rigtube plat op bodem door schuifloodje erin?


Plaats reactie
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

07-02-2005 18:34

Hallo,

Ik zou graag zeker zijn dat mijn rigtube plat op de bodem ligt. Is het misschien een optie om het smalle (vaak gekleurde) uiteinde van een heel klein schuifloodje in de rigtube te stoppen? Of zorgt dit er juist voor dat de lucht ind e tub er niet uit kan en de tube dan juist in het midden gaat 'floaten' ? Zinkt de tube van korda over het algemeen gewoon goed?

Bert
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-02-2005 18:55

Ja over het algemeen zinkt idd de korda tube wel goed naar de bodem.
Maar,je kan er nooit hgelemaal zeker van zijn dat je tube helemaal strak op de bodem ligt.
Het kan al komen als je hoofdlijn naar de tube over een takje ligt,wier,de hellning van een talud,idd floaten etc.

Tja dat blijft het risico met vissen,maar wil je er toch een beetje zekerder van zijn,is het verstandig de bodem gesteldheid van je stek goed te betuurderen.dan weet je dus iniedergeval of er wel of geen rotzooi(takken,wier enzv)op de bodem ligt.Dan hoef je daar niet meer aan te twijfelen.De korda tube is gewoon goed,hoef je ook niet meer aan te twijfelen.Dan het strak leggen van de tube en rig,is het verstandig een stick te maken van de dynamite groundbait en de kleinere variant van de korda funnelweb.Daar haal je je rig doorheen,en trek de haak er goed in vast.Dit geeft je de gelegnheid om de rig en de tube bij niet al te warm water(in de zomer)even naar je toe te trekken(dus strak trekken over de bodem)zonder dat je bang hoeft te zijn dat je haak in het wier of iets anders elendegers terecht komt.
Zo hier heb je een paar bruikbare tips.Succes er mee!

Greetz Danny Schaltin
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

09-02-2005 20:51

Wat ik wel eens heb gezien is dat de tube (Keven Nash) lucht vast houdt en licht de neiging heeft om te gaan drijven. Als je je lijn strakdraait dan valt dit allemaal echter wel mee.

Ik pas echter vaak bladlood toe. Ik knip een klein strookje bladlood af en vouw dit in het midden om mijn tube heen. Dit is zwaar genoeg om de hele tube op de bodem te leggen. :lol:
Je kan het loodje nog even bijkleuren en er is niets meer van te zien (onder water).

Zoals je zelf al zei: ik zal niets in de tube zelf schuiven, want op deze manier kan de lucht helemaal niet meer weg en zorg je er juist voor dat hij de neiging krijgt om te gaan drijven.

Ik hoop je hiermee geholpen te kunnen helpen.

Groeten DV
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

09-02-2005 21:26

Heren,

ESP heeft een verzwaarde tube op de markt onder de naam "anchor'

Wouter
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

10-02-2005 09:07

Beste Wouter,

Weet jij ook het prijskaartje van dit nieuwtje.

Ik denk dat je met een 'normale'tube en een stukje bladlood vele malen goedkoper uit bent. :D

Groeten DV
jacco noordermeer

10-02-2005 13:53

gaan we zeuren over de prijs van tube??

maar wel bollen van 10 euro te water gooien zeker :lol:

jn
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-02-2005 17:21

Denny,


Ik heb de ESP Anchor tube......Zware tube in dacht ik 3 gewichtsklasses.
De prijs van 2 meter is €4,95, niet misselijk voor 2 meter tube maargoed.
Hij zinkt dus wel als een baksteen! Het is geen gladde tube, de lijn erdoorheen krijgen is buiten dat geen probleem omdat de tube wel heel stug is.
Extra aanschaf van de Anchor doe ik niet meer, het kost me simpelweg teveel geld voor zo'n klein beetje product.
Ik ben gewend om op m'n hoofdlijn een olivette-loodje van 3 gram te schuiven, daarna zet ik de tube op m'n hoofdlijn gevolgd door de rest van m'n montage.
Dit is een goedkoper alternatief dan de Anchor tube.
Het is maar net wat je ervoor over hebt he...? :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

10-02-2005 18:11

Je kunt ook van die sliders kopen. Dat is een soort schuifloodje die achter je tube zit en bij het (niet te dichtbij) ingooien over je lijn schuift. Zo ligt je laatste 5m over de bodem. Gebruik ik zelf.

Succes
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

10-02-2005 19:49

Koen & Tim,

Dit is idd ook een goede oplossing.
Het gaat mij niet om de prijs van de tube, maar als het makkelijker en goedkoper kan, waarom dan moeilijk doen.
Maar iedereen vist oals hij wilt en er het mest vertrouwen in heeft, dus vindt ik dat je hiervoor respect moet hebben. :wink:

Maar toch een goed idee met die loodjes boven je tube.

mvg DV
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-02-2005 19:56

Nash heeft leadwire.
Dat schuif ik er meestal wat in. Blijft meestal best goed zitten.
Die heb je ook in verschillende diameters.
De dikste schuif ik altijd in mijn leadcore, anders vind ik hem nog te licht.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

10-02-2005 19:59

sliders gaan wel ten koste van beetregistratie
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-02-2005 20:10

Hangt er vanaf hoe je ze plaatst.
Ik heb altijd 2 kleine stuitjes (van die plastic dingen) om mijn slider zitten en zet deze een cm of 10 (afhankelijk van de situatie en soort montage) boven mijn tube.
Het zal indd iets schelen, vooral bij een zakker. Maar tat risico neem ik dan.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

10-02-2005 20:47

Ik zou gewoon op het eind van de tube, een fikse hoeveelheid heavy metal
doen, met eventueel daarboven nog een flying backlead.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

10-02-2005 21:00

Nadeel van loodjes aan het uiteinde van je tube is het "slingereffect" wat je krijgt bij het uitwerpen.

Stukjes bladlood zijn idd ook een oplossing maar gaan weer los zitten na verloop van tijd.

Stukjes leadwire in mijn tube vind ik ook niets,omdat ik dan bang ben mijn lijn af te knellen of beschadigen ondanks het relatief zachte lood.

Wel een oplossing is idd leadwire gebruiken maar dan aan de buitenkant.
Je neemt een stuk tube op gewenste lengte,vervolgens neem je bijv 4 stukjes leadwire van 2 cm en 4 stukje krimpkous van 3 cm.
Vervolgens stukje krimpkous om je tube heen met daartussen ene stukje loodraad,vervolgens in warm water en voila.
Op deze manier kun je zelf uitmaken hoeveel lood je gebruikt en hoe je het verdeeld.

Nu zullen er mensen zijn die zeggen van "neem toch gewoon leadcore".
Maar het gebruik van tube icm ene safetysysteem is ten aller tijden veiliger voor de vis na evt. verspelen.

Mvrgr Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 27-03-2005 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

10-02-2005 21:51

luuk schenkelaars schreef:Hangt er vanaf hoe je ze plaatst.
Ik heb altijd 2 kleine stuitjes (van die plastic dingen) om mijn slider zitten en zet deze een cm of 10 (afhankelijk van de situatie en soort montage) boven mijn tube.
Het zal indd iets schelen, vooral bij een zakker. Maar tat risico neem ik dan.

Groeten,

Luuk


In het midden kan de tube dan toch alsnog omhoog gaan staan door de lucht die erin zit?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-02-2005 22:39

Dennis van den Bogaert schreef:Nadeel van loodjes aan het uiteinde va nje tube is het "slingereffect" wat je krijgt bij het uitwerpen.

Stukjes bladlood zijn idd ook een oplossing mar gaan weer los zitten na verloop van tijd.

Stukjes leadwire in mijn tube vind ik ook niets,omdat ik dan bang ben mijn lijn af te knellen of beschadigen ondanks het relatief zachte lood.

Wel een oplossing idd leadwire gebruiken maa rdan aan de buitenkant.
Je neemt een stuk tube op gewenste lengte,vervolgens neem je bijv 4 stukjes leadwire van 2 cm en 4 stukje krimpkous van 3 cm.
Vervolgens stukje krimpkous om je tube heen met daartussen ene stukje loodraad,vervolgens in warm water en voila.
Op deze manier kun je zelf uitmaken hoeveel lood je gebruikt en hoe je het verdeeld.

Nu zullen er mensen zijn die zeggen van "neem toch gewoon leadcore".
Maar het gebruik van tube icm ene safetysysteem is ten aller tijden veiliger voor de vis na evt. verspelen.

Mvrgr Dennis


En die Dennis weet toch weer een manier te fixen die mij zeer aanspreekt! :D
Niet dat "mijn" manier met het pindownloodje niet werkt naar mijn zin, dat niet maar dit is wel een fijnere manier!
Ik zal em eens uitproberen :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-02-2005 07:33

Dennis

Stukjes bladlood zijn idd ook een oplossing mar gaan weer los zitten na verloop van tijd.


Die gebruik ik altijd en maak het altijd vast met wat superlijm. Werkt super en kost geen drol
Plaats reactie