Lengte onderlijn op kanaal?


Plaats reactie
Karel Dille
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Veldhoven

16-01-2005 17:41

Ik vraag me af welke lengte jullie het geschikst vinden om op een kanaal mee te vissen. Door de weeks als de sluizen open zijn, lijkt het me dat je de onderlijn niet te kort moet nemen, omdat door de stroming de onderlijn gestrekt ligt en de vis ook nog ruimte nodig heeft om het aas op te zuigen. Maar bijvoorbeeld in het weekend of savonds als de sluizen dicht zijn zou je dan niet met kortere onderlijnen kunnen vissen? Want als de sluizen dicht zijn staat er toch geem stroming ofwel? Wie heeft hier een mening over? Op de vele dvd's is vaak tezien geweest dat je helemaal niet zo'n lange onderlijn nodig hebt. Maar hoe zou dat op kanalen zijn?
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

16-01-2005 18:01

op de meeste kanalen heb je een nogal zachte blubberbodem, als dat bij jouw zo is zou ik de onderlijnen niet te kort maken
beetje bij beetje
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

16-01-2005 18:12

op de meeste kanalen heb je een nogal zachte blubberbodem


Frank, dat is niet helemaal waar hoor. Hier op het kanaal, ligt er overal gewoon zand, keien of kiezels. In sommige delen komt modder natuurlijk wel voor.

Ideale lengte vind ik zelf, tussen de 20-35 cm.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

16-01-2005 18:18

Frank,

Het kanaal wat ik hier voor me heb liggen én wat ik al jaren bevis bevat op de vaarroute geen 1 zacht plekje.
De bodem ligt bezaait met stenen (hoofdzakelijk langs de kant) en is dus kei en kei hard. Ga ik meer richting de vaargeul dan is deze bodem alsnog hard, de bodem bestaat uit zand. Geen blubber of modder maar meer uit grind/zand. Lijkt me sterk dat een kanaalbodem met scheepvaart én stroming uit modder of zachte(re) ondergrond bestaat.
Kanalen zonder scheepvaart maar mét stroming is het geval van zachte bodem meer het geval.

De lengte die ik gebruik op het kanaal varieërt tussen de 10 en 25 centimeter.
Nog nooit problemen gehad met verkeerd gehaakte karpers of het verspelen ervan omdat je onderlijn te kort is. Extra speling heeft een rig toch niet nodig vindt ik......Wanneer heb je de juiste speling van je haakboilie? de enige die daar over kan oordelen is de karper.
Zolang jij ze blijft vangen met de lengte onderlijn wat je gewent bent dan zit het allemaal wel goed! :wink:
Geen rekker-rig etc. omdat het zo hard stroomt. Is nergens voor nodig heb ik gemerkt.
Heb de rekker-rig en dergelijke al eens goed uitgetest, geen extra vissen opgeleverd tegenover mijn standaard 20cm rig.
Vis ik op inhammen op het kanaal waar de stroming stukken minder is dan zal de bodem ook zachter zijn. Pas hier je onderlijn(lengte) op aan!
Vis je op het hardstromende en varend gedeelte kanaal, experimenteer je rot zou ik zeggen met rigs.
Mij heeft het geen extra vis opgeleverd dus ik blijf lekker "standaard". :wink:

Succes ermee.

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-01-2005 13:11

De bedem gesteldheid hangt van kanaal tot kanaal af, hier in de buurt hebben we een kanaal dat én bevaren word é tevens een zachte bodem heeft op veel plaatsen. kies in het laatste geval voor wartellood met een clip en een onderlijn van pak weg 25cm en werp in met een stringer dit remt het lood wat af richting de bodem
suc6!!
jacco noordermeer

17-01-2005 14:11

de lengte vind ik niet belangrijk
een rig die werkt is belangrijker
ook water met zachte bodem heeft hardere plekken
weet je die te vinden zit je gebakken!!!
mvg jacco
Gebruikersavatar
brecht kenis
Berichten: 50
Lid geworden op: 17-12-2003 01:00
Locatie: bree (België)

17-01-2005 14:56

Ik vis meestal met een onderlijn van 17cm.
De bodem hier is overal vrij hard,

Mvg,
brecht Kenis
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

17-01-2005 17:58

oke, ik begrijp dat jullie andere kanalen gewend zijn :lol:
Ik heb in het kanaal dat ik bevis vrij slechte ervaringen met de vaargeul veel rommel etc. in de zwaaikommen is het een enorme baggerboel.

Lengte kun je ook wel mee experimenteren dan zie je snel genoeg wat wel of niet werkt
beetje bij beetje
Karel Dille
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Veldhoven

17-01-2005 22:26

Als de sluizen dicht staan staat er toch geen stroming? Het gaat er mij om of het veel uit maakt als de sluizen dicht of open zijn. Of je dan je lengte van je onderlijn aan moet passen. Want het lijkt me als de sluizen open staan, dat de onderlijn dan gestrekt ligt en als je dan met een korte onderlijn vist dat de vis te weing speel ruimte heeft om het aas op te nemen, maar ik weet dat niet zeker. En asl de sluizen dan dicht zijn, dat je dan wel met een korte onderlijn kan vissen van bv 10 cm en anders als de sluizen open zijn met een onderlijn van rond de 20 cm. Wat is dan de ideale lengte bij gesloten en open sluis, dat wil ik graag weten.
jacco noordermeer

17-01-2005 22:43

ik ben bang dat je dit ter plaatse uit moet zoeken
mij maakt het geen bal uit nl
ik vis toch zelden korter dan 15cm
en stromen kan het hier ook hoor
kijk een bij topings over rivier vissen
mischien staat daar meer over jou probleem
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

19-01-2005 08:39

Als een (wits)vis met je boilie aan het spelen is dan ligt de onderlijn ook vaak onopgemerkt helemaal gestrekt, dit kun je niet voorkomen door verschillende lengtes te gebruiken. Kijk maar eens op de onderwaterbeelden van Korda, hier zie je hoevaak het spulletje zonder stroming verplaatst wordt!
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

19-01-2005 11:47

Dat klopt Frank!
Daarbij nog niet gekeken wat er verplaatst wordt als er een schip voorbij komt. :wink:
Wel let ik op waar ik m'n rigje plaats.
Stroomt het hard en is er veel scheepvaart(dus ook je lood wordt verplaatst!!) dan vis ik het liefst haaks achter de stenen of in het midden. Dit doe ik omdat er zo minimale risico is om vast te komen hangen als er een boot voorbij vaart. 120 gram wordt zonder moeite verplaatst, zelfs 180 gram gaat er nog vandoor!!
De lengte van m'n onderlijn zal hooguit zo'n 25cm zijn. Vraag me niet om de reden waarom dit 25 cm is of 15cm is.......Ik vindt het allemaal best. :)
De lengte in mijn onderlijnen verschillen keer op keer. Maar langer als 25 cm niet.
Vis ik aan het kanaal en de stroming ligt plat en er is geen scheepvaart dan probeer ik m'n rigje tussen de stenen te laten zakken. De lengte van m'n rig is dan weer hooguit 25cm.
Wel hang ik dan een pop-up aan m'n hair ipv een zinker. En ik lood em dan uit op zo'n 3cm boven de bodem, dit ter verkoming van het wegzakken tussen de keien :wink: .

Lengteverschil, of het water stilstaat of stroomt, of dat ik tegen een sluis aan vis of dat ik nou 2 kilometer van een sluis afzit. Geen verschil gemerkt, of ik er meer of minder vang

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Karel Dille
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Veldhoven

19-01-2005 18:59

En als er een schip langs komt, worden de losse boilies dan omgewoeld of worden ze meegezogen? Ik vraag me elke keer af of je dan weer op nieuw moet voeren als er een schip gepasseerd is. Ik heb het hier over het kk.Wat gebeurd er met de boilies.
Karel Dille
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Veldhoven

20-01-2005 22:01

Iemand die dit weet?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2005 22:05

die liggen dan in het midden van het kanaal
jacco noordermeer

20-01-2005 22:08

karel er is niemand die dit met zekerheid weet
alleen een duiker kan je meer vertellen
maar ik denk dat mits het schip rustig vaart het allemaal wel meevalt
gooi maar eens een stok in het water als er een boot langs vaart
dan zal je zien dat hij eerst naar de eene kant word gezogen en dan weer terug komt tot bijna op de zelfde plaats waar hij te water ging
mvg jacco
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-01-2005 22:13

stokken drijven
jacco noordermeer

20-01-2005 22:20

boillies niet!!
mvg jacco
heb jij dit wel eens gezien dan mitsz???
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-01-2005 22:29

Ik denk dat wij allemaal weleens drijvende boilies hebben gezien> :lol:
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

21-01-2005 17:28

Jaha....wist ik het maar helemaal zeker. :roll:
Wat te denken in het midden/vaargeul?

Zo'n vermoeden heb ik, een schip zuigt altijd water aan.Naar het midden toe, en afwaarts voor de boilie's. Zodra het schip voorbij is komt het water weer op.Water wordt verdeelt over de totale oppervlakte, boilie's kunnen niet naar de kant toe,want dan moeten ze omhoog. Voer je in het midden dan blijven ze in het midden. Voer je in de kant en in mijn geval op/tussen de keien en er komt een schip aan dan blijven de meeste boilie's tussen de stenen liggen.

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Joost Koelen
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-01-2005 22:57
Locatie: Delden

21-01-2005 19:27

Denk ook dat de boillies richting midden gaan. Zo'n schip heeft inderdaad een grote zuigkracht en dan rollen je balletjes netjes richting het midden van het kanaal. Ik zou er dan ook voor kiezen om met bollieschijfjes te gaan vissen doe het zelf ook op het twentekanaal en heb er goede ervaringen mee. Deze zullen ook wel wegschuiven maar wel minder snel en ook denk ik dat dit verspreide voer ook wel gevonden wordt. Over je rigs zou ik niet te moeilijk doen. De vis moet constant zwemmen door de stroming en zal dus actiever azen dan op stilstaand water. Je hoeft daarom niet echt moeilijk te doen met je rigs. Een vis die zwemt tijdens het azen haak je makkelijker. Ik kies zelf vaak voor korte onderlijnen van ca. 12 cm 25 ponds amnesia en een hayabusa european bolliehook maatje 6. Omdat ik veel rond mosselbanken vis. Een gewone gevlochten onderlijn is mij te kwetsbaar. Ik kies daarom voor de amnesia. Als het gewoon een zandbodem is kun je ook gewoon een gevlochten lijntje nemen.
Plaats reactie