Mag-aligner


kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-02-2005 14:42

Mensen kijk eens aan... een nieuwere versie van de Line-aligner.

http://www.singy.com/rigs/mag-aligner.gif

Uitleg:

In plaats van een stukje krimpkous word gebruik gemaakt van een nep-made die ervoor moet zorgen dat de indraaiing beter is en tevens de haak enigzins uitbalanceert (als je een drijven stukje plastic hebt) en camoufleert.

Wat vinden jullie ervan?
Ik vind het wel een grappige en slim bedachte versie van de wel bekendie line aligner.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-02-2005 14:52

Kevin,

Kort maar krachtig: Ik zie er geen enkel voordeel in! :)
Het lijkt me ook veel te omslachtig, om te maken. En wat zou hier dan het
voordeel van zijn, tegenover de normale line-aligner...?!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

20-02-2005 15:09

Hoi Benny,

In Engeland zijn op deze rig al spectaculaire resultaten behaald. Rob Maylin heeft er enkele malen over geschreven in de Big Carp. Hij viste de kunststof made dan inderdaad als line aliner maar gebruikte hiervoor wel een veel langere made zodat ook de haak was gecamoufleerd. Ook viste hij er een trosje maden onder.
Dit is iets waar je op de zeer zwaar beviste wateren een voordeel mee zou kunnen doen maar volgens mij zijn dit soort dingen voor ons eigen land veel minder van belang omdat de vissen hier lang niet zo gedresseerd zijn als daar.
Voor camouflage van de haak dus een mooi hulpmiddel maar in veel van onze gevallen overdreven…

Vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-02-2005 17:43

Lig niet aan de plastic made hoor, het trosje maden stond garant voor de vangsten, dit zijn nou verkooppraatjes om weer interessant te klinken! :wink:

gr Harnold
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-02-2005 18:27

Voordelen:

De made zorgt ervoor dat de haak enigzins uitgebalanceerd wordt. Bij een gewone line-aligner wordt het bij kleine haken alleen maar lomper.

Makkelijker te maken aan de waterkant omdat je geen stomend water of aansteker nodig hebt.En dat is nou ook datgene wat ik zelf zo lastig vind aan gewone line aligners van krimpkous.

Extra camo van de haak.Het is echter nog maar de vraag of dat hier in NL zo'n voordeel is.

Nadelen:

De nep-made zal toch wel regelmatig uitscheuren door de kracht tijdens de dril.

Duurder dan een gewone line aligner.




Kortom:

Stayputje van Ashima erbij en het zal wel wat leuks zijn.

voor meer info:
http://www.rmcangling.co.uk/forum/showf ... art=1&vc=1
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

20-02-2005 19:10

kijk ook op http://www.enterprisetackle.co.uk/baith ... ligner.htm
ik ben er op het moment mee aan het experimenteren. het schijnt een goede manier van vissen te zijn voor de winter visserij. een groot aantal maden op de stek (groot deel dood anders kruipen deze in de modder , makkelijk te vermoorden door ze een kwartiertje tot een half uurtje in te vriezen en een deel levende voor de nodige actie) deze in een pva zakje of kous aanbieden (eventueel met wat meel of iets van die aard om het zweten van de maden op te heffen i.v.m. pva)en dit zou in theorie een vreet orgie tot gevolg moeten opwekken bij ondermeer vriend karper. heb er na 2 keer vissen alleen nog niets op gevangen zelfs geen brasems e.d. wat ik eigenlijk wel had verwacht. alleen jammer van de prijs van de maden ongeveer 4,5 eurie per liter maden en dat heb je in ieder geval wel nodig.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

20-02-2005 20:39

denk dat met die maden pas goed werkt als je echt tussen de vis zit.

Heb er zelf nog geen ervaring mee
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-02-2005 21:20

Ik hou het toch maar bij m'n line-aligner van krimpkous! :wink:

Ik zie geen voordelen extra in vergelijking met de krimpkous aligner voor mijn visserij.
Nadelen wel echter, o.a het uitscheuren van die made
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

21-02-2005 07:50

die mag-aligner is wel erg stevig (hard drijvend rubber) heft gelijk een beetje van het gewicht van de haak op.ik heb hem nog niet kapot gehad.(maar heb er dus ook nog geen vis mee gedrild :lol: ) en toch ook weer wat haak camouflage (in het heldere winterwater) maar ik denk ook dat je een dicht karper bestand nodig hebt om er echt succes mee te boeken in combinatie met een pva zakje maden. of de vis aangooien als je ze gevonden hebt of weet te vinden.dat valt alleen niet mee in de winter.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

21-02-2005 13:28

Je zou de mag-aligner toch ook gewoon kunnen gebruiken met een boilie op de hair.
Of met een hair vol maden op een bedje hennep....

Mogelijkheden genoeg.

Het lijkt me wel een leuke rig om te gebruiken zoals Rob Maylin het zelf melde met die nepmade samen met enkele echte maden op de haak. Alleen zal je inderdaad veel bijvangsten kunnen krijgen op de meeste wateren/omstandigheden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-02-2005 13:20

Ondertussen heb ik al heel wat gelezen over deze vreemde rig.Wat ik bijvoorbeeld heb gelezen is het volgende:

*Enorm veel last van witvis.

*Met maden op een hair boekten velen hetzelfde of soms wel betere resultaten.

*De haak pakte overal in de bek vlees.

Het is dus nog maar de vraag of de rig inderdaad de moeite waard is.Het is in ieder geval wel weer wat handige bagage in je grijze massa.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-02-2005 18:18

Kevin,

waarom het de naam "aligner" draagt is mij een raadsel. Kan absoluut niet begrijpen hoe die nepmade aan een betere inhaking of draaiing van de haak kan meedoen, waar een line-aligner dus voor bedoeld is.
Heeft in mijn ogen absoluut geen toegevoegde waarde, en ik zou eventuele vangsten vooral toeschrijven aan de visser, en het eventuele gebruik van maden op de hair.

Moet je hier eens proberen op de maas, heb je de nacht van je leven..

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

22-02-2005 18:46

:-? ken je het oude model line-aligner? niet de krimpkous maar de tube? het is dus de bedoeling de haaksteel te verlengen en de lijn verder naar binnen uit te laten komen(bent hook) waardoor dus de draaiing van de haak wordt bevorderd.en onder spanning niet als hefboom werkt ,waardoor je een te ondiepe inhaking krijgt of los schieters . kijk nu nog eens naar de made op de haak.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

23-02-2005 07:53

Had ik al gedaan Marc,

nog steeds niet overtuigd.

Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

23-02-2005 07:58

ok. probeer je niet te overtuigen ,alleen aanvullende info. te geven. :wink:
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

23-02-2005 08:41

Wel lachen hoor dit..

Ik zou zeggen Stefan probeer het eens.. zonder theoretisch overtuigd te willen worden..
Ik weet namelijk wel zeker dat het perfect werkt.. en natuurlijk snapt elke simpele ziel dat je zoiets niet op de maas of andere witvisrijke wateren probeert dat zegt ook niemand volgens mij.

Zit je echter op een water met relatief weinig witvis dan zou ik het zeker eens proberen.. dus Kevin laat je niet afleiden door de reacties hier... In Engeland en ook door de ruimdenkenden op het vaste land wordt er echt mega goed met deze rig gevangen.. en ja vaak dankzij de Mag aligner..

Maar ja het is wat anders hé.. het moet net als de Fluo's , Nepmais/tijgers en boilies eerst afgekraakt worden tot we een keer naar huis worden gevist door iemand die wel durft te proberen...

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-02-2005 09:31

Bertil,

Maar waren die vissen met een gewone line-aligner, dan niet gevangen...? Ik
denk vast wel....

Marc,

Over te ondiepe inhakingen bij een line-aligner, heb ik nooit iets gemerkt! De
haak zat altijd goed gevuld met (klauwhaakje!) vlees, en heeft nooit een
snee veroorzaakt; door te ondiepe inhakingen.
Een line-aligner werkt dan naar mijn mening ook het best, in combi met een
klauwhaakje (soepele onderlijn).
Ook te grote haken zijn verantwoordelijk voor het niet goed functioneren van
een line-aligner. Simpel, omdat die niet goed gevuld raken....

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

23-02-2005 12:07

dat bedoel ik dus ook . een line alligner is ter vervanging van een lang stelige haak of benthook die deze problemen wel hebben. de oplossing is dus de line of in dit geval de mag-aligner.
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

23-02-2005 12:08

maar volgens mij had ik dat toch ook geschreven of staat het er erg onduidelijk?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-02-2005 12:14

Marc,

Ik had m'n ogen in m'n zak! :lol:

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-02-2005 17:22

Hoe dacht men in het begin over de single hookbaits in homo kleurtjes?IK niet bepaald positief, maar de gay-parade-popups zijn nu een van mijn troeven op veel wateren.Een gem. gewicht van net onder de 20 pond op een moment waarop anderen nauwelijks vis vangen (en ik dan wel) van boven de 12 pond.Iets om over na te denken.

Zo leken mij eerst die tijgernoten ook niks.Keihard en nauwelijks geur.En de voedingswaarde is al helemaal bedroefd... Helaas, balen.Kilo Uniform Tango zeg... Heb me er werkelijk scheel op gevangen.Maar wel kut dat ik ongelijk had.

Die glow in the dark aasjes?Beetje vreemd, maar de vangsten erop zijn wel super.

Hoeveel mensen hadden meteen vertrouwen na 1 blik op de rekker of withy pool rig?

Verdorie, hair rigs.Dus de karper ziet gewoon de haak? Eng zeg....





Sommigen zullen nu gaan denken.En idd, al het begin is eng.Sommige mensen nemen echter die eerste stap.En die mensen wilde ik met deze topic op wat engs, akeligs en vooral vreemds wijzen.
Succes heren.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

23-02-2005 17:26

:lol:
raoul pelzer
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-10-2004 13:22

23-02-2005 19:32

zou t niet ook eens goed zijn om een paar echte maden over je haak te schuiven om hem zo te camoufleren???
dan kan de karper de haak in ieder geval niet meer als oneetbaar bestempellen!
mss een goed idee
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

23-02-2005 20:27

Dan laat je de hair ook weg, terug naar hoe het vroeger was... :wink:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
marc van den brink
Berichten: 204
Lid geworden op: 21-12-2004 22:11
Locatie: dordrecht

23-02-2005 20:41

kijk eerst eens op de site van enterprise tackle. daar staat dat allemaal beschreven. zie voor link eerder geschreven stukje. :wink: