberen plaatjes gekocht van plm 5mm met een gaatje centraal. Als ik deze op de haak doe en tegen de brokken aanschuif, verplaatsen ze niet mee. Het voordeel is dat ze dus op hun plek blijven zitten, het niet opvalt en de haakpunt altijd vrij is om vlees te pakken.

mvg Denny
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

01-04-2005 12:20

Ik heb altijd kattebrokken gebruikt (we hebben een kat :) )
Ik nam gewoon een beugelelastieke, maakt deze aan de haak een haalde met een boilienaald het elastiek door de eerst paar kattebrokken heen draaide hem om de laatste heen, werkte tot nu toe vaak goed
Reinder van Lune

01-04-2005 12:27

Ik heb nu een paar keer gevist met de variantje van Tom Poes, maar deze bevallen mij niet zo . . . de brokjes schuiven namelijk in je haakbocht waardoor je inhaking niet optimaal is.
Iemand die hier een oplossing voor heeft??

De Kanjer Krokant brokken van pets place bevallen mij beter !
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-04-2005 12:35

Reinder,

Een haak nemen met een ruime bocht, dan wat tompoesjes erop; niet teveel
want de haak moet nog goed kunnen prikken. Daarna zet je er een stukje
foam achter, zodat de brokjes niet naar de haakpunt toe schuiven!

Zelf gebruik ik bij kattebrokken het liefste Felix uit de blauwe pakken. Ik zet
de "haak brokjes" een 10 minuten onder water, giet het water er dan af en
leg ze dan op een vochtige doek in de schaduw. Na ongeveer een halve a
3 kwart dag, zijn de brokjes rubberachtig en kunnen ze aan de haak.

groetjes Benny
Reinder van Lune

01-04-2005 13:27

Okay . . bedankt voor de tip
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

07-07-2005 23:45

Laatst heb ik hier veel mee zitten vissen op een cultuurwatertje en kan je het op bepaalde manieren aanpakken. Ik zelf had tompoes variantjes deed een paar handjes in een bakje met water en weekte deze ong 12 min voor. je schuift er 3/4 op je haak en het maakt niet uit dat ze op je haak bocht hangen want de brokjes zijn toch voorgeweekt en heeft dus hetzelfde effect als met een korst. Nouw had ik het probleem dat de karper z'n kop weg trok bij klosjes kattebrokken dit vertrouwde ze niet en was ik dus genoodzaakt om met 1 kattenbrokje te vissen. Haakmaat 8 die je goed kan verstoppen in je brok en niet te zwaar is en een floatercontroller zodat je nog een beetje kan werpen en tot nu toe vang ik er onwijs goed mee! succes.
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

18-07-2005 00:04

hoi

kben vant weekend eens gaan drijven. Heb een elastiekje gebruikt. Maar wnr ik de vis zag "happen" naar mijn aas was hij opeens snel weg. Volgens mij voelde hij de haak. Maar het aas bleef gewoon drijven alsof er niets gebeurd was.
Wat moet ik doen?

Jeroen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-07-2005 00:15

Probeer het eens met een ietwat langere nylon hair van 16/100. Gewoon in haakbocht bevistigen.

Ook kan je hoofdlijn te dik zijn?
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

18-07-2005 10:40

Als het tegen mij was. Ik vis nooit met een hair aan de oppervlakte. Misschien zou ik het eens moeten proberen. Twas gewoon met een elastiekje tegen de haak.

Jeroen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-07-2005 10:58

hoe dik is je hoofdlijn?
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

18-07-2005 11:05

30
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-07-2005 11:15

Er zijn een paar dingen, die je kunt veranderen. Één is vaak al genoeg.

Als je met een dunnere hoofdlijn kunt vissen, dan moet je het zeker niet laten.

Ook het aantal brokjes aan je haak kan de boel doen opleven. Als je altijd hetzelfde doet, zal dat in het oppervlaktevissen als eerst worden bestraft.
Probeer het eens met een lange hair en knal er zoveel mogelijk brokken op als je kunt. Werkt dit niet meer, dan ga je weer verminderen.

Ook je voergedrag is van invloed. Neem veel aas mee naar de waterkant en laat die hengel nu eerst eens staan. Voer totdat de vissen echt gaan grazen van je aas, liever dan al te beginnen bij het eerste opnemen. Vooral als er concurrentie is, zullen de vissen minder argwanend zijn.

Je kunt je brokkies ook nabehandelen om aasdressuur te omzeilen. Ik heb met een klein scheutje aminol al leuke dingen kunnen doen, maar andere zaken kunnen ook.

Het voerpatroon is het belangrijkst. In het karpervissen gaat het erom hoeveel aasjes een vis moet eten, eer hij er vertrouwen in krijgt.....

succes Mitsz
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

28-07-2005 13:17

Mitz,

Jij doet dit vaker ........... :lol:

Bijna iedereen is bang dat die -nog heel voorzichtig- azende vis vertrekt en heeft veel en veel te veel haast. Geduld, guduld .....

Vr.Gr.

Jan
Plaats reactie