De voor en nadelen van onderlijn materialen


Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-12-2004 11:26

Over de verschillende onderlijn materialen is al veel gesproken, maar misschien is het toch wel weer eens leuk de voors en tegens van de verschillende merken/types onderlijn materialen weer eens te beschrijven.

Dus kom maar op met de positieve en negatieve ervaringen (graag er wel bij zetten waarom je iets goed of slecht vindt)

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-12-2004 16:03

Ulco,


Mijn meest gebruikte onderlijn is Green Hornet 25lb versie..
Voor mij de ideale onderlijn.. zinkt (langzaam), is stijf genoeg voor de onderlijnen die ik ervan knoop, slijtvast, sterk op de knoop... kortom voor mij het perfecte onderlijn materiaal..

Ik ben nog wel opzoek naar een dunne, sterke, soepele onderlijn.. hopelijk komt iemand daar ook nog mee.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-12-2004 16:12

Jep, ik ga ook voor Green Hornet.
Vis er al een tijdje met veel plezier mee!
Verschillende firma's hebben geprobeerd deze na te maken maar zo goed als PB dat doet komen ze niet.
Ik ben benieuwd naar de bruine versie, iemand ervaring?
Ach dat zal ook wel puik zitten :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
jacco noordermeer

16-12-2004 16:14

ulco
die green hornet heb ik ook gebruikt id 15 ?lb
maar gooide zeer regelmatig de boel kapot bij het lusje
het lusje was ernog wel maar de rest niet!
beetje vervelend als je s"morgens binnen draait :evil:
ik vis de laatste tijd weer gewoon met amnesia bevalt zeer goed
heermee kan je ook combie rigs maken
op de rivier komt het niet zo nouw!!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-12-2004 16:15

Bertil,

Nog een bepaalde voorkeur qua kleur? Kan ik het lijstje enigzins inkorten. Het is trouwens niet de ideale manier, maar ik gebruik in veel gevallen voor mijn combi's leadcore - soepel de binnenlijn van de green hornet. Deze heeft alle eigenschappen die je wenst en is in mijn ogen ook het perfecte soepele onderlijnen materiaal. Maakt kleur je weinig uit, kijk dan eens uit naar de oude web wizzard spoeltjes, blijft heel goed spul, is alleen wit. Voor verwacht schuurwerk grijp ik bijna altijd naar de quicksilver, blijft 100% betrouwbaar, alleen is wel iets dikker en ruwer aan het oppervlak.

Jacco,

15lbs?? Denk de 25 lbs, die andere hebben ze niet naar mijn weten. Welke knoop leg jij op het lusje? Werk je het lusje af met krimpkous? Breng je de onderlijn voldoende op spanning zodat de mantel al knapt bij het aantrekken? Ik heb daar namelijk nooit problemen mee, maar heb het al een paar keer meer gehoord. Verwacht dat het hem in de manier van knoopleggen dan wel de knoop zit.
mvg

Bart van den Hurk
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-12-2004 16:33

Jacco
Hoe kan jij 15 lb Green Hornet hebben gebruikt van PB als die niet eens bestaat. Ik heb er nooit stickers van laten drukken. Wel hebben wij in het begin eens een hele slechte serie gehad die regelmatig brak op de driekamer knoop. Alle gedupeerde hebben (mits gemeld) een nieuw klosje opgestuurd gekregen met onze verontschuldigingen. Helaas gebeurd dat wel eens een keertje wij kunnen dichte verpakingen moeilijk nazien nu doen we bij iedere zending een paar steekproeven om dat te voorkomen. Ondanks dat het nu weer de oude kwaliteit is zal ik wel altijd aanraden om met de 25 lb versie een lusje te maken doormiddel van de achtknoop. Bij de 35 lb serie is dat niet nodig en zelfs erg lomp.
Green Hornet blijft helaas alleen in het groen leverbaar omdat de kleuren bruin en transparant beiden niet door het test jaar zijn gekomen. Over een tweetal weken komt er (om door te testen) wel een nieuwe coated onderlijn die niet zo stijf is als Green Hornet maar daarvoor is deze ook niet bedoeld. Ik de lhem de laatste maanden (tot oktober) gebruikt in een zandkleur en ik was erg onder de indruk. De coating is stijf genoeg om er nooit mee in de war te gooien maar soepel genoeg voor een zeer goede presentatie. Verder is het super dat hij geheel transparant is met een licht grijze binnendraad.

Dit was en is mijn favoriete onderlijn materiaal.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-12-2004 16:40

Enige kans om mee te testen Piet?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

16-12-2004 16:43

Robert
Stuur je adres maar via een pb en dan regel ik wel wat.
Piet
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-12-2004 16:54

Ben benieuwd Piet :wink:

1 Favoriet heb ik niet, pas gewoon de hele handel aan op de situatie, maar zal toch een klein lijstje proberen te geven:

Bruin (zand/licht grind):
- Stealth Skin 15 lb, binnenlijn wel wat ruw maar hele mooie lijn
- Quicksilver 25 lb, voor het schuurwerk, meestal in combinatie met een combi rig van fluorcarbon.
- Snake Bite Gold 25 lb, voornamelijk in Frankrijk, 100% betrouwbaar wat betreft schuren en quicksilver als binnenlijn dus
- Esp leadcore, voor leadcore combi, maak wel een soepele lijn aan de leadcore

Groen (Donkere stenen, modder, wier):
- Green Hornet 25 en 35 lb, afhankelijk van de gewenste speling en boiliegrootte, waarbij de 35 lb het aas wat beter wegduwd, dus meer geschikt is voor groter aas
- Snake Bite 25 lb, ook weer in Frankrijk, zelfde verhaal
- Nash Limpit leadcore, valt zeer goed weg tegen een donkere bodem, fervent gebruiker in de vorm van de limpits (voorgefabriceerd)
- Binnenlijn van de Green Hornet voor de combi rigs dus, sta ooit meters te strippen (Nog een vergelijkbare lijn zo in de handel Piet?)

Transparant en Fluor carbon (alle situaties)
- Subterfuge van Garder 22lb, ideaal voor stijve onderlijn of combi rig, een van de betere stijvere fluorcarbons (0.50 mm)
- Esp bristle filament 15 en 20 lbs (25 lbs is te dik en "spiegelt" te veel, ook weer voor echt stijve onderlijnen, niet te gebruiken voor een knoop voor de combi rig, dit materiaal wordt zeer zwak bij dubbelvouwen.
- Vanish Berkley 0.30 > 0.40 mm voor nylon onderlijnen, veel soepeler, al is de PB Butterfly nagenoeg vergelijkbaar.
- Eigen blend, 4 strengen 0.18 mm vanish met elkaar geknoopt, hierdoor een fluorcarbon multistrand (je hebt ook de riverge ghoul, maar deze knapt veel eerder op de knopen). Dit voor absolute onzichtbaarheid en onvoelbaarheid. Alleen toepasbaar op obstakelvrij water

Ben zelf geen fan van de open gevlochten onderlijnen zoals bijv. Merlin, Silkworm, Super Nova, etc. Deze zijn wel mooi zacht, maar hebben gewoon te weinig schuurvastheid en een te grote neiging tot tangles.

Ik heb dan ook een grote "fox box" in mijn tas zitten :lol:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

16-12-2004 17:40

dat worden een hoop pb tjes piet :lol: maar ik zie je morgen wel :lol:
groetjes henk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-12-2004 19:12

amnesia en amnesia en amnesia. Daarnaast nylon, ooit klosje gehad van Akkermans, 1000 meter. Heel soms, maar is nu op, gebruikte ik meuk van Bruins, heette ook iets van snagleader. Net iets soepeler dan quicksilver.

Vis 90% 's nachts, kleur boeit me niet.

Wel lijkt de zwarte amnesia schuurbestendiger en 15lbs of minder is shit. en al die verhalen over niet schuurvast: kul dacht toch een paar keer in Salagou te hebben getest. Nooit problemen gehad, ja beschadigd, maar wel MET vis.

Maar ook Piet heeft mijn adres :lol:

MVG

Klaas
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

16-12-2004 22:09

Zelf afgelopen jaar veel gevist met sufix blend 10 en 15lb. Soepel, dunne diameter, zinkt snel en mooi donkergroene kleur.

Gebruik meestal bootje dus heb er met gooien niet zoveel last van dat het erg soepel is. Afgelopen jaar ook vrij veel met recoilrig gevist en dan heb je toch al erg weinig last van het in de war gooien.

Gebruik ook de pb wel alleen had ik zelf de kern daarvan graag nog iets soepeler gezien. En toch ook weer liever een bruine versie i.p.v. de groene.

Zandbodem soms ook gewoon 27/oo G-line nylon van gamakatsu. Dunne diameter met toch trekkracht van 7kilo, is erg heldere lijn valt totaal niet op op de bodem.

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

16-12-2004 22:29

Zoals elders vermeld ben ik ook een hevige rigfanaat.
Ik heb 2 foxboxen bomvol,doch meestal grijp ik naar dezelfde materialen.

Vroeger steeds quicksilver,eender in welke situatie,de hoge schuurbaarheidsfactor sprak me aan.
Toen fox met hun rigboard op de proppen kwam heb ik es armadillo genomen,de bruine versie 30 lb.Deze draad was ronder en minder vezelig dan den quicksilver,dit vond ik belangrijk omdat luchtbellen zich nu net in deze vezels zich vast zetten.
Sinds kort is Korda op de markt met den ARMAKORD,ik gebruik nu den 30 lb versie,en ben daar tot hier toe enorm tevreden van.

Van coated materiaal gebruik ik den PB - green hornet en den snake bite gold.
Leadcore van esp.

Nylon of stiff = butterfly esp en poltergeist van ashima.
Ben reuze benieuwd naar de nieuwe pb-draad, doorzichtig,gecoat,soepel, wat moet je nog meer hebben 8)

grtz purple peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

17-12-2004 01:23

1/Mantis & Mantis Gold; onovertroffen dunne slijtvatse kern. Breekt of schuurt nooit open welke knoop je er ook inlegt. Super voor combi- of hingerigs.

2/ Subterfuge 22lb perfecte flouorocarbon

3/ In tegenstelling tot Bart ben ik wel een voorstander van de zogenaamde open onderlijnen. Vooral Multistrand bedoel ik dan. Door iedereen vergeten en op dressuurwater dus zeeeeeer goed inzetbaar.
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

17-12-2004 08:57

Ikzelf gebruik in 90% van mijn visserij de Green Hornet.
Voor mij is dit het beste onderlijnmateriaal wat er op de markt is.
Ik gooi mijn zaakje nooit meer in de knoop en dan slaap je snachts toch een stuk rustiger als je weet dat alles goed in het water ligt.
Verder vind ik de onderlijn schuurvast en is hij erg sterk. Verder kan je er diverse onderlijnen mee knopen en ben je niet gebonden aan 1 enkele rig.

Soepele gevlochten lijn gebruik ik bijna niet meer, de kans dat het om lood gaatdraaien of op een andere manier in de knoop komt is me net even te groot.
Verder gebruik ik ook regelmatig de Ghost Butterfly icm met een soepele gevlochten lijn, hiervan knoop ik dan de originale combi-rig met een soepel gedeelte van 2-3 cm.
jacco noordermeer

17-12-2004 16:09

piet
er staat een vraagteken bij hetaantal lb
ik weet het niet meer precies
ik spoel meestal over op van die fox spoeltjes dan past ea beter in tackle box
maar dit was bijna 2 jaar terug of langer weet het echt niet
het id van green hornet bevalt wel alleen steeds die breuken
dat was ik snel zat
maar als hij nu wel goed is.. houd ik me aanbevolen!!!

ik gaf de schuld vh breken aan mn stringer
maar er was blijkbaar een ander probleem!
no hard feelings piet

mvg jacco
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-12-2004 16:39

Bart van den Hurk schreef:Ben benieuwd Piet :wink:

1 Favoriet heb ik niet, pas gewoon de hele handel aan op de situatie, maar zal toch een klein lijstje proberen te geven:

Bruin (zand/licht grind):
- Stealth Skin 15 lb, binnenlijn wel wat ruw maar hele mooie lijn
- Quicksilver 25 lb, voor het schuurwerk, meestal in combinatie met een combi rig van fluorcarbon.
- Snake Bite Gold 25 lb, voornamelijk in Frankrijk, 100% betrouwbaar wat betreft schuren en quicksilver als binnenlijn dus
- Esp leadcore, voor leadcore combi, maak wel een soepele lijn aan de leadcore

Groen (Donkere stenen, modder, wier):

- Green Hornet 25 en 35 lb, afhankelijk van de gewenste speling en boiliegrootte, waarbij de 35 lb het aas wat beter wegduwd, dus meer geschikt is voor groter aas
- Snake Bite 25 lb, ook weer in Frankrijk, zelfde verhaal
- Nash Limpit leadcore, valt zeer goed weg tegen een donkere bodem, fervent gebruiker in de vorm van de limpits (voorgefabriceerd)
- Binnenlijn van de Green Hornet voor de combi rigs dus, sta ooit meters te strippen (Nog een vergelijkbare lijn zo in de handel Piet?)

Transparant en Fluor carbon (alle situaties)
- Subterfuge van Garder 22lb, ideaal voor stijve onderlijn of combi rig, een van de betere stijvere fluorcarbons (0.50 mm)
- Esp bristle filament 15 en 20 lbs (25 lbs is te dik en "spiegelt" te veel, ook weer voor echt stijve onderlijnen, niet te gebruiken voor een knoop voor de combi rig, dit materiaal wordt zeer zwak bij dubbelvouwen.
- Vanish Berkley 0.30 > 0.40 mm voor nylon onderlijnen, veel soepeler, al is de PB Butterfly nagenoeg vergelijkbaar.
- Eigen blend, 4 strengen 0.18 mm vanish met elkaar geknoopt, hierdoor een fluorcarbon multistrand (je hebt ook de riverge ghoul, maar deze knapt veel eerder op de knopen). Dit voor absolute onzichtbaarheid en onvoelbaarheid. Alleen toepasbaar op obstakelvrij water

Ben zelf geen fan van de open gevlochten onderlijnen zoals bijv. Merlin, Silkworm, Super Nova, etc. Deze zijn wel mooi zacht, maar hebben gewoon te weinig schuurvastheid en een te grote neiging tot tangles.

Ik heb dan ook een grote "fox box" in mijn tas zitten :lol:


allemachtig Bart....heb jij dan nooit geen twijfels in je visserij?? :D
heb nu al regelmatig gehoord over de leadcore rig uit jouw mond...bedoel je hier die limpits mee van Kevin nash?..hoe ziet deze montage er compleet uit?
gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-12-2004 16:45

Piet Vogel schreef:Green Hornet blijft helaas alleen in het groen leverbaar omdat de kleuren bruin en transparant beiden niet door het test jaar zijn gekomen. Over een tweetal weken komt er (om door te testen) wel een nieuwe coated onderlijn die niet zo stijf is als Green Hornet maar daarvoor is deze ook niet bedoeld. Ik de lhem de laatste maanden (tot oktober) gebruikt in een zandkleur en ik was erg onder de indruk. De coating is stijf genoeg om er nooit mee in de war te gooien maar soepel genoeg voor een zeer goede presentatie. Verder is het super dat hij geheel transparant is met een licht grijze binnendraad.

Dit was en is mijn favoriete onderlijn materiaal.


Piet Vogel,

Wat heb ik dan eigenlijk gekocht tijdens de laatste KSN meeting bij jullie stand ?? Er zit namelijk geen label op de spoel, het is gecoat en volgens mij bruin van kleur. Op welke punten is deze gecoate lijn niet door de tests gekomen?
gr
Hans Brinkel
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-12-2004 21:01

Hans
De reden dat hij niet door de test is gekomen is dat met het materiaal niet doormiddel van een driekamer knoop een lusje mee gemaakt kon worden. Verder vond ik het niet prettig dat je het materiaal niet lekker met de hand kon strekken en je het dus altijd als rig in een wallet moest opbergen. Zat er een kink in moest je het stomen om weer strak te maken.
Als je een lusje maakt met een achtknoop dan bleef het wel goed. En voor gebruik van korte hinget rigs is het met die knoop erg geschikt mits je het goed behandeld!
Maar al met al niet geschikt voor hetgeen dat ik ermee wilde andere merken hebben het wel opgenomen b.v. Steamlink van Pallatraxs
Groetjes piet
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-12-2004 21:04

Jacco
Sorry had het vraagteken niet gezien kom op een beurs maar even langs dan regelen we wat. Zoals ik al zei we hebben in het begin een slechte serie gehad maar dit probleem is verholpen.
piet
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-12-2004 21:30

Beste Hans,

Die leadcore onderlijn maak ik idd met de limpits of met hetzelfde leadcore materiaal van Nash in de vorm van een langere zelfgemaakte limpit. Dus 2 lussen met aan de ene kant een ringetje en de andere kant een wartel of lusje wat ik aan een cross lock/quick link bevestig. Aan het ringetje een 6 centimeter soepele braid (binnenlijk green hornet) met daaraan een 887 mt 8 of 10 en een hair van 5 cm (4 a 4,5 igv 20mm boilie) , ringetje op de steel (blow back). Op de haak nog een stukje silicone slang (blow out van nash 0,7mm). Het is dus gewoon een combi rig, maar een met goed vlak liggende eigenschappen, dus minder kans om opgemerkt te worden tijdens het azen. Wanneer opgenomen ook nog net wat moeilijker kwijt te raken. Het zowel op de lange als korte versie al de nodige vissen dit jaar mogen vangen.

Twijfels, genoeg, maar juist in mijn onderlijnen stukken minder, vandaar dat ik me ook niet vastklamp aan een ding voor elke situatie :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-12-2004 21:49

Piet Vogel schreef:Hans
De reden dat hij niet door de test is gekomen is dat met het materiaal niet doormiddel van een driekamer knoop een lusje mee gemaakt kon worden. Verder vond ik het niet prettig dat je het materiaal niet lekker met de hand kon strekken en je het dus altijd als rig in een wallet moest opbergen. Zat er een kink in moest je het stomen om weer strak te maken.
Als je een lusje maakt met een achtknoop dan bleef het wel goed. En voor gebruik van korte hinget rigs is het met die knoop erg geschikt mits je het goed behandeld!
Maar al met al niet geschikt voor hetgeen dat ik ermee wilde andere merken hebben het wel opgenomen b.v. Steamlink van Pallatraxs
Groetjes piet


tja..dat heb ik weer....weer een klosje waar ik dus in feite niks aan heb. :-?
Dacht een andere kleur gekocht te hebben dan de green hornet als alternatief voor een lichtere bodemkleur met dezelfde eigenschappen.
p.s.
De Chameleon sinking braid, zinkt dus echt...ben er tevreden over. :D

Bart,
Bedankt voor de uitleg, wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom je voor die 6 centimeter soepele braid, uitgerekend kiest voor het binnenste van de gecoate green hornet...zijn andere soorten soepele braids niet goed..of heeft het binnenste van de green hornet totaal andere eigenschappen dan de gemiddelde soepele braids ? (het e.e.a. komt een beetje over als extra moeilijk doen op mij....maar wellicht heb jij hiervoor een goede verklaring?..hoor het graag

gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

19-12-2004 21:55

90 % van men visserij => Rod Hutchinson The Edge 2000 Green of Brown
15 lb gevlochten draad is dat.

meestal ook 1 hengel met technium (zoals op de molen) 0.35mm nylon onderlijn. Of IQ 15lb van Korda.


Obstakelrijke kanalen en vijvers: Berkley Fireline 0.33mm (niet stuk te krijgen)

Stiff-Rig's: IQ 25lb van Korda

haken => Korda wide gape nr. 8 en 6 en VMC outbarb nr. 2 (super haak, alleen niet echt voor obstakelrijke waters)
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-12-2004 22:14

Hans,

Het is een dunne! zeer gladde! sterke! soepele! gevlochten lijn, en dit zijn de vier eigenschappen die ik graag wens bij mijn soepel materiaal, vandaar de keuze hiervoor. Ik heb wat dat betreft die eigenschappen nog maar bij heel weinig onderlijnmaterialen kunnen vinden. Alleen de oude web wizzard van vroeger (ahum) had nagenoeg dezelfde eigenschappen. Alleen waarom dan wit :cry: :wink: . Vandaar dus mijn keuze hiervoor, het werkt goed voor mij, vandaar dat ik ook niet snel over zal stappen, of Piet moet een rolletje van die lijn kunnen regelen :D
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-12-2004 22:41

Bart van den Hurk schreef:Hans,

Het is een dunne! zeer gladde! sterke! soepele! gevlochten lijn, en dit zijn de vier eigenschappen die ik graag wens bij mijn soepel materiaal, vandaar de keuze hiervoor. Ik heb wat dat betreft die eigenschappen nog maar bij heel weinig onderlijnmaterialen kunnen vinden. Alleen de oude web wizzard van vroeger (ahum) had nagenoeg dezelfde eigenschappen. Alleen waarom dan wit :cry: :wink: . Vandaar dus mijn keuze hiervoor, het werkt goed voor mij, vandaar dat ik ook niet snel over zal stappen, of Piet moet een rolletje van die lijn kunnen regelen :D

Hoi Bart,
AHA...da''s duidelijke taal!.
Heb wel twee of drie corboss sl 30 reels te koop...deze zijn volgespoeld met 700 meter nieuwe web wizzard dyneema lijn. de kleur is een beetje grijs/groen achtig.
Geschat 0,22 mm / 30 lbs ?
De reel is nagelnieuw en kost slechts 80 euro....de lijn krijg je er dus gratis bij :P ...kun je de rest van je leven heeel wat onderlijntjes van knopen.
gr
Hans