haken


Plaats reactie
dave deswijzen
Berichten: 20
Lid geworden op: 25-12-2004 18:26
Locatie: limburg
Contacteer:

25-12-2004 18:38

Dag collega's karperfishers,

ik heb even een vraag met betrekking tot de haken die ik gebruik voor mijn rigs.

kan ik met longshank hooks(Korda maat 6) ook vissen op een line alinger rig. of kan ik beter overstappen op de wide gabs van Korda.
Zijn longshankhooks voor elke rig te gebruiken, want dat doe ik namelijk.

Nu heb ik nog een vraag heb je veel meer lossers als je vist met een haak zonder weerhaak ten opzichte van een haak met een weerhaak.

gr dave
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

25-12-2004 18:46

Dave,


Afgelopen seizoen heb ik het meeste gevist met de Korda Longshank X in maatje 6 en 8.
Ik gebruik hem in combinatie met Kryston Snake-Bite of Shimano Technium nylon in 35/100.
Dit jaar heb ik geen 1 vis verspeeld op losschieten van de haak o.i.d.
Perfecte haak voor het liggend vissen en pop-up vissen.
Blijft scherp op de wateren waar geen stenen of harde voorwerpen op de bodem liggen, anders is de dunne maar vlijmscherpe haakpunt zo krom.
Gewoon mee door blijven vissen! :wink:

Met of zonder weerhaak...... :roll:
Ik gebruik altijd een haak met een miniscuul weerhaakje(Korda haken dus), zo houdt je de bek gaaf.
Ik heb enkele keren haken gebruikt waar geen weerhaak op zat, geen 1 vis mee gelost mits je je lijn onder constante spanning houdt.
Meer ervaring heb ik niet met weerhaakloze haken.

Gr Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
bert cuypers
Berichten: 35
Lid geworden op: 25-12-2004 19:07
Locatie: Diepenbeek (Limburg België)

26-12-2004 10:08

Volgens mij krijg je ook niet meer lossers zonder weerhaak als je de lijn constant onder spanning kan houden (wat wel niet altijd het geval is)
Ik vis alleen weerhaakloos als ik een zware voorslag gebruik...
Dat moest hij breken de vis hem nog zonder veel problemen kan kwijt geraken...

:P
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

05-01-2005 20:16

Hey Dave,

zelf gebruik ik bijna altijd de weerhaakloze variant van de korda haken. Mij heeft het nog niet een verspeelde vis opgeleverd en het onthaken gaat bovendien een stuk sneller en makkelijker. Iets dat in ieder geval beter voor de vis is. Ik weet alleen niet of je de longshank ook in een weerhaakloze variant krijgt... Je kunt er dan wel voor kiezen om de weerhaak plat te knijpen.

met Hulsbergse groet,

Jordi
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-01-2005 16:52

Dave en Jordi,

Hebben jullie de discussie die voornamelijk in engeland werd gevoerd een beetje gevolgd??
Hierin werd kritiek geuit op het gebruik van weehaakloze haken omdat die misschien juist meer schade toebrachten dan haken met weerhaak. Dit zou dan komen omdat de haak in de bek gaat glijden en hierdoor scheurt hij sneller uit. Door dat weerhaakje blijft de haak namelijk wel vaak op 1 en dezelfde plaats in de bek zitten. Wat beter is durf ik zelf niet te zeggen, wel weet ik dat een haak zonder weerhaak (helemaal in de kleine maatjes) veel sneller veel meer vlees pakt.... !! Dus voor afstandsvissen... TOP!


Succes met je keuze :wink:

Bart
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

06-01-2005 21:14

Bart,

Heb zelf de discussie wel enigzins gevolgd, maar volgens insiders (who the heck they may be), zou dit ook wel eens het gevolg kunnen zijn van witvissers met feeders, waarvan combinatie lijn/haak/slipafstelling te wensen zou overlaten. :-?

Ga maar eens met een maatje 10 met dyneema 25/00 vissen: die twee horen dus mijn inziens niet bij elkaar want bij slechte slipafstelling wordt de haak er ofwel rechtdoor getrokken, ofwel uit de bek gereten. :evil:

Voor me zelf ben ik er op die wijze uit, dat ik bij voorkeur weerhaakloos gebruik, want sneller onthaakt, minder beschadiging bij inhaken en niet meer lossers dan met haken met weerhaak (al loop ik best wel eens verschrikkelijk te kloten met drillen, waardoor ik meer verspeel). :oops:

hoop dat dit een ander licht erop laat schijnen.

Tedje
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

07-01-2005 01:46

ted,

Klopt zoiets heb ik ook begrepen.
Maar toch is er geloof ik besloten om op de wateren van ik geloof de RMC angling.... (nog wat :wink: ) het vissen zonder weerhaak juist weer te verbieden... :roll: Rare wereld die karperwereld :P 8) :-? :wink:

Bart
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-01-2005 17:03

Een haak moet ten eerste scherp en ten tweede sterk.
Mocht je een wat kleinere haak hebben maak dan gebruik van een ligne-aligner, dat is het verlengen van je haak om een betere hakingskans en draaieffect te bewerkstelligen.
Het werkt voor mijn gevoel perfect.
Weerhaakloos vissen doe ik op aanraden van Frankie Huisman al jaren, en heb nog nooit geconstateerd dat hierdoor de haak zou glijden.
Simpelweg omdat ik nog nooit een vis heb gevangen waarvan het bekje is uitgescheurd.
Ik had eerder veel lossers en ben toen overgestapt op grotere haken maat 2 en 4 en ben sindsdien in combi met weerhaakloos eigenlijk verlost (woordspeling) van lossers.

gr harnold
Berry Aggelen
Berichten: 1
Lid geworden op: 28-01-2005 19:58

03-02-2005 11:27

zelf heb ik geen ervaring met korda wel met het vissen zonder weerhaak ik ben er dit jaar voor het eerst mee gaan vissen ik heb er 4 runs mee gehad en drie gevangen(zelf zit ik met OWNER te vissen)
Plaats reactie