wat vinden jullie nu de beste?


Plaats reactie

beste rig op dit moment is?

"standaard" rig
39
41%
stiffie
13
14%
combi rig
26
28%
anders namelijk:
16
17%
 
Totaal aantal stemmen: 94
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

15-03-2005 20:58

mannen.

ik zit me nu zo eens af te vragen bij het zien van al die ingenieuze systemen, welke nu echt als de beste, als door piet vogel omschreven, basis rig jullie het beste vinden.

Daarbij komt de vraag of iemand van jullie een bestand heeft of weet te vinden waar ZOVEEL mogelijk van deze rigs beschreven staan en de manier waarop ze te vervaardigen zijn.

MVG TOM
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

15-03-2005 21:12

daar wilde ik nog aan toevoegen dat, naar mijn mening teveel rigs onder een dubbele naam de ronde doen.
En dan weet ik niet of ik dat alleen heb maar dat leid nog wel eens tot verwarring.

MVG TOM
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
robbin kremer
Berichten: 760
Lid geworden op: 25-02-2004 09:20
Locatie: Norg!

15-03-2005 21:30

Ik vind dat het nogal verschild per water maar mijn eigen riggie is zeker een er goede..
FCG, Trots van het Noorden!
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

16-03-2005 00:08

Yupse,

Ik heb gekozen voor de standaard-rig. Waarom ? Als je het makkelijk kan houden vind ik het zinloos het moeilijk te maken.

Ik vind dat we ons teveel laten beinvloeden door de Engelsen met al die verschillende rigs.
Heb eens een jaar uitgetest met allemaal verschillende rigs en kreeg meer bite-offs (weliswaar zonder enige beetindicatie) wat dus betekent dat de rig te geavanceerd is voor bepaalde wateren.

Soms ga ik wel een aanpassing aan de rig toepassen maar blijf nog het meest vissen met de standaard hair-rig.

Wat ik me wel realiseer is dat we die geavanceerde rigs wel degelijk niet uit het oog mogen verliezen, daar we ze zeker nog nodig zullen hebben - alleen weet ik niet wanneer. Wat bedoel ik daarmee : men mag onze landjes niet vergelijken met Engeland - de hengeldruk is er veel groter en er is ook héél wat minder water en deze hebben dan ook nog een veel dunnere bezetting.

Dus bij deze blijf ik vissen met de standaard hair-rig (met hier en daar een aanpassing).

Mvg

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

16-03-2005 11:26

Tom Hodinius schreef:Daarbij komt de vraag of iemand van jullie een bestand heeft of weet te vinden waar ZOVEEL mogelijk van deze rigs beschreven staan en de manier waarop ze te vervaardigen zijn.
MVG TOM


Buiten karperwereld nummer 40 kun je hier het artikel lezen:
http://www.totalfishing.nl/karper/rigta ... lk2401.asp

Persoonlijk vind ik dat je niet 1 rig de beste kan vinden, simpelweg omdat ieder water een andere aanpak en daarom in sommige gevallen ook een andere rig nodig heeft

Kijk ook hier even, daar kun je van een aantal mensen al lezen wat hun favo rig is en zelfs hoe die geknoopt moet worden :
http://www.karperwereld.nl/rigvan/rigs.php

Hoef je hier in het vervolg geen polls meer voor te openen, aangezien er al zat over word geschreven :wink:

Succes ermee
Martijn Vos
Berichten: 63
Lid geworden op: 18-01-2005 09:16
Locatie: Emmeloord

16-03-2005 13:31

Bart-Jaap Koorn schreef:
Tom Hodinius schreef:Daarbij komt de vraag of iemand van jullie een bestand heeft of weet te vinden waar ZOVEEL mogelijk van deze rigs beschreven staan en de manier waarop ze te vervaardigen zijn.
MVG TOM


Buiten karperwereld nummer 40 kun je hier het artikel lezen:
http://www.totalfishing.nl/karper/rigta ... lk2401.asp

Persoonlijk vind ik dat je niet 1 rig de beste kan vinden, simpelweg omdat ieder water een andere aanpak en daarom in sommige gevallen ook een andere rig nodig heeft

Kijk ook hier even, daar kun je van een aantal mensen al lezen wat hun favo rig is en zelfs hoe die geknoopt moet worden :
http://www.karperwereld.nl/rigvan/rigs.php

Hoef je hier in het vervolg geen polls meer voor te openen, aangezien er al zat over word geschreven :wink:

Succes ermee



zie http://martijn.solcon.nl/rigs.doc
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

16-03-2005 13:32

Ik heb gestemd op de combi-rig, dit omdat ik nu een aantal jaar hier succesvol mee heb gevist. Maar heb nu ook andere soorten onderlijnen gemaakt voor dit seizoen dus...we moeten maar ff af wachten.

Groeten Jos
Gebruikersavatar
Michael Voormeulen
Berichten: 338
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Contacteer:

16-03-2005 17:13

Waarom anders doen, als je op die éne rig gewoon goed vangt!
Soms begrijp ik de karpervisser niet? Is het dan een "rage", om zoveel mogelijk ingewikkelde rigs te gebruiken?

Soms kan een "kleine aanpassing" inderdaad wat uitkomst bieden!
Maar ga niet veranderen als je op die éne rig gewoon goed vangt!

Moest ik ff kwijt :P

Groeten,

Michael
TargetBaits & Tackle
Reach your target today!

http://www.TargetBaits-Tackle.com
DannoS RosieR
Berichten: 16
Lid geworden op: 13-02-2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

17-03-2005 10:27

Elke rig is goed..
vindt ik verschillen per water wat ik gebruik
maar voornamenlijk mn eigen ondworpen rig

MVG,
DannoS
De omgeving maakt de vis!
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

17-03-2005 14:38

Eigenlijk een onwijs foute topic. Waarom? Goede rig verschilt per water.
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
jp Goethals
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-12-2004 03:51

18-03-2005 12:47

Voor elk water of situatie zal de ene rig het wel beter doen dan de andere, daarom heb ik dan ook geen voorkeur.
Laat je niet vastpinnen op één voorkeursrig :wink:
Danny van der Linden
Berichten: 31
Lid geworden op: 03-03-2005 17:47
Locatie: Kinrooi(Belgie)

18-03-2005 20:26

Mijn voorkeur gaat uit naar de combi rig,maar de anderen rigs werken ook prima.
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

18-03-2005 22:53

enkele uitzonderingen daargelaten gaat mijn voorkeur uit naar een "standaard-rig".
Naar mijn mening wordt er veel te veel aandacht gegeven aan de rig (geldt ook voor aas)en te weinig aan de kunde van de man achter de hengels.

gr. Ralph
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

19-03-2005 22:13

Altijd verschillend.
Voorbeeld: Ik zat te vissen op een plas, na een hele dag nog geen beet gehad. Stom dacht ik bij mezelf. Toen hing ik er een transperante stiffrig aan, en ving nog 2 vissen.
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Ronnie Kluitenberg
Berichten: 33
Lid geworden op: 13-03-2005 01:43
Locatie: Coevorden

25-03-2005 21:09

Mijn favoriete rig is en blijft is mijn eigen geknoopte greenhornet lijntje :P :P :P :P :roll: :roll:
Hou de lijnen strak
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

27-03-2005 00:50

Voor maagdelijke wateren waar ik heb gevoerd een stiff d-rig.

Maagdelijke wateren waar ik niet heb gevoerd een combi-rig (Green Hornet of Snake Skin) met een blow out ringetje en een lange hair.

Voor dressuurwateren een bananen-rig, beetje overgelood (6 gram) met een hair van ongeveer 4 cm aan een blow out ringetje of een bungee-rig met een loodgewicht van ongeveer 140 gram.

Heb ik tot nu toe mijn vissen nog mee weten te vangen.
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

27-03-2005 12:56

Ik heb gekozen voor de combi-rig.
Het "stijve" gedeelte uit 25 lbs fluorocarbon ( butterfly ) en het soepele gedeelte uit 30 lbs Armakord ( Korda ) of 30 lbs Armadillo green ( Fox ).

OF

Een gecoat materiaal ( bv green hornet ) met enkele cm met verwijderde coating.

Reden dat ik dit meest geschikte rig vind :
Gooit zo goed als nooit in de war.
Groot gedeelte onzichtbaar ( fluorocarbon )
Plakt tegen de bodem ( Soortelijk gewicht fluorocarbon is hoog )
En toch een vrij natuurlijke aasaanbieding door het soepele gedeelte.

En ook nog, je kan hiermee alle kanten uit, gebruik ook dikwijls een D-rig op dit systeem, je hele zooitje is vele beweeglijker tov je het op een stiff gebruikt.
Ok wordt soms de fluorocarbonlijn vervangen door leadcore.
Combi-rig houd zeer veel in, ontelbare mogelijkheden.

Andere rigs gebruikt ik ook vaak, maar hier gaat mijn voorkeur toch naar uit.

grtz peeke
Greets Gino
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

27-03-2005 22:10

gekozen voor de ''standaard''
Ik gebruik als standaard een nylon rigje van 15 tot 20 cm met een haak met rechte punt meestal een pb intruder maatje 6 of ashima c 887 maatje 8 of 6,
En soms in de wat moeilijkere situaties een combi rig zelfgeknoopt van fluo carbon en een dyneema lijn.
Vind het beter als b.v green hornet en veel goedkoper (is natuurlijk ook belangrijk) 20 euro`s voor zo`n rolletje vind ik echt belachelijk maarja dat is mijn mening.
Plaats reactie