kleine of grote haken


Plaats reactie
coen zwams
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-07-2002 02:00
Locatie: volkel (braband)

09-07-2002 21:43

hoi

bij mij op de vijver (met veel dressuur) hebben de meeste karpers uitgescheurde bekken.
moet je dan grote of kleine haken gebruiken en dik of dun met een lange haak steel of korte, en maakt de lengte van de onderlijn ook nog iets uit

gr coen
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-07-2002 23:49

Kleine haken pakken meer vlees dus dat is al een optie. Verder kun je een korte onderlijn proberen, ca. 15 cm. Maar ik vraag me een ding af. Als die bekken echt zo uitgescheurd zijn als jij zegt, waarom wil je er dan nog vissen?

Bart.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-07-2002 20:01

Bart,
Kleine haken pakken meer vlees?????
Leg me dit eens uit.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-07-2002 20:09

dit klopt volgens mij inderdaad niet.

een kleine haak kan niet eens veel pakken.
daarom is het ook een kleine haak!

een kleine haak scheurt als het goed is veel sneller uit.
daarom grotere haken gebruiken als 't kan.
een grotere haak pakt ook veel meer 'vlees'.

alleen de grotere haken kunnen eerder afschrikken.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

10-07-2002 22:02

Een kleine haak zit veel vaster dan een grote haak. Is jullie dat nooit opgevallen! Ga dan zelf maar eens goed na welke haak er meer vlees of beter gezegd beter vlees pakt, een kleine haak of een grote haak. Voor mij is dit wel duidelijk. Een grote haak zal op dat soort putten veel meer lossers veroorzaken dan een kleine haak. En met het meer vlees pakken bedoel ik, een kleine haak zal meer verdwijnen in het vlees van de karperbek dan een grote haak, dus minder bewegingsruimte krijgen (daarom scheurt een kleine haak dus minder snel uit dan een grote haak).

Bart.
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

10-07-2002 22:38

Coen,

Zoek een ander water want waarom zou je nu persé verminkte vissen willen vangen?
Wil je dit nu toch en vis je met boilies zou ik zeggen gebruik nooit geen lang stelige haak want die zijn veel te zwak. Vergelijk het maar met een staaf ijzer van laten we zeggen 15mm dik en 1 meter lang. Door wat kracht te zetten kan ik die zelfs nog wel krom buigen. Is die zelfde staaf daar en tegen maar 10 cm lang moet je van verdomd goede huizen komen om die krom te krijgen.
Kortstelige haken dus. Je kan de haaksteel eventueel verlengen met een stukje krimpkous, de z.g.n. "line alinger". Deze zorgt ervoor dat je haak (als je hem goed gemaakt hebt) perfect draait en je de vis bijna altijd in de onderlip haakt. Maak die krimpkous dan wel lang genoeg = langer dan je hair!
Grote of kleine haken? Ik pas mijn haken aan aan het formaat van mijn boilies. Ik vind het klinkklare onzin om onder een haakje 8 een 24 mm boilie te hangen! Kunstaasvissers weten waarover ik spreek. Als je met kunstaas vist moet de (een) haak minstens zo breed zijn als de grootste breedte van het kunstaas. Zo is het mijns inziens ook met boilies. Op een 24 mm boilie gebruik ik dan ook een nr.2 haak hierdoor heb ik minder missers als met kleinere haken. Ik spreek uit ervaring.
Met een korte onderlijn geef je de vis minder speelruimte en haak je hem dus sneller. Maar met een korte onderlijn, laten we zeggen 15 cm, en 60gr.lood doe je op een zachte bodem niks. Je moet dus wat "water sense" hebben voordat je aan de slag gaat. Experimenteren wijst de weg.

Bart,

Kleine haken pakken meer vlees? Ik denk dat je bedoelt dat ze voller gehaakt zitten. Ik heb dit ook wel eens ergens gelezen maar mijn nr.2 haken zitten ook vol gehaakt. Ik ben echt van mening "grote haken meer vis"!

Christiaan,

kleine haken scheuren als het goed is sneller uit.
Ik zie daar het goede niet van in maar misschien kun je het me uitleggen.

Sportieve groeten,

Hans
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-07-2002 08:16

Hans, bereid je alvast maar voor op veel commentaar:))
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Hans-Peter van Ee

11-07-2002 11:50

Hans

Grote boilie's met kleine haken gaat wel goed samen.
Gewoon een kwestie van de hair langer maken zodat het inhakend vermogen niet wordt belemmerd.

Zelf kies ik altijd voor kleine haken om dat het toch een oneetbaar onderdeel is en een grote haak zwaarder weegt, dus invloed heeft op het gedrag van de boilie.
Een karper die wikt en weegt voordat hij de boilie daadwerkelijk wil gaan veroberen zal vaak op de vlucht slaan, of stil blijven liggen om zich van de haak te ontdoen.

De karper evolueert met ons mee...

met hakende groet

HPE


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-07-11 11:51 ]</font>
Cor Blokhof

11-07-2002 12:13

Waarom lees ik altijd tegenstrijdige berichten over kleine en grootte haken met betrekking op inhaking en veel of weinig vlees pakken en sneller uitscheuren of niet en de grootte van het aas

Wie gaat nu eens de absolute waarheid vertellen of onderzoeken ?

Ik ben zelf voorstander van kleine haken bij ieder aas. Zoals HPE al zie gewoon kweste van je hair verlengen. Kleine haken zijn lichter en beinvloeden daarmee ook minder het gedrag van het aas zo lijkt het meer op het andere voer wat er omheen ligt.

En of ze meer of minder vlees pakken en sneller of minder snel uitscheuren zou ik niet weten

Grtx,

Cor
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

11-07-2002 12:54

Zo moeilijk is het toch niet?
Hoe groter de haak hoe wijder de gap is ( de ruimte tussen de steel en de punt) hoe meer vlees ertussen past.
Dus hoe groter de haak hoe meer vlees hij kan pakken.
Of je dit ook wilt is vraag 2.
Luc de Beats zegt dat een kleine haak eerder gevuld is met vlees, wat me logisch lijkt en daardoor minder snel zal uitscheuren of lossen.
En dat weet ik zonet nog niet.
Verder lap ik de regel van groot aas grote haak volledig aan m'n laars, HPE gaf hierover zojuist uitleg waarbij ik me aansluit.
Grote haken of kleine haken het blijft een persoonlijke keuze, ik wist het wel!
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

11-07-2002 19:37

Aart,

dat ik komentaar kon verwachten heb ik dus echt wel op gerekend.

Hans-Peter,

dat een grote boilie met een kleine haak wel goed gaat ben ik helaas niet helemaal met je eens. Dat het gaat OK maar ik heb nogal problemen met het woord GOED.
Dat de karper met ons mee evolueerd ben ik weer wel met je eens, maar dat je dit oplost met een grote boilie op een lange hair aan klein haak, nee! mijn ervaring spreekt dit tegen. Geloof me ik heb het echt geprobeerd op mijn thuiswater, waar ik het hele
bestand(je) al verschillende malen aan de haak heb gehad. Ik ben toen op advies gaan experimenteren met langere hair's variërend van 2-5 cm. Aanbeten kreeg ik genoeg maar ik vond het aantal missers schrikbarend. Ik ben toen gewoon door blijven voeren met 24mm boilies maar daar tussen door een handvol 15mm boilies. Toen ik er weer ging vissen was mijn haakaas boilie 15mm die op hooguit 1cm van de haak nr.6 hing en, je raad het misschien al, ik begon weer te vangen. Daardoor ben ik de uitgesproken mening toe gedaan dat het wel degelijk nut heeft om de haak aan het formaat van de boilie aan te passen waarbij die boilie dicht genoeg bij de haakbocht hangt(niet te dicht natuurlijk) maar 0,5-1cm vind ik ideaal.
Tot slot: Ik ben sinds kort in het bezit van "Het grote karperboek" van Rini Groothuis, en wat lees ik nu onder het hoofdstuk "De hair" op blz. 297- 298? Precies datgene wat ik al wist. Ben ik ff blij dat grootheid Groothuis er precies zo over denkt als ik of andersom net hoe je wilt. Rini besluit het hoofdstuk met de tip: houd uw combinatie in balans. Als je nu met een 24 mm boilie aan een 5 cm lange hair onder een haakje 8 vist is mijns inziens je combinatie totaal UIT balans.

Eus,
ik wist het dus ook. :smile:

Ook met hakende groet,

Hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-07-2002 19:55

Een goed gevulde haak wil zeggen dat de druk op de haak goed verdeeld wordt, waardoor minder last van haakbreuk of uitbuigen. Dit hangt samen met vorm, grote en scherpte van de haak. Hierin ligt het voordeel van een kleinere haak. Scherper en sneller gevuld dus. De relatie tussen de grote van de haak en de boilie speelt wel degelijk een rol. Een in verhouding tot de boilie extreem kleine haak vraagt om een langere hair. Simpel door de lengte van die hair wordt de kans op missers van met name kleinere karper groter. Ze zuigen boilie en haak gewoon niet diep genoeg naar binnen. Bovendien wordt de kans dat de hair om de haak slaat bij het werpen met een langere hair groter. Het optimum voor een soepele hair ligt ergens rond de 1 cm tussen onderkant haakbocht en bovenzijde boilie. Maar hierop zul je wel weer allerlei uitzonderingen kunnen verzinnen. Door het bolt systeem met zwaar lood is het bovendien lang niet altijd duidelijk dat je karpers mist door de lengte van de hair.

Wat beteft langstelige haken is het niet per definitie zo dat deze makkelijk uitbuige. De kwaliteit van de haak speelt daarbij een grote rol. De record schub van Reduta is gevangen op een longshank nailer. Zegt genoeg volgens mij.

De relatie tussen grote van de haak en kunstaas is een andere. Roofvis neemt het aas door een snel schot gericht op het kunstaas. Als de haak kleiner is dan bijvoorbeeld het spinnerblad, is de kans groot dat het schot afschampt op het spinnerblad en de haak simpel tussen de kaken vandaan wordt getrokken bij de aanslag.

Met inhakende groet, Kees.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-07-11 20:16 ]</font>
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-07-2002 20:12

hoi allemaal
het is eigelijk allemaal heel simpel wat betreft de haak .
je haak moet ongeveer eenderde zijn tenopzichte van je aas ,en wat los schieters betreft yep kleine haken houden beter vast.
vr.groet Henny :wink:
Hans-Peter van Ee

11-07-2002 20:12

Hans

Wij stuiten hier dus op een 'gevalletje' van verschillende ervaringen, die elkaar tegen spreken.
Typisch karpervissen, want vaak is er meer dan één oplossing in een bepaalde situatie.

Ook het aasgedrag van karper is een niet te onderschatten factor, en op bepaalde wateren zal het gebruik van grote haken eerder negatief dan positief uitpakken.
Op de wateren waar ik vis faalt mijn combinatie van grote boilie/kleine haak zelden, losschieters heeft iedereen (behalve Joop Butselaar heb ik vernomen, maar dit even terzijde).
Het blijft ook testen/onderzoeken/observeren.
En daarna het aanpassen aan het aasgedrag van de karpers ter plaatse.
Zelfs de hele grote boilie's van 30 mm doorsnee, werken bij mij nog met kleine haakmaatje's.

Ter ondersteuning van jouw betoog betrek jij onze karper-stamvader Rini Groothuis erbij.
Deze voormalige raskarpervisser viste met boilie's in een tijd dat alle wateren nog vrij maagdelijk waren, dus geen aangepast aasgedrag.
De 'karpercracks' van deze tijd spreken hem echter allemaal tegen, en ik denk dat zij toch beter op de hoogte zijn door hun hedendaagse ervaringen, dan de helaas al lange tijd gestopte Rini.

met geëvolueerde groet

HPE
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

12-07-2002 00:13

Hans-Peter

Ik spreek je niet tegen. Jullie hebben het in Nederland, betreffende aasaanbieding, een heel stuk moeilijker dan ik. Inderdaad is het zo dat ik over het algemeen maagdelijke wateren bevis, mijn thuiswatertje daargelaten. Vandaar dat ik me wel kan vinden in de stelling van Rini. Je zou mij dus de Rini Groothuis van Finland kunnen noemen :lol:
Dat Rini gestopt is kan ik maar moeilijk bevatten, ik hoop nog karper te vangen als ik 150 wordt! :smile:
Toch blijf ik het vreemd vinden dat ik op mijn thuiswater, met die langere hair en kleinere haak wel aanbeten en zelfs runs kreeg maar relatief weinig vissen haakte.

Voorlopig echter nog water en vis genoeg die mijn nr.2 haak nog volop accepteren. Dus waarom zou ik me zorgen maken of moeilijk doen? Als het dan ooit eens echt moeilijk wordt klop ik nog wel eens bij je aan.

Dat Joop nooit lossers heeft geloof ik ook niet. Zelfs ik heb dat nog wel eens met die spekhaken waarmee ik vis. Vorige week zelfs twee achter elkaar. Het euvel is echter verholpen want ik ben er vrijwel zeker van dat ik weet waar het aan gelegen heeft. Morgen, sorry vandaag, nog maar eens proberen want ik heb echt het gevoel dat ik mijn eerste 30er verspeeld ben!

Met hopelijk vangende groet,

Hans
Hans-Peter van Ee

12-07-2002 00:25

Rini van Moorsel :smile:

Jij treft het toch maar mooi daar, al dat maagdelijke water.
Straks kennen ze allemaal dressuur dankzij onze finse Rini!!
Daarna breng jij vast het grote finse karperboek uit, en maak jij het land warm voor de karpervisserij.

Is er trouwens ook een Bram van Moorsel??

met jaloerse groet

HPE
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

13-07-2002 17:26

Hans

Ik bedoel inderdaad voller gehaakt. Grote haken meer vis? Ik denk niet dat het zo werkt. Er is maar 1 factor wat het hem doet en dat is de hairlengte, of je nou met een grote of kleine haak vist als je de hairlengte op juiste manier aanpast haakt het allemaal even goed. En dan komt de toestand van de vissen er bij kijken. Wat hier gevraagd wordt gaat over een kapotte bekken bestand. In zo'n situatie kun je het beste vissen met kleine haken. Waarom, omdat ze voller gehaakt zitten. Een grote haak zal in deze situatie veel eerder lossers geven. Op een water met een mooi bestand vis ik ook het liefst met een maatje 2 of 4.

Bart
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-07-2002 18:57

Alleen al uit ethisch oogpunt vis ik met een kleine haak. Mocht je namelijk een losser krijgen dan richt een kleine haak veel minder schade aan dan een grote haak. Simpelweg omdat een grote haak een groter scheurvlak = afstand tussen punt en steel heeft. Ook zal een kleine haak minder snel de neiging hebben om dieper in de bek te haken. Doordat de haak alleen eigenlijk bij een obstakel = de lip haakt zal de haak beter houden en is het aantal lossers minder. Met een grote haak en dus een grotere opening zal de kans dat de haak dieper in de bek haakt groter zijn en zo dus ook weer de kans op uitscheuren omdat het vlees achter in de bek zachter is! Ik vis momenteel alleen nog maar met een boilie van 25 mm met daar nog een laagje deeg omheen, dit in combinatie met een Ashima 887 (wereldhaak!!, dank je Jan) mt 8 en een hair van +/- 2 cm onder de haak (dit is natuurlijk de combinatie voor dat ene water waar ik momenteel vis).

Maar om op de vraag van Coen terug te komen, De grote is nog niet zo belangrijk. Uitscheuren van de haak komt nog vaker van de draaddikte van de haak. Op het moment dat een haak een dunne draaddikte heeft zal deze eerder in het vlees gaan snijden. Ik hanteer dan ook de stelregel - Hoe zachter de bekken, des te dikker de draad van de haak - Als ik jouw was zou ik met bijv. een Hayabusa European boiliehook of een Mainline connection serie 1 meen ik (zelfde model als de hayabusa). Deze haken hebben een dikkere draad en zullen waarschijnlijk niet snijden. Vis met een maat 6 of liever 8 en alles komt verder goed. Nog iets wat heel belangrijk van de haak is, is dat hij zeer scherp is, dit zorgt voor een directe diepe penetratie (dames worden jullie al opgewonden) en de haak zal zich dus dieper in het vlees zetten. Wat ook weer uitscheuren voorkomt.

De kleine haak heeft bij het voor in de bek haken nog een voordeel. Op het moment dat een haak dieper haakt en dit is vaak met een groter haak, zal de onderlijn aan de zijkant van de bek schuren tijdens het drillen. Dit is een van de grootste veroorzakers van papegaaivissen. De lijn snijd onder spanning door de zijkant van de bek en er vormt zich een snee in de bek. Dit leed is gedeeltelijk te voorkomen, wil je echt perse met een groter haak vissen, door met dikker onderlijnenmateriaal te vissen zoals de coatinglijnen of dikkere nylon. Dit materiaal zal minder neiging tot snijden hebben dan de dunnere braids.

Als iedere visser nu eens stilstond bij elk specefiek water, dan zwommen er een stuk minder papegaaien in nederland en werd het vissen op cultuurwater een stuk plezieriger.

Ik hoop dat ik enkele zondaars heb kunne bekeren, dan is heeft mijn kruistocht nog enige zin gehad.

mvg

Bart van den Hurk

PS Wat noem jij eigenlijk dressuurwater? Dit woordt wordt veel te makkelijk bij een water geroepen. Ik noem een dressuurwater een echt moeilijk water. Het water waar ik nu vis bevat een 30 tal karpers op een 15 hectare. Hiervan worden en 15 1! maal per jaar gevangen (twee of drie worden er gedubbeld) en nog een 5 tal vissen komen er minder dan 1 keer per jaar uit, zo zijn er vissen die al vijf jaar niet gevangen zijn. Dan zijn er nog een 10 vissen die altijd de dans ontspringen en waarschijnlijk alleen op natuurlijk voedsel azen. Dit noem ik een dressuurwater. EN DUS NIET EEN CULTUURVIJVER WAAR JE NIET ELKE DAG EEN VIS VANGT !!! Maar ja, het klinkt wel leuk: Ik vis momenteel op dat en dat water, ja niet makkelijk hoor, een echte dressuurput. Ach dan lach ik af en toe in mezelf en denk ik al weer aan mijn volgende visdag/voerdag/observeerdag/geluksdag/ontladingsmoment
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-07-2002 17:53

Bart,

In tegenstelling tot een andere discussie moet ik het dit keer 200% met je eens zijn!
Laat die ankers maar lekker in de tacklebox en pak een zesje of een achtje voor het welzijn van de vis!!! :wink:
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

14-07-2002 21:44

k ken ook zo'n knollenput waar losschieters ook abnormaal zijn.Ik gebruik daar nu maatje 6 of 8 van kevin cash zonder weerhaak en nog geen losschieter op gehad.....
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Hans-Peter van Ee

21-07-2002 14:14

Bart

Maar wat als een Hayabusa European boilie-hook maatje 6 ook gaat snijden??

met vragende groet

HPE
coen zwams
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-07-2002 02:00
Locatie: volkel (braband)

03-08-2002 18:35

hoi
iedereen bedankt voor de reacties.
Nicky Duivewaarde
Berichten: 15
Lid geworden op: 02-07-2002 02:00
Locatie: Kapelle

04-08-2002 21:14

Ik vis met nr.6 haken en ik krijg 1 op de 10 keer een losser dus ik heb een voorkeur aan kleine haken en trouwens kleinehaken paken volgends mij ook meer vlees van die kunne ze verder in de beknemen dan een groote

met hakende groeten

Nicky
DE WEG NAAR SUCCES: Een cocktail van kennis, aanpak, inzicht, planning en doorzettingsvermogen
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

04-08-2002 23:38

Ik ben ook overgeschakeld naar de kleinere modellen maatje 6 en 4 zijn mijn favoriten.Vroeger viste ik steeds met een 2 of zelfs een 1.Als ik da nu zie schrik ik er zelf van.Maar ja ieder zijn manier van vissen.
Greets gingino
Bezoek ook een sonze site en teken het gastenboek. Thanks
adres hieronder
Plaats reactie