Zijn er mannen die hun haken slijpen


Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

10-02-2005 19:01

Zijn er mannen die hun haken slijpen om ze écht scherp te krijgen,wat is de beste methode hiervoor, en dan bedoel ik niet met een steentje, nee professionele slijpen voor écht scherpe haken. :roll: CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

11-02-2005 08:53

IK zuig er een puntje aan, als het minder wordt. Nee even serieus, ik zelf slijp mijn haken niet, als ik voel of zie dat de haakpunt minder wordt vervang ik ze gewoon. Dan weet ik zeker dat de haak weer goed is. Nieuwe haken controleer ik trouwens ook goed voordat ik ze eraan knoop, want soms zijn nieuwe haken ook al slecht zo uit de verpakking.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

11-02-2005 09:52

Cor Nannings schreef:Zijn er mannen die hun haken slijpen om ze écht scherp te krijgen,wat is de beste methode hiervoor, en dan bedoel ik niet met een steentje, nee professionele slijpen voor écht scherpe haken. :roll: CN


Puntje dr in, puntje dr uit, ja zo gaat i goed...je punt slijpen , Cor denk aan je woordkeuze.

gr Harnold
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

11-02-2005 11:16

ik ken wel geslepen vrouwen die mannen haken :D

sorry voor het off topic gaan

weer on topic,

ik koop ze ook nieuw als ze op zijn.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

11-02-2005 13:02

Mocht je ze willen slijpen dan gewoon fijnste schuurpapier zoeken dat je kan vinden werkt beter dan die steentjes. Maar liever gewoon nieuw, al zijn er maar weinig merken met 10 scherpe haken in een zakje! of ik ben zo kritisch :lol:

Mvg Ulco,
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-02-2005 13:12

Polijsten schijnt het best te werken. Zie artikel van Peter Vermazeren in De Karper nr. (helpie ?).

Zelf gebruik ik een diamant vijltje. Ook zo'n wetsteentje werkt goed.

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-02-2005 15:26

Haken met karpervissen vervang ik direct, zijn ze niet echt stomp maar hebben ze een kleine verbetering nodig lijkt mij het gebruik van schuurpapier de beste oplossing.
Als ik een rig knoop probeer ik eerst of de haak scherp is.
Dreggen en grotere haken slijp ik wel.
En Ulco op je stelling; kritisch, een volmondig JA :D het is eerder een tic 8)

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
wimke vd sanden
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-03-2004 16:14
Locatie: boxtel

11-02-2005 18:09

gewoon een nieuwe haak zo duur zijn nu ook weer niet.ik vis altijd met owner elke haak in het zakje is scherp!!!!!!

mvg wimke
laurens v emmerik

11-02-2005 18:11

hey cor!
ikzelf controleer mijn haken altijd na iedere worp of vis,dit is voor mij erg belangrijk!
toen ik begon keek ik daar bijna helemaal niet naar,tja,je begint tenslotte altijd een keer!
een haak is pas egt scherp als je hem op je nagel zet en hij wil er gelijk inprikken....ongeacht onder welke hoek dat gebeurd!
dus als hij erover glijd en je ziet het witte hoorn laagje van je nagel er afgaan is hij niet super scherp meer...dan gebruik ik ze ook niet!
ook als ik bij het ingooien een keer mis gooi probeer ik met een rotgang binnen te draaien,zodat hij de bodem niet eens raakt...scheelt altijd in het scherp blijven.
test hem wel voorzichtig ín'je nagel,anders maak je hem uiteraard botter....

veel sucses dit jaar! laurens
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

11-02-2005 18:19

Wat mij nl opviel was dat er van de 10 haken die in een verpakking zitten er wel 5 bijzitten die bot zijn,van sommige merken gewoon stomp, ik heb verschillende merken, grote en type maar bij elk merk zitten er botte haken bij, nu kun je de helft weggooien maar dat is niet de bedoeling dus dat word slijpen, hakenslijpsteentje is geen optie, wet(nat)steentje is ook niet ideaal, waterproof schuurpapier op een maatje 8 is ook een marteling, ik zoek een simple methode om ze toch toch vlijmscherp temaken als iemand dat weet hoor ik dat graag. CN
Unicorn Carp Fisching
Roel Visser
Berichten: 44
Lid geworden op: 16-03-2002 01:00
Locatie: Franeker

11-02-2005 20:38

Cor,

Gewoon vervangen, je zal maar door zo´n onbenullig foutje een karper verspelen. O, ja als je toch bezig bent om je haak te controleren, controleer dan gelijk je snoer even. Ook niet onbelangrijk!

Roel
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

12-02-2005 19:40

Ik slijp iedere haak als hij nieuw uit de verpakking komt. De punt moet gewoon zo scherp mogelijk taps toelopen. De haak in een vice of werkbankje vast zetten en aan de binnen kant van de punt, dus waar de weerhaak zit gewoon iets dunner slijpen.

Verder slijp ik altijd de haak voor iedere inworp even bij met een eze-lap diamantslijpertje:

http://www.eze-lap.com/product/hookandknife.htm

Ach ja, noem het maar een tic!

Gr.,
R
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

12-02-2005 22:32

Dat moent men polijsten toch? en slijp je dan vanaf de weerhaak naar de haakpunt toe, en als ik het goed begrijp alleen aan de binnenkant ok ik ga aan de slag. CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

13-02-2005 11:18

Cor,

Normaal slijp ik alleen aan de binnenkant. De gedachte achter het bijslijpen is gewoon dat de punt dunner wordt waardoor deze gemakkelijker het vlees binnendringt. Dus niet omdat ik denk dat de haak niet scherp genoeg is als hij uit de verpakking komt. Hoewel ik vaak genoeg een relatief botte nieuwe haak in de verpakking vind.

De haak klem je vast in een werkbankje of vice en je slijpt de punt dunner met behulp van een vijltje, steentje of b.v. een Dremel.
Vervolgens dien je 'm dus wel te polijsten, of althans minimaal af te werken zodat het materiaal zo glad en braamloos mogelijk wordt. Of je dit afwerken tegen de punt of met de punt meedoet moet je even uitproberen. Dit heeft dan toch te maken met het gereedschap dat je gebruikt.
B.t.w., ik knijp de weerhaak altijd plat!

Het bijslijpen tijdens het vissen heeft een andere reden. Een haak die maar even in het water heeft gelegen is al niet meer zo scherp als toen hij nieuw was. Ook hoeft hij maar even een steen(tje) te raken of door het zand getrokken te worden en hij voldoet al niet meer aan mijn normen.
Vlijmscherp moet ie zijn!!!

Maar let dus wel op dat je dat slijpen héél secuur doet. Dat afwerken kun heel goed doen met zo'n eze-lap diamantvijltje. Is in iedere fatsoenlijke hengelsportzaak te koop. Kost ergens tussen de 10 en 15 euro maar gaat wel heel lang mee. Die van mij heb ik al een jaar of tien en vertoont nog altijd weinig sporen van slijtage.

Gr.,
R

P.s. Ook hierbij geldt alweer, oefening baart kunst!
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Anton Vogels
Berichten: 22
Lid geworden op: 11-02-2005 10:59
Locatie: Utrecht

13-02-2005 16:52

Volgens mij maar dat weet ik niet zeker worden de haken chemisch geslepen,lijkt mij dat je die scherpte nooit bereikt met een slijpsteen deze maken het oppervlakte toch wat ruwer waardoor ie misschien wel scherper lijkt maar in werkelijkheid niet is.

Maar goed ik kan dat ook fout zien.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

13-02-2005 17:18

Anton,

Volgens mij heb je gelijk. De moderne haken worden inderdaad chemisch geslepen.

Het gaat er ook niet om om de haak scherper te krijgen. Het afslijpen van een nieuwe haak doe ik om een reden die ik al reeds beschreven heb.

Verder is het verstandig om de haak tijdens het vissen te controleren op scherpte.

Snappie?

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-02-2005 18:18

Je hebt gelijk Anton.

Tevens wordt de oppervlaktebehandeling bij het slijpen verwijderd, waardoor de haak kennelijk door corrosie sneller bot wordt. Dit is niet zozeer zichtbaar, maar wel merkbaar.

Voor mij is haken slijpen lang geleden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

13-02-2005 21:05

Nou Kees, veel succes dan op een grindrivier als de Maas... Iedere inworp een nieuwe haak monteren. :D

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-02-2005 21:10

Tja, vervelend Ray.

Maar op de Maas zijn ze niet zo bekschuw. Dus in dat geval zou ik het er maar op wagen. Het moet niet in de weg gaan zitten. In andere gavallen hou ik het op scherp... :D

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

13-02-2005 22:00

Maar het klopt wel wat je zegt Kees. De beschermende laag haal je inderdaad van de haak af waardoor deze op deze plek sneller gaat roesten. Maar vergis je niet, corrosie begint al direct op het moment dat je met je vingers (zuur) aan de haak zit.

Ach, een haak kan me niet scherp genoeg zijn. Noem het maar een tic. Maar extra aandacht hieraan besteden levert me toch wel meer vissen op. Of beter gezegd, ik verspeel minder vissen erdoor. Op de Maas hebben de vissen nou eenmaal een keiharde bek.

En het ene water is het andere niet. En vergis je niet, ik ga met dit slijpen héél secuur om.

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

13-02-2005 22:08

Ik scherp ze ook altijd aan met zo'n wit driehoekig wetsteentje. Je krijgt ze toch echt nóg scherper dan uit het zakje. Vooral de haken met een zwarte coating krijg je er achterlijk scherp mee. Bij de haken met een donkere chroomlaag krijg je een minuscuul randje op het chroom. De hoek waaronder je het steentje houdt is zeer belangrijk. Dat is een graad of 30 t.o.v. de punt. Een paar maal zachtjes rondom heen en weer halen is meer dan voldoende. Ga je te hard tekeer met dat steentje dan kun je het beter niet doen, heeft een averechts effect. Haken kun je ook maar één keer superscherp krijgen. Nadeel is wel dat ze iets sneller weer bot zijn en je ze daarna dus weg kunt gooien.

Gr,

BB
Gebruikersavatar
Maarten Darkje
Berichten: 106
Lid geworden op: 03-09-2004 20:57
Locatie: Zeeland

16-02-2005 18:46

goede vissers slijpen hun haken voor ze een vis verspelen, slechte vissers doen het erna... :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

16-02-2005 20:27

Yep! En de zon komt op voordat het donker wordt... :roll:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

17-02-2005 13:03

Raymond Tilmans schreef:Yep! En de zon komt op voordat het donker wordt... :roll:


Maarten Darkje schreef:goede vissers slijpen hun haken voor ze een vis verspelen, slechte vissers doen het erna... :wink:



O , jullie poëten.

Maak samen een bundel.

gr Harnold