Visje slim?, visje dom?


TOM DEGROS
Berichten: 65
Lid geworden op: 29-07-2003 02:00
Locatie: Sint-truiden (belgie)

01-09-2003 01:31

zelf met een combi rig valt je aas net langs het einde van het stijve gedeelte van de rig. gewoon even strak trekken die handel, en je mag er vergif op nemen wanneer je op een dressurwater zou weten hoeveel vissen zichzelf al van je montage hebben losgemaakt zonder dat je het weet, je zou versteld staan en dan denk ik aan alle soorten rigs zowel soepel als stiff.
Of vergis ik me in deze dingen.
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

01-09-2003 23:41

en als je nou een seen stukje indraait als het lood al op de bodem ligt, dan draai je de onderlijn vanzelf strak, en je kunt wat verder gooien en dan recht op je stek trekken, midder verstoring en je onderlijn ligt recht
gr xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

02-09-2003 08:29

Xavier,
Lijkt me niet echt een slimme aanpak! of je moet echt weten dat je op volledig schone zandbodem ligt! Met rotzooi op je haak vang je minder dan wanneer de onderlijn niet helemaal recht zou liggen. Minder verstoring op je stek??? moet je je lijn dus een meter of 30 te ver gooien en dan binnendraaien? gaat dus ook niet werken he!
En wie zegt dat de vis het aas van de voorkant opzuigt als je onderlijn gestrekt ligt? kan net zo goed opgezogen worden van de kant waar het lood ligt lijkt mij.

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-09-2003 12:43

Ikzelf vis het liefst op dressuurwater met een onderlijn gemaakt van green hornet, waarbij boven mijn line aligner 1 cm, soepele lijn wil hebben waarna de lijn stijf word! Deze rig werkt voor mij perfect, heb geen lossers en geen vissen met een gescheurde bek omdat de haak te ver in de bek komt!

het verhaal over minder verstoring op de stek vind ik niet relevant, want dan zou de vis al vol aan het azen moeten zijn als je je lijnen ingooit... Je krijgt troep aan je haak en de kans dat je dan nog een vis weet te haken is gedaald tot het minimum...
Aldert Tjoelker
Berichten: 38
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Franeker
Contacteer:

27-10-2003 22:35

Wat je in mijn ogen zal moeten doen is een andere soort haak eentje met een klauwpuntje naar binnen hair niet te kort stukje L.A erop

kies een haak met een wijde keel en een lange punt (knip het weerhaakje wat in)
gebruik een niet al te zwaar lood omdat je als je aan het drillen bent het lood alle kanten opschiet en de haak begint te wrikken in de karper bek

onderlijk lengte gewoon zo houden als je hem had daar is niks mis mee

suc6
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

28-10-2003 10:19

Ik heb hier zelf geen ervaring mee
maar in de theorie lijkt me een bananenrig wel een goede oplossing ik vis zelf met een iets veranderde bananenrig en heb hier alleen maar goed gehaakte vissen op gehad. Het idee van een bananenrig is namelijk dat de haak zich als het ware om de lip heenvouwt en hij hem dus alleen voor in de bek haakt (zie ook het interview met den traiteur paul langlez in een kw) Misschien een optie? Greetz Bart
p.s. wat ik denk dat het misschien wel hele naive vissen zijn.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

28-10-2003 12:09

het is kw. 19 en wat bart zegt kan idd wel eens kloppen waar ik het echter niet mee eens ben is dat het gebruikt word om een vis voor in de bek te haken (want als een vis hard zuigt kan de haak hypotetisch gezien zelfs nog achter in de bek vlees pakken).
Mijn idee is dat het een antie spuw effect geeft, en als het inderdaad om naive vissen gaat zal dit van wijnig nut zijn omdat ze toch erg weinig haakervaring hebben.

mgv. Tim
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-10-2003 13:16

tim zet dat anti spuw effect maar uit je hoofd...........in de praktijk is al gebleken dat zoiets niet werkt. Wat wel werkt is een d rig..wanneer een vis zich geprikt heeft zal hij de haak wat minder makkelijk los kunne werken dmv spugenn waarna hij alsnog kan gaan runnen, maar dit geld alleen nadat hij zich al geprikt heeft
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

31-10-2003 10:42

jah ok maar waaraan valt het succes van de rig dan te danken??? enne zou de haak al om de lip heenvouwen als de vis het op zuigt of asl hij wegzwemt of als hij hem uitspuugt??? of is het gewoon en kwestie van vertrouwen dat hij goed vangt?? Greetz bart
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-10-2003 10:57

bart het suc6 van een rig hangt van veel factoren af ik noem er een paar.........
een rig is onbekend waardoor de vis er geen argwaan voor heeft
de haak draait beter
de rig is beter aangepast op bijv het bodemprofiel...enz enz
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

31-10-2003 11:02

Hier een klein voorproefje van de komende Rot@ry m.b.t. de werking van de bananenrig:

De buiging in de krimpkous zorgt ervoor dat de boilie niet op plaats van bestemming kan komen en de vis dan ook niet in staat om zijn gebruikelijke ritueel, van ik verwacht toch klemmen, te volgen. De vis zal stoppen met zuigen en op dat moment vouwt de banaan zich dicht om de onderlip, met de haakpunt in de buurt van de onderlip. In combinatie met overloden en een lange soepele hair heeft al het schud en blaaswerk geen effect en zorgt dit dus voor de gewenste paniek reactie.

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

31-10-2003 11:07

owk dat is duidelijk dus het heeft wel degelijk voordelen nou dan blijf ik hem inzetten omdat ik er namelijk gewoon erg veel vertrouwen in heb. enne martijn wat dacht je van volgende week zaterdag??? greetz Bart