rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-12-2004 14:53

Piet,

15 of 25 lb stealth, pop up of zinkend, welke long shank (nailer, die met oogje naar binnen of de intruder), hoe zwaar loodje op de haak, maat boilie, hoe ver scharnierpunt van de haak verwijdert? Veel vragen, maar hopelijk dat we daardoor een beter beeld kunnen krijgen waarom het geheel bij jouw niet functioneerde en bij mij wel het beoogde bewerkstelligde. Komen we uiteindelijk beiden verder mee denk is.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-12-2004 14:53

Bart,

Dergelijke vragen over aasgedrag zijn volgens mij bij uitstek geschikt om tijdens de landelijke KSN meeting in maart 2005 aan Nand Sibbing voor te leggen...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-12-2004 15:00

Mark,

Dan toch wel op zondag? Dan zal ik er nl ook voor de eerste keer bij zijn. Zeker interessant om aan hem te stellen, maar misschien dat meer mensen hier zich diep in zijn materie verdiept hebben, hebben we wat eerder een antwoord, wat veel "raadsels" rondom de pop up zou kunnen versimpelen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-12-2004 15:08

Dju, zie het nu in de agenda, weer op een zaterdag, vinden ze op mijn werk fijn al die karperbeurzen :wink: Zwolle, VBK, Erp, (kerst, nieuw: tja kan dan ook moeilijk gaan werken, er zullen dan een berg klanten komen in de winkel :lol: ), KSN. Pfff, maar het is voor een goed doel. Toch maar weer eens een artikeltje schrijven om de gemiste inkomsten goed te maken :lol: . Maar goed, nu weer naar de riggies!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-12-2004 15:18

Bart,

Jij vist toch ook met kleine haakjes.. ook met de bananenrig.. waarom... zie paar postings hierboven van mij...
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-12-2004 15:38

Zoals ik al eerder zei, het is een combi van factoren, en de gebruikte rig
is daar 1 van.
De "ideaalste" rig is voor mij nog altijd de "line-aligner rig" voor mij niets
anders een standaard-rig die wat geperfectioneerd is. Bij dergelijke rigs
draaid de haak goed in, wat volgens mij zeer belangerijk is. Om zo de
plaats van inprikking te bepalen (onderlip of hoek). Wel vind ik dat een
line-aligner rig het beste functioneert met een klauwhaakje. Waarom...?
Omdat een klauwhaakje pas laat grip vind, en zo "altijd" mooi net achter
de rand van de lip inprikt in het stevige gedeelte. Tevens zijn er op de
line-aligner rig allerlei variaties mogelijk. Met een klauwhaakje zal ik dus
best wat minder vissen prikken, maar dat neem ik voor lief omdat de
stekken die ik vaak bevis, het er stikt van de obstakels. En een lossende
cq uitscheurende haak doormiddel van een haak met rechtepunt, is dan
wel het laatste wat ik wil.
Dan nog iets over (geen shot on the hook!) het overloden: Dit werkt pas
echt als het gewichtje net onder de haak, vanaf 5gr is. Daaronder heeft
het geen enkel effect. Ik zie vaak genoeg, dat men dacht dat de rig over-
lood was, maar dit werd dan gedaan met een AA of SSG loodhagel. Ik doe
om die SSG loodhagel een fikse hoeveelheid heavy metal. Wat volgens
mij ook belangerijk is, is dat het tegen gewicht op 1 centraal punt zit, zo-
dat gelijk "de volle" druk op de punt komt, en hem op de onderlip trekt. En
niet zoals ik wel eens zie, dat men meerdere loodhageltjes op de onderlijn
knijpt.
Verwacht van mij niet, dat ik een hele rig techneut ben, maar het is ook
weer geen onderdeel wat je mag onderschatten. Het zal maar net die 5%
schelen, dat je net die ene vis vangt....! :D

groetjes Benny
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 16:23

Bart
Hier antwoord op je vragen,
25 lb Stealth, 20 mm zinkende boilie (kussentje) PB longshankhook size 6,
oogje iets naar binnen gedraaid, 1.6 gram loodje en het scharnierpunt op ongeveer 2 cm boven het haakoog.
Dit is de rig die op mijn thuiswater niet het gewensde resultaat opleverde. Verder had ik er geen lekker gevoel bij als deze zo'n 100 meter weg moest werpen. Ik was altijd een beetje angstig hoe het loodje zich hield.
Groetjes piet
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 16:24

Benny als ik jou gebruikte gewicht zie denk ik dat daar misschien wel de oorzaak in zit.
nooit te goed om te leren
piet
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2004 16:25

Benny op basis waarvan is die 5gram gebasseerd? zal misschien wel ongeveer kloppen hoor maar wie zegt dat 3gram bijvoorbeeld niet genoeg is? je boilie wordt onder water volgens mij wel ongeveer 2x zo ligt als boven water. Soortelijk gewicht is niet zo hoog, dus wordt verplaatste volume groter en dus gewicht lichter.

al het overbodige wat geen directe meerwaarde heeft moet van de onderlijn af wat mij betreft, dus als 3 ook genoeg kan zijn? zeg niet dat het zo is hoor maar misschien kan iemand op basis van ervaringen hier iets over zeggen.

Mvg Ulco,
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2004 16:27

Piet benny heeft het over een overgeloade rig en niet over shot on the hook rig wezenlijk verschil :wink:

mvg Ulco,
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 16:32

Ulco
Ben net met Es een leesbril wezen kopen en weet nu waarom zij daar zo op aandrong. heb opnieuw naar Benny zijn tekst gekeken en zag het. Bedank voor je reactie en excuus de jaren gaan tellen vergeet mijn laatste schrijven.
Piet
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-12-2004 16:40

Piet,

Ik denk dat als jij, zeg maar onder die 5gr zat; dat dat misschien best de
oorzaak KAN zijn.

Ulco,

Ik weet niet of er bij je in de buurt een water is, waar je ze in helder wa-
ter kunt observeren..? Zo ja, Leg dan eerst eens een hengel in met b.v.
een lichter loodje dan 5gr, "bij mij ging het zo weer uit de bek...."! Pas
toen ik ging overloden vanaf 5gr, toen kwam het resultaat en meerdere
keren....! Ik zeg niet dat het altijd zal werken, maar je maakt het de kar-
per stuk moeilijker.
Oh ja...mischien belangerijk om te vermelden: Mijn onderlijn was een
soepele gevlochten lijntje van 10cm lang.

Tot slot: Wat overloden betreft, ik heb weleens gewichten van 10 a 15gr
gebruikt....! Van die ronde kogels met centraal gat.

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-12-2004 16:41

Piet,

Foutje kan gebeuren. :D
Ik denk dat het sowieso beter is bij een Shot On The Hook dat het gewi-
chtje vrij zwaar is. Maar ik denk dat Bart van den Hurk of Robert Camp-
bell hier beter antwoord op kunnen geven.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

08-12-2004 17:02

Hallo,


Vorig jaar heb ik tijdens een regio meeting van de ksn een lezing van Nand Sibbing kunnen bijwonen. Tijdens deze lezing liet hij aan de hand van röntgen filmpjes zien hoe een karper voedseldeeltjes aanzuigt. In een van deze filmpjes was te zien dat de vis een nauwkeurige en goed geplaatste waterstroom laat ontstaan waardoor het voedsel met een snelheid van soms wel 60 centimeter per seconde naar binnen werd gezogen. Het aas werd dan direct naar achter in de bek gezogen en vastgezet.
Tijdens her vragenuurtje was er toen een discussie over onderlijnlengtes. Sibbing kwam al snel tot de conclusie dat een boilie die gekoppeld is aan een korte onderlijn, in de meeste gevallen de achterkant van de bek niet zal kunnen bereiken door het voortijdig streken van de onderlijn. Misschien dat dit een van de redenen is dat vis het aas na het aanzuigen weer zeer snel uitspuwt.
Dit zou je naar mijn mening kunnen oplossen door een sliding hair of een langere onderlijn en hair waardoor het aas de achterkant van de bek kan bereiken en de haak voorin de bek blijft. Met de juiste lengte die waarschijnlijk afhankelijk is van het formaat van de vis zal de haak bij geringe beweging van de vis al dan haken.
Het betreft hier natuurlijk wel karpers die in gevangenschap worden gehouden en al langere tijd geen voeding hebben gehad.
Ook kon Sibbing tijdens de proeven waarnemen dat de vissen na het opnemen van het aas de bek dicht deden en het overige water via de kieuwen uit de mondholte lieten verdwijnen. Hierdoor ontstond het vacuüm waar jij het over hebt Bart. Helaas reikt mijn kennis niet zo ver om aan deze vacuüm conclusies te kunnen verbinden :cry: . Daar dit een onnatuurlijke situatie is kan het in de vrije natuur natuurlijk heel anders gaan.

Benny,

Bij een shot on the hook rig is het naar mijn mening zo dat het loodje aangepast moet worden aan het drijfvermogen van een pop-up. Volgens mij heeft het geen enkel nut om het loodje zwaarder te maken dan nodig is om de haakpunt naar beneden te houden.Zelf kijk ik voor plaatsen van de presentatie eerst hoe de de persentatie is door het vooraf onder water te dompelen. Mocht ik dan zien dat de haak niet genoeg naar beneden wordt gehouden dan zal ik het loodje verzwaren.

Met vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-12-2004 17:03

Piet,

Over de hazelnoten...
1 dag weken en ruim een uur koken! Dan blijven ze na het koken drijven, maar na een half uur zal je zien dat de hazelnoten gaan zinken... Af en toe zittn er een paar eigenwijze rakkers tussen die na 2 uur koken nog blijven drijven, maar so be it...

De noten zijn juist zo mooi omdat ze zweven over de bodem, ze zijn vreselijk licht en bevatten olie. Voor mij een topaas, vooral op moeilijker water.

Wat betreft de Shot on the hook.
Zelf gebruik ik hem in sommige gevallen en de vissen worden allemaal in het midden van de onderlip gehaakt.
Erg handig op wateren waar de zijkanten van de bekken enigszins beschadigd zijn.

Onderlijn is erg kort, max 12 cm. Gevist met Amnesia-gevlochten lijn.
G-carp longshank, maatje 6. Stukje krimpkous (gebogen) op de haak en de rig is voor mij klaar.
Alleen het loodje nog, ik gebruik een loodje van 7 gram. Haak valt bij opname gelijk op de juiste plek, als de vis omhoog komt om het aas te malen dan valt de haak precies goed.
Een losser heb ik er niet op gehad... (ff afkloppen...)
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2004 18:05

Marijn,
7gram bij shot on the hook? dus loodje aan de haak?? lijkt me wel erg veel meeste karpers krijgen je aasje dan niet eens van de bodem :wink:

Of bedoel je 7 gram bij de overloaded rig

Mvg Ulco,
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-12-2004 19:49

[Zo dit begint ergens op te lijken

Bertil
quote]Roger wat gaan we uitdiepen?

Haakmaat bijvoorbeeld? Waarom vis je met zulke kleine haken.. en dan line-aligner of banaan???
Ik zie daar totaal geen voordeel in.. ? Graag uitleg van jou hoe en waarom en welke meerwaarde het heeft?

Ten tweede.. heel vaak zie je korte stiff rigs.. en gaat men langer vissen gaat men over op soepel... waarom..?? hebben mensen al weleens met lange stiffs gevist 20cm plus.. met stiff hair? en waarom..

Nog wat over de hair.. ik vis hem ongeacht welke rig meestal soepel.. (bij gecoat materiaal afgestript) maar is het niet beter om de hair stiff te houden? Zo ja waarom, zo nee waarom niet?
[/quote]

Zo dit begint ergens op te lijken

Bertil


Ik vis met van die kleine haakjes omdat hierdoor de inhaking sneller gaat(dunnere draad, dus sneller gehaakt, minder losschieters krijg(kleinere haak is vaak beter gevuld), en omdat ze minder opvallen(psychologische factor voor mezelf niet helemaal duidelijk of dit in de praktijk veel extra brengt).

Line-aligner.. door het gebruik van een linealigner kun je en de inhakingsplaats beinvloeden, door simpelweg de haak onmogelijk te kunnen laten prikken op een plaats waar je dat niet wenst(haakpunt is afgeschermd totdat de linealigner buiten de bek komt) dit kan ook rustig met een hoek van 90 graden Bart(dus 2 cm recht en dan 0,5 cm in een hoek van 90 graden naar de haakpunt toe). De reden dat je een linealigner nog meer gebruikt is om de haaksteel en daarmee de inhaking van je haak te verbeteren(ik vis vrijwel alleen met een haak met een rechte punt(tenzij op een stenige bodem van een stromend water, dan een klauwhaak). Bart ondervangt mijn principiele bezwaren tegen een pop-up in combinatie met een naar binnen gerichte linealigner door een loodje op de haak te zetten waardoor de haak zich zelfs nog beter gaat gedragen als een liggende boilie. De haak staat op de haakbocht –tot- punt totdat de linealigner uit de bek begint te vallen, dan kan de haak vlees pakken. Mijns inziens had bart deze setup nog sneller kunnen maken door op onger 2/3 van zijn stukje stiffrig een 4 grams loodje te zetten. De rig word dan niet meer alleen scherp(door de lengte van de rig en de vrije ruimte die de vis geboden word is dit een snelle rig die weinig beweging van de vis toelaat), maar gaat ook zelf werken zolang de vis de bek niet helemaal gesloten heeft. Het loodje op 2/3 van de stiffrig trekt dan als het ware de haak naar de haakingsplaats.. maar goed.

Je wil naar de werking van die aangepaste bananenrig, en het waarom toe bertil?

Allereerst heb ik gekozen voor soepel onderlijnmatriaal omdat de banaan het werkende stuk was, de rest mocht daar geen enkele invloed op uitoefenen. Ik gebruikte een grote boilie die net zinkend uitgebalanceerd werd aangeboden. De grote van de boilie bepaald hoeveel druk er op mijn rig komt te staan(een grotere boilie genereerd meer kracht in de stroming die ontstaat teidens het opzuigen). Daardoor kon ik de banaan zwaarder overloaden (de noodzaak van dat overloaden komt verderop terug). Ik pakte een haak die mijn vertrouwen heeft, maatje 10 ashima c887. een haak die vrij dundradig is bij deze maat, sterk, scherp, en maar heel weinig lossers geeft. Hieraan kwam een stuk shrinktube van 5-6 cm(in dit geval zeer tevreden over dat spul Piet). Deze werd in een halve maan gebogen. Ik wilde namelijk niet dat de vis in staat zou kunnen zijn die hele boel naar binnen te zuigen, daarom vergrote ik de boog van de banaan. Vanaf de haak werd dit in een boog door naar beneden gebogen. Bart heeft wel lossers gehad op deze rig, maar Bart dan had je niet bij de haak de boel iets naar boven moeten buigen kerel. Die boog moet gewoon half rond zijn. Op die manier is je haakpunt afgeschermd, en kan hij niet pakken tot ongeveer 1,5-2 cm voor in de bek(lekker plekkie dus). De hairlengte werd ruimmmmmm genomen 5 cm vrije ruimte. Het waren grote vissen, en ik had die ruimte in de bek wel om de hair zo lang te pakken(waarom zo lang komt nog). Het zaakje werd ongeveer 4-6 gram overgeload direct onder de banaan.

Werking van de rig. Een vis zuigt het aas op. De boilie gaat naar binnen. De lange hair trekt de haak naar binnen, maar de overload remt vanaf het begin de boel af. De shrinktube komt tegen de onderkant van de bek, en stopt het hele zaakje. De boilie, de haak, en een gedeelte van de banaan zitten nu in de bek van de karper. Nu trekt het overgeloade deel van de banaan de boel weer naar buiten(de boilie is niet zwaar genoeg om dit proces te stoppen, vandaar dus uitgebalanceerd/net zinkend). De haakpunt zet zich vooraan in de bek. De onderlijn geeft doordat het soepel is geen tegenwerking (kon bij stiff wel eens zijn dat de banaan naar een kant word uit gedrukt, en daardoor een minder goed hakende hoek bewerkstelligen). Het overgeloade deel zorgt tevens door de 4-6 gram dat er toch redelijk druk op de haakpunt staat. De vis heeft 2 keuzes wegzwemmen met als gevolg de haking, of uitspuwen van de boilie. Stel hij spuwd uit. De haakpunt zit door het overgeloade deel redelijk op zijn plek, de boilie krijgt deze niet zo makkelijk van zijn plek. De boilie is wel zinkend(langzaam, maar wel zinkend dus), en door de lange hair valt de boilie buiten zijn bek. Dit noemen we schaakmat. Opties? Wegzwemmen en dus een fluiter..

Dat is dus waar ik heen wil in deze discussie. ieder onderdeel van je rig beinvloed weer een ander deel, en kan het teniet doen, of kan er aan mee werken.

je rig bestaat dus niet uit 13 cm amnesia hinged met linealigner en de hair knotles eraan geknoopt 2,5 cm.

je doet die dingen met een reden, je wil er wat mee bereiken.

toch een leuke discussie??

groetjes

Roger Feijen
gerrit koop

08-12-2004 20:20

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

08-12-2004 21:35

Hoi Roger,

Ondanks de voordelen van een bananenrig moet ik bekennen dat ik bij een hair van 5 centimeter wel mijn bedenkingen heb.

Stel je voor dat een de onderlijn gestrekt over de bodem ligt. De vis komt aanzwemmen vanaf het lood en komt op een gegeven moment bij jou boilie aan. Een andere vis heeft net over je voerplaats gezwommen waardoor de hair gestrekt is en de boilie 5 centimeter vanaf de haak ligt.

De vis zal nu de boilie aanzuigen maar doordat de vis in principe bovenop de haak ligt zal de boilie in de bek van de vis verdwijnen maar de haak tegen de onderkant van de vis aanstuiten en hierop dus afketsen. Mocht een vis vanaf de andere kant aankomen zwemmen en de hair is gestrekt dan betwijfel ik ook of de vis genoeg zuigkracht heeft om het aas zover in de bek te zuigen dat de haak hierin meegaat. In dit geval zal hij het overloadje toch minimaal 5 centimeter moeten verplaatsen?. Naar mijn bescheiden mening zal de vis door het onatuurlijke gedrag van het aas de boilie dan al lang weer hebben uitgespuigt Vis je nu met een veel kortere hair (die dus dichter bij de boilie ligt), dan zal de haak volgens mij makkelijker meedraaien en alsnog/eerder in het voorste gedeelte van de bek terecht komen doordat het bijna onmogelijk is om geblokkeerd te worden door het lichaam van de karper. De banaan zal dus voor de aanzuiging plat op de grond liggen, wordt de boilie aangezogen dan zal deze samen met de haak omhoog komen en dus in de bek van de karper verdwijnen

Net als met andere rigs waarbij soms ook een lange hair wordt gebruikt zal dit niet altijd werken. Aast een vis extreem voorzichtig en pakt hij een boilie dicht vanaf de bodem zonder veel zuigkracht te gebruiken dan zal hij het aas in de bek nemen maar de haak en het overloadje zullen dan buiten de bek blijven hangen.

Graag uwe uitleg.

Mv. Gr,

Martin Post
gerrit koop

08-12-2004 22:46

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-12-2004 22:53

Hoi martin

Is een leuke stelling die je geeft, maar de grote van de bek van een karper van formaat, en de plaats waar de boilie naar binnen gaat(het centrum van de bek, mits je niet op een uitermate compacte voerplek vist), geven je op voorhand al heel grote kansen dat dit in de practijk niet voorkomt. Een grote karper heeft een bek van 8 cm doorsnee of meer, die 5 cm hair maken dan vrij weinig meer uit.

Groetjes

RF
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 23:00

Roger
Petje af voor de uitleg vind het heel interessant als je dit zelf heb bedacht mag je van mij een beetje arrogant overkomen zonder bekent te zijn. Kom er nog op terug moet eerst nog nadenken.
Toch is het zo dat ik nog nooit een vis op mijn water bij mijn montage heb zien wegschieten. Ook niet op een stek die ver uit de kant ligt omdat het daar erg ondiep is had ik dat moeten zien aan een boeggolf. Heeft misschien ook te maken met een goede camouflage van het totaal plaatje zoals bijvoorbeeld een fluoro carbon voorslag van een drie meter (onzichbaar) en een camou clip en loodje. Ik denk dat er veel meer invloeden zijn om uiteindelijk een vis te landen dan alleen maar een innovatieve rig. Ook een goede stekkeuze (stille plek) heeft invloed op het aasgedrag daar is minder dressuur. Maar nogmaals prima discussie Roger!
Na denkende groet piet
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-12-2004 23:03

Benny van de Werfhorst schreef:De "ideaalste" rig is voor mij nog altijd de "line-aligner rig" voor mij niets
anders een standaard-rig die wat geperfectioneerd is. Bij dergelijke rigs
draaid de haak goed in, wat volgens mij zeer belangerijk is. Om zo de
plaats van inprikking te bepalen (onderlip of hoek). Wel vind ik dat een
line-aligner rig het beste functioneert met een klauwhaakje. Waarom...?
Omdat een klauwhaakje pas laat grip vind, en zo "altijd" mooi net achter
de rand van de lip inprikt in het stevige gedeelte. groetjes Benny


Beste benny

De oorzaak van waar je haak prikt is voornamelijk te zoeken in de ruimte die de vis heeft. een vis die geen of weinig ruimte heeft zal zeer zelden echt in de zijkant van de bek gehaakt worden, maar vrijwel altijd onder(midden of een tikje aan de zijkant).

Dat je om losschieters te voorkomen klauwhaakjes moet vissen ligt denk ik meer bij je gebruikte haken met een rechte punt als bij het klauwhaakje als zodanig. Mij viel op dat met name haken die zachter en dunner waren, dus flexibeler konden bewegen als men ze probeerd te buigen tussen haakpunt en haaksteel, dat die flexibele haken vrijwel altijd een naam hebben om los te schieten.

Met een linealigner kun je zelf de afstand van inhaken in de bek in ieder geval terugbrengen tot echt vooraan door je linealigner zodanig te fabriceren dat de haakpunt pas vlees kan pakken als de haak ook echt vooraan in de bek ligt(je maakt gewoon een hoek in je linealigner richting punt).

vriendelijke groet

RF
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-12-2004 23:29

Roger,

Het lijkt mij, als de karper zijwaarts weg zwemt van het vaste lood af, dat
de karper dan ook automatisch onderin de hoek van de bek word geprikt.

Wat klauwhaken en rechtpuntige haken betreft, ik denk dat de dikte van
de haak ook een rol speelt. Een dundradige haak zal volgens mij eerder
gaan snijden in de bek, dan een dikdradige haak. Ik vis wel sowieso altijd
kleine haken (vult beter en houd beter). Bij ECHTE obstakels zal ik dan
ook voor een dikdradige kleine klauwhaak gaan, b.v. de G-Carp Super
Snaghook. Al valt dat gewicht van die haak me weer wat tegen. Hij is na-
melijk nogal zwaar...!
Als ik een line-aligner gebruik, dan zitten de vissen perfect gehaakt waar
ik dat wil. Ik laat m'n line-aligner een ruim stukje nog boven het haakoog
uitsteken (schuif hem op de steel tot tegen over de haakpunt). Maar de
hair is volgens mij, nog meer van invloed. Vis je hem bij bodemaas tekort
in eerste plaats kan de haak dan niet goed indraaien, en kan zo niet goed
vlees pakken. En verder ben ik van mening dat de haak dan niet mooi net
achter de rand van de onderlip prikt. Dus ik vis mijn hairs bij bodemaas,
dus altijd lang en soepel.

Tot slot: Wat ik vaak zie is dat ECHTE langstelige haken, nog eens verleng
worden met een line-aligner. Volgens mij totaal overbodig. Langstelige
haken vis ik praktisch altijd pop-up in combi met een soepele 10cm onder-
lijn (overlood).
Roger, bedoel je dat je de line-aligner (krimpkous?) wat richting de punt
buigd, en zo de haakpunt wat afschermt...?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-12-2004 23:39

hoi benny

idd bedoel ik de krimpkous wat richting de haakpunt afbuigen, zodat je haakpunt niet te snel vlees kan pakken

groetjes

RF