Blow out rig


jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

09-03-2005 18:49

fabrice, jij snapt het , daarom snap ik ook neit wat deze mensen zien in de blow out rig. ik heb de dvd van door de ogen van de karper wel tig keer bekeken, als de karper onraad 'ruikt' dan blaast hij de boilie best wel hard weg!!! en nog steeds snap ik niet waarom een langere hair niet meer nodig zou zijn en dit ringetje op de haak een vervanger zou zijn.
ik ben nog niet overtuigd, dat is sowiezo lastig omdat ik nogal eigenwijs ben maar ik ben liever eigenwijs dat dat ik alles klakkeloos aanneem.
misschien iemand anders een poging?
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

09-03-2005 18:57

En als laatste...de hang him high rig!!! 8)
dubbel bloedknoop op de lus effe aantrekken en er is geen ontsnapping meer mogelijk! :wink: CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-03-2005 19:58

Jeroen,

Het blow-out principe kan alleeen werken als de haakpunt vlees pakt. Bij een korte hair trekt de boilie de punt uit het vlees. Dus dit is het principe van de blow-out gemonteerde hair. Niet meer en niet minder. Maar erg druk zou ik mij daarover verder niet maken. Zelfs bij de basis rig is het nog maar de vraag of deze in alle gevallen zo werkt als dat daar traditioneel over gedacht wordt.

Ik kijk slechts naar het resultaat met de totale rig. En het allerbelangrijkste is voor mij de nette inhaking in de onderlip en de houvast van de nailer haak. Plus het stijve deel dat de rig anti-tangle maakt en daarbij problemen geeft als de karper de boilie langzaam uit zijn bek laat vallen. Het soepele deel maakt nog steeds een goede presentatie van de boilie mogelijk. Verder heb ik geen idee hoeveel vissen ik juist dankzij deze rig haak. Maar ik haak ze nog genoeg. Deze optelsom komt voor mij positief genoeg uit om deze rig serieus te nemen.

Maar wellicht dat ik een onderwatercamera moet gaan plaatsen. Of beter nog een cameraatje in de bek van de karper zodat het allemaal precies te volgen is.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 09-03-2005 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

09-03-2005 20:02

kees, dank je dit verduidelijkt het verhaal wel iets.
maar ik ben er nog niet van overtuigd, ik gebruik zowieso toch al een lange hair en ga er geen ringetje op doen omdat dat de haak zou laten zitten.
wat ik wel een goed alternatief vind voor deze rig zijn bepaalde dingen zoals een line-aligner, die op al mijn onderlijnen al standaard zit, en de door frank warwick uitgevonden shot on a hook-rig. ik ga het dit jaar proberen met het loodje op de haak en deze tegen mijn standaard rig aanvissen. bij elke 2 vissen de hengels omdraaien en dan kijken waar ik beter vang of haak.

groeten

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-03-2005 20:09

Herrinert mij aan een ander voordeel waarom ik deze rig koos. In tegenstelling tot al de andere rigs die ik gebruik kan deze zonder line-aligner. Ik ben namelijk niet zo gek op die lompe plastic tube op de haak.

Maar ik zou niet teveel verschillende rigs tegelijk uitproberen. Dus als je de shot-on-the-hook al gaat proberen lijkt mij dat voldoende.

Groet, Kees
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

09-03-2005 20:12

laat mij de vraag over: waarom zonder line-aligner? deze bevordert juist het indraaien van de haak, het lijkt mij zeer sterkt dat dit ringetje dat nu voor hem doet :wink: . en waarom tegen line-aligner? het heeft mijn resultaten behoorlijk omhoog gehaald.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-03-2005 20:19

Nee, de nailer haak doet dat volgens mij.

Een line-aligner is juist uitgevonden om het effect wat de nailer geeft.

Maar ik wil de line-aligner zonder de line-aligner. Lijkt mij duidelijk dat de haak zwaarder en opvallender wordt met.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-03-2005 20:21

Jeroen,

Bij een longshank hook is een line-aligner overbodig, omdat de steel hiervan
al lang genoeg is om in te draaien. Bij kort of mediumlange haakstelen, is
verlengen gewoon nodig, en dan niet alleen verlengen, maar ook er echt
een line-aligner van maken. Naar binnen gebogen krimpkous kan ook! Op
deze manier zal een kort of mediumlange haaksteel altijd goed indraaien. Bij
een longshank is dat dus niet nodig, als je 'm maar aanknoopt met een no-
knot.
Wanneer je een longshank nog eens verlengd, kunnen er meer losschieters
ontstaan! Zal wel goed indraaien, maar verlengen is dan overbodig.... :wink:

groetjes Benny
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

09-03-2005 22:22

zonder ringetje: dan zit de hair dicht tegen de haakbocht vast (door krimpkous,...)
met ringetje : hair zit vast aan oogje en glijdt over haaksteel
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

10-03-2005 12:14

Kees,

Ik ga hem ook idd vissen zonder krimpkous ( line-aligner ) omdat deze haken ( Nailer / pb no escape ) deze positieve eigenschap van indraaien al bezit.

Ten tweede vindt ik het idee erachter wel wat hebben en heb ik zoiets van baat het niet dan schaadt het zeker niet!!!!
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

10-03-2005 16:51

[quote="Jeroen Van der Meeren"]zonder ringetje: dan zit de hair dicht tegen de haakbocht vast (door krimpkous,...)
met ringetje : hair zit vast aan oogje en glijdt over haaksteel[/quote]

even een reactie op jeroen; ik zorg ervoor dat mijn krimpkous bij de knoop eindigd. en altijd zorg ik voor een soepele hair, gestripte braid van PB green hornet. 25 lb, soepel genoeg.
en ik ga inderdaad even goed kijken of die line-aligner nou overbodig zou worden bij de long-shank haken, zou een mooi gewichtje schelen.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-04-2005 21:04

Hoi Kees,
ik heb vandaag eindelijk de Long shank nailer hook kunnen aanschaffen (Wel duur zeg zo'n zakje...7,25 p. zakje).
Heb voor maat 8 gekozen wat nog een behoorlijke grote haak is.
De winkelier had enkel de barbless model (zonder weerhaak)...bestaat deze haak dan ook met weerhaak?
Niet dat ik het echt een probleem vindt, maar voor mijn gevoel (Ken het niet onderbouwen met vangsten) vindt ik het prettiger om een weerhaak plat te knijpen zodat er een miniscuul bobbeltje achterblijft wat nog enigzins werkt als een kleine weerhaak.
gr
HB
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

07-04-2005 21:35

Afbeelding

blow out op de PB-Products long shank no escape

Afbeelding

blow out op de Korda Long shank

grts peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-04-2005 23:42

Juist Gino. Het is wel een hele gecompliceerde met line-aligner en shot-on-the-hook.

De PB versie is trouwens goedkoper.

Maar Hans, ik knijp de weerhaak plat. Blijft er ook niks van over, want hij spat er doorgaans vanaf. Deze haak zal niet gauw lossen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-04-2005 23:58

[quote="Kees Ouwehand"] Als stif gebruik ik tegenwoordig superstijf voorgeknoopt(gelast?) spul. Zo mooi als die zijn kan ik ze niet maken. .
Groet, Kees[/quote

Nou...nog eentje dan? :wink:
Van welk merk is dit voorgelaste spul?..denk dat het om fluorcarbon gaat?
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-04-2005 19:17

Hans,

Zelf geknoopt van transparant Amnesie of Korda IQ. Maar dat dikke spul laat zich lastig netjes afgewerkt knopen. Kant-en-klaar te koop van Carp'R'us. Maar de laatste kocht ik in Zwolle van Heathrow Bait Services op de Gardner stand.

Als iemand mij eens verteld hoe je dat zo kunt samensmelten. :D

Groet, Kees