na het inwerpen onderlijn "strekken" ??


Plaats reactie
almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

04-02-2005 16:12

Om te voorkomen dat bij gebruik van een soepele onderlijn het aas recht op het lood terechtkomt kan je het lood na het raken van de bodem een stukje naar je toe trekken. Wie doet dit? nadelen zijn de kans om vuil te haken en de kans op in de war trekken van je onderlijn. Op een zandbodem moet het wel kunnen.. iemand ervaring met pva-rigfoam op je haak?
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

04-02-2005 16:19

Zoals je zelf al zegt moet het op een zandbodem kunnen , maar zelf doe ik het ook daar niet, grotendeels uit gewoonte maar verder doet het mijn vertrouwen ook geen goed als ik em dat stukje terugtrek.
Aangezien ik niet onder water kan kijken doe ik het ook op de schoonste zandbodems liever niet, er kan namelijk altijd wel iets liggen...
ben benieuwd hoe de rest er over denkt.


MVG


FP
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

04-02-2005 16:27

Ik zou het ook absoluut niet doen. De kans op vuilpakken is te groot. Het is mijns inziens ook dom. Als jij jouw onderlijn gaat strekken, kan een karper die recht naar je montage zwemt, het aas niet goed in de bek krijgen, doordat de onderlijn al gestrekt is. Het werkt dus tegen je. Daarnaast is het ook niet zo, dat je aas recht op je lood zal vallen, hoef je niet bang voor te zijn.

Ook gebruik ik van die wokkels, werkt goed. Niet alleen voor het tegengaan van vuil op je haak, maar ook om het in de war gooien te minimaliseren.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

04-02-2005 17:13

Ik vind het risico van het strekken van de onderlijn te hoog, de kans op het pakken van vuil is gewoon te groot...

Ik gebruik ook van die wokkels en bij het gebruik van een (semi) stijve onderlijn kun je er volgens mij wel vanuit gaan dat de onderlijn gestrekt op de bodem komt te liggen...


MVG Patrick
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

04-02-2005 18:36

Patrick Kip schreef:
Ik gebruik ook van die wokkels en bij het gebruik van een (semi) stijve onderlijn kun je er volgens mij wel vanuit gaan dat de onderlijn gestrekt op de bodem komt te liggen...


Beste Patrick, vergeet niet dat dit afhankelijk is van het gewicht van de boilie en de daadwerkelijke stijfheid van het onderlijnmateriaal. Als je semi-stijf zegt, denk ik aan bijv. Snakebite. Ik geloof voor dit materiaal dat je onderlijn dan ook NIET (volledig) gestrekt zal liggen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

04-02-2005 18:38

Denk ook eens aan witvis, kreeft en natuurlijk het (in veel gevallen) uitspugen van het haakaas door karper en je zult begrijpen dat een soepele onderlijn niet lang (..) gestrekt ligt!

Mvg,

Stefan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2005 20:38

Het aas in de buurt van het lood maakt dat de onderlijn alle kanten op dezelfde beweegruimte heeft. Wil je minder, verkort je de onderlijn. Een gestrekte onderlijn beperkt aan één zijde de beweegbaarheid van de onderlijn. Tegenvraag is waar dat dan goed voor is?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

05-02-2005 00:39

Hoi Jongens,

Ligt het nu aan mij, of wilde Almer zijn onderlijn juist NIET recht op de bodem hebben liggen.

Ik kan in iedergeval zeggen Almer als het de bedoeling is om geen gestrekte lijn te hebben, gebruik een PVA zakje(Let op; wel reuk en smaakloos) of wat PVATape.

Werkt perfect, en beter dan die ellendige rotschuimpjes!!!!
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

05-02-2005 00:51

Sorry Jongens,

Ik zie nu dat hij inderdaad zijn soepele onderlijn wil strekken.
Ik dacht met recht op het lood, in een rechte lijn eronder, en dat hij dit probeerde te voorkomen.

Gelukkig heb ik ook voor dit probleem een oplossing nl. Super Stiff van Kryston.
Voor degene die het niet kennen, Het is een Gel die je op je onderlijn smeert. Je haak met ingesmeerde onderlijn hang je een minuut of 5 in het oog van je hengel. Door het gewicht van het lood wordt de Gel hard en is de zachte onderlijn mooi gestrekt en klaar om in te gooien.
In het water lost de Gel op en de presentatie ligt perfect, zoals jij hem gegeled hebt in dit geval recht.
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

05-02-2005 08:53

Tevens zorgt Super Stiff ervoor, dat je montage minder snel in de war gegooid wordt. :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2005 09:58

Aanbrengen, tijdje drogen, inwerpen. Foute worp, overnieuw. Pfffff. :o

Maar mijn vraag is waarom een gestrekte onderlijn?

Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-02-2005 15:43

Een (semi-)stiff onderlijn, bijvoorbeeld een onderlijn van 20 lb IQ ligt lang niet altijd gestrekt op de bodem. Afgelopen zomer heb ik met enkele medeboarders wat tests gedaan omtrent inwerpen, afremmen en de manier waarop de montage dan in het water ligt.

Hier bleek onder andere uit dat de IQ onderlijn in ongeveer de helft van de keren niet 100% gestrekt lag, soms lag de haakboilie zelfs tegen het lood aan.

Nog een opmerkelijk iets:

Bij het terugtrekken van het lood wordt spanning opgebouwd op de nylon lijn, waarna je een soort elastiekeffect gebruikt. Bij een worp van zo'n 15 meter werd het lood soms al meer dan een meter teruggetrokken, terwijl dat als een heel klein tikje voelde op de hengel.

Dit hebben wij getest doordat één persoon wierp en zijn bevindingen vertelde, en de andere zat in ondiep water op z'n knieeën in, en met z'n neus boven het water om te zien water er met de montage gebeurde.

Het beste resultaat verkregen we door net na de inworp de lijn heel even strak te trekken, eigenlijk nog tijdens de worp, en niet erna! Op die manier kam de montage op de goede plek terecht en lag de nylon onderlijn vrijwel altijd mooi gestrekt van het lood af.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

07-02-2005 10:22

Allereerst over het strekken van de onderlijn: ik zou het niet doen.
Je lood zakt tevens een stukje in de bodem waardoor de vis beter geprikt zal worden vanwege de hogere weerstand.

Daarnaast is er geen enkele onderlijn die kaarsrecht op de bodem ligt. Ja sleepkabels van Smit Tak.. Zelfs leadcore staat bol. Gooi je onderlijn maar eens in je goodsteen (met water erin) en kijk wat er gebeurt...
Daarnaast vraag ik me af waarom hij kaarsrecht zou moeten liggen..

Pascal
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

07-02-2005 16:29

hallo,

zelf denk ik dat het niet zo handig is om als je je lood in hebt geworpen en het dan op de grond ligt proberen je montage te strekken omdat de kans dat je dan of vast komt te zitten in obstakels onderwater of een grote hoeveelheid bladeren aan de haak te slaan.

wat ik wel doe is net voordat mijn lood het water raakt even de lijn strak trekken door je hand op de beugelkop te leggen waardoor er en geen boog in je lijn ontstaat (vooral bij harde wind wil dit welleens voorkomen) en dat als je onderlijn eventueel om je lood gedraaid zou zitten en je hebt dit niet opgemerkt de kans groot is dat het spulletje dan weer in orde komt.

mvgr Richard
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

07-02-2005 20:13

Bij gebruik van een wokkel bestaat wel de kans dat het aas recht op het lood terecht komt. De soepele onderlijn ligt dan als een hoopje op het lood zeg maar. Van welke kant de karper het aas opzuigt, maakt voor de speelruimte die de karper heeft niet uit.

Maar is het geen nadeel dat het aas zo dicht bij het lood ligt? Misschien valt de rig dan eerder op of zuigt de karper per ongeluk aan het lood, waarna hij de 'benen' neemt.

Hoe denken jullie daarover?
wibo bellemans
Berichten: 57
Lid geworden op: 03-01-2005 22:42
Locatie: Olen - België

07-02-2005 20:41

iets verder werpen en dan het lood met gestrekte lijn terug trekken nog voor het helemaal gezonken is. volgens mij minimale kans op vuil en redelijk gestrekte lijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-02-2005 20:51

Heren

Mag ik inmiddels opmerken dat het lood vanwege het gewicht altijd met grote vaart voorop gaat en de rig achter zich aansleurt? Het resultaat is dat het aas altijd naast het lood valt. :)

Alleen als je een stijve onderlijn gebruikt die je op het lood fixeert met een sleeve over de wartel zal er een zekere spreiding zijn. Of na de worp het lood iets verleggen. Hou er wel rekening mee dat nylon veerkrachtig is en even trekken meer uitwerking kan hebben dan je vermoede. Zeker als je wat kracht moet zetten om het lood uit de modder te trekken. Dit kan het beoogde effect grotendeels teniet doen gaan. :oops:

Evenwel, zodra er vis op de stek komt wordt de rig continue versleept en is de plaatsing niet meer te controleren. Dat laatste maakt het nutteloos de onderlijn na de worp te strekken en daarmee het risico lopen de haakpunt af te dekken. :wink:

Groet, Kees
almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

09-02-2005 16:34

Bedankt voor jullie reacties allemaal.
heb zelf ook nog nagedacht.

Terugtrekken lijkt me i.d.d. geen goed idee i.v.m. haken van troep en elastiekeffect.

Een stuk lood en een eind onderlijn met en boilie erbij op 1 plek kan argwaan wekken. vooral als de onderlijn niet verzwaard is en nog zweeft voor een deel.

De worp afremmen en tijdens het zinken de lijn goed strakhouden/langzaam inhalen totdat het lood de bodem raakt zorgt er denk ik vaak voor dat de boilie niet precies op het lood terechtkomt en er dus geen "ophoping" van onderlijn op het lood komt te liggen.

Ik heb nu zelf een combirig geknutseld met 10 cm. dik zeedraad 50/100 ofzo, heel stug spul. en daaraan 6 cm. soepele onderlijn met haak enzo. (met de albrightknoop geknoopt. miniwartel zou ook kunnen.).
Door de stugge lijn kan de haak niet op het lood vallen. Ben benieuwd of het vangt.

Een keer wat inworpen testen bij een zwemstrandje zoals Sjoerd heeft gedaan lijkt me trouwens zowiezo een goed plan!

groeten!
almer de swaaf
Berichten: 43
Lid geworden op: 08-05-2002 02:00
Locatie: Middelburg/Utrecht

10-02-2005 09:55

korda underwater carp dvd deel 3 bekeken. In dit kader ook interessant. Ze gebruiken pva-foampjes om de onderlijn rustig te laten neerdalen op de bodem. Het verzwaren van de lijn en onderlijn om contact met azende karper te vermijden blijkt ook een aanrader. Verder wordt gedemonstreerd hoe vaak je een (dressuur)karper die vlak bij je aas is niet vangt.
Plaats reactie