lead connectors of krimpkous bij soepele onderlijnen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-03-2005 00:12

De laatste tijd lees je wel eens als TIP om leadconnectors te gebruiken om je soepele onderlijn van het lood af te houden.
De stijve plastic leadconnector (soms van rubber) van ongeveer 5 centimeter schuif je als het ware over de wartel heen dat je onderlijn met het lood verbindt.....dit zal als effect moeten hebben dat het je soepele rig van je lood afhoud.
Krimkous werkt ook en sorteert min of meer hetzelfde effect.
Echter....het heeft voor mijn gevoel in mijn ogen juist ook een negatieve uitwerking op je rig.
Het lijkt mij namelijk dat een voorzichtig azende karper (Wateren met dressuur) als eerste de weerstand die begint bij de leadconnector zal waarnemen alvorens het volle loodgewicht zijn werk kan doen.
De laatste jaren zijn er juist de nodige uitvindingen geweest op het gebied van lood om de wartel zo dichtbij als mogelijk bij het zwaartepunt van het lood te brengen (inline lood)..het lijkt mij dat juist met een aanpassing als een leadconnector dit geheel teniet wordt gedaan.
Dus concreet ( voor mij dan ) levert het ene voordeel (niet in de war gooien) een ander nadeel op: weerstand begint nu bij de leadconnector en niet bij het lood.
ff voor alle duidelijkheid..bij het verspreid voeren en zwemmende azende vissen zal het e.e.a wellicht iets minder opgaan..maar toch, soepel is soepel en dient eigenlijk soepel te zijn totdat het gewicht van het lood voor de karper onverwacht zijn werk moet doen.
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken
hb
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-03-2005 00:56

Hans,

Dat bedoel je dus bij je vorige topic! :)
Wanneer de vis van het lood afzwemd, is het volgens mij niet van invloed.
Dit omdat de onderlijn gewoon gestrekt word achter het lood bij het weg
zwemmen. Het maakt dan niet uit of je inline of wartellood gebruikt, wel geef
inline lood het direkste weerstand om de haakpunt te laten prikken. Wartel-
lood moet dus wel eerst omgetrokken worden, voordat het volle gewicht op
de haakpunt over komt.
Wel zit er iets in je beredenering, als de vis naar het lood toe zwemt. De on-
derlijn kan dan niet mooi tot aan de wartel scharnieren op het lood (inline),
waar juist het meeste tege gewicht zit. Dit geld dan in mijn ogen dan ook al-
leen maar voor inline loden, aangezien er een stukje flexiliteit bij de wartel
verloren gaat; bij safetyclips + wartellood maakt dat niet veel uit...
Volgens mij kun je het wel een stukje verhelpen, zodat inline loden ook
bij toe zwemmende vis richting het lood goed blijven reageren, wat betref
het volle tegen gewicht van een inline lood.

Tot slot: Hans staan mijn alinias ook door elkaar (kan dit niet zien van m'n
eigen pc).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-03-2005 21:00

Ik kan de gedachtegang goed volgen en ben het ook met je eens.
Maarrrrr, mijn tegenvraag : hoe zit dat dan met al die stiff-rigs?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-03-2005 22:03

Benny van de Werfhorst schreef:Hans,

Dat bedoel je dus bij je vorige topic! :)
Wanneer de vis van het lood afzwemd, is het volgens mij niet van invloed.
Dit omdat de onderlijn gewoon gestrekt word achter het lood bij het weg
zwemmen. Het maakt dan niet uit of je inline of wartellood gebruikt, wel geef
inline lood het direkste weerstand om de haakpunt te laten prikken. Wartel-
lood moet dus wel eerst omgetrokken worden, voordat het volle gewicht op
de haakpunt over komt.
Wel zit er iets in je beredenering, als de vis naar het lood toe zwemt. De on-
derlijn kan dan niet mooi tot aan de wartel scharnieren op het lood (inline),
waar juist het meeste tege gewicht zit. Dit geld dan in mijn ogen dan ook al-
leen maar voor inline loden, aangezien er een stukje flexiliteit bij de wartel
verloren gaat; bij safetyclips + wartellood maakt dat niet veel uit...
Volgens mij kun je het wel een stukje verhelpen, zodat inline loden ook
bij toe zwemmende vis richting het lood goed blijven reageren, wat betref
het volle tegen gewicht van een inline lood.

Tot slot: Hans staan mijn alinias ook door elkaar (kan dit niet zien van m'n
eigen pc).

groetjes Benny

Benny..geheel mee eens, dat zouden ze er eigenlijk nog bij moeten vermelden als ze een tip plaatsen..niet geschikt voor inline-lood :wink:
al wordt een soepele onderlijn met een leadconnector en wartel in een safetyclips al met al toch ook al aardig stijf met weinig flexibiliteit, kun je in mijn ogen toch beter gebruik maken van een stukje krimpkous (Zoals jij ook deed meen ik?) wat iets minder stijf is.
Volgens mij staan je alinea's wel goed zo.

Harnold, een stiff rig heeft zo'n extra leadconnector om je onderlijn van je lood af te houden helemaal niet nodig en zal ik ook niet gebruiken.
Je gooit immers met een stiffrig niet zo gauw een tangle toch? :wink: ..en daar was die tip in de bladen nu juist voor bedoeld.
Bij stiff rigs is het juist prettig om een stukje soepel te hebben bij de wartel door middel van een lusje en bij de haak voor de draai-eigenschappen.
Wel iets anders hier aan de hand...heb recent de quiclock swivels gekocht..dus voor mij geen wartels meer, je kunt je onderlijn met een lusknoop hier in hangen.
nu lees ik net dat PB products op hun site adviseert om de stalen afsluitringetje te vervangen en hiervoor een stukje sillicone voor in de plaats te nemen..dan ben je toch juist dat o zo belangrijke stukje soepelheid van een stiff rig (Lus) toch weer kwijt? en wordt deze weer stijf?..of zit ik er nu geheel naast???..toch maar eens vragen aan Piet komende Zaterdag :lol:
gr
Hans
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

17-03-2005 22:33

Hans,

Ik zit met dezelfde vraag als jij.
Ben ook overgestapt van Korda naar Armaled systeem.

Wat ik er van begrijp (dacht te begrijpen?) is dat je het ringetje moet verwijderen en vervangen door een stukje siliconenslang.
Dus ik dacht het is de bedoeling een klein stukje te gebruiken zodat je nog steeds een opening aan de onderkant van de "clip" overhoudt waar het lusje van je onderlijn nog vrij in kan draaien?

Maar het plaatje op de pb-site doet anders vermoeden, het stukje gebruikte siliconenslang is hier enkele centimeters lang en zou dus idd. tot ver over de lus van je onderlijn steken.

[edit]Even plaatje verwijderd was niet juist geresized ;) [/edit]


Met vragende groet
Mark
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-03-2005 22:55

Nou..daar moet Piet Vogel dan maar eens zijn licht over laten schijnen hoe dit nu zit :wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-03-2005 23:41

Hans,

Ik gebruik inderdaad een stukje krimpkous, voornamelijk bij langere (30cm)
soepele onderlijnen in combi met zwaar lood (zie ook andere topic!).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-03-2005 00:17

zeg ik Gamma :lol:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

18-03-2005 07:58

Hans Brinkel schreef:Harnold, een stiff rig heeft zo'n extra leadconnector om je onderlijn van je lood af te houden helemaal niet nodig en zal ik ook niet gebruiken.
Je gooit immers met een stiffrig niet zo gauw een tangle toch? :wink: ..en daar was die tip in de bladen nu juist voor bedoeld.
Bij stiff rigs is het juist prettig om een stukje soepel te hebben bij de wartel door middel van een lusje en bij de haak voor de draai-eigenschappen.


Je begrijpt me niet Hans : juist omdat jij stelt dat zo'n leadconnector de beweeglijkheid van de soepele onderlijn teniet doet...daarmee doelde ik op het feit dat er juist op de stiffrig ook karper wordt gevangen en soms op bepaalde wateren juist beter, dat zo'n leadconnector dus eigenlijk helemaal geen probleem hoeft te vormen.
Ook bij een stiffrig kan de karper van de zij of achterkant komen en die wordt toch ook gehaakt.
Jij stelt dat het juist prettig is om een soepel stukje bij de stif te hebben, maar uh dan is het toch geen stiffrig meer :wink:

gr Harnold
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-03-2005 23:30

Harnold..inderdaad ff verkeerd begrepen..ik gooide voor het gemak alle combirigs of triggerrigs onder de noemer stiff rigs.
Heb wel het idee dat of je kiest voor een soepele rig die dan in mijn ogen ook soepel dient te blijven totdat de weerstand van het lood in werking treedt. Ik vermoed dat een wat slimmere karper mischien wel in staat is net dat kleine beetje weerstand van de tube op te merken voordat het lood zijn werk kan doen....vooral bij weinig zwemmende karpers en een compacte voerstek...bij een meer verspreide voerstek zal het e.e.a. mischien minder gelden..meen dit ook zo verteld te hebben in de openingstopic?..maar als jij denkt dat het geen fluit uitmaakt, dan vooral er mee doorgaan.
Een stiff rig..nou vooruit de trekkerig en combirigs en weet ik nog meer hoe die dingen heten zijn toch meer gebaseerd op kort tot zeer korte onderlijnen..en over het algemeen de soepele onderlijnen wat langer..toch?
gr
HB
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

28-03-2005 10:23

Hans Brinkel schreef:
Wel iets anders hier aan de hand...heb recent de quiclock swivels gekocht..dus voor mij geen wartels meer, je kunt je onderlijn met een lusknoop hier in hangen.
Hans



Hans,

ff over de quick locks, hoe zijn jouw ervaringen hiermee?

ik heb ze gekocht van korda, en laats heb ik er een vis door verspeeld. het was misschien een beetje een rare situatie, maar de quicklock kwam bij het scheppen van een vis op één of andere manier vast te zitten aan de buitenkant van het net en kon dus niet zo snel worden geschept. toen de vis 1 x schudde met zn kop kwam de vis vrij en de oorzaak hiervan kon ik duidelijk zien dat de quicklock niet meer rond stond maar gewoon volledig recht was gebogen waardoor de onderlijn er zo af kon schuiven. nou is het misschien maar beter in verband met uitscheuren van de bek, toch ben ik van mening dat ik de vis best had kunnen landen zonder de vis te schaden wanneer dat ding niet uit was gebogen.

MVG André
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-03-2005 10:56

Ik zit een beetje met hetzelfde te tobben Hans.

Wat ik je wel kan vertellen: Vissend met een sleeve over je wartel heeft voor mij heel goed gewerkt!
Als de omstandigheden er om vragen, zal ik hem er zo weer op zetten!

Ik vis op het moment op een zachte bodem.
"Mijn" voorkeuren gaan uit naar (dankzij Bart van de H.) een lange leadcore rig (35cm) en dan een stukje hele soepele (Gelly Wire PB) stukje van 2 a 3 cm.
Pak ik zo een beetje de "hardere" plekken, ben ik gegarandeerd van een perfecte aasaanbieding.
Precies hoe Bart het beschreef zie ik het gebeuren.
Door het gewicht van de leadcore (nou ben ik nog niet zeker of 35cm genoeg is) zal er lichtjes druk op de haak komen alvorens de klap op de lood volgd.
Tegen die tijd "zou" de haak al op de juiste plek gesetteld moeten zijn (Neerwaardse druk zoals Bart het beschreef).

Je speelt nu met speling maar werkt het tegen je....?

Datzelfde gaat op met de "Chudder" rig, oftewel de "blubber rig".
De Engelse bladen staan er vol mee, niets meer dan lof voor deze aanpak!
Frank Warwick, Danny Fairbrass, Nick Helleur, Terry Hearn, deze rig word door hun allen erg hoog aangeprezen.
De een vist het helemaal running rig style, de ander gebruikt een stoppertje in de vorm van een bead op krimpkous.
Dit is verdomme een hele korte stiffie (niet verplicht stiffie) op een lange stuk leadcore, over speling en voelbaarheid tesproken!

Ik heb hem zelf ook ingezet op de hele zachte plekken.
Ik moet je zeggen Hans, een betere aas presentatie kun jij je niet wensen!
Het ziet er werkelijk super strak uit op de bodem.
Heb er zelf nog geen vis op gevangen, juist door die speling blijf ik een beetje huiverig om hem in te blijven zetten.

Dat het werkt, volg de catch reports, ongelooflijk!
Word ook als winter rig de hemel in geprezen.

Ik blijf nu nog bij mijn leadcore rig maar de chudder rig blijft in m'n hoofd zitten!

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Plaats reactie