voorslag, welk materiaal?


Plaats reactie
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

27-12-2004 12:04

Ik ga aankomen jaar (noodgedwongen) met een lange voorslag vissen, op z'n minst 25 meter. Nu zit ik te twijfelen tussen een gevlochten voorslag of een dikke nijlon (suffix of amnesia).

Ik denk namelijk dat er met een gevlochten voorslag vissen verspeeld gaan worden, omdat er 0% rek in zit, en als er stevig gedrilt dient te worden, kan dit, denk ik dan, problemen op gaan leveren. Heb het afgelopen jaar met gevlochten lijn gevist, en het is niet te geloven hoe vlug een haak dan in de karperbek gaat scheuren, en dit is dus ABSOLUUT niet mijn bedoeling!

Het nadeel met die nijlon voorslag is dan weer dat hij nogal springerig is, en óf zwart óf wit, dus geen onopvallende bruine kleur.

Nog een nadeel van een gevlochten voorslag is dat hij in stromend water (het is op een kanaal te doen) nogal wat piepen en wellicht ook loodverschuiving teweeg brengt!

Heeft er iemand ervaring mee, en kan mij zodoende tip(s) geven? Alvast vriendelijk bedankt mannen
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

27-12-2004 12:25

Jos.

Gebruik voor een voorslag Red-end van PB is zeer schuurvast, over die valse piepen, ik heb er op de rivier ook last van daarom heb ik mijn swingers voor de piepers hangen. Moet wel zeggen ik krijg daar geen terug lopers.

Moet er wel bij vermelden dat ik nog alleen maar met een gevlochtenlijn vis, heb eigenlijk nooit geen losers ook nooit heb ik vissen met beschadigde bekken gehad, ik vis wel met de hand op de spoel dus ik heb de slip vrij zacht staan.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

27-12-2004 12:26

Jos,

Zelf gebruik ik altijd 2 voorslagmaterialen, de Red Ant van PB, een erg schuurvaste nijlon, deze volstaat in de meeste situaties.
De ander is de Ghost Butterfly ook van PB products.
Deze lijn is iets minder schuurvast, maar is onzichtbaar in het water. mocht het witte nijlon je afschrikken.

In veel gevallen maakt het niet veel uit dat je met een witte nijlon vist, althans dat is mijn ervaring met de Red Ant.

Gevlochten lijn zou ik nooit als voorslad gebruiken, de redenen heb je zelf al genoemd. Scheurende bekken lijkt me niet de bedoeling.

Ik gebruik de Red Ant op verschillende types water, van kanalen tot putjes tot grotere plassen. De Red Ant is ideaal als je op water vist waar je op taluds vist met mossels.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

27-12-2004 12:49

Nog een kleine aanvulling op Marijn :wink:

Red Ant houd het ongelooflijk goed op de voorslag knoop!
Ik heb met andere nijlon voorslagen nog wel eens dat de knoop wil doorglijden, is trouwens simpel op te lossen met een druppeltje secondelijm.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

27-12-2004 13:29

Goed nieuws:

De red ant komt er ook in een wat dunnere uitvoering dan die 56/100!

Groeten,

Bas
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

27-12-2004 15:22

Quicksilver 35 of 45lb.
Dit is absoluut het meest slijtvaste gevlochten materiaal.
Het uitscheuren is meer een kwestie van de visser (haakkeuze en gebruikte kracht op de hengel). dan van het gebruikte materiaal.
Ik vind ook voordeel van een gevlochten lijn, dat je deze kan insmeren met Drop-Em zodat hij wat zwaarder dan het water wordt, beter in het water ligt en waardoor je minder piepen krijgt op de rivier.
Dit geld echter niet voor alle omstandigheden, soms zul je gewoon door de piepen heen moeten vissen.
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

27-12-2004 16:47

Als het kan , zou ik altijd voor Quiksilver kiezen een betere is er gewoon niet....... Maar een goed alternatief vind je zeker wel in spiderwire....

Succes

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

27-12-2004 18:03

Ik gebruik gewoon nylon voorslagen van Sufix of amnesia. De 13.7 kilo versies zij bij mij in de meest bizarre omstandigheden nog niet doorgegaan. Het voordeel is idd dat op korte afstanden je met nylon nog wat rek hebt om de klappen op te vangen tijdens de dril, hetgeen uitscheuren en losschieters voorkomt.

mvg Kees
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

27-12-2004 20:41

Als we het niet over het vissen tegen waterplanten hebben, gebruik ik ook de red ant van pb.
ik vind dat deze lijn sterk, knoopvast en schuurbestendig genoeg voor de zwaarste omstandigheden.
Ik gebruik overgens wel de zwaarste versie en ik zie ook geen reden om, als ik toch een voorslag gebruik, een lichtere te gebruiken.
Eigenlijk heb ik ook een grote hekel aan voorslagen maar je kan er in sommige situaties gewoon niet omheen, en als je doet, doe het dan ook gelijk goed.
gr.roy
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-12-2004 20:46

Die piepen blijf je op n kanaal met vaart altijd houden.

Hier doe je zeer weinig aan.

Hooguit je piepers zo ongevoelig mogelijk zetten.

Gr
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-12-2004 20:49

Als t echt moet gebruik ik die voorslag van suffix ( die groene van 13 kg en nog wat)

Die nep amnesia van hun vind ik bagger ik heb liever de echte .

Zo zie je maar goede en slechte dingen van 1 merk ( vind ik dan he )

Gr
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

27-12-2004 20:54

Ik wil wel ff speciaal vermelden dat ik IEDERE sessie de voorslag knoop vernieuw !

En in lange sessies om de paar dagen .

Ik heb namelijk al eens gehad dat je de knoop na n paar weken zo stuk trekt.

Dit is wel enkel bij mono voorslag aan mono lijn, bij gevlochten hoofdlijn heb ik dit nog niet ervaren.

Om een of andere reden verliest n mono aan mono knoop na verloop van tijd treksterkte.

Kleine moeite groot plezier ( ook voor de evt vis )

Gr
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

28-12-2004 09:56

Menno,

Ik vervang de knopen natuurlijk ook gewoon om de zoveel tijd.
Het liefst gebruik ik helemaal geen voorslag, om ook geen onnodige knopen in mijn lijn te hebben.
Die piepen waar Ray het over heb, kan je misschien ook wat verminderen door je hengels niet recht naar voren te zetten, maar met de toppen tegen de stroom in, om zo minder druk op je lijn te krijgen.

gr.roy
gerrit koop

29-12-2004 08:28

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

29-12-2004 08:49

een kanaal met veel obstakels :wink:
gerrit koop

29-12-2004 09:11

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
roy van zwieten
Berichten: 173
Lid geworden op: 23-02-2004 22:04
Locatie: Aalsmeer

29-12-2004 15:40

Bij het gebruik van een voorslag bij takken, stronken en andere obstakels waar een vis omheen of tussendoor kan zwemmen, kan je misschien beter geen voorslag gebruiken, maar gewoon een degelijke hoofdlijn.
Kies je wel voor een voorslag (kunnen genoeg redenen voor zijn) zou je zoveel op kunnen spoelen, dat je de voorslagknoop op de spoel van je molen heb terwijl je aas uitligt. Alleen op deze wijze kun je naar mijn mening voorkomen dat je 25 meter voorslag verspeelt op een vis.
Denk er goed overna voordat je aan de slag gaat!
gr.Roy
Gebruikersavatar
Jeroen van Goozen
Berichten: 140
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: Hazerswoude rijndijk

02-01-2005 17:23

Hallo iedereen

Ik heb zelf nog nooit met een voorslag gevist, ik zou wel eens willen weten hoe je de voorslag aan de hoofdlijn bevestigd! welke knoop gebruiken jullie daarvoor?

groeten jeroen
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

03-01-2005 00:24

Yupse,

Ik vis regelmatig met voorslag en gebruik daartoe de fox graviton en deze bevestig ik via een Mahin knoop aan mijn hoofdlijn.
Dit is een zeer goede en sterke knoop. Heeft alsook bij het werpen of drillen geen enkele hinder daar deze knoop conisch is.
Is wel een beetje oefenen om deze te leggen, maar éénmaal deze gebruikt, hoef je geen andere meer.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Plaats reactie