Met haken en ogen


Plaats reactie
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

06-07-2002 13:08

Hey iedereen,

Een vraagje, en overpeinzing van mijn kant, volgend uit de "haken" discussie.
Ik vis regelmatig met gezette klauwhaakjes, dat wil dus zeggen dat de haakpunt uitslaat naar links of rechts. Als je met zo'n haak de "handtest" (rig over de hand trekken om inhaking te testen) doet dan valt op dat die gezette haken langs de kant waar ze uislaan super haken, echt elke keer pakken ze vlees. Maar daartegenover staat dat ze langs de andere kant bijna nooit haken, ook logisch eigenlijk want de haakpunt zit gemaskeerd achter de haaksteel. Wat me bij de gezette kant ook opviel was dat bij de inhaking de haak zich zeer goed "rechstelde", zodat ie dus in een rechte hoek kon indringen. Terwijl gewone haken (naar mijn ervaring met de handtest) nogal eens schuin durven inhaken wat volgens mij de kans op lossers verhoogt.
Dus:
- gezette haken die langs de ene kant super inhaken en zich mooi rechtstellen maar langs de andere kant bijna nooit inhaken
- of gewone haken die minder snel en goed inhaken dan de gezette kant van een gezette haak, maar die wel langs beide kanten even goed (of even slecht?) inhaakt?

Mvg,
Jan Van Calenberg
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

06-07-2002 13:10

Mag ik de webmasters meteen even melden dat het board zowat op apegapen ligt...
Ik typ een bericht in (terwijl ik eerst ingelogd had) ik wil het daarna posten maar dan vraagt ie eerst naam en wachtwoord in te geven, wat dus reeds lang gebeurd was...

Mvg,
Jan Van Calenberg
Tom Boer

06-07-2002 14:12

hallo jan,

wat die klauwhaken betreft heb jij aardig gelijk, als ze zitten dan krijg je er zeer weinig lossers op, alleen kan ik niet leven met het superslechte in haken van zulke rigs. met een line aligner kan je hier heel veel mee voorkomen door de uigang van de onderlijn aan de kant van de punt uit de line aligner te laten komen.. de haak kantelt dan veel beter. hier heeft overigens een uitstekend artikel van marc muller over in Karper gestaan 9welk nummer weet ik niet precies)

wat bedoel jij met andere haken?

groeten tom
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

06-07-2002 19:13

Hey Tom,

Met andere haken bedoel ik bevoorbeeld de fox serie 1, met een rechte haakpunt. Die raken idd sneller maar daarom beslist niet beter, omdat ze overal haken, een klauwhaak moet zich eerst "rechtzetten" en zal dan haken met als voordeel dat ie dan meestal in de onderlip gehaakt is. Vandaar weinig lossers op die haken.
Maar mijn vraag ging eigenlijk over de voor en nadelen van gezette haken.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Arjan van den Berg

06-07-2002 20:40

Hallo Jan,

Ik zie geen enkel voordeel in het gebruik van gezette haken. Ik gebruik ze dan ook zelden nog, een pop up is de uitzondering op de regel omdat het hakingsprincipe dan iets anders is.
Het grote nadeel van klauwhaken is dat ze zo verschrikkelijk slecht haken dat ik ze niet eens meer durf te gebruiken. Op heldere wateren zie je vaak zo de haak weer terugkomen uit de bek van de karper, zonder te haken, dat kan ik niet over mijn lijf krijgen. We zijn als karpervissers al zo verschrikkelijk ineffectief, als we dan toch ietsje effectiever kunnen worden, waarom dan niet.
Maar er zullen hier ook wel mensen zijn die altijd met klauwhaken vissen en er wel de voordelen van zien.

MVG

Arjan
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

07-07-2002 10:10

Ik vis behoorlijk veel met klauwhaken en wel: de vissen hebben vrij zachte bekken en dan heb ik toch liever een flinke haakbocht die vol vlees zit.

Ik vis meestal met maat 6 en om het goed te laten haken verleng ik de haaksteel met een stuk(je) krimpkous. Deze laat ik nog zo'n 7-9 mm boven het haakoog uitkomen en óf ik buig hem bij het verwarmen 'n stukje richting de haakpunt óf ik hou hem recht en doe er een Line Aligner aan.

Zo haakt het net zo goed als een haak met een langere steel maar heb je wél die brede bocht en doordat de steel wel verlengt is maar niet hard heb ik eigenlijk nooit lossers; de haak gaan niet snel 'wrikken' wat bij langstelige haken wel sneller gebeurd. Dit systeem gebruik ik bijna altijd bij visserij met partikels of met zinkers, moet je maar denken :wink:.

Groeten,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

07-07-2002 19:06

Menno,

Misschien is het goed haken van gezette haken te verklaren door het volgende: de karper zwemt weg, over het algemeen met z'n bek dicht en gewoon vooruit. Als je je onderlijn tussen beide handen op elkaar zet en je gaat er aan trekken dan merk je toch dat het bijna altijd prikt. Daarom vang je zelfs vissen op onderlijnen met een LA naar 'boven'(aan de achterkant v/h haakoog). Dat zou goed kunnen verklaren waarom ook bij gezette haken weinig gekke lossers voorkomen.

Groeten,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Plaats reactie