loodvorm


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-12-2004 06:42

Nu er toch zo'n fijne rigtopic loopt, wil ik het graag eens hebben over loodvormen.

Wat vinden jullie van deze afwijkende vormen?

http://www.atomictackle.co.uk/

Ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

09-12-2004 08:25

Sommige loodvormen zien er wel heel kinky uit hoor :D
Ik meende dat deze loodsoorten ook op de laatste KSN meeting te zien waren. Die "gravel stone bomb" en "dung bomb" hebben een mooie camouflage. Die felle kleuren zou ik echter direct overschilderen!!
Voor de rest zie ik geen toegevoegde waarde in dit lood.

Pascal
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

09-12-2004 09:14

Lood moet qwa kleur passen bij de bodem waar je hem vist, bij troebel water natuurlijk iets minder relevant. Hoevaak zie je nog dat er een mooie camou coating opzit, maar dat de wartel nog dusdanig glimt dat de exters ze bijna uit het water willen vissen!

* Bodem met klein zacht laagje
Vlak= kogellood
Tegen talud aan= grippermodel
over talud heen = model kogellood met 2 afgevlakte kanten.

* Bodem met dikke zachte laag
Lood met meer volume, en verlengde wartel.

* Harde bodem
inline lood of weer model kogellood met 2 afgevlakte kanten.

* Grote afstand en/of stroming
Liefst grippermodel

Heb ook het liefst wartellood met wartel voor de heflt in het lood, desgewenst verleng ik hem dan zelf met een clipje.

Vind zelf dat Dung en dat Gravel model wel leuk

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-12-2004 09:20

Beste Mitsz,

De wat plattere en groffe loden zijn prima te gebruiken als "voel" loden, verder zie ik er weinig "edge" in.
Zelf gebruik ik daar de "big grippa's" voor.
Het zijn geen afstands loden, maargoed afstand is niet altijd geboden.
OK ze hebben passende camo kleuren, maar lees het volgende........

Ik ben al heel lang van mening dat karpers absoluut niet schrikken van lood en tube.
Ik prijs zelfs de Fluro loden aan die er tussen zitten!
Hoe kom ik daarbij, zal wat voorbeelden noemen.
Heel lang geleden, toen ik nog vis ving :D ....... heb ik veel met plonsen gevist.
Dus echt plonsen maken met mijn lood, 10 keer op dezelfde plek inwerpen om vissen te lokken.
Ik kan je zeggen dat het me veel vissen heeft opgeleverd!
De situatie moet zich er wel voor lenen, de vissen moeten ook min of meer los/aktief zijn.
Onder de eigen kant heeft het geen zin omdat je ze alleen maar weg jaagt.
Zwemmen de vissen hun rondjes langs de kanten en je kan tegen de overkant werpen dan onderbreek je niet de zwemroete en kan je ze opvangen.

Hoe vaak krijgen mensen wel niet een run vlak na dat ze de hengel opnieuw ingooien, dit terwijl de hengel al wat uurtjes op die plek heeft gelegen.
Sommige zeggen dat de presentatie mischien net even niet goed was.
Ik zeg dat de vis wel op je stek aanwezig was maar door je lood er bovenop te gooien geef je de vis een paar seconde om een beslissing te nemen.
Pak ik gauw wat mee of peer ik hem.
Dat gauw wat mee pakken gebeurt denk ik veel meer bij onraad maar dan ligt er vaak wel een free bee die even mee gaat.
Plonsen doe ik daarom alleen met singles!

Van daaruit, geluid en trillings factor ben ik verder gegaan met het zicht vactor.
Felle over flafourd single hookbaits leveren super veel vissen op elk jaar.
Toen ben ik gaan plonsen met fluro loden en een felle single.
Paar keer inwerpen en na de eerste aanbeten begon ik wat bij te voeren, wel heeeeel verspreid langs de oever, zeg om de 4 a 5 meter 1 boilie.
Toen het echt begon te lopen centreerde ik alles meer naar een plek.
Ik kreeg ze helemaal gek!
Ik zag ze dus echt kolken en draaien om de voer boilies te pakken zodra deze het water raakte.

Ik heb daarvoor en daarna nooit meer vissen zo gek kunnen maken maar het was een belevenis die me lang bij zal blijven!
En als de situatie het toelaat zal ik het ook zeker proberen waar mogelijk.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

09-12-2004 10:23

Robert beschrijving van jou ervaring met flourlood was vast op een water met een wat hogere bezetting? Ervaring die jij beschrijft zal bijna altijd een kortdurende ervaring zijn. Vissen krijgen te veel goed waarneembare herkennigspunten. Eerste keer werkt het omdat het een onbekende situatie is, vis herkent fluorlood niet als zijnde negatief, omdat het nooit gebruikt wordt. In jou situatie gebruikte je dat lood juist als positief herkenningspunt voor de vissen, vissen waren postitief gedresseerd. Vissen zagen het lood als herkenningspunt van hier is voedsel te krijgen.

Jij schrijft dat je positieve ervaringen hebt met fluor pop-ups ik heb er juist slechte ervaringen mee, vang veel beter met gewoon zinkend onopvallend aas. Enige keren dat fluor pop-ups bij mij wel goed werkten is op wateren met hogere bezetting of op plaatsen waar je weet dat de vissen langere tijd verblijven!

Waarom zouden vissen niet schrikken van lood/tube, maar wel van een fel tapijtje gele mais. Heb vissen weg zien schrikken op moment dat ze tapijtje gele mais tegen kwamen! Gewoon omdat het in dit geval een heel opvallend (bij hun negatief) herkenningspunt was.

Denk dat je momenteel bijna net zo goed of beter vangt met een niet fluor pop-up op de meeste wateren gewoon omdat ze te veel negatieve ervaringen hebben gehad met het goed herkenbare fluorballetje!

M.v.g Ulco,
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-12-2004 11:16

Ulco
Inderdaad, te veel slechte ervaringen maken een negatief herkennings punt.
Ook zo bij jou voorbeeld van het tapijtje mais.

Ik vis op het moment helemaal niet meer met fluro boilies en loden, puur omdat ik nu met een hele andere insteek bezig ben.
Maar onderschat niet de kracht van dat ene felle boilie, en ja nu nog steeds!
Deze aanpak werkt niet alleen op dicht bezette wateren.
Op verschillende wateren heb ik er fantastiesche ervaringen mee gehad.

Maar de topic ging over loden, sorry Mitsz :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-12-2004 11:27

Nog een voorbeeldje Ulco.
Wanneer ik met rigs aan het kloten ben komt het vaak voor dat mijn onderlijn om mijn tube draaid tijdens de worp.
Ook hier krijg ik gewoon runs op.
Kost me een hoop tube maar ze pakken het wel.
Dit zegt mij dat ze niet al te schrikkerig zijn voor tube.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-12-2004 12:09

In zoverre ik het op dit moment kan inschatten, alleen gebasseerd op anderen hun resultaten op dressuur wateren is dat je anders dan de anderen moet vissen.

In dit kader zie ik dus wel degelijk een inzetgebied voor alle soorten die op de site staan, zolang de vissen niet weten wat het is zullen ze (blijkbaar) uit pure nieuwsgierigheid gaan onderzoeken wat het is. Verdomd er ligt ook nog eens iets bij dat te vreten LIJKT

hap, haak, pieeeeeeeeeep en je ligt opeens op de kant.

Niet meer doen dus?

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
jacco noordermeer

13-12-2004 21:27

ik giet gewoon nog zelf mn lood
rolletje daklood
ff smelten sssshi.. ffw88 nog ffw88 enweer tig euries bespaard

als ik het op mn heupen krijg wil ik ze nog wel eens een kleurtje geven

maar het verschil tussen camou of mat grijs heb ik nog nooit gemerkt

zeker niet als het donker is
dan is het ook onder water donker :lol: 8)
Ralph Bosch
Berichten: 64
Lid geworden op: 21-06-2004 11:13
Locatie: Den Helder

14-12-2004 09:52

plat, platter, platst

Ik probeer altijd zo plat mogelijke loden te gebruiken (enkele uitzonderingen daargelaten). Volgens mij doet het lood qua inhaken dan beter zijn werk.
Stel je heb een regenton met 100 liter water, je rolt deze zo door je hele tuin heen. Probeer dit nu eens met een vierkante ton (als die zouden bestaan), het zal je heel veel moeite kosten om deze vierkante, net zo zware ton, door je tuin te heisteren.
En ja ik ben me er van bewust dat het lood zich onder water anders gedraagt dan boven water maar elk beetje helpt niet waar?
Bovendien blijft plat lood beter liggen op bv. de zijkant van een talud, vaargeul etc. ook in stromend water zal dit lood zich beter voor ons doel lenen.

Gebruik ik dan geen andere vormen , ja wel.
Bv. bij een vlakke zandbodem waarbij niet uitgevaren wordt en dus op relatief korte afstand gevist wordt. Het klinkt wellicht tegenstrijdig maar juist dan gebruik ik de distance loden. Niet om de afstand die ik werpen moet te halen maar omdat ze zo mooi in de bodem slaan op ondiep water (tot ongeveer 1 meter diep). Ik gebruik hierbij overigens alleen lange gevlochten onderlijnen.

In alle ander situaties gebruik ik mijn lood dus zo plat mogelijk. Het werpt niet ideaal , het blijft echter wel beter liggen en ik denk dat de inhaking wat efficienter is (al is het maar 1%)

gr. Ralph
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-12-2004 14:17

Lovin' those fancy big Grippa's

*Ze gooien kut (en ik gooi trouwens van mezelf al kut).
*Zijn gewoonweg stevig (oftewel de laklaag en de wartel houden het lang uit).
*En door het plat model en de open binnenring (waar zich veel troep tussen nestelt voor extra grip) haakt het lood gewoonweg veel beter dan een normaal model. En het lood blijft beter op een talud liggen.

*En als ik dan al extra ver moet gooien is het wederom Korda, maar dan met de Tournament die oh zo makkelijk over enorme afstanden vliegt. Alleen is de inhaking dan weer wat minder en zal het lood sneller van een talud rollen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-12-2004 14:29

Kevin :

N taluud en heel ver gooien ??? volgens mij gaat dat maar zelden samen.

Of jij kan natuurlijk wel op n meter precies gooien ?

Over die coating t volgende :

Ik heb weet van n deel hele mooie vissen gevangen aan ongecoat lood in de zeer bekende vorm.

Enne jah ook nog overdag.

Eerlijk is eerlijk t zou ook niet mn eerste keus zijn maar t geeft aan dat het op dat water geen reet uit maakt.

Nu kan je wel denken wat word er dan wel niet gevangen met gecoat lood daar .................

Gewoon zelf eens testen maar ik weet zeker dat er maar weinig zijn die dit echt doen of t n serieuze kans geven.

Ik zelf vis 95% van mn uren snachts dus dan maakt t geen ruk uit.

Gr
jacco noordermeer

14-12-2004 14:45

karper is niet lood schuw
op de verschillende onder water opnames raken ze het lood met hun bek aan en schrikken hier niet van

dus pas je lood aan naar omstandigheid
niet om te camoufleren

maar dit is mijn mening

ps heb ook wel eens een zandput bevist
gooi je lood maar eens in het zand ,onder water dan natuurlijk
even het stof laten bezinken
en kijk je lood is zogoed als onzichtbaar
de bodem camoufleerd je lood bijna vanzelf
mvg jacco
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-12-2004 16:30

Die coating is gewoon een beetje een kwestie van mezelf. Ik heb het er toch liever wat beter/gecamoufleerder uitzien (meer vertrouwen). En die coating is weer handig als afsluitlaagje rond het lood (gif) voor als je een bonk lood verspeelt.

En afstanden gooien en taluds gaan wel degelijk samen. Een talud hoeft niet altijd klein te zijn hoor.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-12-2004 16:52

Tja :

Als op "jou "water t taluud 150 meter lang is dan is t n ander verhaal.


Maar ik denk eerder dat je op n water zit wat zo klein is dat t wel mee valt.

Gr :o
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-12-2004 22:28

Hummm... Als je op een water vist waar je van de drie keer dat je ingooit één keer een lood verspeelt doordat het tussen de stenen valt, ga je andere eigenschappen van je lood waarderen...

HET MOET GEWOON GOEDKOOP ZIJN!!! :o

Ik vind het gewoon misdadig wat men tegenwoordig voor die loodjes in de winkel vraagt.
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-12-2004 22:35

Tja dan knoop je er toch n steen aan :P
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-12-2004 22:37

Heb ik ook al gedaan hoor. 8)

Maar tegenwoordig maak ik gewoon zelf mijn lood. Spotgoedkoop en perfect...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-12-2004 22:39

sorry dan voor t pb wat ik gestuurd heb
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-12-2004 22:46

ok...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-12-2004 22:48

Je hebt trouwens ook een pb...
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

15-12-2004 09:02

Mitsz,

Wat voor creatieveling is hier bezig geweest met het lood man??
Ziet er weer eens wat aners uit.
Op zich geloof ik niet in de verschillende 'vernieuwde' vormen die ik net gezien heb.
Wel gebruik in verschillende situaties ander soort lood. Uiteindelijk moet de haak snel prikken en moet er niet teveel speling komen in mijn systeem.

Het verhaal van Robert heb ik ook meegemaakt, maar dat is op een kanaal waar de omstandigheden misschien weer net iets anders was.
Ik zat ook op een trekroute te vissen en na inwerpen kon je idd vcaak een run verwachten.
Alsof de vis attent gemaakt werd op 'iets'.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-12-2004 09:34

Beste Marijn,

Als ik in Engeland die glasheldere wateren zie, vind ik het niet onlogisch, dat dit soort ontwerpen op de markt komen. Sommige van de modellen echter, zul je nooit in mijn viskistje tegenkomen

Ik heb er wel diverse van geprobeerd. wat ik er wel goed aan vind, is de grove coating en de camouflerende aspecten van sommige van de modellen. Een paar zag je gewoon helemaal niet liggen. Dit is ook in Nederland een toch vaak niet te onderschatten factor op bepaalde wateren. met name als ik straks -in het voorjaar- op de ondiepere stekken overdag vis, vind ik dat een geruststellende gedachte.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-12-2004 10:08

Sommige van die coatings werken als een spons en nemen vloeistof op. Daar zijn alternatieven voor maar het is wel een aardige toepassing.

Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-12-2004 10:10

He Kees,

dat is een goeie!! Dank je...