rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-12-2004 16:35

Zo ben je er ook ff 2 dagen uit, moet je echt een hele text lezen. Goed werk heren.

Zoals Chris Noorlander al aangeeft is een rig dus niet iets dat je zomaar ff in elkaar steekt. Je kunt door verschillende dingen bij elkaar te gebruiken een senergie(meer als het totaal) bereiken. Daarvoor heb je wel een begrip van rigonderdelen en het gedrag van de karpers nodig. Pas dan kun je een echt effectieve rig maken. Wat mij opvalt in karperland is dat wij teveel dingen copieren, zonder dat we er bij stil staan, en dat er vaak heel simpel op een bestaande rig 1 of 2 dingen veranderd kunnn worden waardoor die rig veel beter gaat werken.

Ow ja ff voor de duidelijkheid, dit zit vol met spelfouten, heb maar 1 uurtje om dit te doen, en heb al een half uurtje gelezen dusss.. ff snel ;)

Martin Post

Beste Martin, ik weet dat je soms wel moet opletten dat je rig ook alle vissen pakt.. toch heb ik al heel wat kleine(lees 8 en 10 pond vissen) gevangen op een erg lange hair. Ik ga zelf s zo ver dat het opvallend is dat je redelijk veel kleine vissen vangt tov andere vissers(de groten zitten er ook bij hoor). In het jaar dat ik met Bart v/d hurk viste ben ik over dressuur veel te weten gekomen en ben ook in de rigmaterie moeten duiken, terwijl ik dit enkele jaren geleden niet belangrijk vond. Wat we vergeten met kleine vis is dat het hele raport van nant sibbing gebaseerd is op kleine karper, en dat dus afstanden zuigsnelheden etc allemaal in de praktijk bij een gemiddelde vis wel eens fors uitvergroot zouden moeten worden. Zo kan de opzuigsnelheid die Nant Sibbing aangeeft (60 cm/sec) wel eens fors hoger liggen. Daarbij komt nog eens dat ik wel een targetvisser ben, en dat ik dus liever geen ene moer vang als een kleintje(is persoonlijk, ieder zijn meug). En dus mijn rigs eerder op grote vis af stel als op kleine

Pieter

Naar mijn mening is het wel zo dat je een rig kunt maken die en veel pakt, en eenvoudig is, en goed geworpen kan worden, en houd. Leuke stelling, maar is in mijn ogen wel zo. Perfect zal ie niet zijn, en evenmin in alle situaties werken, maar een heel goede standaard zeker. Dat is het nu net, overal aast de vis anders, en dat heeft ook nog eens te maken met hoe je voerplek eruit ziet, en dus hoe de vis aast op je stek. Mijn mening is dat een vis die op veel heel klein spul aast happen bodem naar binnen hapt, maar zodra het brokken worden die verder uit elkaar liggen zal de vis geen hele bodem schoon filteren, maar eerder geneigd zijn om dit stukje alleen op te nemen en door naar de ander. Misschien ook wel de reden dat verspreid voeren hoewel het een standaard aan het worden is toch nog steeds een killer is(zijsprong ik weet het, maar heeft een raakvlakje).

Herwin kwint

Heel leuk dat je er bij bent. Beste herwin heb je al eens geprobeerd om die rig over te loaden op ongeveer de helft van je rig met 8 gram lood(mits boilie > 20 mm, 5 gram als boilie < 20 mm)? Zomaar een leuk ideetje&#8230;

Bart

Dat hingegedeelte&#8230;
&#8220;waarom is het bij een hingelink van belang dat de hinge naar de haak in de lijn haaksteel haakpunt ligt, en die van het lood er mogelijk liefst haaks op staat?? Zomaar een vraagje(weet je ook waarom ik niet vlug hingelink stijf(meer) vis.". Dit kan ik ff niet meer volgen, ligging gelijk op de bodem als hoe die zou staan als je hem pop up zou vissen?&#8221;

simpelweg omdat de lussen als er een beetje spanning op komt te staan de haak gaan draaien, als de hinge naar de haak niet goed is, dan komt er een zijwaartse druk op de haak(haak draaid niet mooi naar benenden, maar iets schuin naar beneden, in combi met korte rig die voornamelijk in de onderlip pakt) te staat die best wel eens ervoor zou kunnen zorgen dat de haak schuin(lees ondieper) inhaakt.

Kees

Het blowout principe

Werkt allen als er al een prik geweest is, wil ik wel ff duidelijk over zijn. Tot die tijd is de blowout rig precies wat ie pretendeerd te zijn, prima uit te blowen. Als ie al geprikt heeft, zou ik zelf liever een lange hair hebben, omdat er dan maar 1 maal geprobeerd kan worden en dan is je boilie al uit de bek&#8230;.

Zo net gehaald&#8230;


Met vriendelijke groet

RF

Ps zal eens kijken wat ik kan doen met een dressuur rig op modderbodem (word vervolgt dus)
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-12-2004 16:42

hallo allemaal

Benny

dat langstelige haken vroeger pakken.. is misschien wel zo... zou kunnne ik vis nooit met langstelige haken. maar als dit al zo is kun je dit met een linealigner die je naar de haakpunt toe buigt wel zorgen voor een afscherming die voorkomt dat er te vroeg gehaakt word.

nog iets, ik vis zelf met kortstelige haken met rechte punt, heb zelden losschieters, en heb de laatste paar jaar toch echt wel een paar visjes in het wier gehad..

groetjes

RF
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-12-2004 20:04

Roger,

Dat afschermen van de haakpunt, doormiddel van het krimpkous naar
binnnen te buigen. Het inprikken zal dan misschien wel beter gebeuren,
maar je creeerd dan ook weer een extra hefboom effect (niets met de
prik te maken), waardoor een langstelige haak nog meer gaat wrikken;
dan ie al ding voordat ie nog eens werd verlengd. Vandaar dat ik langste-
lige haken ook niet stiff materiaal vis, of nog eens verleng met krimpkous
of wat dan ook.
Roger, dat je met een kortstelige haak en rechte punt zat vissen uit het
wier drilt, geloof ik direct! Maar was het aantal met een klauwpunt niet op-
gelopen, aan het aantal gelande vissen...? Want mijn ervaring is juist dat
haken met een rechtepunt, meer lossers veroorzaakt tussen wier dan een
klauwpunt; terwijl voor de rest de onderlijn precies hetzelfde is.

groetjes Benny
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

12-12-2004 20:35

Roger, e.a ,

Jouw advies ( overloaden ect ) is dat bedoelt voor een moddeRrig en met een pop up of pop 'down', of bedoel je 'het overloaden' in comb. met de rig die ik schets?

Ik heb veel gevist op ondiep water met zachte zweef cq modderbodem. Het water stond in tijde van mijn visserij niet eens zo stijf van de hengeldruk, integendeel. Door de ondiepte zag ik hoe allerlei rigs die ik bedacht keer op keer faalden ( te zien aan de boeggolven ). Doordat het lood klem ligt in de modder kreeg ik geen piepen, iets dat Bart ook al aangeeft: je kan ook prima zwaar lood pakken, maar je ziet/ hoort geen piepjes die je met lichter lood wel hebt en zodoende waarschuwen.

De vissen azen gewoon anders, met hun bek door de prut heen en duwen de onderlijn -onbewust- vooruit ( of zo ). Tevens staan ze langer op de kop om een boilie te zoeken vandaar dat lange onderlijnen wellicht geen verbetering opleverden. Korte onderlijnen zijn er ook hopeloos, na de inworp zakt het lood weg en de onderlijn ligt in een vreemde hoek met te weinig opname speling ( heb ik het idee ). Voor mij is het een hersen breker want wat ik ook probeer ( elastiek, trigger, lang kort, diverse boilies ect. ect. ) ik zie te vaak boeggolven zonder gehaakte vis. Wellicht dat een overload rig het werk doet, dat heb ik nog niet geprobeerd. Maar verder nog iemand suggesties of ook ervaring hiermee?

MVG

Herwin
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-12-2004 20:55

Herwin,

waarom verleng je dan het lood niet? Maak er een stukje amnesia aan, zolang als het handeltje id de prut zakt. Bevestig hieraan een wartel of ring, die dan weer in de clip gaat. Vervolgens je onderlijn na keuze.

Ik zou toch de lange nylon onderlijn een kans geven. Ik vis nu al een lange tijd op een vergelijkbaar water en dat gaat altijd prima.

Mitsz
Pieter de Jongh

12-12-2004 21:18

Hoi herwin, ik meen me te herinneren dat jij ooit veel last had van die krabben en dat je daarom je rig in de modder trapte.
En ondanks dat had je toch beet!
Nu zal dit niet voor elk water opgaan. Maar als vis gewend is om in de modder te moeten azen, hoef je toch niet bang te zijn voor de slechte presentatie.
Of was het roelof die dit vertelde .

greoeten, pieter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-12-2004 21:22

Ach, wat is een visie Piet?

Zo te lezen kom ik vanaf dezelfde hoek als jij. Mijn zorg gedurende de jaren was om een zo goed mogelijke presentatie te behouden zowel bij geforceerd werpen in allerlei hoeken en gaten als het afstandvissen. Mijn uitkomst is een combi-rig waarbij ik steeds vaker het stijve deel van ongeveer 20 cm knoop van dik nylon. Dit gefixeerd op de wartel met een sleeve en aan de andere kant een oval ring. Gevolgd door een aangeknoopt super soepel deel van 5 cm. Bij het werpen blijft dit goed en het stijve deel zorgt voor spreiding tussen lood en haakaas.

Beide komen we dus op verschillende oplossingen voor min of meer hetzelfde probleem. Dat zal de persoonlijk factor dus wel zijn.

Jouw rig kreeg ik overigens in een vroeg stadium in handen. Ik moet zeggen dat ik er wel van gecharmeerd was. Ik heb er dan ook wat van geknoopt in de langere lengte waarbij ik ze dan zou maken. Maar over het gecoate materiaal was ik onzeker. Bij dergelijke lengtes leek mij iets meer stijfheid wenselijk dan je met de standaard gecoate materialen kunt behalen.

Groet, Kees
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-12-2004 21:31

Kees
Ik gebruik het gecoate materiaal niet eens meer voor een soort van anti ejeckt maar eigenlijk heel simpel als een anti tangle. Het allerliefst zou ik een korte soepele onderlijn gebruiken in combinatie met een benthook gebogen stukje krimpkous maar ik ben een beetje bang dat ik die in de war gooi. Toch zal ik het zeker aankomend seizoen een paar keer uitproberen. Kees nu even wat anders wij wonen niet ver van elkaar en vissen ( en hebben gevist) op de zelfde wateren, Hebben wij elkaar ooit gesproken? vaak herken ik dingen in jou reacties!
groetjes piet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-12-2004 22:34

Gesnapt. :D

Nee hoor. Hoogstens incidenteel in de winkel bij een bakkie koffie. Maar ik denk dat je me niet eens herkend.

Mijn zoon misschien. Die kwam iets vaker bij jullie en kreeg DJ Jorgen als bijnaam van Bertus.

De laatste jaren vis ik trouwens steeds minder in Amsterdam West, maar op een ander wel bekend groot Amsterdams meer.

Komende zomer zal ik mij eens over mijn tegenzin voor korte rigs heenzetten en jouw versie een kans geven. 8)

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-12-2004 23:27

[quote="Herwin Kwint"]Roger, e.a ,

Doordat het lood klem ligt in de modder kreeg ik geen piepen, iets dat Bart ook al aangeeft: je kan ook prima zwaar lood pakken, maar je ziet/ hoort geen piepjes die je met lichter lood wel hebt en zodoende waarschuwen.

MVG

Herwin[/quote]

Herwin,

Als je nu eens een zij-lijntje maakt, onderaan gewoon een zwaar lood aan
het lijntje geknoopt, en bovenaan een HELE grote wartel. Op het zij-lijntje
zet je ook een grote kurkenbal of iets anders sterk drijvend. Je trekt de
wartel van de zij-lijn, in de kurkbal. Je haalt de hoofdlijn door het boven-
ste oogje van de wartel van de zij-lijn. Nu stukje rig-sleeve op de lijn sch-
uiven, en knoop de onderlijn aan. Trek nu de wartel van de onderlijn in de
rig-sleeve. En schuif de grote wartel van de zij-lijn over de rig-sleeve.

Op deze manier kan het lood wel wegzakken, maar door het zij-lijntje en
de kurkbal die het drijvend houd. Hoe je enige speling, mits je de hoofd-
lijn niet al te strak spant. Zo zul je toch meer te zien/horen krijgen.
Ik hoop dat je het begrijp wat ik bedoel, want iets omschrijven van achter
een pc, is nog niet zo eenvoudig....! :D

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

12-12-2004 23:33

Herwin,

Ik heb zelf een aantal keer in moddersituaties een home-made helicoptersysteem gebruikt. Even voor de duidelijkheid je schuift eerst de stopper op de hoofdlijn, dan een kraal, dan een wartel met onderlijn, dan weer een kraal en tenslotte knoop je het lood aan de hoofdlijn. Een beetje afhankelijk van de dikte en diepte van de prutlaag, alsmede het gebruikte loodgewicht kun je stopper op een bepaalde hoogte op de hoofdlijn instellen, het lood kan nu wegzinken in de prutlaag terwijl je rig er boven op blijft liggen. Ik zou alleen je lijn dan niet al te strak opspannen omdat je rig dan alsnog de blubber intrekt.

Mitsz wanneer je je lood 'verlengt' zoals jij beschrijft is het dan nog werpbaar? Heb er toen ook over nagedacht maar dacht niet dat het zonder tangles op m'n stek zou belanden.

mvg Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-12-2004 00:04

Zijlijntjes geven tangle problemen.

Helicopter montages hebben een zwak punt. Alhoewel je dat kunt verbeteren op de manier van Terry Hearn.

Vleugellood blijft doorgaans bovenop een zachte bodem liggen. Probleem over. Bij mij althans. :-? Ik gebruik tegenwoordig niet anders op zachtere bodems. Zeker als het om zwaar lood gaat.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-12-2004 00:20

Kees,

ik gebruik het verlengde lood nu enkel nog tussen de stenen. Popupje eraan direct uit de clip omhoog.

In de bagger doe ik niet meer moeilijk en ik moet zeggen dat ik het leuk doe op dat soort wateren/stekken. Alles in de blub. Hoofdlijn, tube, rig en aas. Loopt als een speer. Niet zeuren over aas dat gaat stinken etc. Is niet belangrijk.

MVG Mitsz
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-12-2004 00:49

Kees,

Gewoon de zij-lijn even in tapen met pva tape (ja ik weet het: Wel weer
een "heel" werkje....).

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

13-12-2004 01:08

Herwin

Ik bedoel idd overloaden in combinatie met de door jezelf geschetste dressuurrig.

mvg

RF
I think and therefore I am....
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-12-2004 07:38

Kees
Sorry mannen even of topic, de naam DJ Jurgen komt van mij af en ik had nooit gedacht dat hij jou zoon is. Ik vind DJ een heel aardige jongen vind het altijd leuk om met hem te praten.
doe hem de groeten piet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-12-2004 08:35

Wist ik niet, Piet. Dat van Bertus was gegokt.

Jorgen is van de zomer op zichzelf gaan wonen en even minder druk met vissen. Net als ik overigens. Verhuizen en wat andere akkefietjes. Ik doe hem de groeten.

On-topic maar weer.

Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-12-2004 09:13

Heren,

Bevalt mij overigens prima hoor, dat vleugellood. Na een nachtje kan ik het lood zonder moeite liften. Daarna komt het extra hoog binnen en kan ik zo de basaltblokken aan de oever beter ontwijken. Het enige is dat ik het ooit apart heb moeten bestellen en de kleur zwart is. Maar er is ook modern gecoat trilobe lood te koop merkte ik later.

Je kunt nog discussiëren over de betere prik door het ankeren van lood dat begraven ligt in de prut. Maar eerlijk gezegd ben ik een niet zo overtuigd aanhanger van de hoe zwaarder, hoe beter theorie en zit ik liever boven op de hengels om direct aan te slaan zodra het lood verplaatst wordt. Naar mijn bescheiden mening komt de karper direct in de problemen zodra hij het gewicht van het lood lift en is er nog tijd om de haak te zetten. Bijkomend voordeel is dat ik het eerder waarneem als het lood sneller gelift wordt.

Groet, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-12-2004 09:59

Piet,

Handig die siliconen tube hoor. Je kan er bijvoorbeeld een soepele onderlijn ook stijf mee maken. En dan zinkt het ook nog.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-12-2004 10:05

Kees,

Je kunt lood ook zelf coaten, binnenkort op karpervissersonline.nl...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Vincent Verwolf
Berichten: 118
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Utrecht
Contacteer:

13-12-2004 11:55

Kan iemand mij een link geven naar een foto van dat vleugellood? Heb geen idee hoe dat eruit ziet. :oops:
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

13-12-2004 20:11

van rigs naar lood.. hmmmmmmm

ok

cu

RF

ps. zal de discussie wel volgen, maar zal niet meer reageren.. zie andere discussie maar waarom...
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

13-12-2004 21:08

Hoi Roger,

Zoals ik ook in de andere Topic heb aangegeven is de discussie over rigs een beetje doodgebloed door de vele rigs, onderwerpen en antwoorden die door elkaar heen liepen.
Ik denk dat veel mensen hierdoor het overzicht zijn kwijtgeraakt en door onbeantwoorde vragen het er bij hebben laten zitten.

Het zal beter zijn om per dag of de tijd die mensen ervoor nodig hebben een rig helemaal uit te spitten. Zijn er dan mensen die andere vragen hebben dan kunnen ze daarvoor beter een nieuwe toppic openen zodat er overzicht blijft in het geheel.

Laat ik zelf maar vast het voorbeeld geven:
Het belang van een stiffrig, de eigenschappen, onderdelen en de werking ervan Is zo maar een voorzetje. Als er mensen zijn die betere ideeën hebben om de toppic nieuw leven in te blazen laat je vooral horen!!!

Met nieuwsgierige groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-12-2004 21:37

Roger,

Quote van jou op 12/12-2004 om 17:35 (gisteren dus)

Ps zal eens kijken wat ik kan doen met een dressuur rig op modderbodem (word vervolgt dus)

Unquote

In mijn opinie beïnvloed bij modderbodems het lood in niet onbelangrijke mate de werking van de rig. Door een geschikte vorm van het lood kun je de verwachte werking van de rig in bepaalde mate blijven behouden.

Vandaar dus. Dat dit je kennelijk even niet uitkomt laat je wel op heel merkwaardige wijze blijken. Jammer.

Groet, Kees
Plaats reactie